Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du første året etter videregående? Hvordan gikk det, er du fornøyd med hva du valgte?

Om en måned er jeg ferdig på vgs, og jeg er en av de som ikke aner hva jeg vil gjøre. Jeg vil mye, men jeg kan ikke gjøre alt. Har søkt opptak til høyere studier, slik at jeg har en back up uansett hva som skjer. Lurer litt på om jeg burde endre førstevalget mitt til et årsstudium? Da jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å ønske å begynne på en bachelor enda. 

Ellers har jeg søkt folkehøyskole, og står som nr 1 på venteliste til linjen jeg vil på. Det er mye som frister med folkehøyskole. Bli kjent med masse folk fra hele landet, oppleve en ny by, oppleve å flytte hjemmefra og bare kose meg et helt år. Samtidig er jeg usikker på om det er noe for meg å bo oppå så mange folk samtidig. Jeg er sosial av meg, men nyter også veldig hjemmetiden min med familien - og å være alene. 

En annen mulighet er å jobbe. Jobbe og spare opp masse penger som vil komme godt med senere. Eller jeg kan jobbe og reise. Reise noen måneder på backpacking rundt om i verden, om jeg finner noen å reise med. Denne står nok øverst på lista over hva jeg vil, problemet er bare at jeg ikke ønsker å reise alene. Ellers kan jeg også dra på gruppereise med kilroy, eller dra noen måneder på språkskole gjennom EF. Har veldig lyst til å lære meg spansk, blant annet. Kanskje work and travel i Australia hadde vært noe for meg?

Mulighetene er uendelige, og jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å ta dette valget.

Anonymkode: 92b24...d10

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Offisielt studerte jeg, men gjorde først en innsats andre året, første året ble det mye studentersamfund og festing. Ble litt for høy på friheten. Hadde jeg vært ferdig på vgs nå ville jeg valgt å reise. Det er faktisk gøy å backpacke alene også, man treffer masse andre backpackere overalt, og ofte reiser man videre sammen. Hvis du er utadvendt er det null problem å reise alene:)

Skrevet

Reiste utenlands. Til London som au pair. Endte opp med å bli totalt 3 år. Beste tiden i mitt liv.

AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole. Helt greit, men kunne også ha gjort noe annet. Hadde jeg turt den gangen, hadde jeg heller begynt å jobbe som lærervikar - det var jo det jeg egentlig ville... Begynte på lærerutdanningen litt senere da :-)

Anonymkode: 5dabe...278

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale språkskole med EF! Det koster endel, men er definitivt verdt pengene. Jeg var 5 måneder i Sydney, Australia og det er nok det beste jeg har opplevd. Det var folk fra over hele verden, og det kom stadig nye studenter inn da det varierte hvor lenge folk var der. Selve skoleopplegget var ikke all verden, men for meg så var det sekundært; det sosiale og opplevelsen var det viktigste! Om du bestemmer deg for EF språkskole anbefaler jeg også å ikke bo i vertsfamilie da det var mange klager på disse og det var vanskeligere å være sosial med oss andre som bodde på internat. 

Anonymkode: 0b6bf...679

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere. For meg var hele VGS et karakterjag, og ved slutten av VG3 var jeg så nær til å gå på veggen. Jeg ønsket og trengte en pause, men jeg ble presset fra familie i retningen å starte rett etter VGS. "Friår er noe tull". Jeg følte jeg også ble litt presset ut av hjemmet mitt. Jeg hadde i utgangspunktet et godt forhold til moren min, så ikke forstår jeg hvorfor hun lengtet etter å få meg ut. 

Hele eksamensperioden det første studieåret gikk i vasken da jeg ikke fikk den pausen jeg trengte, og jeg startet studiet på et nytt sted etter sommerferien. Nå har jeg en ny eksamensperiode og jeg er litt merket etter den forrige skuffelsen. Jeg håper eksamen nå går bra slik at jeg kommer meg ordentlig i gang med studiet. 

Dersom du ikke vet hva du vil synes jeg du muligens skal se på andre muligheter enn å studere noe tull. Et jobbeår vil gjøre deg økonomisk sterkere, og du kan evt. spare opp til egenkapital. Eller så kan du bruke denne perioden til å ta helt fri, reise eller gjøre hva enn du vil. 

Jeg tror faktisk at man har godt av å ha et års (eller flere) mellomrom mellom VGS og høyere utdanning. Man merker det også veldig på studentene. 

Anonymkode: e771b...07f

AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole, og har ikke angret. Råder deg også til det!

