Gå til innhold

Har ikke mulighet til å ta eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har det seg slik at jeg kom videre i ett tv program som starter innspillingen om noen uker og jeg er borte lenge. Jeg går på skole og innen de ukene jeg er borte har jeg muntlig og skriflig eksamen. Hva gjør jeg? Er det mulig å utsette eksamen? 

Anonymkode: 81465...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt avhengig av skolreglementet der du går. Prøv å skaff time med en veileder eller let litt rundt på nettsidene til skolen

Anonymkode: 72f72...99e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er et TV-program viktigere enn eksamenene dine? 

Hva slags nivå er du på? VG3 eller høyere utdanning? 

Anonymkode: 79924...2d3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er et TV-program viktigere enn eksamenene dine? 

Hva slags nivå er du på? VG3 eller høyere utdanning? 

Jeg går vg3 påbygg. Nesten sånn jeg vil si tv programet er viktigere.. Men det er fordi jeg såvidt består dette skoleåret, utrolig mye fravær og dårlige karakterer :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går vg3 påbygg. Nesten sånn jeg vil si tv programet er viktigere.. Men det er fordi jeg såvidt består dette skoleåret, utrolig mye fravær og dårlige karakterer :/ 

Det er jo greit det. :) Jeg tviler på at et TV-program kan muliggjøre utsettelse av eksamen, men du kan jo høre. Hvis ikke kan du melde deg opp i eksamensfagene til høsten. Da mister du førstegangsvitnemålet ditt, og det er litt dyrere, men fordelen her er jo at du kun får en eksamenskarakter i fagene, og ikke en standpunktskarakter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo greit det. :) Jeg tviler på at et TV-program kan muliggjøre utsettelse av eksamen, men du kan jo høre. Hvis ikke kan du melde deg opp i eksamensfagene til høsten. Da mister du førstegangsvitnemålet ditt, og det er litt dyrere, men fordelen her er jo at du kun får en eksamenskarakter i fagene, og ikke en standpunktskarakter. 

Okei! Tusen takk for svar!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei! Tusen takk for svar!! :-)

Husk at det er ikke bare LITT dyrere, men MYE dyrere. Du må regne med noen tusenlapper

Anonymkode: e94d0...f27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det er ikke bare LITT dyrere, men MYE dyrere. Du må regne med noen tusenlapper

Det er vel ikke noe de fleste anser som "MYE dyrere", hvertfall ikke sett opp mot det TS får oppleve. I tillegg kan det være gunstig for karakterene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du først kommet opp i en eksamen vil den følge deg til den er avholdt. Hvis du ikke møter vil du ha mulighet til en kont eksamen enten før jul eller neste vår. Men du får jo ikke noe vitnemål før alle eksamener er fullført (og bestått) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noe de fleste anser som "MYE dyrere", hvertfall ikke sett opp mot det TS får oppleve. I tillegg kan det være gunstig for karakterene. 

Nei, hvis man jobber 100% er nok ikke flere tusen mye dyrere, men så gjør ikke TS det fordi TS tar påbygg. Så når du sier "de fleste" regner du nok ikke med elever og studenter. Som tidligere elev og nå student som har ca 12000 i inntekt hver mnd (lånekasse + jobb) er noen tusen MYE penger, selv om jeg har det bra i forhold til andre studenter som kun lever på lånekassen. 

Jeg personlig synes TS kan vokse opp og ta ansvar. Det betyr å velge å gjøre det som er kjedelig, men nødvendig i stedet for å kaste vekk MYE penger som h*n kunne brukt på andre ting. Siden TS tar påbygg antar jeg at TS planlegger å ta høyere utdanning, og da skal jeg love deg at påbygg er svært, svært lett i forhold, så jeg vet ikke hvor mye man passer til å ta høyere utdanning hvis man ikke klarer å sette seg ned og pugge til eksamen i VGS-fag og reiser for å spille inn TV-program i stedet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stan skrev:

Er du først kommet opp i en eksamen vil den følge deg til den er avholdt. Hvis du ikke møter vil du ha mulighet til en kont eksamen enten før jul eller neste vår. Men du får jo ikke noe vitnemål før alle eksamener er fullført (og bestått) 

Kan man ta konteeksamen om man ikke møter? Må man ikke ha en grunn for å ikke møte (f.eks sykemelding) eller stryke for å kunne gå opp i konteeksamen? Noen skoler lar elever som ikke møtte til eksamen gå opp til konteeksamen om andre med gyldig grunn kan ta den, men tviler på at deltakelse i et tv-program er en gyldig grunn til fravær. Men hun kan jo høre.

Men det ikke verre enn at du må melde deg opp til eksamen igjen neste år, men da må du nok betale litt for det. Men vil tro det er verdt det, for å være med på et tv-program er sikkert en morsom erfaring :) 

Dette er i allefall reglene ved høyere utdanning, men mulig de er litt snillere på VGS.. 

Anonymkode: 03e2b...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke bedre å bli ferdig med skolen så fort som mulig? Når du har kommet så langt og har så KORT tid igjen. Utdanning og skole må da være viktigere enn et TV-program... Skjønte ikke helt tankegangen din her altså... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ble jeg veldig nyskjerrig på hvilket tv program det er 😁😇

Anonymkode: 87e4b...39b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis man jobber 100% er nok ikke flere tusen mye dyrere, men så gjør ikke TS det fordi TS tar påbygg. Så når du sier "de fleste" regner du nok ikke med elever og studenter. Som tidligere elev og nå student som har ca 12000 i inntekt hver mnd (lånekasse + jobb) er noen tusen MYE penger, selv om jeg har det bra i forhold til andre studenter som kun lever på lånekassen. 

Jeg personlig synes TS kan vokse opp og ta ansvar. Det betyr å velge å gjøre det som er kjedelig, men nødvendig i stedet for å kaste vekk MYE penger som h*n kunne brukt på andre ting. Siden TS tar påbygg antar jeg at TS planlegger å ta høyere utdanning, og da skal jeg love deg at påbygg er svært, svært lett i forhold, så jeg vet ikke hvor mye man passer til å ta høyere utdanning hvis man ikke klarer å sette seg ned og pugge til eksamen i VGS-fag og reiser for å spille inn TV-program i stedet. 

Noen tusenlapper er da virkelig ikke en formue for folk flest, selv ikke studenter. Jeg regner uansett med at TS bor hjemme og vil gjøre det til VGS er bestått (evt. lenger). 

Du vet da ikke hva slags TV-program dette dreier seg om eller hva slags muligheter dette åpner opp for TS. I utgangspunktet mener jeg at det er viktig å prioritere skolen, men etter hvordan TS illustrerer synes jeg det stiller seg annerledes. Hun har veldig lyst til å være med på programmet. Dette er jo ikke en mulighet som kommer på løpende bånd. Eksamen derimot kan tas hvert eneste halvår. Å vokse opp dreier seg om prioriteringer. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er uansvarlig av TS å ta eksamen til høsten. Det er jo ikke slik at hun dropper ut uten et mål om å bestå VGS. 

Dette handler heller ikke om å "ikke klare å sette seg ned og pugge til eksamen". Dette dreier seg om at eksamen og TV-programmet er sammenfallende. Dermed MÅ TS velge hva som er viktigst akkurat nå. Ettersom eksamensmuligheten kommer igjen til høsten er jo ikke akkurat dette et hastverk. 

Og nei, de fleste finner mer interesse og motivasjon på det de velger på høyere utdanning enn de typiske VGS-fagene. Typiske påbyggselever er gjerne skoleleie og mangler motivasjon. De fleste oppegående personer vet jo at karakterer på VGS er mer enn bare evner - det dreier seg i enda større grad om mål, motivasjon og interesse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøken.stille skrev:

Men er det ikke bedre å bli ferdig med skolen så fort som mulig? Når du har kommet så langt og har så KORT tid igjen. Utdanning og skole må da være viktigere enn et TV-program... Skjønte ikke helt tankegangen din her altså... 

Klart det er viktigere å være på tv. Kanskje han blir kjendis. Det er det jo tross alt en fremtid i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Frøken.stille skrev:

Hvorfor kan ikke begge være like viktige da? Dette er ikke den eneste muligheten TS har til å bestå VGS, og jeg forstår ikke helt tankegangen om å bli ferdig med VGS på kortest mulig tid. Folk er forskjellige, og hva som er best for noen er ikke det for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg slik at jeg kom videre i ett tv program som starter innspillingen om noen uker og jeg er borte lenge. Jeg går på skole og innen de ukene jeg er borte har jeg muntlig og skriflig eksamen. Hva gjør jeg? Er det mulig å utsette eksamen? 

Meld deg opp i privatisteksamen. :)  Du må betale for det, men det er ikke mye og du kan utsette det til neste semester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor stor garanti er det for at du blir borte når det er eksamen? Er det f.eks et utslagningsprogram der en person forsvinner hver uke kan du jo være "heldig" å bli sendt hjem før eksamen og på den måten rekke det. Om du er godt nok forberedt er en annen sak. Hvis ikke er det vel ikke store problemet å melde seg opp til ny eksamen senere. Du får snakke med rådgiver på skolen. Det kjipe med dette er jo at du ikke får vitnemål, og dermed ikke kan starte på høyere utdanning neste høst, om det er det du ønsker. 

Jeg ville veid for og imot hvor mye dette tv-programmet betyr. Er det f.eks en konkurranse der du kan vinne muligheter videre, ex platekontrakt, dansejobber o.l kan det være verdt det. Er det paradise hotel bør det ikke henge så høyt...

Anonymkode: b7a1a...2f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s

Dummeste du kan gjøre er å sette deg selv i ordinærkvoten uten grunn. Da vil du uten noen ekstrapoeng konkurrere mot de med opptil 8 alderspoeng, 4 real/språkpoeng og 2 studiepoeng, mens du selv ikke har noen. I tillegg til å konkurrere mot de som har brukt mye tid på å forbedre karakter allerede.

Ordinærkvoten på mange studier har poenggrenser som er ganske mye høyere enn i kvoten for førstegangsvitnemål. Greit å tenke på da man fort kan angre om man plutselig må ta opp vgs karakterer for å komme inn på et studie man egentlig hadde kommet inn på om man hadde søkt i førstegangskvoten.

Greit å tenke på uansett :)

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, uN91s skrev:

Dummeste du kan gjøre er å sette deg selv i ordinærkvoten uten grunn. Da vil du uten noen ekstrapoeng konkurrere mot de med opptil 8 alderspoeng og 2 studiepoeng, mens du selv har null. Ordinærkvoten på mange studier har poenggrenser som er ganske mye høyere enn i kvoten for førstegangsvitnemål. Greit å tenke på da man fort kan angre om man plutselig må ta opp vgs karakterer for å komme inn på et studie man egentlig hadde kommer inn på om man hadde søkt i førstegangskvoten.

Greit å tenke på uansett :)

Viktig å tenker på.

TS: hvilke planer har du etter vgs og etter tv-programmet?

Anonymkode: b7a1a...2f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...