AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Hei, Hva er egentlig lurest? Har per dags dato konto i to banker, men vurderer å gå over til den ene. Har fler som sier det lønner seg å ha konto i flere banker uten at jeg helt forstår hvorfor (annet enn f.eks forsikring, men har ikke nok penger til at dette burde være et "problem) Anonymkode: 96acd...13f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Hva er egentlig for/mot? Det eneste jeg selv ser "positivt" med å ha kontoer i to banker er at jeg har sparekontoene i den ene og brukskontoene i den andre. Skal jeg overføre penger til "spontankjøp" tar det litt tid, og blir antageligvis ikke noe av. Er 20 år, sliter litt med å forstå meg på økonomi enda... TS Anonymkode: 96acd...13f
asterix Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har kontoer i ulike banker av diverse praktiske grunner og fordi vilkårene for ulike kontoer er ulike i ulike banker og har forandret seg over tid, slik at det har lønt seg å flytte pengene.
stan Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Har fem ulike banker. Men det er tre som jeg i praksis bruker. En for felles konto med dama. En for kortkonto med kreditt. Og en for betaling. Litt tilfeldig at det ble slik. Ellers er det ikke lurt å ha alt for mye penger i en konto, men det er vel neppe så mange som har så mye penger.
prt90 Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Hva er egentlig lurest? Har per dags dato konto i to banker, men vurderer å gå over til den ene. Har fler som sier det lønner seg å ha konto i flere banker uten at jeg helt forstår hvorfor (annet enn f.eks forsikring, men har ikke nok penger til at dette burde være et "problem) Anonymkode: 96acd...13f Flere banker. Man har boliglånet i banken med lavest boliglånsrente, sparepengene i banken med best innskuddsrente, aksjeinvesteringene i banken med lavest kurtasje og forsikringene der det er billigst. Etter litt shopping har jeg nå høyere innskuddsrente på sparekontoen enn renten på boliglånet. Med andre ord sparer jeg penger på IKKE å betale ned på boliglånet 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig for/mot? Det eneste jeg selv ser "positivt" med å ha kontoer i to banker er at jeg har sparekontoene i den ene og brukskontoene i den andre. Skal jeg overføre penger til "spontankjøp" tar det litt tid, og blir antageligvis ikke noe av. Er 20 år, sliter litt med å forstå meg på økonomi enda... TS Anonymkode: 96acd...13f Jeg har i samme bank. For å være hotalkunde. Bruks og sparekonto. Skulle jeg trenge lån, så har de totalbildet Anonymkode: 4f97a...451
penny_ Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Man bør velge sparekonto i en bank med høy rente, men det er ikke alle disse som tilbyr brukskonto med Visakort. I et slikt tilfelle blir man nødt til å ha to.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Hva er egentlig lurest? Har per dags dato konto i to banker, men vurderer å gå over til den ene. Har fler som sier det lønner seg å ha konto i flere banker uten at jeg helt forstår hvorfor (annet enn f.eks forsikring, men har ikke nok penger til at dette burde være et "problem) Anonymkode: 96acd...13f Har du lån, må du gjerne ha brukskontoer i samme bank som lånet. Jeg har mange konoer i ulike banker, alt etter hva som er mest gunstig mht. betingelsene. (Har ikke lån). Anonymkode: 7b3e5...b9f
Pengebingen Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Enklest kanskje å ha alle kontoer et sted. Men mest å tjene/billigst er det på å ha kontoer på ulike stedet for ulike formål. http://pengebingen.blogspot.no/2013/02/en-bank-for-hvert-sitt-bruk.html
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har en og samme bank og har hatt det i 30 år (hele mitt voksne liv). Har tre kontoer der, to til sparing og en brukskonto med bankkort tilknyttet. Jeg har et Mastercard der også, som jeg knapt bruker. Saldoen på det er null. Bruker det kun til nettkjøp nå og da. Sparekontoene mine inneholder 200.000,- Det er nok takket være langt og trofast kundeforhold, og at de kunne se hvilken god kontroll jeg har på økonomien, at jeg faktisk fikk boliglån trass i at jeg lå i grenseland (jeg er uføretrygdet + livsforsikring) mht årsinntekt. "Jeg er ikke bekymret, jeg ser jo at du har stålkontroll på økonomien din" sa lånekundebehandleren jeg fikk i banken. Hadde jeg vært en ny kunde som bare klikket på lånesøknaden dagen før i en hvilken som helst bank uten noe langt og sporingsbart kundeforhold, hadde jeg bare kunnet glemme lån til bolig. Bankene liker å vite hvem de låner penger til. Jeg er overbevist om at den ene av to grunner til at jeg fikk boliglånet var at jeg hadde så lang og trofast historikk hos banken min. Den andre grunnen var at de på kontoene mine kunne se moderat forbruk på bankkortet, alltid penger igjen på konto før neste lønning, beskjedent forbruk til regninger og sparing hver mnd. Jeg har ikke bil, og vil aldri få det heller, da jeg ikke har førerkort. Dette var faktisk en viktig sak i lånebehandlingssøknaden, hun spurte om det to-tre ganger, om jeg hadde bil (bil er jo dyrt). Det går rundt i hverdagen, men det er ikke rom for luksus. Sparekontoene er forbeholdt kriser (buffer, sparekonto 1), og oppussing (sparekonto 2). Rører ikke disse to uten at det er meget god grunn til det. Holder ikke at jeg har lyst på en ny jakke eller en tur på restaurant. Det er ikke slikt de er til for. Anonymkode: d6515...e48 1
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 7 timer siden, prt90 skrev: Flere banker. Man har boliglånet i banken med lavest boliglånsrente, sparepengene i banken med best innskuddsrente, aksjeinvesteringene i banken med lavest kurtasje og forsikringene der det er billigst. Etter litt shopping har jeg nå høyere innskuddsrente på sparekontoen enn renten på boliglånet. Med andre ord sparer jeg penger på IKKE å betale ned på boliglånet Hvilke banker er det her.
prt90 Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 10 minutter siden, O.G. skrev: Hvilke banker er det her. Boliglån: Danske Bank (1.90 % flytende rente) Sparekonto: Bluestep (2.00 % flytende, og 2.55 på fastrente) Aksjer: Nordnet (29 kroner per handel)
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 10 minutter siden, prt90 skrev: Boliglån: Danske Bank (1.90 % flytende rente) Sparekonto: Bluestep (2.00 % flytende, og 2.55 på fastrente) Aksjer: Nordnet (29 kroner per handel) Takk, var nysgjerrig på hvem som tilbød så lav kurtasje.
prt90 Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 47 minutter siden, O.G. skrev: Takk, var nysgjerrig på hvem som tilbød så lav kurtasje. Nye kunder får 1 krone i kurtasje den første måneden, så da kan du gå skikkelig bananas
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 31 minutter siden, prt90 skrev: Nye kunder får 1 krone i kurtasje den første måneden, så da kan du gå skikkelig bananas Interessant.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 TS her! Jeg har tre kontoer i Handelsbanken: 1. Brukskonto 2. Reservekonto 3. Høyrente-kontro som fungerer som bufferkonto med rundt 10 000 på. I Sparebanken har jeg 1. Høyrente-konto med ca 100.000 2. BSU-konto med ca 50 000 på. Åpnet konto i Sparebanken utelukkende fordi de hadde bedre vilkår på BSU (8% rente første året) enn Handelsbanken. Har i det siste bare vurtert å flytte alt over til Sparebanken ettersom det virker greit å ha det "samlet". Har foreløbig ikke noe lån, men får det ganske snart. Hvordan ser dette ut? Anonymkode: 96acd...13f
asterix Skrevet 21. mai 2016 #17 Skrevet 21. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Jeg har tre kontoer i Handelsbanken: 1. Brukskonto 2. Reservekonto 3. Høyrente-kontro som fungerer som bufferkonto med rundt 10 000 på. I Sparebanken har jeg 1. Høyrente-konto med ca 100.000 2. BSU-konto med ca 50 000 på. Åpnet konto i Sparebanken utelukkende fordi de hadde bedre vilkår på BSU (8% rente første året) enn Handelsbanken. Har i det siste bare vurtert å flytte alt over til Sparebanken ettersom det virker greit å ha det "samlet". Har foreløbig ikke noe lån, men får det ganske snart. Hvordan ser dette ut? Anonymkode: 96acd...13f Om det er lurt eller ikke kommer jo an på vilkårene for de enkelte kontoene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå