AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Flytter for meg selv til høsten og har da 500 kr å kjøpe mat for hver uke. Jeg ønsker likevel å ha et sunt og variert kosthold. Her er hva jeg selv har tenkt frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat - egg (12 pk) - havregyn - 1,5 l melk - 1 brød - 2 pk knekkebrød/rugsbrød - 1 pk smør - 1 flaske saft - 1 pose gulrøtterø - 1 pk med kjøttpålegg - 1 hvitost - 3 yoghurt - 2pk nutrilett - epler, kiwi, druer, banan, appelsin - salat, tomat, agurk - nøtter, mandler - 1l juice - bær - 1 pk fryste rundstykker spørsmålet er hvor mye dette vil koste (ca) og hvor mye jeg da har igjen til middager og hva jeg kan spise til middag for 1 uke. Spiser ikke fisk eller annen sjømat. Anonymkode: 28285...c2d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Du får gå på butikken og se da. Spise en pakke med smør i uken og to pakker knekkebrød pluss brød og rundstykker med en pakke kjøttpålegg til? Øøøøøh. Anonymkode: 67c25...94d 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 Hva skal du spise til middag da? Alt du har nevnt er frokost/lunsj/mellommåltid/kvelds. Et brød, to pakker knekkebrød, og en pk rundstykker er mye mer enn du trenger. Du klarer heller ikke spise 1 kg ost eller 1 pk smør på ei uke. Med mindre brødmat er middag for deg da. Anonymkode: ffba0...58e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 Du får legge inn en fiktiv bestilling på marked.no eller noe da vet du, så ser du hva handlekurven koster. Hvorfor tror du at vi skal gidde å finne ut av det for deg? Anonymkode: 95708...990 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytter for meg selv til høsten og har da 500 kr å kjøpe mat for hver uke. Jeg ønsker likevel å ha et sunt og variert kosthold. Her er hva jeg selv har tenkt frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat - egg (12 pk). - havregyn. 14kr - 1,5 l melk - 1 brød 30 kr - 2 pk knekkebrød/rugsbrød - 1 pk smør - 1 flaske saft - 1 pose gulrøtterø - 1 pk med kjøttpålegg - 1 hvitost ca 85-90 kr - 3 yoghurt - 2pk nutrilett - epler, kiwi, druer, banan, appelsin - salat, tomat, agurk - nøtter, mandler - 1l juice 15kr - bær - 1 pk fryste rundstykker spørsmålet er hvor mye dette vil koste (ca) og hvor mye jeg da har igjen til middager og hva jeg kan spise til middag for 1 uke. Spiser ikke fisk eller annen sjømat. Anonymkode: 28285...c2d Jeg synes også dette så ut som fryktelig mye brødmat til bare en person, i tillegg har du også listet opp havregryn. Men tenk etter sånn ca hvor mange brødskiver/ knekkebrød du spiser til hvert måltid, et brød koster ca 30 kr og en stor ost mellom 80-90kr. Hvis du har fryser så kan du fryse ned kjøttpålegg og brødskiver, dette gjør jeg for å unngå svinn. Et brød får man ikke brukt stort av når man bare er en person før det blir gammelt, samme med kjøttpålegget. En pakke skinke holder en uke for meg, for man pleier jo å ha litt variasjon på brødskiven. Ser du ikke har listet opp så mye pålegg. Er ikke så ofte jeg gidder å lage middag, men når jeg først gjør det fryser jeg ned resten i porsjonspakker. Dette er kjekt siden jeg slipper oppvask mange dager på rad også. Vinn vinn. Et tips er å fryse ned feks kyllingfileter en og en så dem ikke fryser seg sammen og du må tine hele pakken når du egentlig bare trenger en. Har stått flere ganger med "hoggjern" før jeg lærte å pakke om og fordele før ting blir hevet i frysen. Anonymkode: e4c87...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytter for meg selv til høsten og har da 500 kr å kjøpe mat for hver uke. Jeg ønsker likevel å ha et sunt og variert kosthold. Her er hva jeg selv har tenkt frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat - egg (12 pk) 25-30 kr - havregyn 15-20 kr - 1,5 l melk 25 kr - 1 brød 30-35 kr (regner med du ikke vil ha kneipp) - 2 pk knekkebrød/rugsbrød 20-40 kr - 1 pk smør 25 kr - 1 flaske saft 30-45 kr + pant (alt etter om du vil ha med eller uten sukker)(sukker = billigere) - 1 pose gulrøtterø 20-25 kr - 1 pk med kjøttpålegg 20-30 kr (svinekjøtt er billig, kylling dyrt) - 1 hvitost 70-90 kr (remas billigste koster litt under 70) - 3 yoghurt 30-35 kr - 2pk nutrilett ? - epler, kiwi, druer, banan, appelsin (epler er 15-25 kr/kg, kiwi koster 2,50 pr stk på rema / 9 kr pr stk på mega, druer er ca 25-30 kr pr pakke, bananer koster noen få kr pr stk (men de har type firsts price osv i poser som er billigere), appelsin vet jeg ikke)) - salat, tomat, agurk 20-30 kr stk for salat, alt etter preferanse, tomater er ca 20 kr/kg, agurk 15-20 kr pr stk - nøtter, mandler 30-50 kr pr pose, mandler er billigere enn cashew/pistasj - 1l juice om du skal ha fra konsentrat slipper du unna med 15-20 kr - bær 20-40 kr pr kurv - 1 pk fryste rundstykker 30-40 kr spørsmålet er hvor mye dette vil koste (ca) og hvor mye jeg da har igjen til middager og hva jeg kan spise til middag for 1 uke. Spiser ikke fisk eller annen sjømat. Anonymkode: 28285...c2d Anonymkode: ceb77...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også dette så ut som fryktelig mye brødmat til bare en person, i tillegg har du også listet opp havregryn. Men tenk etter sånn ca hvor mange brødskiver/ knekkebrød du spiser til hvert måltid, et brød koster ca 30 kr og en stor ost mellom 80-90kr. Hvis du har fryser så kan du fryse ned kjøttpålegg og brødskiver, dette gjør jeg for å unngå svinn. Et brød får man ikke brukt stort av når man bare er en person før det blir gammelt, samme med kjøttpålegget. En pakke skinke holder en uke for meg, for man pleier jo å ha litt variasjon på brødskiven. Ser du ikke har listet opp så mye pålegg. Er ikke så ofte jeg gidder å lage middag, men når jeg først gjør det fryser jeg ned resten i porsjonspakker. Dette er kjekt siden jeg slipper oppvask mange dager på rad også. Vinn vinn. Et tips er å fryse ned feks kyllingfileter en og en så dem ikke fryser seg sammen og du må tine hele pakken når du egentlig bare trenger en. Har stått flere ganger med "hoggjern" før jeg lærte å pakke om og fordele før ting blir hevet i frysen. Anonymkode: e4c87...8bd Tenker å fryse ned brødet ja, og ta ut 1-2 brødskiver når jeg skal spise brød. Ost og smør kan brukes til mye annet enn pålegg. Og jeg er ikke så glad i pålegg, annet enn kokt egg, hvitost, hamburgerrygg og grønnsaker. Og om det blir igjen mat fra en uke til en annen, så kan jeg bruke det neste uke. Vanskelig å kjøpe mat som skal holde akkurat i 7 dager, noe kan selvfølgelig vare ut i neste uke. Men spiser jo "brødmat" til frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat. Det er jo ikke nødvendigvis 4 ganger om dagen hver dag, men da har jeg ihvettfall mulighet til å variere. Tar gjerne i mot tips til annet frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat også. Tenker å spise salater til lunsj, og for eksempel supper til kveldsmat hvis det blir en type sen middag for eksempel. Yoghurter, nøtter, frukt, grønnsaker, bær og nutrilett til mellommåltider. Hva spiser dere til disse måltidene? Og konkret hva ville dere kjøpt for 500 kr for mat i en uke? Anonymkode: 28285...c2d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Jeg skriver ikke ned mengde her - jeg spiser enormt mye mat, så det som gjelder for meg gjelder sjelden for andre. For 500 kr uka ville jeg kjøpt følgende matvarer: (denne er bare eksempel på en random uke) Havregryn (til grøt og også til å lage enkle rundstykker av sammen med egg og kesam ) Banan (sjekk pris her - Rema/Kiwi sine egenmerkede er ofte billigere) - (kan også fryses/lages pannekaker av etc) Mager kesam (Spises med saft som mm, lager rundstykker av - sjekk pris) Strimlet svinekjøtt Kyllingfilet Sei/torsk i blokk Frosne grønnsaker Egg (18pk) Ost (Kjøper i kilopakning og fryser ned) Hermetiske tomater Tomatpuré Bønner Løk Tomater Potet Ris (kjøp inn i stoooort - så det blir jo langt i fra hver uke) Kokosmelk Ville satt av litt til å handle basisvarer på begynnelsen, som salt,pepper,paprikakrydder evt annet krydder du liker. Jeg passer på når det er tilbud - det lønner seg som regel alltid å kjøpe inn i stort og fryse ned. Et annet eksempel er saft, som også av og til er på tilbud, da kan man gjerne kjøpe fler flasker den uka. Når man er litt nøktern i hverdagen, kan man jo ta seg råd til å unne seg annen type mat i helgene og. Anonymkode: dc7f7...628
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 500 kr per uke er rimelig komfortabelt for en student. Det er jo ikke noe problem i å kjøpe et sunt, variert og godt kosthold med dette beløpet. Anonymkode: 5ec57...efe 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 Et tips kan være å bake brød/rundstykker selv og fryse ned. Da sparer man ganske mye penger over et år. Ser ingen form for middagsmat på listen din, men et lite tips der kan være å kjøpe en del fryst kylling, torsk og kjøttdeig. Dette kan du ofte finne ganske billig om du bare leter litt. Dersom du handler på div. innvandrerbutikker kan du ofte finne veldig billig ris. Egg er ofte billiger å kjøpe i 18 pakninger, eller i brett direkte fra bondegården, regn ut stykkprisen før du kjøper. Dersom du skal studere er det verdt å sjekke om kantinen på skola selger matkort. Det er litt sure penger å betale i starten av semesteret, men man får ofte ganske mange middager ut av slike matkort. Anonymkode: 895c3...09b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 Jeg er ikke student, men bor alene og jeg storhandler. Bor langt unna svenskegrensen, men vi tar oss nå en tur innimellom, og da kommer jeg hjem med type 4 store brett med karbonadedeig og fire kilo ost... Jeg pakker om i passende porsjoner og fryser det ned. Brød skjærer jeg opp i butikken og putter rett i frysen, tar ut om morgenen før jobb og smører på dem. Når brødet er frossent tar det litt lengre tid å få svett ost Jeg lager digre porsjoner med feks kjøttsaus og gryteretter og fryser ned i begere, da er det bare å koke pasta/ris/poteter og vips, hjemmelaget middag fra bunnen hver dag. Baker halvgrove hamburgerbrød som også fint kan spises som rundstykker. Kjøper first price grønnsaker, rødløk i kilospose holder seg leeeeeenge og koster jo ingenting kontra den penere innpakkete fra Bama...Kjøper nedsatte varer og dytter dem i frysen eller gjør om på middagsplanen for den dagen eller neste. Hadde zombieapokalypsen inntruffet kunne jeg greid meg noen uker. Slik det er pr nå går jeg veldig sjelden på butikken, isåfall er det fordi jeg er tom for dopapir, grønnsaker eller brød. Har ikke regnet over matbudsjettet mitt, men kan ikke tenke meg det er over 2000 i mnd. Men, nå blåste jeg 2000 kr på svenskehandlel nylig, og det betyr da at de neste to mnd kommer jeg til å bare bruke noen få hundrelapper på den lokale butikken.... Anonymkode: 67c25...94d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytter for meg selv til høsten og har da 500 kr å kjøpe mat for hver uke. Jeg ønsker likevel å ha et sunt og variert kosthold. Her er hva jeg selv har tenkt frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat - egg (12 pk) - havregyn - 1,5 l melk - 1 brød - 2 pk knekkebrød/rugsbrød - 1 pk smør - 1 flaske saft - 1 pose gulrøtterø - 1 pk med kjøttpålegg - 1 hvitost - 3 yoghurt - 2pk nutrilett - epler, kiwi, druer, banan, appelsin - salat, tomat, agurk - nøtter, mandler - 1l juice - bær - 1 pk fryste rundstykker spørsmålet er hvor mye dette vil koste (ca) og hvor mye jeg da har igjen til middager og hva jeg kan spise til middag for 1 uke. Spiser ikke fisk eller annen sjømat. Anonymkode: 28285...c2d Ca kr 500 Anonymkode: 4f3b5...6a2
literally Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 Butikkbrød er fryktelig dyrt, og ofte tilsatt mye unødvendig. Det aller beste er å bake hjemme, da kan du bake rundstykker, polarbrød eller hva du foretrekker. Det trenger ikke ta lang tid, og om du setter av et par timer en dag har du i ukesvis Dette sparer i hvert fall jeg mye på! Når det gjelder frukt/grønt er det lurt å fokusere på sesongvarer/tilbud. Mye kan være fryktelig dyrt innimellom, så der er det lurt å følge med litt. Frosne bær og frossen spinat kan brukes i smoothie med litt andre greier, billig og sunn lunsj på farten Rema1000 sitt eget merke har mye billig, og mye av det er faktisk sunnere enn de dyre tingene(mindre salt, sukker osv.) De har også billige egg. Å blande egg med havregryn og steke en pannekake syns jeg er godt, metter lenge og er billig Lag en plan og handle inn en gang per uke, det lønner seg! Og lag mest mulig middag fra bunnen av, om du googler "billige sunne middager" "studentmiddager" får du opp mye. Ta utgangspunkt i det du har som må brukes opp, og sørg for at om ingrediensene til en middag ikke blir brukt opp, så får du brukt de opp ila uken. Om du f.eks har noen grønnsaker til over, planlegg en middag senere i uken der disse er med. Fort gjort å "glemme av" noen av tingene du har handlet inn. Ellers er det lurt å lage store mengder middag, og fryse de ned. Da slipper du lage hver dag
prt90 Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytter for meg selv til høsten og har da 500 kr å kjøpe mat for hver uke. Jeg ønsker likevel å ha et sunt og variert kosthold. Her er hva jeg selv har tenkt frokost, lunsj, mellommåltid og kveldsmat - egg (12 pk) - havregyn - 1,5 l melk - 1 brød - 2 pk knekkebrød/rugsbrød - 1 pk smør - 1 flaske saft - 1 pose gulrøtterø - 1 pk med kjøttpålegg - 1 hvitost - 3 yoghurt - 2pk nutrilett - epler, kiwi, druer, banan, appelsin - salat, tomat, agurk - nøtter, mandler - 1l juice - bær - 1 pk fryste rundstykker spørsmålet er hvor mye dette vil koste (ca) og hvor mye jeg da har igjen til middager og hva jeg kan spise til middag for 1 uke. Spiser ikke fisk eller annen sjømat. Anonymkode: 28285...c2d Sjekk på kolonial.no, og trekk fra 10% så får du ca prisen på Rema 1000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå