glassmanet Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Jeg har jobbet i fast vikariat i et år nå. Det går ut til sommeren. Men jeg skal også jobbe i uke 31 og 32. Uke 32 har jeg uttak. I begynnelsen av uken tenker jeg. Har et nært forhold til min sjef (nesten desverre vil jeg si). For jeg har fortalt at vi endelig skal ha forsøk. Jeg fikk da vite at siden jeg var satt opp som vikar fikk jeg ikke lønn for disse dagene. Det er jo da snakk om de dagene jeg skal inn på ultralyd (står i skrivet at det er snakk om hel dag m venting og antakelig to dager) og inntil en uke man er sykemeldt etter uttak. Nå fikk jeg beskjed om at dette får jeg ikke lønn for. Og jeg er så såret og lei meg. Leo for at jeg fortalte også. Føler meg så sårbar. Skal allerede ut med mye penger for forsøk. Så kommer den tapte arbeidsinntekten på toppen. Skulle ønske jeg aldri fortalte noe 😢
tekjerringa Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Er du fagorganisert? Jeg har 100% vikariat til høsten, men jeg sier ingen ting om den prosessen. Det har de ingenting med, og det kan straffe seg i ettertid å si noe.
glassmanet Skrevet 19. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2016 Jeg er ikke fagorganisert. Jeg hadde nok ikke sagt noe hadde ikke sjefen min vært en nærmere venn av meg. Så jeg er veldig skuffet over henne og har mistet tilliten totalt.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Men hvorfor skulle du fått lønn? Det er ikke grunn for egenmelding eller fri med lønn? I min kommune får man fri med lønn om man skal til sprsialisthelsetjeneste, så jeg søkte om det (ingen spurte hvilken spesialist det gjaldt), men på andre arbeidssteder bruker man å måtte bytte vakter, avspasere eller ordne seg fri på et vis også uten lønn. Ser ikke at du kan klage til fagorganisasjonen din her, fordi det ikke er noe galt som har blitt gjort. Anonymkode: 7e5c6...113 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 P.s sykemeldingsperioden skal du få lønn for siden du har opparbeida deg rett til sykepenger også som vikar. Anonymkode: 7e5c6...113 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Om du leverer sykmelding, så har du samme rettigheter til sykepenger som fast ansatte. Og det kom en ny lov i 2013 som beskytter vikarer veldig, og de SKAL ha samme rettigheter som fast ansatte i nærmest alt, spesielt vedrørende lønn og lønnsgoder. Anonymkode: e7aa0...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Jeg var aldri sykmeldt i forbindelse med tre ivf-forsøk? Bor i samme by som sykehuset, og jeg fikk alltid timer til blodprøver om morgenen kl.8.00, og ultralyd og andre legetimer osv etter kl.15. Mulig jeg tok en egenmeldingsdag samme dag som uttak eller noe. Du kan jo søke om velferdspermisjon med lønn, men det er ingen ting du har krav på, så det er ikke feil av sjefen din å si nei. Får du sykmelding fra legen gjelder jo reglene for vikarer slik som de er. Er det sikkert du ikke kan jobbe en del de ukene, har du lang reisevei? Anonymkode: 764f6...444 1
glassmanet Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har ca 2 timer reisevei. Blir sykemeldt minst 3 dager. Disse jeg reagerer på at jeg ikke får lønn for. Hadde jeg latt være å si noe om forsøket hadde jeg jo fått vanlig lønn de sykemeldingsdagene. Vurderer å gå på jobb selv om jeg er sykemeldt. Men vet jo ikke hvordan jeg reagerer på uttak siden dette er første forsøk for meg. Fint og se at andre her har klart å gå på jobb da ☺ Jeg bare kjenner det stresser meg og at jeg føler meg litt motarbeidet på en måte. Stresser allerede mye pga sprøytene og at jeg reagert kraftig på hormoner tidligere.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 18 timer siden, glassmanet skrev: Jeg har jobbet i fast vikariat i et år nå. Det går ut til sommeren. Men jeg skal også jobbe i uke 31 og 32. Uke 32 har jeg uttak. I begynnelsen av uken tenker jeg. Har et nært forhold til min sjef (nesten desverre vil jeg si). For jeg har fortalt at vi endelig skal ha forsøk. Jeg fikk da vite at siden jeg var satt opp som vikar fikk jeg ikke lønn for disse dagene. Det er jo da snakk om de dagene jeg skal inn på ultralyd (står i skrivet at det er snakk om hel dag m venting og antakelig to dager) og inntil en uke man er sykemeldt etter uttak. Nå fikk jeg beskjed om at dette får jeg ikke lønn for. Og jeg er så såret og lei meg. Leo for at jeg fortalte også. Føler meg så sårbar. Skal allerede ut med mye penger for forsøk. Så kommer den tapte arbeidsinntekten på toppen. Skulle ønske jeg aldri fortalte noe 😢 Naturligvis skal du ikke ha lønn for å ta deg fri fra jobb. Og du er heller ikke syk, så sykepenger har du heller ikke krav på. Det hadde ikke spilt noen rolle om du var fast ansatt, ei heller om du var fagorganisert. Anonymkode: 07e65...9b3 3
Gjest Chroma Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Mange er både fysisk og psykisk sliten etter hele runden med hormonkurer og uttak og det er en såpass viktig prosess at det ikke burde gjøre noe å få roe seg ned i noen dager etterpå. De som ikke forstår det får bare fortsette å sitte på sin høye hest.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Hvorfor skal du ha lønn når du ikke er syk og ikke er på jobb? Det er jo ikke riktig at du skal få betalt når du ikke dukker opp på jobb. Anonymkode: fdcd0...ff3 2
Gjest Tekola Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 Ryddet for personangrep, krenkende innlegg og svar til dette. Tekola, admin.
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha lønn når du ikke er syk og ikke er på jobb? Det er jo ikke riktig at du skal få betalt når du ikke dukker opp på jobb. Anonymkode: fdcd0...ff3 Enig.
Gjest Sisti Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha lønn når du ikke er syk og ikke er på jobb? Det er jo ikke riktig at du skal få betalt når du ikke dukker opp på jobb. Anonymkode: fdcd0...ff3 Etter loven har man rett på sykemelding etter medisinsk begrunnede inngrep som gjør det uforsvarlig å jobbe etterpå. Enkeltindividers personlige meninger spiller heldigvis ikke inn.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha lønn når du ikke er syk og ikke er på jobb? Det er jo ikke riktig at du skal få betalt når du ikke dukker opp på jobb. Anonymkode: fdcd0...ff3 Der tar du feil gitt. Sjekk folketrygdloven § 8-4 bokstav h. Man har rett på sykepenger når man er arbeidsufør som følge av behandling for barnløshet, eller hvis behandlingen krever at man ikke arbeider (bokstav b). Her gjør arbeidsgiver noe ulovlig ved å nekte deg sykepenger. Der har de ikke rett til. At du er vikar har ingen betydning for dine rettigheter. Anonymkode: 2aba6...102 1
Harlekin Skrevet 21. mai 2016 #16 Skrevet 21. mai 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha lønn når du ikke er syk og ikke er på jobb? Det er jo ikke riktig at du skal få betalt når du ikke dukker opp på jobb. Anonymkode: fdcd0...ff3 Hun blir jo sykemeldt! Hun har full rett på sykepenger, arbeidsgiver kan faktisk ikke nekte på dette. 1
Harlekin Skrevet 21. mai 2016 #17 Skrevet 21. mai 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Naturligvis skal du ikke ha lønn for å ta deg fri fra jobb. Og du er heller ikke syk, så sykepenger har du heller ikke krav på. Det hadde ikke spilt noen rolle om du var fast ansatt, ei heller om du var fagorganisert. Anonymkode: 07e65...9b3 Dette vet du tydeligvis ikke noe om. Man har rett på sykepenger i dette tilfellet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå