Gå til innhold

Hvordan trene med smerter/trøtthet rundt astma og pollenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan komme i gang med trening igjen når jeg sliter så mye med astma og pollenallergi. Om jeg ikke er på jobb så ligger jeg bare å sover. Konstant hodepine, hovne mandler og smerter rundt halsen. Da velger jeg alltid å hvile frem til neste arbeidsdag, men jeg er lei og trenger trening! 

Noen råd å gi?

Endret av Jordbæra
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jordbæra skrev:

Hvordan komme i gang med trening igjen når jeg sliter så mye med astma og pollenallergi. Om jeg ikke er på jobb så ligger jeg bare å sover. Konstant hodepine, hovne mandler og smerter rundt halsen. Da velger jeg alltid å hvile frem til neste arbeidsdag, men jeg er lei og trenger trening! 

Noen råd å gi?

Har du snakket med lege?

Bruker du medisin mot astmaen og det andre?

Jeg ville spurt legen om råd.

Bruker du pollennett på vinduene slik at du slipper å få pollen inn på soverommet og andre rom?

Vasker du håret før du legger deg når du har vært ute, for å slippe å ligge og puste inn pollen fra håret ditt?

Anonymkode: f0569...f73

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med lege?

Bruker du medisin mot astmaen og det andre?

Jeg ville spurt legen om råd.

Bruker du pollennett på vinduene slik at du slipper å få pollen inn på soverommet og andre rom?

Vasker du håret før du legger deg når du har vært ute, for å slippe å ligge og puste inn pollen fra håret ditt?

Alt er på stell medisinert jeg er bare for trøtt døgnet rundt til å komme meg ut døra. Mer medisiner får jeg ikke, ikke sterkere heller. Tar 1000mg paracet to certrizin, en tablett mot selve astmaen, tre ganger om morgenen inhalerer jeg den faste. Det er bevist at akutt medisin ikke fungerer så det bruker jeg ikke lengre. Noe mer enn dette får jeg ikke tatt. Men føler meg sjelden våken nok til å trene eller gå ut døra for å finne på mer enn å sove.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Alt er på stell medisinert jeg er bare for trøtt døgnet rundt til å komme meg ut døra. Mer medisiner får jeg ikke, ikke sterkere heller. Tar 1000mg paracet to certrizin, en tablett mot selve astmaen, tre ganger om morgenen inhalerer jeg den faste. Det er bevist at akutt medisin ikke fungerer så det bruker jeg ikke lengre. Noe mer enn dette får jeg ikke tatt. Men føler meg sjelden våken nok til å trene eller gå ut døra for å finne på mer enn å sove.

Har du snakket med legen om trøttheten, og om han kan hjelpe deg?

Noen medisiner gir trøtthet som bivirkning også (bl.a. allergimedisiner). Kan du evt bytte til medisiner som ikke gjør deg trøtt, om det er slik?

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Jordbæra skrev:

Noen råd å gi?

Er det kun i pollensesongen du har det slik?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det kun i pollensesongen du har det slik?

Sliter med kulde ift astma så blir fort syk/halsbetennelse. Men ja, mest i pollensesongen og aller mest bjørk, heldigvis snart over men har jo reaksjoner på alt av pollen hele veien.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen medisiner gir trøtthet som bivirkning også (bl.a. allergimedisiner). Kan du evt bytte til medisiner som ikke gjør deg trøtt, om det er slik?

Like trøtt om jeg prøver å ikke ts medisiner et psr dager. Så tviler på at det er medisinene. Legen sier at på blodprøver ser alt normalt ut så det er ikke lett å få noe hjelp. Går også til lungespesialist 2 ganger i året, får tips som her med å vaske håret, skifte klær, ikke vindu oppe, ikke trene ute på det verste.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Jordbæra skrev:

Sliter med kulde ift astma så blir fort syk/halsbetennelse. Men ja, mest i pollensesongen og aller mest bjørk, heldigvis snart over men har jo reaksjoner på alt av pollen hele veien.

Det høres trasig ut. Jeg håper at du finner hjelpende råd slik at du får det bedre.

Mot kulde, så får man på apotek (bl.a) kjøpt produkter (bl.a.skjerf, som man kan ha foran munnen, med filter som varmer opp luften før man puster den inn) som kan hjelpe.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det høres trasig ut. Jeg håper at du finner hjelpende råd slik at du får det bedre.

