Gå til innhold

Tips til å gå ned i vekt via kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har lagt på meg 10kg siden ifjor, da jeg ble psykisk syk. Går på tur med hunden en-to ganger daglig og går ut med venner en-to dager i uka, ellers er jeg sengeliggende - så fordi jeg ikke har motivasjon eller energi til å trene, vil jeg i hvert fall ordne opp på kostholdet. 

Kom gjerne med tips til hvor mye, hva og når jeg burde spise. Kan så og si ingenting. 

Er 16 år gammel, ca 1.60 og veier 60-65kg. Vil gjerne ned til 50kg igjen, og helst så fort som mulig da sommeren er rett rundt hjørne. Har forståelse for at det vil ta tid da, og spesielt siden jeg ikke trener eller går på skole/jobb som gir meg daglig mosjon. Men litt er bedre enn ingenting, eller hva?:fnise:

Anonymkode: 2f337...010

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spesielle dietter bør du droppe, dem lærer du ikke noe av. Finn et type kosthold som du kan tenke å leve resten av livet med. Og les deg godt opp. Hvis kroppen din mangler visse vitaminer/mineraler vil kroppen reagere med å få deg til å spise mer, noe som vil gjøre at du er mye sulten om du feks kun velger å leve på loff, nugatti og cola. 

Spis MYE grønt. Frukt er også bra, men grønnsaker er bedre fordi de ikke inneholder "bortkastet energi" som frukt gjør. Spis en håndfull nøtter hver dag, feks cashew nøtter eller valnøtter, som inneholder "gladstoffer". (husker ikke helt hva det het)

I begynnelsen er det lurt å telle kalorier, med tanke på at du vil ned i vekt. Siden du ikke trener, kan du gå turer? Hvis du skaffer deg en skrittteller og går feks 10 000 skritt hver dag, helst i omgivelser hvor du slapper av og får energi. Gjør du kroppen din glad (den fungerer som en maskin) vil den gjøre deg glad, og det er mye lettere å gå ned i vekt når man får en god følelse av det :)

Anonymkode: f162c...683

Skrevet

Skjønner at dette er et sykt kjipt svar, men du trenger ikke å gå ned i vekt! Du er 16 år gammel og faktisk normalvektig :) Ville heller rettet fokuset mot å fortsette å gå tur med hunden og spise sunn mat! At du har gått opp 10 kg på et år kan forklares både med at du kanskje ikke er ferdig med puberteten og at du har vært så lenge sengeliggende. Les hva helsedirektoratet anbefaler, les det du lærte i mat og helse på ungdomsskolen. Følg matpyramiden osv. Når du blir friskere, og får kommet deg ut oftere, vil du kanskje ha det bedre med kroppen din :)

Prøv å søke opp yoga eller pilates du kan gjøre i senga på youtube! Det får i hvert fall meg til å føle meg freshere. Pluss å spise fem frukt og grønt om dagen og drikke nok vann(1,5-2 liter daglig).

Lykke til!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesielle dietter bør du droppe, dem lærer du ikke noe av. Finn et type kosthold som du kan tenke å leve resten av livet med. Og les deg godt opp. Hvis kroppen din mangler visse vitaminer/mineraler vil kroppen reagere med å få deg til å spise mer, noe som vil gjøre at du er mye sulten om du feks kun velger å leve på loff, nugatti og cola. 

Spis MYE grønt. Frukt er også bra, men grønnsaker er bedre fordi de ikke inneholder "bortkastet energi" som frukt gjør. Spis en håndfull nøtter hver dag, feks cashew nøtter eller valnøtter, som inneholder "gladstoffer". (husker ikke helt hva det het)

I begynnelsen er det lurt å telle kalorier, med tanke på at du vil ned i vekt. Siden du ikke trener, kan du gå turer? Hvis du skaffer deg en skrittteller og går feks 10 000 skritt hver dag, helst i omgivelser hvor du slapper av og får energi. Gjør du kroppen din glad (den fungerer som en maskin) vil den gjøre deg glad, og det er mye lettere å gå ned i vekt når man får en god følelse av det :)

Anonymkode: f162c...683

Har prøvd utallige dietter før, og ingen har hjulpet noe særlig - så er enig i det. Mangler ganske mange vitaminer, i tillegg til jern, så prøver å få i meg tran hver dag. 

