Gå til innhold

Samværsavtale - hva kan Familievernkontoret egentlig hjelpe med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den situasjonen at jeg er gravid med en mann som jeg ikke er kjæreste/bor sammen med. Det er ca 6 uker til barnet kommer. Han er veldig innstilt på å være en del av barnets liv, selv om han bor for langt unna meg til at delt omsorg osv vil bli aktuelt. Jeg har vært veldig opptatt av å lage en enkel avtale oss i mellom om hvordan vi tenker å gjøre samvær, og noen intensjoner om praktiske ting som f. eks dåp og at hans familie jo selvsagt også skal få møte barnet når jeg har født. Vi snakket sammen om disse tingene, og jeg skrev ned mitt forslag til en enkel avtale basert på ting jeg egentlig ikke trodde vi var så uenige om. 

Så sendte jeg ham dette på mail, som lovet. Fikk ikke noe svar. Da jeg purret, sa han at han ikke hadde hatt tid til å lese etc. (Det var ca. 1/2 side...) og at han ville søke råd hos andre før han sa ja eller nei. Jeg spurte siden om det var noe han var uenig i, om han savnet noe, om han heller ville lage et forslag selv osv. Nei, det ville han ikke... OK, da får du jo si fra når du vil prate om det, sa jeg. Og en dag kom svaret, en setning, om at avtalen jeg foreslo ville hindre barnet i å ha en far og at han aldri kunne akseptere den av hensyn til barnet. Dette er nå to måneder siden, og jeg har forsøkt på alle måter å få en dialog om hva han egentlig vil - for han klarer ikke å sette ord på det. Jeg har til og med prøvd å ta kontakt med moren hans, for jeg er så fortvila over situasjonen. Samme hva jeg sier eller foreslår, så får jeg tilbake at jeg nekter barnet å møte faren sin. Jeg er ikke uvillig til å snakke om andre løsninger enn mitt eget forslag, men han har ingen egne... 

Innholdet i det jeg foreslår, er ikke så relevant å diskuterere på forum her. Men jeg har snakket om den med en på familievernkontoret, i formell samtale, og mer uformelt med en bekjent som er barnevernspedagog. Begge sier at dette er et forslag som er helt rimelig og på ingen måte hindrer barnet i å ha kontakt med far, eller omvendt. Dessuten at jeg virker veldig positiv til at far og barn skal være sammen. Så jeg føler meg ganske trygg på at jeg ikke har et helt urimelig forslag. 

Nå har han blitt veldig opptatt av å bli med på Familievernkontoret - noe som er bra! Men han vil ikke kommentere hva slags løsning han ser for seg. Han svarer bare fullstendig avvisende på alle mailer/fb/samtaler. Jeg ANER ikke hva vi egentlig er uenige om! Det har låst seg helt! Noe konkret må han jo være uenig i, men han vil ikke si hva. På fvk er det noen ukers ventetid, og vi får nok bare til å møtes en gang før fødsel. Dette stresser meg veldig, jeg sover dårlig, tenker mye på det, gråter mye, vil så gjerne komme han i møte men aner ikke hva han vil! Føler at jeg maser veldig på ham, men jeg vil gjerne vite omtrent hva jeg har å forholde meg til når jeg blir mamma. Jeg er egentlig ikke en veldig masete person, selv om jeg nå bare føler meg som en hurpe som aldri gir meg :( 

Hva vil vi få ut av en time på fvk? Tror han forventer at de skal lage en avtale for oss, men det er vel ikke sånn det fungerer... Skal vi starte på null, uten å være enige om noen ting på forhånd, så må vi vel ha mye mer enn en time der? Hvordan forbereder jeg meg til timen hvis jeg ikke får ordentlig kontakt med ham? Er det urimelig av meg å ville avklare noen praktiske ting oss imellom før barnet blir født? Eller skal jeg bare ringe ham fra barsel, liksom, og si at han har fått en datter? *frustert og utrygg* 

Anonymkode: cbe44...2e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, fvk kan i alle fall bidra med å fortelle ham hvordan det anbefales å løse samvær med spedbarn - og hvorfor. Samt hale ut av ham hva han mener er så feil med ditt forslag og hva han selv har sett for seg.

Jeg tror du skal slå fra deg å ha en avtale på plass før fødsel.

Har han erkjent farskap? Det kan være at han rett og slett ikke greier å forholde seg til å lage avtale før han faktisk har sett barnet. Mange fedre velger også å vente med å erkjenne farskap til barnet er født - de har behov for å se barnet før de kan emosjonelt ta inn over seg at de faktisk får barn. 

Anonymkode: b1620...2d6

Skrevet

Jeg forstår du har en vanskelig tid med bekymringer. Der har bokhandel som skal bli far med. Han føler seg sansynligvis underlegen og dette gjør at han vil snakke minst mulig om det med deg. 

Ar han vil rådført seg med familien og fagpersoner er naturlig. Dette både pedagogisk og juridisk. Noe annet er ikke å forvente. 

Det positive er nå at han tenker være en deltaker I barnets liv. Det er ingen selvfølge. At han vil komme til familievern kontoret er nå også positivt. 

Familievern kontoret er ikke alltid like godt likt av alle fedre. De føler seg også tilsidesatt der. Det er ikke alle rådgivere der som er like nøytrale og lister opp et standard forslag til samvær basert på rådende forhold. Dette faller ikke alltid I god jord da det ofte favoriserer mor. Småbarn std.rapporter er ofte bakgrunnen og det brukes maler etter barnets alder og foreldres bosted. 

Husk familievern kontoret er kun rådgivende. De har ingen vedtaksmyndighet. Altså dere kan bare få veiledning hos familievern kontoret. 

Siden mannen er aktiv kan det tenkes han vil ha foreldreansvar. Du får dette alene ved fødselen siden dere ikke har folkeregistrert samme adresse. Men han kan fylle ut skjema dr han ønsker forelder ansvar. Nekter du godta kan han gå videre rettslig. Alle vanlige menn får dette I retten til slutt. 

Skrevet

Familievernkontoret kan hjelpe med å fortelle han hva som er anbefalt og hvorfor det er slik. Virker som han ikke har helt peiling. Eller så er han bare ute etter å være vanskelig. 

Jeg har vært veldig mange ganger på fvk siden barnet mitt ble født i 2014. Kjenner meg litt igjen i situasjonen din. Du må gjerne sende meg en privat melding her inne dersom du vil prate mer om det :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, fvk kan i alle fall bidra med å fortelle ham hvordan det anbefales å løse samvær med spedbarn - og hvorfor. Samt hale ut av ham hva han mener er så feil med ditt forslag og hva han selv har sett for seg.

Jeg tror du skal slå fra deg å ha en avtale på plass før fødsel.

Har han erkjent farskap? Det kan være at han rett og slett ikke greier å forholde seg til å lage avtale før han faktisk har sett barnet. Mange fedre velger også å vente med å erkjenne farskap til barnet er født - de har behov for å se barnet før de kan emosjonelt ta inn over seg at de faktisk får barn. 

Det er umulig og erkjenne noe farskap før barnet er født. Mannen blir først far når barnet er født. DNA test er vanlig ved fastsettelse av farskap som dette. NAV kan ordne dette. Det ville være naturlig med en DNA test I slike saker. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Det er umulig og erkjenne noe farskap før barnet er født. Mannen blir først far når barnet er født. DNA test er vanlig ved fastsettelse av farskap som dette. NAV kan ordne dette. Det ville være naturlig med en DNA test I slike saker. 

Hmm. Her ble det ikke tatt noen DNA-test. 

Han signerte kun et papir på sykehuset. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg forstår du har en vanskelig tid med bekymringer. Der har bokhandel som skal bli far med. Han føler seg sansynligvis underlegen og dette gjør at han vil snakke minst mulig om det med deg. 

Ar han vil rådført seg med familien og fagpersoner er naturlig. Dette både pedagogisk og juridisk. Noe annet er ikke å forvente. 

Det positive er nå at han tenker være en deltaker I barnets liv. Det er ingen selvfølge. At han vil komme til familievern kontoret er nå også positivt. 

Familievern kontoret er ikke alltid like godt likt av alle fedre. De føler seg også tilsidesatt der. Det er ikke alle rådgivere der som er like nøytrale og lister opp et standard forslag til samvær basert på rådende forhold. Dette faller ikke alltid I god jord da det ofte favoriserer mor. Småbarn std.rapporter er ofte bakgrunnen og det brukes maler etter barnets alder og foreldres bosted. 

Husk familievern kontoret er kun rådgivende. De har ingen vedtaksmyndighet. Altså dere kan bare få veiledning hos familievern kontoret. 

Siden mannen er aktiv kan det tenkes han vil ha foreldreansvar. Du får dette alene ved fødselen siden dere ikke har folkeregistrert samme adresse. Men han kan fylle ut skjema dr han ønsker forelder ansvar. Nekter du godta kan han gå videre rettslig. Alle vanlige menn får dette I retten til slutt. 

"Han føler seg sansynligvis underlegen og dette gjør at han vil snakke minst mulig om det med deg. " Hva baserer du dette på? Det synes jeg ikke er logisk.

"Det positive er nå at han tenker være en deltaker I barnets liv. Det er ingen selvfølge." - Til tross for at man blir litt ødelagt på KG, så er det faktisk mest vanlig å forvente at foreldre ønske kontakt med barna sine.

Jeg opplever ikke at FVK favoriserer mor. Du preker som omdu har fasit i bunn, men det fines ikke i slike saker.

Anonymkode: de516...538

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Man må spesifikt be om DNA-test selv. Det skjer ikke automatisk.

Å uttale at " Det ville være naturlig med en DNA test I slike saker.  " er en sterk uttalsesle. Fremmede skal da ikke definere hva som er naturlig for andre i en slik sak. Det kommer jo helt an på omstendighetene.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Du og mann var I et forhold /kjærester? 

En samtale med NAV med tilbud om DNA test. NAV skal vanligvis råde til dette om det føles usikkert. Dette når far og mor ikke et I forhold. Det er en risiko og bare godta mors ord uten videre. 

En mann vet ikke om hun har hatt samleie med flere. 

Jeg har hatt kontakt med fire menn det siste året. Alle fikk tilbud om DNA test av NAV ,og tok dette før tre av de skrev på farskapet. Den fjerde viste seg ikke være far. Mødre oppga mennene som fedre. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må spesifikt be om DNA-test selv. Det skjer ikke automatisk.

Å uttale at " Det ville være naturlig med en DNA test I slike saker.  " er en sterk uttalsesle. Fremmede skal da ikke definere hva som er naturlig for andre i en slik sak. Det kommer jo helt an på omstendighetene.

Mulig du synes. NAV har veiledningsplikt

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Peter007 skrev:

Pussig da, at eksen fikk tilbud om det ved ordinær ul.

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Peter007 skrev:

http://www.skatteetaten.no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Han føler seg sansynligvis underlegen og dette gjør at han vil snakke minst mulig om det med deg. " Hva baserer du dette på? Det synes jeg ikke er logisk. 

"Det positive er nå at han tenker være en deltaker I barnets liv. Det er ingen selvfølge." - Til tross for at man blir litt ødelagt på KG, så er det faktisk mest vanlig å forvente at foreldre ønske kontakt med barna sine.

Jeg opplever ikke at FVK favoriserer mor. Du preker som omdu har fasit i bunn, men det fines ikke i slike saker.

Underlegen :Enhver mann vet mor har kontroll og makt. En er ofte prisgitt mors ønsker I begynnelsen etter fødselen. Derfor underlegen. 

Fasit fra familievern har jeg ikke. Det et basert på samtaler fra flere som har vært til samtaler. Flere føler seg delvis press vedr.samværsavtale forslaget og skriver på. Når de tenker etter senere angrer de. 

Det er lurt å ta med avtalen hjem og tenke gjennom før en skiver på.

Der et selvfølge forskjeller på familiekontor og rådgivere

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har rett i at han føler ser underlegen, @Peter007. Det ville nok jeg også ært hvis jeg var ham, at en dame et stykke unna vr gravid og han skal bli far. Selvsagt er det masse følelser, og jeg føler meg ikke truet av at han søker råd hos andre, tvert imot! Men synes det er vanskelig å forholde meg til at han ikke kan prate med meg også... Vil gjerne legge til rette, men vil jo også gjerne vite litt hva han ønsker. Når det gjelder DNA-testing så skal jeg ikke motsette meg det hvis det er viktig for han! Men av ulike grunner har ingen av oss noen grunn til å tvile på dette farskapet... Det er ikke problemstillingen. 

Så det jeg lurer mest på, er hvordan det fungerer med fvk, og hva jeg kan forvente av dem få uker før fødsel. Og når vil de ha oss inn igjen på nytt etter fødsel, hvor lang tid kan/må det gå? Så takk for nyttige svar fra dere to andre :) 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 4e409...49e

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Peter007 skrev:

Mulig du synes. NAV har veiledningsplikt

Og?

Du kan fortsatt ikke si at "det er naturlig i slike saker". Det vet ikke du. Jeg har ikke synset noe om det. Det er du som konkluderer på andres vegne.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har rett i at han føler ser underlegen, @Peter007. Det ville nok jeg også ært hvis jeg var ham, at en dame et stykke unna vr gravid og han skal bli far. Selvsagt er det masse følelser, og jeg føler meg ikke truet av at han søker råd hos andre, tvert imot! Men synes det er vanskelig å forholde meg til at han ikke kan prate med meg også... Vil gjerne legge til rette, men vil jo også gjerne vite litt hva han ønsker. Når det gjelder DNA-testing så skal jeg ikke motsette meg det hvis det er viktig for han! Men av ulike grunner har ingen av oss noen grunn til å tvile på dette farskapet... Det er ikke problemstillingen. 

Så det jeg lurer mest på, er hvordan det fungerer med fvk, og hva jeg kan forvente av dem få uker før fødsel. Og når vil de ha oss inn igjen på nytt etter fødsel, hvor lang tid kan/må det gå? Så takk for nyttige svar fra dere to andre :) 

Det er kun pliktig mekling ved samlivsbrudd etter barnet  er født . Det har dere ikke hatt. Det er basert på frivillighet hos dere hos deg. Meklingen er også pliktig før en rettslig skal føres. 

Nå husker jeg ikke antall timer ved pliktig mekling. Dette blir justert politisk.Det er tilbud om to ganger tre timer. 

Hva de vil gi frivillige som ønsker mekling  vet jeg ikke. Der er ikke noe lovpålagt I deres tilfelle. 

Formålet med mekling se BARNELOVA paragrafer 51-52-53-54..Blant annet få på plass skriftlig avtale. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Peter007 skrev:

Det er kun pliktig mekling ved samlivsbrudd etter barnet  er født . Det har dere ikke hatt. Det er basert på frivillighet hos dere hos deg. Meklingen er også pliktig før en rettslig skal føres. 

Nå husker jeg ikke antall timer ved pliktig mekling. Dette blir justert politisk.Det er tilbud om to ganger tre timer. 

Hva de vil gi frivillige som ønsker mekling  vet jeg ikke. Der er ikke noe lovpålagt I deres tilfelle. 

Formålet med mekling se BARNELOVA paragrafer 51-52-53-54..Blant annet få på plass skriftlig avtale. 

Det går helt fint å bruke fvk uten å ha formell mekling. En avtale der er uansett basert på enighet. Ja, hvis mor eller far vil gå til retten, må man ha mekling som du beskriver. Men det går heldigvis an å prate sammen og bare få hjelp til å finne løsninger, også.   Det er gratis uansett. Alle som vil, kan bruke fvk, har ikke hørt at de er negative til foreldre som vil ha hjelp til å prate bedre sammen :)

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pussig da, at eksen fikk tilbud om det ved ordinær ul.

Ja det mulig å skrive på som du sier. Beklager så mye uklar . Men det blir sendt med fødels-meldingen til folkeregisteret like etter fødsel. Dermed ikke registrert. Det skjer desverre  også at det kan gå galt. Derfor ikke far før barnet er født. Først- registeret når barnet har personnummer. 

I dette tilfellet blir det ikke før I ettertid. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og?

Du kan fortsatt ikke si at "det er naturlig i slike saker". Det vet ikke du. Jeg har ikke synset noe om det. Det er du som konkluderer på andres vegne.

Basert bl.a annet på de fire eksempler jeg nevner foran der tre av fire var den faren møste opplyste. 

Siden du er anonym tenker jeg ikke gå videre med deg. Gi deg til kjenne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...