AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Jeg passer en puddel som jeg mener er en ekstremt merkelig hund. Jeg har aldri møtt en rarere hund. Jeg er litt interessert i å vite om deres beskrivelser av puddel passer inn med hvordan denne hunden er. MYK HUND er stikkordet tror jeg (mentalt). Anonymkode: faa7f...378
Tekopper Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Puddler er overraskende smarte krøllebøller De er ofte ganske førerorientert og ganske myke, spesielt sammenlignet med endel andre raser. De minste størrelsene er forøvrig mindre førermyke og mer nervrotiske, mens mellom og konge har mer fornuftig gemytt. Kan være krevende/intense på folkene sine, spesielt når de er i tenårene, tåler overraskende mye fysisk og er til tider for smarte.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, Tekopper skrev: Puddler er overraskende smarte krøllebøller De er ofte ganske førerorientert og ganske myke, spesielt sammenlignet med endel andre raser. De minste størrelsene er forøvrig mindre førermyke og mer nervrotiske, mens mellom og konge har mer fornuftig gemytt. Kan være krevende/intense på folkene sine, spesielt når de er i tenårene, tåler overraskende mye fysisk og er til tider for smarte. For smarte? Krøllebøller? Denne hunden er i hvertfall førerorientert, og det så til de grader at jeg føler meg kvalt! Hunden går 20 cm unna benet mitt konsekvent, inne og ute, og bæsjer og tisser 1 gang om dagen selv på lengre turer. Lukter ikke på noe, går bare og venter på at jeg skal fortelle hunden hva den skal gjøre (noe som fungerer dårlig da hunden overhodet ikke kan noen kommandoer! Ikke sitt eller dekk engang, dette er en hund som har bodd sammen med mange andre hunder så eieren har vel ikke prioritert akkurat det, noe som er litt slitsomt). Sover stort sett hele dagen. Nervøs og redd, er nok derfor hun er så mye "på" meg også. Merker at hun er smart, men jeg savner selvtillit noe som tilsynelatende er tilnærmet ikkeeksisterende. Anonymkode: faa7f...378
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smarte og sosiale Anonymkode: 0e38d...580 Det sier meg ikke så mye Hva er en smart hund? En som åpner, låser opp døra og stikker av? Hun her virker ikke overintelligent, hun forstår ikke at når jeg er på do så stikker jeg ikke av. Anonymkode: faa7f...378
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det sier meg ikke så mye Hva er en smart hund? En som åpner, låser opp døra og stikker av? Hun her virker ikke overintelligent, hun forstår ikke at når jeg er på do så stikker jeg ikke av. Anonymkode: faa7f...378 Haha, min barndoms puddel åpnet døra faktisk. Jeg mener intelligent/lett å trene. Mener du at hunden har separasjonsangst? Anonymkode: 0e38d...580
Tekopper Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For smarte? Krøllebøller? Denne hunden er i hvertfall førerorientert, og det så til de grader at jeg føler meg kvalt! Hunden går 20 cm unna benet mitt konsekvent, inne og ute, og bæsjer og tisser 1 gang om dagen selv på lengre turer. Lukter ikke på noe, går bare og venter på at jeg skal fortelle hunden hva den skal gjøre (noe som fungerer dårlig da hunden overhodet ikke kan noen kommandoer! Ikke sitt eller dekk engang, dette er en hund som har bodd sammen med mange andre hunder så eieren har vel ikke prioritert akkurat det, noe som er litt slitsomt). Sover stort sett hele dagen. Nervøs og redd, er nok derfor hun er så mye "på" meg også. Merker at hun er smart, men jeg savner selvtillit noe som tilsynelatende er tilnærmet ikkeeksisterende. Anonymkode: faa7f...378 Krøllebøller og "for" smarte: de jeg har kjent blir kreative når de kjeder seg, så de finner ut hvordan man bryter seg inn i forskjellige skap/åpner dører og annen unghundkreativtet litt for lenge. De er borrelåshunder, og er kjent for det, altså liker de folkene sine svært godt, og vil gjerne være klint inntil de. Det er en selskapshund og avla for slikt. Selvtillit kan man fremme ved lek og å øve på kommandoer og triks. Om du skal ha hunden lenge/overta den hadde jeg anbefalt å gå kurs med den/trene ting som agility f.eks. Men bare å trene litt på sitt/ligg/innkalling kan være positivt for selvtilliten til en hund. pluttselig får den til å kommunisere mer med verden rundt seg! Pudler trenger man ofte ikke å være særlig strenge med, og man kommer veldig langt med positiv belønning/godbiter 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det sier meg ikke så mye Hva er en smart hund? En som åpner, låser opp døra og stikker av? Hun her virker ikke overintelligent, hun forstår ikke at når jeg er på do så stikker jeg ikke av. Anonymkode: faa7f...378 Bikkja er ikke vant til å være alene. De må faktisk trene på det også. Og mange folk med hund gir opp å gå på do alene forøvrig, evt venner seg til at hunden venter rett utenfor døra. Ikke alle hunder er sånn, men er de veldig fokusert på folkene sine er det ikke uvanlig. 1
draug 75 Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har ikke hatt pudler sjøl, så jeg har bare inntrykk fra hvordan pudler er i forhold til sine fryktløse slektninger, spisshundene. Feige og unnvikende. Så mye at det blir problematisk når de treffer barskere hunder.
Gjest Belle âme Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Tøffe, intelligent, jålete, bråkete og pene.
Gjest ClickB4it Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 De er smarte, utspekulerte, fulle av personlighet, selektive, gjerne mer som apekatter enn hunder (alle pudlene jeg kjenner er RÅ til å bruke forlabbene til ting), de er opptatte av å gjøre eier fornøyd, ikke veldig interesserte i andre hunder. Jeg synes alle størrelsene er fantastiske, problemet med de små er at de gjerne ikke oppdras like mye som de store fordi "de er jo så søøøøte og uskyldige", så folk glemmer at de også er hunder og trenger faste rammer.
Tekopper Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 39 minutter siden, ClickB4it skrev: De er smarte, utspekulerte, fulle av personlighet, selektive, gjerne mer som apekatter enn hunder (alle pudlene jeg kjenner er RÅ til å bruke forlabbene til ting), de er opptatte av å gjøre eier fornøyd, ikke veldig interesserte i andre hunder. Jeg synes alle størrelsene er fantastiske, problemet med de små er at de gjerne ikke oppdras like mye som de store fordi "de er jo så søøøøte og uskyldige", så folk glemmer at de også er hunder og trenger faste rammer. og at det har vært mye mindre fokus på mentalitet på de små i avl. Jeg blir ikke overveldet av fokusen på det i de større størrelsene heller, men det er bedre der i det minste.
Gjest ClickB4it Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 6 minutter siden, Tekopper skrev: og at det har vært mye mindre fokus på mentalitet på de små i avl. Jeg blir ikke overveldet av fokusen på det i de større størrelsene heller, men det er bedre der i det minste. Godt poeng!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå