Gå til innhold

Katten min mobbes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en 2 år gammel sterilisert hunnkatt, som er veldig liten av vekst. Ute har hun et problem med at hun ikke går overrens med nabokattene. Dette er 2 katter (usikker på alder og kjønn) som det virker som har samme matmor/far. disse går ofte mot min lille pus og angriper hun/løper etter hun. stakkars pusen har ikke så mye å svare med når de er to der den ene er rundt hennes størrelse og den andre er en stor blubbe av en katt. Det vanligste scenarioet er at den lille ''upper'' seg mot min pus og blir backet opp av den store katten som står litt bakgrunnen og hopper inn hvis det blir noe slossing. Jeg har forstått det slik at katter har territorier som man beskytter og ettersom de var der før hun så beskytter de terrioriet sitt. og siden jeg bor i blokk er det ikke like enkelt å ''lage'' et territiorie til min pus som det hadde vært om jeg hadde bodd i hus med egen hage. Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe pusen min? på tross av dette virker det som hun trives ute, men jeg har vurdert å gjøre henne til en innekatt ettersom jeg er redd hun en dag skal bli skadet. hjelp?!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk hatt det samme problemet. Har en bitte liten hunnkatt som ble plaget litt av en annen katt (velger å tro at det er fordi min pus er så utrolig pen :tongue:). Hun ble heldigvis beskyttet av min andre katt, som er et stort beist. Det ble litt vanskelig da den store pusen ble holdt inne en stund grunnet sykdom. Da ble lille hunkatten faktisk så redd at hun ikke turte å gå ut. Løste dette ved å sitte ute med henne. Tok henne med ut og lot henne gå fritt mens jeg satt der, uten å blande meg inn. Hver gang en annen katt kom, kom hun løpende til meg, men etterhvert ble hun litt tøffere. Stod ved siden av meg og freste tilbake :P Så hun fikk opparbeidet seg litt respekt, mens hun fortsatt følte seg trygg. Har du noe mulighet til å være ute med henne? Det kan hende det fungerer i din situasjon også. Så hun kan "tøffe" seg opp litt mens hun fortsatt er i en trygg situasjon og blir passet på.

Anonymkode: 9d76e...887

• Liker 3
Skrevet

Er vel ikke så enkelt når det er felles uteområde, men jeg har rett og slett hjulpet min katt. Ser jeg store bøller, så jager jeg de bort fra min pus. Vet ikke om det er anbefalt, men det har i alle fall hjulpet her. Hun er blitt mye tøffere med årene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dette er uvanlig i et boligbyggefelt. Jeg har samme problem med min hunnkatt. Det kommer andre katter inn på hennes territorium og det blir bråk. Slik har det dessverre vært så lenge jeg har hatt katt og bodd i nærheten av andre med katter.

Anonymkode: 13080...ddc

Skrevet

Noen ganger går det seg til etterhvert, de må bare bli enige om hvor grensene for territoriene går. Det hender de må sloss litt for å bli enige, da. Men noen katter er bare mobbere.. Pusen jeg hadde før turte aldri å forsvare seg selv om han var kjempestor og sterk, og ble ofte plaget av den teite nabokatta. Da kom den bittelille illsinte søsteren han og forsvarte ham. Jeg pleide også å løpe ut og frese til ham hvis jeg så ham, og han var kjemperedd meg :fnise:.  Hvis de er kastrerte sloss de ofte mer, så du kan jo kanskje høre med naboen om de er kastrert/sterilisert?

Skrevet
9 minutter siden, Pinkee skrev:

Er vel ikke så enkelt når det er felles uteområde, men jeg har rett og slett hjulpet min katt. Ser jeg store bøller, så jager jeg de bort fra min pus. Vet ikke om det er anbefalt, men det har i alle fall hjulpet her. Hun er blitt mye tøffere med årene.

Bra.

Skrevet

Kan de ikke få gjøre opp seg imellom da, sånn fungerer dyreverden, skjønner du

Katta mi har slåss seg opp på troneplass av alle i nabolaget 😜

AnonymBruker
Skrevet

HA.KATTEN.INNE. ingenting er viktigere for kattens liv og helse  enn det. Det går  VELDIG FINT å tilvenne katt til å gå i bånd. 

Anonymkode: b9380...216

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HA.KATTEN.INNE. ingenting er viktigere for kattens liv og helse  enn det. Det går  VELDIG FINT å tilvenne katt til å gå i bånd. 

Anonymkode: b9380...216

på hver ENESTE tråd som omhandler katter så skal noen (har en følelse av at det er deg mange av gangene) hakke ned på utekatter osv osv osv. De fleste som henger på dyreforumet har fått med seg de meningene nå men folk må lære å respektere at folk har forskjellig syn på sånt! Så syns DU at det skal være sånn, men hva oppnår du her utenom å være et irritasjonsmoment? 

Anonymkode: 573fe...a13

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...