Har dessverre ikke motivasjonen til å gå flere turer enn jeg allerede gjør (to ganger daglig, av og til bare én), og er ikke komfortabel utenfor huset av personlige grunner. MEN, jeg prøver å få dratt til treningssenter i hvert fall én gang i uka, så det er en start. Forhåpentligvis vil jeg klare å trene mer i fremtiden, men inntil nå må jeg fokusere på maten, fremfor aktiviteten. Tusen takk for svar, da!

2 minutter siden, Emalje skrev:

Skjønner at dette er et sykt kjipt svar, men du trenger ikke å gå ned i vekt! Du er 16 år gammel og faktisk normalvektig :) Ville heller rettet fokuset mot å fortsette å gå tur med hunden og spise sunn mat! At du har gått opp 10 kg på et år kan forklares både med at du kanskje ikke er ferdig med puberteten og at du har vært så lenge sengeliggende. Les hva helsedirektoratet anbefaler, les det du lærte i mat og helse på ungdomsskolen. Følg matpyramiden osv. Når du blir friskere, og får kommet deg ut oftere, vil du kanskje ha det bedre med kroppen din :)

Prøv å søke opp yoga eller pilates du kan gjøre i senga på youtube! Det får i hvert fall meg til å føle meg freshere. Pluss å spise fem frukt og grønt om dagen og drikke nok vann(1,5-2 liter daglig).

Lykke til!

Brukte en BMI måler, og fikk opp at jeg var overvektig, og ser selv at jeg ikke ser normalvektig ut:icon_frown: Men skal prøve å spise sunnere, og komme meg på treningssenteret - det har jeg bare godt av, uansett hva formålet er. Takk! 

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd utallige dietter før, og ingen har hjulpet noe særlig - så er enig i det. Mangler ganske mange vitaminer, i tillegg til jern, så prøver å få i meg tran hver dag. 

Har dessverre ikke motivasjonen til å gå flere turer enn jeg allerede gjør (to ganger daglig, av og til bare én), og er ikke komfortabel utenfor huset av personlige grunner. MEN, jeg prøver å få dratt til treningssenter i hvert fall én gang i uka, så det er en start. Forhåpentligvis vil jeg klare å trene mer i fremtiden, men inntil nå må jeg fokusere på maten, fremfor aktiviteten. Tusen takk for svar, da!

Brukte en BMI måler, og fikk opp at jeg var overvektig, og ser selv at jeg ikke ser normalvektig ut:icon_frown: Men skal prøve å spise sunnere, og komme meg på treningssenteret - det har jeg bare godt av, uansett hva formålet er. Takk! 

TS

Neida! Om du regner med vekt på 65 kg har du 25 i BMI, og det er innafor normalvektig :)  Det anbefales uansett ikke å slanke seg når man er ca normalvektig mens man fortsatt vokser! Jobb med selvfølelsen, heller! Jeg hadde også bmi på 25 da jeg var 16, men så stabiliserte vekten seg etterhvert. Nå har jeg bmi på 21 :)

• Liker 2
Skrevet

Husk at BMI kun funker på feite folk. Veltrente folk er nesten alltid overvektig ifølge BMI.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Du er 16 år og er ikke ferdig med puberteten. Det er vanlig at mange får litt "valpefett" fordi "superforbrenningen" man hadde da man vokste på det meste er i ferd med å stabilisere seg. Du er helt normalvektig og burde kun fokusere på å kutte ut junk og sukker i hverdagen. Spis faste måltider og ikke småspis mellom måltider. Drikk vann og te som tørstedrikk. Resten vil gå av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruk energien din på å komme deg psykisk. Hvis situasjonen din per i dag er noen få turer ut med hund og venner, og resten i sengen, blir det helt feil å bruke kreftene på slanking. Du trenger den energien du har til å komme deg videre i livet. Antar du får profesjonell hjelp ?

Anonymkode: bc906...6ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan spiser du nå? Kan du komme med konkrete eksempler på dagsmenyene dine, så kan vi gi innspill på dem. 

Anonymkode: f11fe...108

Skrevet

Jeg tror ikke du bør ha så mye fokus på hard trening med det første, men forsøk heller å skaffe deg en genuin interesse innenfor det å være aktiv og spise sunt. Hold kroppen din i gang så mye du orker hver dag, og de timene du bruker i senga kan du jo finne frem noen sunne og gode matoppskrifter og gjennom dette lære deg hvordan man spiser både sunt og variert.

Kroppen din er en maskin og den trenger å brukes og få tilført riktig drivstoff for å fungere optimalt. Derfor tror jeg aktivitet og sunn kost er et steg i riktig retning for en med psykisk sykdom. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...