Gå til innhold

Ned i vekt til sommern

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med overvekt hele livet, men vil nå endre på dette. Har bestemt meg for å gå ned 15 kg til å begyne med. jeg vil begynne å gå noen turer i uken til å starte med istedenfor å sulte meg ihel med salat til alle måltider. Jeg spiser ikke så usunt i hverdagene, men tar ofte en liten snickers på jobben dersom jeg merker blodsukkeret er lavt. 

I helgene spiser jeg godteri da men det er jo lov(hehe), men mye mørk sjokolade siden det er så sunt i forhold til lys. 

Prøvde å gå ned i vekt tidligere i år. Da byttet jeg ut pepsi max med vann, men det varte ikke så lenge, men følte ikke det hjalp noe særlig....

Anonymkode: 2df00...f53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ingen vei med å være så useriøst.....Du kommer ikke til å lykkes med den holdingen

Anonymkode: ca372...c65

• Liker 2
Skrevet

Å ta en Snickers for å få opp blodsukkeret gir deg fort nesten 300 kcal. Du bør planlegge måltidene dine, slik at du kan ta noen bedre valg (så sant ikke du tar høyde for dette i kalorobudsjettet).

mørk sjokolade er fortsatt fullt av kalorier, så vær obs på hvor mye du får i deg. Selv om det er sunnere enn smågodt, så er det ikke ubetydelige mengder kalorier. Du må som kjent ta inn mindre enn du forbrenner for å gå ned i vekt. 

Pepsi Max er nok ikke det som står i veien for vektnedgangen. 

Turer er bra, men hvis du ikke er i kaloriunderskudd, vil du ikke gå ned i vekt. Å regulere dette med kost, er derfor å anbefale. 

• Liker 1
Skrevet

....og du går selvsagt ikke ned 15 kilo til sommeren. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fokusert først og fremst på kostholdet, selv om turer også er bra! Ikke vær for streng til å begynne med, du kan foreksempel bytte ut brød med knekkebrød, bytte ut snickers med noen nøtter/frukt eller en skyr, bytte fra Pepsi til Pepsi max... jeg syns værtfall det er lettere å finne alternativer istede for å kutte ut matvarer helt. Du trenger ikke sulten deg! Bare velg det som er et sunnere alternativ. Og selvfølgelig er det lov å kose seg til helgen, så lenge det ikke er store mengder som ødelegger for hele vektnedgangen. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ingen vei med å være så useriøst.....Du kommer ikke til å lykkes med den holdingen

Anonymkode: ca372...c65

Enig!

TS, skaff deg litt kunnskaper. Skal du ned i vekt må du få i deg mindre kalorier enn du forbrenner. Og da bedre at du dropper all sjokolade, siden det inneholder MYE kalorier. Nå sier du jo ikke så mye om kostholdet ditt ellers, men en ide kunne vært å dratt til legen, ernæringsfysiolog etc og få satt opp en plan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har slitt med overvekt hele livet, men vil nå endre på dette. Har bestemt meg for å gå ned 15 kg til å begyne med. jeg vil begynne å gå noen turer i uken til å starte med istedenfor å sulte meg ihel med salat til alle måltider (1). Jeg spiser ikke så usunt i hverdagene, men tar ofte en liten snickers på jobben dersom jeg merker blodsukkeret er lavt (2)

I helgene spiser jeg godteri da men det er jo lov(hehe), men mye mørk sjokolade siden det er så sunt i forhold til lys (3)

Prøvde å gå ned i vekt tidligere i år. Da byttet jeg ut pepsi max med vann, men det varte ikke så lenge, men følte ikke det hjalp noe særlig (4)....

Anonymkode: 2df00...f53

1. Med denne tankegangen er det ikke rart du sliter med å gå ned i vekt. Mange uten kunnskap om ernæring og helse tror at løsningen på vektproblemet er å bytte ut alle måltider med salat. I to dager til de ikke gidder mer. Bare spis normal, næringsrik mat i sunne porsjoner. Notér kalorier i det du får i deg, så finner du fort ut hva som er de store synderne og begynn og se etter alternativer.

2. Sjokolade er ingen god løsning for blodsukkeret. Jeg vet at diabetikere kan ta seg en sjokolade eller en banan som en nødløsning hvis de får føling, men det beste for blodsukkeret ditt er å spise langsomme karbohydrater som fiber og stivelse. Med sjokolade så vil blodsukkeret dale igjen like fort som det steg og du er like langt.

3. Ja, det er forsåvidt sant at mørk sjokolade er sunnere enn lys. Den inneholder stoffer som er bedre for deg. Men hvis du tenker vektnedgang er det viktig å huske på at kaloriinnholdet er det samme -- eller gjerne høyere, enn i lys sjokolade. Så spis mørk sjokolade for all del, men ikke tro at kaloriene forsvinner fordi mørk sjokolade har mer antioksidanter enn lys. Alt med måte. Kalorier er viktig å tenke på når man vil ned i vekt, tross alt.

4. Ikke så veldig rart, mtp. at pepsi max og vann inneholder like mange kalorier.

Alt i alt virker det som om du har veldig lite kunnskap om ernæring, og det gjør det helt klart vanskeligere for deg å gå ned i vekt. Les deg opp på makronæringsstoffer. Les næringsinnholdet på maten du spiser og lær deg å regn kalorier. Bruk en kalkulator på nett til å finne ut hvor mange du trenger. Du har en lang vei å gå, men det er bare å begynne et sted.

Anonymkode: 8fbdc...3d3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...