Gå til innhold

Hvordan plasserer du bestikket i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(var usikker på hvor jeg skulle plassere denne)

Hvordan plasserer du bestikket ditt i oppvaskmaskinen dersom du har en sånn kurv? Putter du gaflene for seg, skjeene for seg osv? Eller er det tilfeldig hvor de havner?

Jeg har brukt å sortere gaflene, knivene og skjeene i hver sin del av kurven ( det er tre rader, med flere rom  hver rad. Nå har jeg hørt at dette kan føre til at bestikket ikke blir ordentlig rent. Stemmer det?

Anonymkode: 368a0...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg putter dem i bestikkgreia, driter i hvor. Hvis det ikke er rent når maskinen er ferdig kjører jeg den en eller flere ganger til. Hvis det fortsatt ikke funker kaster jeg bare bestikket og kjøper nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vaske opp for hånd, så slipper du lage deg så mange problemer av noe som skal gjøre oppvask enklere.

Anonymkode: 144e3...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Passer på at like skjeer og like gafler ikke står i samme ''rom'', da disse fort kan legge seg lagvis.

Anonymkode: 545de...dda

• Liker 3
Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg sorterar det etter type slik som deg. Pluss at eg alltid setter handtaket nederst. 

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle bli rent av å gjøre det som du gjør?

Jeg pleier å sette de blandet sammen, uten noe problemer av den grunn. Det eneste jeg prøver å huske på er å ikke ha så mange sammen, så de blir så tett, for da blir de ikke rene hos meg iallefall. (Muligens det er pga. det er en billig og liten oppvaskmaskin?) Også har jeg de med håndtaket nedover, av den enkle grunn av at det er det som er på bildet i manualen. :) Også gir det jo mening, at de blir renere av å stå "oppover" og ikke pakket sammen i kurven. 

• Liker 2
Skrevet

Med huset fullt av egne og andres barn så er jeg overlykkelig bare det kommer seg inn i oppvaskmaskinen, uansett system eller ei. Men vil ha håndtakene nedover.  

• Liker 4
Skrevet

Jeg blander. I bruksanvisningen på min oppvaskmaskin står det konkret at man skal "passe på at ikke bestikk og servise legger seg i hverandre, og blande skjeer med annet bestikk."

Hvilket i mitt hode oversettes til at hvis skjeer ligger i skje med hverandre i oppvaskmaskinen, blir de ikke rene ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fyller opp bakerst i kurven først, uavhengig av type bestikk...

AnonymBruker
Skrevet

Blander.

Det pleier/pleide faktisk stå i bruksanvsningene at spesielt skjeer ikke ble anbefalt å samles i ett rom fordi skjeer har en magisk evne til å legge seg lagvis.

Og legger skjeene seg lagvis så har de lett for å klistre seg sammen og ikke bli like rene som hvis de blandes med gafler og kniver.

Anonymkode: 8992d...cbf

Skrevet

Jeg blander alt uhemmet og er så  glad for at jeg leste denne tråden, siden skjeene ikke skal ligge i skje :D

Også er jeg kjempeglad for at jeg ikke har bestikkskuff og lettere OCD, som en venninne av meg, alt må ligge i pene rader i den :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer. Bare se hvordan skjeer og gafler spesielt kan ligge inntil hverandre - vannet trenger jo ikke inn der.

Bestikket skal stå med "businessenden" opp, og blandet i kurvene. Lykke til! :)

Anonymkode: 53e25...781

AnonymBruker
Skrevet

Blander og står med der man spiser/skjærer opp. Skarpe kniver legger jeg øverst liggende.

Anonymkode: 108ef...b13

Gjest GulSol
Skrevet

Sorterer. Mye enklere å tømme når det er sortert. Skaft ned.

Skrevet

Håndtaket ned, men opp på små, veldig spisse kniver.

Av og til når jeg bare såvidt åpner døren og slipper noe ned i kurven, stikker jeg meg på en kniv eller gaffel med spissen opp. Da tenker jeg at det er lurt å sette skjeer fremst slik at jeg ikke stikker meg slik. Det blir stort sett med tanken.

Skrevet

Setter alt så det står opp.Dvs gafler står med tenna opp.Samme for alt det andre.

Grunnen er at matrester kan sitte fast i kurven,og da blir bestikket ikke helt rent

Skrevet

Setter allitid munnstykket av bestikket opp og prøver å spre skjeer, kniver og gafler jevnt utrover og ser til at ikke to bestik ligger "i skje" med hverandre :P hehe 

Skrevet

Setter dem med skaftet ned og ellers temmelig vilkårlig. Kurven på min maskin har dessuten et "grid" som sørger for at bestikkdelene aldri legger seg helt inntil hverandre. Trodde dette var vanlig for alle maskiner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...