AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 HEi Jeg har vært sykemeldt i ett år nå pga angst/depresjon/tilfeldig panikk-anfall. Har merket siste året at det nesten kan virke som at det har eldet meg. -Huden er gusten -Pannen har fått linjer - "Sinnarynke" uten og ha strammet noe særlig mellom bryna -Lilla under øynene, og posette Kan virkelig psykiske lidelser gjøre dette? Hvordan kan jeg snu trenden? Holder med i aktivitet, drikker nok vann. Ønsker jo ikke komme tilbake på jobb og se 10 år eldre ut Anonymkode: d03da...697
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Jepp, det stemmer dessverre. Psyken påvirker fysikken på mange måter. Og man trenger ikke ha alvorlige lidelser engang; det å være stresset, lei seg, nedfor kan også synes godt på hår og hud. Og begynner man med medisiner i tillegg så blir det ofte enda verre :-( Anonymkode: c2e5e...326
Gjest Carrie_ Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Det stemmer dessverre. Syntes jeg allerede bærer preg av å hatt et vanskelig liv og jeg er 28 år. Har den siste uken fått eksem, det kan jeg få hvis det er litt mye psykisk. Løsningen er jo at psyken blir bedre, men det tar jo tid og i mitt tilfelle virker det dessverre som diagnosene er kroniske.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Dette stemmer nok. Jeg har det på akkurat samme måte. Begynner å bli bedre psykisk nå, og håper alt det fysiske som kom med det psykiske blir bedre etterhvert det også. Anonymkode: 8381f...0f8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har det på lik måte som deg - har selv vært sykemeldt over lengre tid pga grunn av depresjon. Og ja, det har påvirket huden i ansiktet, føler jeg har eldes mer (i tillegg til at jeg tidvis har sett "syk" ut) det siste året. Hvordan spiser du? Og bruker du hudpleieprodukter? For min del føler jeg følgende har hjulpet meg den siste tiden: - omega 3 tilskudd (flytende) - hudpleieprodukter tilpasset min hud (jeg bruker nå noen produkter fra Elixir som jeg er veldig fornøyd med. Blant annet Elixir niactil 4%) - grønnsaker og frukt (jeg passer på å få i meg grønnsaker eller frukt til hvert måltid. Lager mest mulig mat fra bunnen.) Jeg kan tydelig ser forskjell på huden min utifra hva jeg har spist. - nok søvn (prøver å få 7-8 timer hver natt). Det viktigste for min del, har vært å pleie huden innenfra (kan høres litt "klisje" ut, men jeg og de rundt meg ser bedring av dette). Jeg spiser per i dag, veldig balansert, nærmest vegetarisk og prøver å få i meg næringsstoffene kroppen behøver. Jeg har også tenkt å prøve et tilskudd fra "the beauty chef". Har lest mange gode tilbakemeldinger om dette. Det er dog litt dyrt, men jeg gir det ett forsøkt i håp om at det kan gi meg ekstra glød i ansiktet. Anonymkode: 5bb1c...071
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det på lik måte som deg - har selv vært sykemeldt over lengre tid pga grunn av depresjon. Og ja, det har påvirket huden i ansiktet, føler jeg har eldes mer (i tillegg til at jeg tidvis har sett "syk" ut) det siste året. Hvordan spiser du? Og bruker du hudpleieprodukter? For min del føler jeg følgende har hjulpet meg den siste tiden: - omega 3 tilskudd (flytende) - hudpleieprodukter tilpasset min hud (jeg bruker nå noen produkter fra Elixir som jeg er veldig fornøyd med. Blant annet Elixir niactil 4%) - grønnsaker og frukt (jeg passer på å få i meg grønnsaker eller frukt til hvert måltid. Lager mest mulig mat fra bunnen.) Jeg kan tydelig ser forskjell på huden min utifra hva jeg har spist. - nok søvn (prøver å få 7-8 timer hver natt). Det viktigste for min del, har vært å pleie huden innenfra (kan høres litt "klisje" ut, men jeg og de rundt meg ser bedring av dette). Jeg spiser per i dag, veldig balansert, nærmest vegetarisk og prøver å få i meg næringsstoffene kroppen behøver. Jeg har også tenkt å prøve et tilskudd fra "the beauty chef". Har lest mange gode tilbakemeldinger om dette. Det er dog litt dyrt, men jeg gir det ett forsøkt i håp om at det kan gi meg ekstra glød i ansiktet. Anonymkode: 5bb1c...071 Vegetarisk kosthold er dessverre ikke spesielt bra for huden - eller for kroppen generelt. Man trenger en god del proteiner pr dag (og vegetariske proteinkilder er ikke fullverdige) og fett (omega 3 spesielt, som kjent), for å ha overskudd til å holde huden i god stand. Kroppen klarer heller ikke å produsere nok kollagen selv, så også dette behovet må dekkes gjennom kostholdet dersom man vil være så sunn som mulig (kraft kokt på bein er supert for huden, og veldig mye annet ). Stress, sukker/for mye karbohydrater, mangel på søvn, "leaky gut"/permeabel tarm, horomonforstyrrelser (som kan skyldes knyttet til alt jeg har nevnt her, i tillegg til en lang rekke andre forhold), og mangel på næringsstoffer kan påvirke både huden og psyken negativt. Det henger sammen, alt sammen. Psyke, fordøyelse, hud - det ene påvirker det andre, og det går gjerne begge veier. Selv blir jeg en kvisete, superglemsk zombie når jeg spiser dårlig, og jeg merker også stor forskjell på depresjonstendensene mine. Hvis jeg ikke trener, sover nok og holder meg unna sukker og korn både føler og ser jeg det med én gang, dessverre. Vi er ikke skapt til å leve "vestlige", moderne liv... Anonymkode: c4c6e...e4e
Gjest Klaveret Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Ja det påvirker huden. Jeg har hatt noen år med tøffe psykiske påkjenninger og har fått flere rynker og gråe hår enn jeg tror er vanlig Det er helt sikkert gjort noe forskning på dette ... om noen gidder søke
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Jeg har også hatt depresjoner opp gjennom livet, og slitt psykisk. Men huden min er jo temmelig glatt? Anonymkode: 4f8ba...b34
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #10 Skrevet 21. mai 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også hatt depresjoner opp gjennom livet, og slitt psykisk. Men huden min er jo temmelig glatt? Anonymkode: 4f8ba...b34 Ja, det at du har vært deprimert utelukker selvsagt ikke at du likevel kan ha pen hud. Anonymkode: 41ff3...10d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå