Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her som har handlet på nedbetaling hos Bohus? Har lyst på ny sofa, men har ikke råd til å punge ut 16.000 akkurat nå. Er heller ikke spesielt flink til å spare, så nedbetaling hadde vært det beste, selv om det blir litt dyrere. Eller blir det VELDIG mye dyrere kanskje? Fant ingen spesiell info på siden deres, så må vel dit å spørre da. Noen som har kjøpt noe på nedbetaling der før, om det går ann liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo mye dyrere å handle ting på nedbetaling. Vil du bare ha ny sofa, eller trenger du ny sofa? Hvis du kun vil ha bare for å ha noe nytt, bør du heller finne en rimeligere sofa Du har råd til med egne penger. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Frøken.stille skrev:

Det blir jo mye dyrere å handle ting på nedbetaling. Vil du bare ha ny sofa, eller trenger du ny sofa? Hvis du kun vil ha bare for å ha noe nytt, bør du heller finne en rimeligere sofa Du har råd til med egne penger. 

Jeg trenger egentlig ny sofa, ja, siden den jeg har nå er litt ødelagt. Jeg har ikke spart opp noe nå, så hvis jeg skal spare til en sofa må jeg sikkert spare opp i flere måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan regne med at sluttsummen blir mellom 8 - 10 tusen dyrere.. og klarer du ikke betale, så går du til inkasso med alt det det medfører.

Anonymkode: c088a...98b

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke spare, er du neppe noe flinkere på nedbetaling. Spar! Det blir billigere og du har noe å glede deg til :)

• Liker 4
Gjest solavskjerming
Skrevet

Bohus har betalingsutsettelse på 4,6 eller 9 mnd. Hvor du betaler et engansbeløp på 275-475 kr. Rentefritt i perioden for betalingsutsettelse, men etter dette er det en effektiv rente på 34,9 %. Og da blir det fort dyrt.

Skrevet

Det koster ca 170 kroner per 10 000 å bruke kredittkort i måneden. Så det kommer helt an på hvor fort du vil betale det.

Selv ville jeg kjøpt en brukt sofa eller kjøpt noen kasser øl.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Macro skrev:

Kan du ikke spare, er du neppe noe flinkere på nedbetaling. Spar! Det blir billigere og du har noe å glede deg til :)

Ser ut som sparing vil være det smarteste, ja :P Hadde spart 10.000 fra før, men fant ut at jeg skulle bruke de på noe annet istedet, så får vel spare på nytt.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan regne med at sluttsummen blir mellom 8 - 10 tusen dyrere.. og klarer du ikke betale, så går du til inkasso med alt det det medfører.

Såpass ja. Da sparer jeg heller :)

Skrevet
3 minutter siden, solavskjerming skrev:

Bohus har betalingsutsettelse på 4,6 eller 9 mnd. Hvor du betaler et engansbeløp på 275-475 kr. Rentefritt i perioden for betalingsutsettelse, men etter dette er det en effektiv rente på 34,9 %. Og da blir det fort dyrt.

Med de summene vil det jo nesten lønne seg å betale rentene på kredittkort. Mitt billigste kredittkort har 15% effektiv rente, hvis du skal betale det ned på 4 måneder vil det jo helt klart lønne seg, ca det samme på 6 og litt dyrere på 9.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mitt billigste kredittkort hadde jeg kunne utsatt den betalingen i 4-5 år før det hadde kostet 8-10000. Selv med de dyreste får du jo et par år. På fire måneder snakker du noen få hundre kroner (vær taktisk å kjøp i begynnelsen av perioden så du får så lang frist som mulig til å betale).

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk, men hvis du ikke selv skjønner, forstår vilkårene eller klarer å regne ut hva en betalingsutsettelse på Bohus til slutt vil koste deg, bør du høyst sannsynlig ligge unna både kredittkort og betalingsutsettelser generelt. 

Spar først, kjøp sofa når du har råd til det! For hvis du er helt ærlig, så fungerer jo kanskje sofa'n du har i noen måneder til, selv om den er litt ødelagt..? (Hvis svaret på det er nei, vurder en billig/gratis sofa på Finn i mellomtiden)

Anonymkode: 70537...ed0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, pew1 skrev:

Lurer på om det er noen her som har handlet på nedbetaling hos Bohus? Har lyst på ny sofa, men har ikke råd til å punge ut 16.000 akkurat nå. Er heller ikke spesielt flink til å spare, så nedbetaling hadde vært det beste, selv om det blir litt dyrere. Eller blir det VELDIG mye dyrere kanskje? Fant ingen spesiell info på siden deres, så må vel dit å spørre da. Noen som har kjøpt noe på nedbetaling der før, om det går ann liksom?

Du er ikke flink til å spare, men vurderer avbetaling? Altså kreditt. Hvor lang tid hadde du tenkt å bruke på det? Det reklameres med" kjøp nå, betal om 9 mnd". Da bør du ha pengebeløp klar, ellers så vil du slite i lang tid.

Har du mulighet til avbetaling, så har du råd til sparing. En kjøper ikke ny sofa bare for at en har lyst på det,når du mangler pengene. Da skal du være uten sofa og andre ting å sitte på. Sett av en sum pr mnd. Utrolig hvor fort det øker når du setter deg et mål.så kutter du ut noe unødvendig pr mnd og setter de på samme sparekonto

Anonymkode: e8a16...6d5

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, pew1 skrev:

Såpass ja. Da sparer jeg heller :)

Vedkommende som svarte deg, dro bare et par tilfeldige siffer opp av hatten. Det stemmer ikke. Han eller hun kan overhodet ikke komme og påstå at "sofaen din blir 8000-10.000 kr dyrere", fordi de aner ikke hvor mye du ville betalt i måneden og over hvor lang tid du ville hatt det på avbetaling. Det er klart sofaen blir dyr om du bare betaler f.eks 500,- i måneden, på noe som har en høy rente. Men  betaler du store avdrag på kortest mulig tid, kan den bli ganske rimelig, tross alt.

La oss si de har 9 måneders avdragsfrihet fra kjøpstidspunktet. Dette koster noen hundrelapper i gebyr. 400-450 kr kanskje. Disse 9 månedene som er betalingsfrie, bruker du til å spare og sette av penger til sofaen (som du har hentet). Du sa sofaen kostet 16.000? Del det på 9 måneder og du får 1777,- kr i måneden. Klarer du å spare/sette av det, har nedbetalingen kostet deg bare gebyret på 450 kr når den avbetalingsfrie perioden på ni mnd er over og regningen kommer.

Klarer du ikke spare eller sette av så mye som 1777,- i måneden de ni avdragsfrie månedene, ville jeg tenkt meg om en gang til. Nedbetalingsavtaler på møbler blir dyrt, som regel, fordi renten på sånt er så høy.

Anonymkode: 99bf1...931

Skrevet
16 timer siden, pew1 skrev:

Jeg trenger egentlig ny sofa, ja, siden den jeg har nå er litt ødelagt. Jeg har ikke spart opp noe nå, så hvis jeg skal spare til en sofa må jeg sikkert spare opp i flere måneder.

Dette er jo det de fleste faktisk gjør.
Sparer til det man vil kjøpe. Ikke krise med en litt ødelagt sofa noen måneder mens du sparer til en ny.
Avbetaling blir alltid dyrere enn å kjøpe kontant, og ikke minst er det en dårlig vane å legge seg til.
Venn deg heller til å måtte planlegge og spare til innkjøp, så er veien lenger til økonomiske problemer :)
Er noe med å ha litt selvdisiplin som er positivt på mange areaner i livet.

Hilsen ei som har kastet bort mye penger på ulike typer avbetaling, og som har erfart hvor mye bedre det er for økonomien å faktisk spare opp til ting!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis sofaen er på tilbud nå i en kort periode og du sparer opp hele kjøpesummen før du skal betale sofaen (les grundig under "Betalingsutsettelse" på nettsidene til Bohus) så går det helt greit.

Men, om du ikke klarer spare opp kjøpesummen, eller sofaen ikke er veldig mye nedsatt nå i en kort periode, - da lønner det seg ikke.

Anonymkode: 9a403...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Det bekymrer meg at folk ikke klarer å regne ut prosent og skjønne hvor mye avbetaling faktisk koster....

Anonymkode: f5781...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har så mye penger, må du da ha en så dyr sofa? Jeg hadde heller sett etter et billigere alternativ enten på finn.no eller i andre butikker.

Anonymkode: 2fd98...db6

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har så mye penger, må du da ha en så dyr sofa? Jeg hadde heller sett etter et billigere alternativ enten på finn.no eller i andre butikker.

Anonymkode: 2fd98...db6

Jeg klarte å spare opp 11.000 på et halvt år, så det er jo mulig. Men som jeg valgte å bruke på noe annet. Er bare det at jeg synes det er så kjedelig å spare, og vil ha ting NÅ. Men må nok bare spare på nytt da :)

Skrevet
Den 5/19/2016 at 22.19, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være frekk, men hvis du ikke selv skjønner, forstår vilkårene eller klarer å regne ut hva en betalingsutsettelse på Bohus til slutt vil koste deg, bør du høyst sannsynlig ligge unna både kredittkort og betalingsutsettelser generelt. 

Spar først, kjøp sofa når du har råd til det! For hvis du er helt ærlig, så fungerer jo kanskje sofa'n du har i noen måneder til, selv om den er litt ødelagt..? (Hvis svaret på det er nei, vurder en billig/gratis sofa på Finn i mellomtiden)

Anonymkode: 70537...ed0

Kan ingenting om slikt, klarer ikke regne haha. Men det blir så jeg sparer i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...