AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 I tillegg til å trene regelmessig, er det jo alltid snakk om at man bør være "aktiv i hverdagen", altså heller ikke sitte for mye på rumpa utenom den regelmessige treningen man gjennomfører. Altså at man skal gå/sykle istedet for å kjøre, alltid velge trapper istedet for heis osv. Men hvor mye hverdagsaktivitet er egentlig nok? Jeg har gjennomsnittlig fire faste treningsøkter i løpet av en uke (to styrkeøkter helkropp + to joggeøkter på 45 min) og ofte går jeg en tur på en times tid i helgen. Bortsett fra dette er jeg egentlig ikke særlig aktiv... Jeg bor midt i sentrum, så det å gå til butikken er jo ikke mer enn noen meter. I tillegg jobber jeg kun 500 meter unna leiligheten min (kontorjobb), så det blir ikke langt å "gå til jobb" heller. Ellers er det en del og gjøre utenom jobb, da jeg studerer på deltid, og derfor blir det endel sittestilling i løpet av dagen. Hva med dere? Aner ikke hva som er innenfor normalen. Er jeg rett og slett veldig lat, selv om jeg trener fire ganger i uka? Har hørt at det "ikke hjelper med regelmessig trening hvis man sitter i ro resten av dagen". Anonymkode: 48ffb...e35
Emalje Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tenker: Skritteller og 10 000 skritt. Hvis du bruker skritteller, og går 10 000 skritt i løpet av en vanlig dag, har du nok hverdagsaktivitet. Hvis du ikke klarer 10 000 skritt etter å ha vært på jobb, gjort husarbeid, gått i butikken, burde du gå en tur som er lang nok til at du får 10 000 skritt. Jeg treffer vanligvis 10 000, eller rett under, om jeg er bevisst på å bevege meg litt gjennom dagen. Gå til toalettet som er lengst unna på jobb/skole, gå hjem, rydde/støvsuge når jeg kommer hjem osv. Hvis jeg ikke er bevisst på det, går jeg rundt 5000... Stor forskjell! 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, Emalje skrev: Jeg tenker: Skritteller og 10 000 skritt. Hvis du bruker skritteller, og går 10 000 skritt i løpet av en vanlig dag, har du nok hverdagsaktivitet. Hvis du ikke klarer 10 000 skritt etter å ha vært på jobb, gjort husarbeid, gått i butikken, burde du gå en tur som er lang nok til at du får 10 000 skritt. Jeg treffer vanligvis 10 000, eller rett under, om jeg er bevisst på å bevege meg litt gjennom dagen. Gå til toalettet som er lengst unna på jobb/skole, gå hjem, rydde/støvsuge når jeg kommer hjem osv. Hvis jeg ikke er bevisst på det, går jeg rundt 5000... Stor forskjell! Ja, skritteller kan være noe, men dessverre har jeg ikke råd til det akkurat nå. Har jo den på mobilen, og den er vel ikke særlig nøyaktig? Jeg gjør jo husarbeid, men med en liten leilighet som jeg deler med en annen (hver vår "vaskeuke") så blir det ikke mye skritt av det. Hvis jeg har tid prøver jeg å gå en liten runde i byen etter jobb før jeg går hjem, for å få strukket litt på beina. Men ofte har jeg noe jeg skal rekke (møter i forbindelse med organisasjoner jeg er medlem i, lesing av pensum osv.), og da blir det sjelden tid til det. Vet tid ikke skal være en unnskyldning, men slik er det bare i mitt tilfelle Anonymkode: 48ffb...e35
draug 75 Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 En del firmaer selger inn programmer og tabeller der man regner om. tretti minutter hagearbeid, f.eks., gir så mange poeng, 20 min. spasertur gir så mange poeng, dansing sånn og step slik osv. Hovedpoenget er vel gjerne det at man rører på seg naturlig, at det liksom ikke er kjør bil på spinning, spin en halv time, kjør hjem og se TV resten av kvelden...
Emalje Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skritteller kan være noe, men dessverre har jeg ikke råd til det akkurat nå. Har jo den på mobilen, og den er vel ikke særlig nøyaktig? Jeg gjør jo husarbeid, men med en liten leilighet som jeg deler med en annen (hver vår "vaskeuke") så blir det ikke mye skritt av det. Hvis jeg har tid prøver jeg å gå en liten runde i byen etter jobb før jeg går hjem, for å få strukket litt på beina. Men ofte har jeg noe jeg skal rekke (møter i forbindelse med organisasjoner jeg er medlem i, lesing av pensum osv.), og da blir det sjelden tid til det. Vet tid ikke skal være en unnskyldning, men slik er det bare i mitt tilfelle Anonymkode: 48ffb...e35 Skjønner. Jeg har heller ikke kjøpt skritteller ennå. Skrittellerapper varierer veldig! Kommer nok litt an på hvor gammel telefonen din er osv. Noen teller veldig nøyaktig, andre ikke. Min teller alltid 2000-1500 skritt mindre enn de jeg har gått tur med, selvom vi begge starta på null, så jeg ser på det mer som en pekepinn! Absolutt bedre enn ingenting (:
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skritteller kan være noe, men dessverre har jeg ikke råd til det akkurat nå. Har jo den på mobilen, og den er vel ikke særlig nøyaktig? Den er nøyaktig nok. Det trenger jo ikke være akkurat 10 000 skritt hver dag, men ha som mål å komme rundt der. Jeg trener omtrent som deg, og prøver å gå mest mulig i tillegg. Noen dager blir det 7000 skritt, andre dager 17 000. Anonymkode: c3054...e21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, Emalje skrev: Skjønner. Jeg har heller ikke kjøpt skritteller ennå. Skrittellerapper varierer veldig! Kommer nok litt an på hvor gammel telefonen din er osv. Noen teller veldig nøyaktig, andre ikke. Min teller alltid 2000-1500 skritt mindre enn de jeg har gått tur med, selvom vi begge starta på null, så jeg ser på det mer som en pekepinn! Absolutt bedre enn ingenting (: Min telefon er en iPhone 5 som jeg kjøpte for snart tre år siden. Har den "helse-appen" der som det er skritteller på. Men hvordan kan den telle skrittene når jeg feks. har den i lomma? Og jeg har mobilen i sånn holder på armen når jeg jogger, da vil den jo telle da også, eller? Er det 10 000 skritt per dag, hvor man ikke teller med skritt man tar under en treningsøkt, om anbefales? Altså 10 000 skritt "ellers i hverdagen"? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er nøyaktig nok. Det trenger jo ikke være akkurat 10 000 skritt hver dag, men ha som mål å komme rundt der. Jeg trener omtrent som deg, og prøver å gå mest mulig i tillegg. Noen dager blir det 7000 skritt, andre dager 17 000. Anonymkode: c3054...e21 Oi, da går du mye! Er dette med eller uten skritt du tar på trening? 17 000 skritt på én dag hvor du ikke regner med en eventuell treningsøkt den dagen, det er jo veldig mye? Anonymkode: 48ffb...e35
Emalje Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Min telefon er en iPhone 5 som jeg kjøpte for snart tre år siden. Har den "helse-appen" der som det er skritteller på. Men hvordan kan den telle skrittene når jeg feks. har den i lomma? Og jeg har mobilen i sånn holder på armen når jeg jogger, da vil den jo telle da også, eller? Er det 10 000 skritt per dag, hvor man ikke teller med skritt man tar under en treningsøkt, om anbefales? Altså 10 000 skritt "ellers i hverdagen"? Anonymkode: 48ffb...e35 Faren min har det samme, og den teller mer nøyaktig enn Google fit på min tre år gamle samsung.. Bare tenk 10 000 totalt, du! Om du trener dem eller "hverdagsaktiviteter" dem er det samme. Poenget er jo bare at du ikke skal trene tre ganger i uka og sitte stille ellers!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 5 minutter siden, Emalje skrev: Faren min har det samme, og den teller mer nøyaktig enn Google fit på min tre år gamle samsung.. Bare tenk 10 000 totalt, du! Om du trener dem eller "hverdagsaktiviteter" dem er det samme. Poenget er jo bare at du ikke skal trene tre ganger i uka og sitte stille ellers! Okei, da teller jeg med både hverdagsaktivitet og den treningen jeg gjør i løpet av en uke. Jeg trener jo ikke hver dag heller, så da blir det ofte bare hverdagsaktiviteten. Men jeg kan ikke skjønne hvordan telefonen teller når den ligger i lomma eller veska når jeg går..? Bør jeg passe på å ha telefonen et bestemt sted slik at tellingen skal være nøyaktig nok? Anonymkode: 48ffb...e35
Emalje Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, da teller jeg med både hverdagsaktivitet og den treningen jeg gjør i løpet av en uke. Jeg trener jo ikke hver dag heller, så da blir det ofte bare hverdagsaktiviteten. Men jeg kan ikke skjønne hvordan telefonen teller når den ligger i lomma eller veska når jeg går..? Bør jeg passe på å ha telefonen et bestemt sted slik at tellingen skal være nøyaktig nok? Anonymkode: 48ffb...e35 Så lenge du ikke setter veska med telefonen i handlevogna (da teller den det som sykling for meg...), så burde det gå greit. Den teller når du har den i lomma! Før trodde jeg den telte bedre i bukselomma enn i jakkelomma eller veska, men nå er jeg ikke sikker lenger.. Den kjenner vel noen vibrasjoner eller slag eller noe når du går, da.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 19 minutter siden, Emalje skrev: Så lenge du ikke setter veska med telefonen i handlevogna (da teller den det som sykling for meg...), så burde det gå greit. Den teller når du har den i lomma! Før trodde jeg den telte bedre i bukselomma enn i jakkelomma eller veska, men nå er jeg ikke sikker lenger.. Den kjenner vel noen vibrasjoner eller slag eller noe når du går, da. Jeg går som regel med den i jakkelomma, eller i en veske som jeg har rundt skuldra og dermed "henger" på hofta, slik at den kanskje slår litt når jeg går. Den teller sikkert da, men jeg ser liksom ikke for meg at det blir særlig nøyaktig. Men, det er jo ikke nødvendig å være helt nøyaktig heller, så lenge det blir rundt 10 000 skritt? Anonymkode: 48ffb...e35 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Min telefon er en iPhone 5 som jeg kjøpte for snart tre år siden. Har den "helse-appen" der som det er skritteller på. Men hvordan kan den telle skrittene når jeg feks. har den i lomma? Og jeg har mobilen i sånn holder på armen når jeg jogger, da vil den jo telle da også, eller? Er det 10 000 skritt per dag, hvor man ikke teller med skritt man tar under en treningsøkt, om anbefales? Altså 10 000 skritt "ellers i hverdagen"? Oi, da går du mye! Er dette med eller uten skritt du tar på trening? 17 000 skritt på én dag hvor du ikke regner med en eventuell treningsøkt den dagen, det er jo veldig mye? Anonymkode: 48ffb...e35 Jeg har med meg mobilen hele tiden, også på trening. Så 17 000 skritt er medregnet eventuelle joggeturer. De dagene jeg ikke jogger er snittet lavere. Men utregnet dagsgjennomsnitt er over 10 000, så da er jeg fornøyd :-) Det er små grep man kan gjøre til en vane som får opp hverdagsaktiviteten: Alltid løpe i trapper, ikke ta heis, ta en omvei til butikken hvor det er oppoverbakker, veksle mellom å stå på jobb og sitte ect. Det smaker alltid bedre å sette seg ned foran PC eller tv på kvelden når man har vært aktiv hele dagen Anonymkode: c3054...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå