Gå til innhold

"Pausedag" fra kaloritelling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som teller kalorier; teller dere hver dag, eller har dere en dag i uken hvor dere spiser hva dere vil? Jeg skal ned 12 kg, og begynte for 5 uker siden på en plan med 1500 kcal til dagen: Jeg gikk raskt ned i vekt de første ukene, men synes det ble litt stress og mistet litt motivasjon, så jeg innførte en dag i uken hvor jeg fikk lov til å spise det jeg ville. Det hjalp på motivasjonen, men vektnedgangen har stagnert. Kanskje ikke så rart mtp det jeg klarer å putte i meg på "spisedagen" Det gikk feks en halv pizza, og to kakestykker med denne gang....

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Kanskje "spare" inn kalorier til spisedagen, eller være like streng hver dag og heller jobbe med motivasjonen? Hva gjør dere andre som slanker dere?

Anonymkode: dcebd...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som teller kalorier; teller dere hver dag, eller har dere en dag i uken hvor dere spiser hva dere vil? Jeg skal ned 12 kg, og begynte for 5 uker siden på en plan med 1500 kcal til dagen: Jeg gikk raskt ned i vekt de første ukene, men synes det ble litt stress og mistet litt motivasjon, så jeg innførte en dag i uken hvor jeg fikk lov til å spise det jeg ville. Det hjalp på motivasjonen, men vektnedgangen har stagnert. Kanskje ikke så rart mtp det jeg klarer å putte i meg på "spisedagen" Det gikk feks en halv pizza, og to kakestykker med denne gang....

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Kanskje "spare" inn kalorier til spisedagen, eller være like streng hver dag og heller jobbe med motivasjonen? Hva gjør dere andre som slanker dere?

Anonymkode: dcebd...dbd

Jeg unner meg flere kalorier (opp mot vedlikeholdsnivå) en eller to ganger i uken, men de telles med, og inngår i det totale kaloriregnskapet for hele uken samlet.

Som du har oppdaget, siden du har stagnert, er det veldig fort gjort å "spise opp hele innsatsen" fra siste ukes slanking på en dag, eller helg.  Man skal være rimelig disiplinert for å kunne ha "spisedager" uten å følge med på at inntaket ikke går over styr.

Spar inn, eller la være å spise ekstra en dag, bare sørg for at du får med deg alt du får i deg i løpet av en uke. Det er totalinntaket over tid som gir utslag på vekta, og kroppen bryr seg ikke om at du har vært "flink" hele uka hvis du spiser så mye lørdagskvelden at du ender opp med å ikke gå i kaloriunderskudd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også du bør ha oversikt over hvor mange kalorier som går med på disse spisedagene dine, så ikke vinningen går opp i spinningen uken sett under ett. Det er ikke mye pizza og kake som skal til før kaloriene skyter i været. 

Selv teller jeg ikke kalorier/ veier ikke, men jeg går ned i vekt. Jeg har prøvd å spise det jeg får lyst på, bare i nye varianter. Blant annet er jeg veldig begeistret for  karbonadedeigbaserte retter med tomatsaus, men pizza og lasagne er jo ikke nødvendigvis det beste å spise når man skal ned i vekt. Jeg har imidlertid innsett at det ikke er pizzabunnen eller osten jeg er ute etter, men kjøttet osv. Tacosalat er derfor et utmerket alternativ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...