Gå til innhold

Schapendoes VS Puli ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Schapendoes VS Puli? .?

Anonymkode: cf2ed...38f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stressa angstbiter vs stinkbombe?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er Schapendoes en stressa angstbiter? Og Puli en stinkbombe?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har mere info om rasene?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er Schapendoes en stressa angstbiter? Og Puli en stinkbombe?

12 timer siden, ArtyFarty skrev:

Stressa angstbiter vs stinkbombe?

Hvordan stressa da? Er de mere stressa enn andre raser?

Skrevet

Det er mye ymse gemytt på schapendoes, ja. Det finnes selvfølgelig gode individer også, men det er mer enn en jeg har hørt om som røyter som et uvær fordi de stresser, og flere enn en som er så usikker at de velger å bite.

Puli lukter. De eneste som kanskje benekter det er de som er raseblinde. Dreadsene bruker lang tid på å tørke, noe som skaper lukt. Og fordi de bruker så lang tid på å tørke så bades de gjerne sjelden - noe som også skaper lukt. Og vi snakker ikke vanlig hundelukt, man snakker lukter dem på flere meters avstand.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er Schapendoes mere stressa enn Puli?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er gemyttet på disse to rasene?

Skrevet

Puli er en rase med mye energi, som kan oppleves som krevende og stresset i sin fremferd. En puli som får det den trenger av fysisk og mental stimuli, er en trivelig hund (om man takler lukten). Men de skal være sånn, jeg har ikke opplevd puli som at de er stresset på grunn av dårlig gemytt.

Schapendoesene jeg har opplevd som stressa har vært det fordi de er nervøse og usikre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er Puli som rase? Hvordan er Schapendoes som rase? 

Gjest Belle âme
Skrevet

Alle hunder stinker, berre for å gjere der klart :)

kjenner nokon med schapendoes, og den hunden er så bra! Utrulig lydig, snill og kosete hund som så godt som aldri bjeffer. Den stinker død og røyter, men ein fin hund. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er de mentalt? Aktivitetsbehov? Hva er de største forskjellene mellom de to rasene? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de to rasene er så like etter det jeg har lest. Begge er fluffy som valper og pelsstellet blir vanskeligere når de blir syv måneder til 1,5 år. Eneste forskjellen er pelsstellet da Schapendoes skal børstes og Puli separere dredsene.  Begge bjeffer mye, vakthunder, har mye energi, bra til agility, lydighet, begge er kjent for å ha en bra spenst og å snu seg rask i vendingene, begge rasene er glade i barn, og passer på flokken og familien sin. Ifølge dere over her så stinker pelsen til begge to. Selvfølgelig er begge gjeterhunder. Jeg synes det er så mye likt i disse rasene og jeg er usikker på hva som skiller dem mest. Begge rasene må bjeffe på alle som kommer inn døra. Ja hva er egentlig forskjellen ?

AnonymBruker
Skrevet

Synes det ble sagt bra tidlig i tråden. Pulier stinker - sånn er det bare og da mye mer enn vanlig uvasket hund. Det er en spesiell muggaktig råtten lukt som pulieeiere blir immune mot. Ta en tur på utstilling og stikk nesa godt nedi. Som regel kan du lukte de før du ser de, på samme måte som du kan finne newfoundlandringen og komodorene og andre stinkeraser bare ved å følge stanken. Om du ditcher dreadsene og holder hunden kortklippet vil det reduserer lukten enormt, så om du virkelig faller for pulien er kort pels det beste alternative tenker jeg.

Schapendos er som regel veldig stressa angstbitersker.  De jeg kjenner har ikke avknapp,  men er opp under taket og de eierene jeg kjenner er for all del glad i hundene sine, men det blir ikke flere schapendos i de hjemmene.. Jeg tror det er mye rart som avles på i Norge, kanskje bedre å se utenlands på den rasen? Jeg ville mye heller gått for portis, mye av det samme utseende - men mye mer kontrollerbar. Eller beardis, happy go lucky uten så innmari mye stress.

Anonymkode: 1ef6d...360

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar. Hvordan er tibetansk terrier, Briard og som nevnt over her Bearded collie, PON Nizinny?

AnonymBruker
Skrevet

Har Puli en avknapp? Siden du skrev at ikke schapendoes har det.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive hvordan en Portis er? Synes de bare ser så rare ut på utstilling med rumpa bar og jeg kommer til å stille hunden min ut. Men skal lese mer om portisen.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har Puli en avknapp? Siden du skrev at ikke schapendoes har det.

Om puli har en avknapp eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, lukten av puli har stoppet alt av interesse hos meg. Jeg kunne aldri hatt en hund som lukter så vondt selv om det hadde vært Lassie reinkarnert. Det gjelder selvfølgelig ikke bare puli, men også komodor, bergamasco og nuffe. Det kan godt hende dette er fantastiske raser alle sammen, du får nesten spørre noen raseentusiaster som klarer å se forbi lukten.

Portis er glade, aktive hunder. Det at de barberes bak er pga rasens historikk, det er en vannhund og pelsen skal beskytte lunge og hjerte derav mye pels foran og lite bak. Portiser liker å jobbe, men de liker også mye kos og er typiske fanghunder i så måte. Personlig synes jeg de har mye lyd, men det er en preferanse sak, schapendoes og portiser er vel ganske like sånn sett. Beardiser er milde, glade hunder. Hakket ned i intensitet fra portis. Kan være litt veike, men supre familiehunder synes jeg.

Er tanken din at du skal ha noe litt spesielt siden du ser på raser som det er få av i Norge? Eller er det helt spesifikke egenskaper du ser etter? Hva skal du bruke hunden til?

Anonymkode: 1ef6d...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Jeg visste ikke at de rasene jeg nevner er det få av i Norge. Har sett flere av de rasene på utstillinger. 

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som kan hjelpe meg med å velge mellom disse to rasene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...