Mot kulde, så får man på apotek (bl.a) kjøpt produkter (bl.a.skjerf, som man kan ha foran munnen, med filter som varmer opp luften før man puster den inn) som kan hjelpe.

Mhm. Når jeg er ute og det er kjølig puster jeg alltid inn i noe og er lite ute når det er -10 osv. 

Jeg sliter så mye med astma, tett luft i dusjen så kan jeg ikke gjespe uten å begynne å hoste. Jeg puster kjempe dårlig i vann og sliter dermed med utholdenhet i vann.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Mhm. Når jeg er ute og det er kjølig puster jeg alltid inn i noe og er lite ute når det er -10 osv. 

Jeg sliter så mye med astma, tett luft i dusjen så kan jeg ikke gjespe uten å begynne å hoste. Jeg puster kjempe dårlig i vann og sliter dermed med utholdenhet i vann.

Kanskje du kunne fått helsereiser noen ganger pr år til steder der det ikke er fuktig og kaldt? Jeg ville snakket med legen om det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kunne fått helsereiser noen ganger pr år til steder der det ikke er fuktig og kaldt? Jeg ville snakket med legen om det.

Jeg har ikke nok penger og veldig låst ift jobben min. Største problemet er pollen, kulda overlever jeg mer fordi det går over når jeg går inn. Pollen følelsen har sittet i så og si døgnet rundt siden mars.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke nok penger og veldig låst ift jobben min. Største problemet er pollen, kulda overlever jeg mer fordi det går over når jeg går inn. Pollen følelsen har sittet i så og si døgnet rundt siden mars.

Mange får dekket helsereiser. Finnes det ikke produkter som beskytter mot pollen utendørs? Kanskje noe lignende som det skjerfet som beskytter luftveiene mot kulde? Jeg ville sjekket det ut. Astma og allergiforbundet har kanskje informasjon om slikt?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jordbæra skrev:

Man får kjøpt pollenmaske http://www.naaf.no/ar/marked_og_produkt/Andre-produkter/Pollenmaske-beskytter-/

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Jordbæra skrev:

Noen råd å gi?

Presser du kroppen når den er sliten og bare vil sove med en slik sykdom i bunnen, så ender du lett opp med kronsik fatigue.  

Men hovne mandler har ingenting med astma/allergi å gjøre. Det er enten virus eller bakterier. Ta vare på deg selv og medisiner riktig er første viktige bud i pollensesongen. 

Anonymkode: 30f7f...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presser du kroppen når den er sliten og bare vil sove med en slik sykdom i bunnen, så ender du lett opp med kronsik fatigue.  

Men hovne mandler har ingenting med astma/allergi å gjøre. Det er enten virus eller bakterier. Ta vare på deg selv og medisiner riktig er første viktige bud i pollensesongen. 

Er det pollenallergien eller astmaen du mener med slik sykdom?

Hva er kronisk fatigue?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovne mandler er veldig vanlig når man er hardt rammet. Så ofte jeg er hos lege ville de nok kommentert om det vat uvanlig.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tretthet er en del av det å ha astma. Astmatikere tar ikke opp like mye oksygen i lungene som friske gjør. Dermed får kroppen konstant for lite oksygen, noe som går ut over alle kroppens organer, også hjernen, og medfører tretthet med forverring i perioder med forverring av selve astmasykdommen. En del av det å leve med astma er å lære seg å leve med tretthet/fatigue. Og å ikke drive rovdrift på en trett kropp. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange får dekket helsereiser. Finnes det ikke produkter som beskytter mot pollen utendørs? Kanskje noe lignende som det skjerfet som beskytter luftveiene mot kulde? Jeg ville sjekket det ut. Astma og allergiforbundet har kanskje informasjon om slikt?

Ingen voksne med astma/allergi får dekket helsereiser. Det finnes der ikke budsjettkroner til. 

• Liker 3
Skrevet

Det er heller ikke uvanlig at når man er hardt rammet og hvis man fjerner mandlene kan man få lungebetennelse oftere i stedet for å gå jevnt over med hovne mandler. 

AnonymBruker
Skrevet

Hovne mandler er veldig vanlig når man er hardt rammet. Så ofte jeg er hos lege ville de nok kommentert om det vat uvanlig.

Hovne mandler har absolutt ingenting som helst med astma/allergi å gjøre. 

Dette ser ut til, etter min mening, å være en tråd med overdrivelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...