Anonymkode: 444d3...8ea

Skrevet

Folkehøgskole. Det var helt rett for meg. 

Skrevet

Ingenting. Jeg var arbeidsledig helt frem til Februar, og jeg lærte noe veldig viktig... hvis man ikke studerer, jobber eller har noe å bruke tiden sin på annet enn TV og dataspill så råtner en bort. :ohmy:

Jeg brukte hele livet mitt på å tenke "Hva om jeg hadde mer tid til å gjøre whatever?"  Så hadde jeg mer tid, lite penger og jeg bare satt hjemme.

Å få jobb var vanskelig. Ingen ville ansette meg fordi jeg ikke hadde erfaring. Som oftest svarte folk ikke på søknadene mine. Jeg fikk TO intervjuer, Rema 1000 sa de skulle ringe meg (noe de aldri gjorde), og Bunnpris sendte meg en mail dagen før intervjuet og avlyste. Jeg fikk ikke penger av NAV, men etter flere måneder når jeg sa "Nå har jeg seriøst null penger og null jobb og snylter på mine hardtarbeidende foreldre!" så fikk de meg inn på et datakurs der jeg fikk litt penger pr dag. Fullførte aldri det fordi jeg fikk en jobb gjennom et insider tips fra mamma. Jeg sendte søknad og da jeg møtte opp på intervju, så sa sjefen at det var møte for å gi meg litt informasjon, men at jeg allerede hadde fått jobben. LONG LIVE NEPOTISM! 

Så flytta jeg til England for å studere. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Lette etter fast arbeid...

Anonymkode: 9e771...7b9

Gjest Bergtekjen
Skrevet

Folkehøgskule :) Så verdt det! Eg møtte eine bestevenninna mi der og me er framleis bestevenninner no fem år seinare. 

Skrevet

Tok friår fra skole og jobbet. Er veldig glad for det, for motivasjonen til studie var ikke der på noen måte og jeg seg ingen grunn til å starte på et studie uten å føle at man er klar for det.

Skrevet

Begynte på studier. Aldri angret på det, for da kom jeg i gang med voksenlivet. Så ikke noen vits i å bruke masse penger på en skole for å dyrke en hobby. Det kunne jeg fint gjøre på fritiden :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på folkehøyskole. Hadde ingen anelse om hva jeg ville og fulgte bare en venninne som allerede hadde søkt. Året etter det igjen fulgte jeg en vennegjeng fra folkehøyskolen til storbyen der flere hadde søkt universitet. Jeg visste fremdeles ikke hva jeg ville gjøre (folkehøyskole gjør deg ikke nødvendigvis klokere, man bruker bare tiden på å leke seg istedet for å gjøre "noe fornuftig"). så jeg endte opp med å studere noe smalt og lite brukendes. Så gikk jeg rett inn i en identitetskrise og depresjon, og dermed ble det ikke noe eksamen i det hele tatt. Jeg ble presset videre av foreldre og av innbilt press fra omgivelsene, til å fortsette å studere. For det var jo det man gjorde, var det ikke? Nytt nederlag, og jeg var fremdeles ikke noe klokere. 

Det jeg burde ha gjort: reist, reist, reis, reist! Blitt selvstendig, se hvordan andre har det i verden, hatt samtaler med folk underveis som ga meg nytt perspektiv på ting, og selvsagt opplevd masse spennende. Fått selvtillit til å ta egne valg. Se at jeg klarer meg fint på egenhånd. Er du tøff reiser du alene! 

Anonymkode: d59d6...912

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, det med at alle som går på folkehøyskole henger sammen og er bestiser etterpå er bare sprøyt. De aller fleste mister kontakten. Vi hadde 10 år jubileum og det var bare 10 personer (av 100) som så seg bryet med å komme...

Anonymkode: d59d6...912

Skrevet

Jeg begynte rett på studier og ønsker at jeg tok et friår. 

Har to veninner som tok exphil og exfac i usa. Har også en bekjent som tok samme fag i Roma, pluss ett språkfag. Vet om folk som har tatt det på Bali også. Alle sier det var helt fantastisk! Dette går over ett semester, så man får spart opp en del penger før avreise, og man kommer ofte hjem i mai/juni så det går ikke utover sommerferien. Husker ikke hva det heter, men finner sikkert mye av å søke på "ta exphil i utlandet" f.eks. 

Nå skal exfac legges ned på universitetet i Bergen, men jeg vet ikke hvordan det er i resten av landet. Det er jo kanskje verdt å sjekke opp i om du ønsker å studere på er universitet senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...