Gjest sukk.. Skrevet 30. oktober 2004 #1 Skrevet 30. oktober 2004 jeg lurer på om det er "vanskeligere" å leve med en upraktisk mann enn en som er det? Samboern min er bra snill og god og har masse fine tanker og meninger, og jeg ER veldig glad i han. Men noen ganger kan jeg irritere meg grenseløst over at han nesten aldri ser ting som må/bør gjøres i huset/leiligheten; en ting er husarbeid, dette samarbeider vi etter mange krangler nokså greit om, men alle andre ting... sånn som fukt og mugg på vinduene, lyspærer som har gått, lekke kraner, rydding i eget søppel, ta vare på ting man har (feks ikke la ting som blir ødelagt stå ute, vedlikeholde diverse ting...). Synes alltid det er jeg som legger merke til sånt...og så håper jeg vel kanskje at han skal LØSE problemene - kanskje fordi jeg er vant til at det gjør faren min (som ellers ikke er noen idealmann)... Ikke for det, jeg kan fikse en del småting selv, men man tolker jo lett uoppmerksomhet som likegyldighet... Men dette er bare en del av "problemstillingen": Kunne han velge hvordan dagene skal brukes ville han tilbrakt nesten hele døgnet foran pc-en, spillende, evt foran tv med playstation. Innimellom ville han sett en bra film eller tatt en del øl/sprit med venner. Jeg irriterer meg over dette også... Vi gjør jo ting sammen også, og jeg VET at han er glad i meg. Jeg lurer på følgende: -hvis han feks gikk ned i kjellern og snekret - eller dro og trente - den tiden han nå bruker på spilling (altså ikke sammen med meg), ville jeg irritert meg like mye da? Jeg tenker jo av og til at han er litt lat... (han ER litt likegyldig til egen fysiske helse... men ellers er han i full, bra jobb og sånn, da)
Gjest Hillary.. Skrevet 30. oktober 2004 #2 Skrevet 30. oktober 2004 Forfall og flyt... ødelagte ting - til og med satt utenfor - yepp, det hadde irritert meg også. :veldigsur: Hva sier han?
Sheba Skrevet 30. oktober 2004 #3 Skrevet 30. oktober 2004 Jeg må ærlig talt si at jeg skjønner ikke problemet ditt... Hvis dette er det vanskeligste du har å slite med, ja - da skjønner jeg hvorfor det er krig i verden...
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #4 Skrevet 30. oktober 2004 Det er turn-off med upraktiske menn som ikke klarer å fikse på tingene. Han her høres jo litt slakk ut...
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #5 Skrevet 31. oktober 2004 Da jeg flyttet inn med min samboer hadde jeg lite erfaring med å bo for meg selv... og jeg var nok LITT sånn som din samboer..jeg så ikke alltid hva som trengtes og gjorde ikke ting så veldig nøye.. Men etter mang en krangel og mye mas fra samboeren, så skjerpet jeg meg utrolig... Nå har det nesten snudd seg..det er jeg som ser hva som trengs å gjøres, og samboeren syns nesten det er for strøkent her hjemme... Kanksje det funker på din samboer også? Selv om det var grusomt å bli mast på, og ikke noen fin følelse å føle seg ubrukelig, så hjalp det jo ekstremt for meg! Fant også ut at husarbeid faktisk kan være gøy... Kjøp noe verktøy til han, og la han teste ut litt forkjellige rengjøringsmidler!
Gjest hmm Skrevet 31. oktober 2004 #6 Skrevet 31. oktober 2004 sist jeg sjekket..klarte da jenter å skifte lyspærer også? Men det er vel ikke alle som er så flinke.. Trådstarter: Hva med å få fingen ut å gjør noe selv?
Gjest Guttensin Skrevet 31. oktober 2004 #7 Skrevet 31. oktober 2004 sist jeg sjekket..klarte da jenter å skifte lyspærer også? Men det er vel ikke alle som er så flinke.. Trådstarter: Hva med å få fingen ut å gjør noe selv? Det var det med likestilling da...
Samantha Skrevet 31. oktober 2004 #8 Skrevet 31. oktober 2004 Eg skjønnar veldig godt kva du meinar. Hadde blitt gal viss typen min var sånn. Veldig irriterande å alltid vere den som masar på den andre om ting/ fiksar alt i huset. Pappa er litt sånn. Hehe... Mamma må mase og mase om ting som må gjerast. F.eks tunge løft som ho ikkje kan gjere. Avogtil kan kassa med julepynt (som skal opp på loftet) bli ståande i stova i mange veker. Utrulig frustrerande! Hadde det ikkje vore for at ho har den gammaldagse tenkemåten og ikkje har trua på skilsmisse, så trur eg ærlig talt ho hadde skilt seg for 15 år sidan. Stygt å seie det, men... Når den "store forelskelsen" går over og dokke sitter der med 2-3 ungar, huslån og billån, så trur eg du kjem til å bli gal av kjæresten din. Få skikk på han med ein gong!
Gjest Littmergjest Skrevet 31. oktober 2004 #9 Skrevet 31. oktober 2004 Det var det med likestilling da... Dette slo meg også når jeg leste trådstarters innlegg. Lekk kran? Skal vedde på at halvparten av jentene her ikke kan skifte pakning på en lekk kran. Men helt naturlig ser de sin del av jobben til bare å være å påpeke at kranen er lekk og senere når jobben er gjort, inspisere at den ikke lenger er det... En helt naturlig arbeidsdeling!
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 31. oktober 2004 #10 Skrevet 31. oktober 2004 Fordel å bo for seg selv før man flytter sammen med noen. Da lære man å bli mer selvstendig. Jeg pusser opp selv, legger fliser på kjøkkenet, syr både gardiner og bukser, skrur,mekker,hamrer og skifter både det ene og det andre og lager middag. Så det er ikke alle som skal grees under samme kam.
Gjest kenneth Skrevet 31. oktober 2004 #11 Skrevet 31. oktober 2004 -hvis han feks gikk ned i kjellern og snekret - eller dro og trente - den tiden han nå bruker på spilling (altså ikke sammen med meg)' date=' ville jeg irritert meg like mye da? Jeg tenker jo av og til at han er litt lat... (han ER litt likegyldig til egen fysiske helse... men ellers er han i full, bra jobb og sånn, da)[/quote'] Man skal ikke undervurdere de små tingene, har jeg erfart. Kjenner meg selv igjen i problemstillingen her, og hvis du gir en bra fremstilling av saken (altså at han er lat), er det vel duket for en liten alvorsprat på kammerset. Tolker jeg deg korrekt, er det mest "gi faan"-holdningen som plager deg mest, ikke det at tingene ikke blir gjort - for det kan du sikkert gjøre selv. Så, hvorvidt du må telle til 10 og jatte med, da karen tross alt er en bra kar, eller om du bør ta affære, er vanskelig å si. Selv er jeg dårlig til å fremlegge negativt ladede budskap på en god og konstruktiv måte, og når jeg først tar bladet fra munnen, har jeg ventet såpass lenge at det blir en noget sur tone :-) Men, det er litt for lett å dovne mentalt i et forhold som har vart en god stund. Å erkjenne at et forhold krever stell og pleie, er nok klokt.
Gjest sukk.. Skrevet 1. november 2004 #12 Skrevet 1. november 2004 Bare så det er sagt: Jeg KAN skifte lyspærer - og skifter dem - selv, veldig mye annet også, dog ikke lekke kraner... Men jeg vet, i motsetnig til kjæresten, at lekk kran ofte betyr dårlig pakning, og at den ikke blir bra av seg selv. Jeg HAR bodd alene i flere år og er ikke redd for å bruke verktøy. Gjør meg ikke så mye at kjæresten heller ikke er snekker eller altmuligmann, men det er, som noen er inne på, det at man i det minste er oppmerksom på problemene og prøver å finne en løsning. Gjerne sammen - kanskje særlig fordi vi bor sånn at vi må samarbeide for å forandre på ting, både med hensyn til kjøring til butikker, dele på innkjøp av sånne ting som må til for å reparere noe (hvorfor trenger vi det, da...?), snakke med huseier om hva som trengs osv. Det er vel bare det at JEG ikke vil gjøre/følge med på ALT... Og at det er bedre å kunne ta opp et praktisk problem med en som skjønner at det faktisk ER et problem, enn en som forholder seg likeglad til det (nå overdriver jeg kanskje litt...) ...Og at det er noe besnærende med menn som har lyst til å male vegger og legge gulv helt av seg selv... Hm. Jeg tror dere som sier at man kan bli mer oppmerksom etterhvert som man får erfaring med å bo et sted hvor man har ansvar for å passe på boligen har rett. Selvsagt finnes det notoriske sløvinger, men jeg håper jo ikke kjæresten min er det. Dessuten bør jeg være flink til å tenke gjennom hva HAN gjør som ikke jeg gjør - det ER en del ting han helt klart er flinkere enn meg til, og som jeg er takknemlig for at han ordner (selv om jeg altså kanskje kan glemme at det han gjør også har verdi...) Og så klart - jeg er helt enig med deg som sier at dette ikke bør være noe stort og viktig problem - jeg ville selvsagt påtatt meg å leve med verdens lateste, feiteste og slemmeste kjæreste et helt liv om det ble fred på jorda i bytte. Men verden er nå en gang ikke basert på ofre og byttehandler:)
Hu i Svingen Skrevet 1. november 2004 #13 Skrevet 1. november 2004 Mamma må mase og mase om ting som må gjerast. F.eks tunge løft som ho ikkje kan gjere. Avogtil kan kassa med julepynt (som skal opp på loftet) bli ståande i stova i mange veker. Utrulig frustrerande! Din mamma har for mye julepynt!!!
Hu i Svingen Skrevet 1. november 2004 #14 Skrevet 1. november 2004 Dette slo meg også når jeg leste trådstarters innlegg. Lekk kran? Skal vedde på at halvparten av jentene her ikke kan skifte pakning på en lekk kran. Men helt naturlig ser de sin del av jobben til bare å være å påpeke at kranen er lekk og senere når jobben er gjort, inspisere at den ikke lenger er det... En helt naturlig arbeidsdeling! Jeg kan skifte pakning. Og dekk og eksosanlegg.. osv... Men er forøvrig enig i at det ofte er slik du sier. Hører stadig noen av mine venninner klage over at mennene deres ikke har gjort ditt eller datt.. Som f.eks. å henge opp en hylle eller feste en list - hvorfor ikke bare gjøre det selv? Tafatt!
Elle Melle Skrevet 1. november 2004 #15 Skrevet 1. november 2004 Hva med å gjøre som jeg gjorde en gang dert rant fullstendig over for meg: Skriv en liste over absolutt ALT som må gjøres i huset, og heng den opp på kjøleskapet. Ta med ting som ikke rote, ikke søle uten å tørke opp, gå ut med søppel, vanne planter....absolutt alt som kan kvalifisere av å ta ansvar for et eller annet. Skriv navnene deres, og gi minus for ting som ikke blir gjort og pluss for ting som blir gjort. (Ta gjerne med slikt som å gjøre den andre en tjeneste, finne på noe hyggelig osv på listen også). Etter å ha hatt en slik liste hengende i to uker, fikk vi her i huset et helt nytt syn på hva som faktisk ble gjort og hvem som gjorde det. Veldig bevisstgjørende! Dessuten ble det veldig morsomt hver gang man kunne løpe ut på kjøkkenet og sette pluss på seg selv eller minus på den andre, det ble en sånn humorgreie ut av det til slutt. Kanskje en slik liste kan åpne øynene på kjæresten din? Da får han jo samtidig kreditt for alt han faktisk gjør!
Gjest sukk.. Skrevet 1. november 2004 #16 Skrevet 1. november 2004 hehe - problemet med en sånn liste ville jo være at den satte fokus på mine minuser også :oops: Men det er en god ide, ja. Hvis vi klarer å sette oss ned og snakke rolig sammen om alle disse gjøremålene for å skrive en liste har vi egentlig kommet langt allerede. Målet er ikke noen 50/50-deling heller, det er nå engang sånn at vi har ulike terskler for ting (og det er ikke bare kjønnsbestemt her i huset). (nå har det der trenings/hobby-aspektet blitt helt borte.. men det gjør ingenting, kanskje...)
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #17 Skrevet 1. november 2004 [quote="Jeg lurer på følgende: -hvis han feks gikk ned i kjellern og snekret - eller dro og trente - den tiden han nå bruker på spilling (altså ikke sammen med meg), ville jeg irritert meg like mye da? Jeg tenker jo av og til at han er litt lat... (han ER litt likegyldig til egen fysiske helse... men ellers er han i full, bra jobb og sånn, da)
Samantha Skrevet 1. november 2004 #18 Skrevet 1. november 2004 Din mamma har for mye julepynt!!! Hehe! Kan hende det ja
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #19 Skrevet 3. november 2004 Hehe! Kan hende det ja Minner meg om "the julekalender" og "den store kassa med julpynt".
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #20 Skrevet 3. november 2004 Man har ulike kriterierer for hvordan det skal være rundt seg: Noen får dilla om det er litt støv i vinduskarmen, andre ser det rett og slett ikke selv om hybelkaninene yngler i krokene. Jeg syns du bør ta en prat med han om hvor dere skal sette kriteriene for hvordan det skal være hjemme hos dere. Spør han hvordan han vil ha det med hensyn til orden og hør på hva han sier, fortell hvordan du vil ha det og prøv å finne frem til et felles ståsted - så kan dere begynne å fordele oppgaver. Jeg og samboern har heldigvis ganske like kriterier. Men om jeg vil alfabetisere bokhylla kan jeg ikke forlange at han skal gjøre det. Vi er dog enige om at vi ikke vil ha skitten oppvask på benkene og sier fra om vi syns den andre ikke tar sin del på den fronten. Mitt poeng: Bli enig om hvordan dere vil ha det og del så oppgavene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå