AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Har kronisk sykdom - utlagt tarm samt kreft (stabil og noe jeg kan leve med i mange år, har pause i cellegift når jeg skal ut i ferie, og har avklart med lege og arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i juni. Jeg leste noe om NAV at man ikke trengte å søke hvis man reiste utenlands i sin ferie, det er kun når man reiser utenlands utenom ferie? Reiste man utelands i ferien trengte man bare krysse av på det på sykemeldingen). Men det jeg lurer på er HELFO - skal de ha noen beskjed om det er ok å reise? Må de ha noen legeattest på at det er ok? Og hva med reiseforsikringen, skal de ha noen beskjed? Jeg er ikke sånn at jeg plutselig kan bli dårlig på ferie da, sånn som med langtkommen lungekreft. Og jeg er ganske frisk nå og i god form, så tviler på jeg får bruk for helseforsikringen, men jeg må jo ha det uansett.... også tror jeg det var noe med stomiutstyret, at det går på forsikringen, f eks ved lekkasje og ødelagte klær eller om stomiutstyr forsvinner på reise? Anonymkode: 7984c...a8c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Den 19.5.2016 at 14.32, AnonymBruker skrev: Har kronisk sykdom - utlagt tarm samt kreft (stabil og noe jeg kan leve med i mange år, har pause i cellegift når jeg skal ut i ferie, og har avklart med lege og arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i juni. Jeg leste noe om NAV at man ikke trengte å søke hvis man reiste utenlands i sin ferie, det er kun når man reiser utenlands utenom ferie? Reiste man utelands i ferien trengte man bare krysse av på det på sykemeldingen). Men det jeg lurer på er HELFO - skal de ha noen beskjed om det er ok å reise? Må de ha noen legeattest på at det er ok? Og hva med reiseforsikringen, skal de ha noen beskjed? Jeg er ikke sånn at jeg plutselig kan bli dårlig på ferie da, sånn som med langtkommen lungekreft. Og jeg er ganske frisk nå og i god form, så tviler på jeg får bruk for helseforsikringen, men jeg må jo ha det uansett.... også tror jeg det var noe med stomiutstyret, at det går på forsikringen, f eks ved lekkasje og ødelagte klær eller om stomiutstyr forsvinner på reise? Anonymkode: 7984c...a8c Noen kronikere her som har reist på ferie? Anonymkode: 7984c...a8c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Den Thursday, May 19, 2016 at 14.32, AnonymBruker skrev: Har kronisk sykdom - utlagt tarm samt kreft (stabil og noe jeg kan leve med i mange år, har pause i cellegift når jeg skal ut i ferie, og har avklart med lege og arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i juni. Jeg leste noe om NAV at man ikke trengte å søke hvis man reiste utenlands i sin ferie, det er kun når man reiser utenlands utenom ferie? Reiste man utelands i ferien trengte man bare krysse av på det på sykemeldingen). Men det jeg lurer på er HELFO - skal de ha noen beskjed om det er ok å reise? Må de ha noen legeattest på at det er ok? Og hva med reiseforsikringen, skal de ha noen beskjed? Jeg er ikke sånn at jeg plutselig kan bli dårlig på ferie da, sånn som med langtkommen lungekreft. Og jeg er ganske frisk nå og i god form, så tviler på jeg får bruk for helseforsikringen, men jeg må jo ha det uansett.... også tror jeg det var noe med stomiutstyret, at det går på forsikringen, f eks ved lekkasje og ødelagte klær eller om stomiutstyr forsvinner på reise? Anonymkode: 7984c...a8c Enten må du friskmeldes til din ferie, eller så må legen sende en formell søknad til Nav. Helfo trenger ikke varsles. Har du fått det blå lille Europeisk Helsetrygdekort som gjelder i EØS land? Det kan være greit å ha, men ikke alle land godtar dette fullt ut, mange får problemer. ,en det spørs hvilket land du skal til. Uansett, det kortet er ikke like bra å ha som en skikkelig reiseforsikring. Da er du sikret hjelp og blir prioritert hele veien om noe skjer. SOS Alarmtelefonen i Kjøbenhavn bistår deg og da. Hva reiseforsikringen din dekker aner ikke jeg, fordi jeg ikke har lest betingelsene i din forsikring, det må du finne ut av selv. Om forsikringen du har hatt før du ble kronsik syk dekker den sykdommen du nå har fått må du og avklare med forsikringen din. Dette varierer, noen steder må de ha legeerklæring og kan forhøye premien. Ring selskapet på mandag. Anonymkode: 80c19...dbb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Er kronisk syk og har vært det i alle år gjennom perioder som arbeidende, sykemeldt og ufør. Jeg har aldri meldt fra eller søkt noe som helst i forb. med reiser; jeg har vel egentlig ikke tenkt over det i det hele tatt..... Har med meg HELFO-kortet, og mannen har reiseforsikring for hele familien. Jeg har opplevd følgende sykdomstilfeller på ferie: - Akutt syk i Sverige og Danmark, fikk behov for hhv. ambulanse + innleggelse, og legetime+resept. La ut penger og fått tilbake på stedet. - Glemte et apparat på reise til Hellas. Gikk på apoteket og kjøpte nytt. Også har vi brukt reiseforsikringen en gang, men det hadde ikke noe med min sykdom å gjøre. Stomiutstyr har jeg ingen erfaring med. Hva forsikringen dekker er individuelt, så du må spørre selskapet ditt. Anonymkode: 402f5...bf9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Den Thursday, May 19, 2016 at 14.32, AnonymBruker skrev: Har kronisk sykdom - utlagt tarm samt kreft (stabil og noe jeg kan leve med i mange år, har pause i cellegift når jeg skal ut i ferie, og har avklart med lege og arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i juni. Jeg leste noe om NAV at man ikke trengte å søke hvis man reiste utenlands i sin ferie, det er kun når man reiser utenlands utenom ferie? Reiste man utelands i ferien trengte man bare krysse av på det på sykemeldingen). Men det jeg lurer på er HELFO - skal de ha noen beskjed om det er ok å reise? Må de ha noen legeattest på at det er ok? Og hva med reiseforsikringen, skal de ha noen beskjed? Jeg er ikke sånn at jeg plutselig kan bli dårlig på ferie da, sånn som med langtkommen lungekreft. Og jeg er ganske frisk nå og i god form, så tviler på jeg får bruk for helseforsikringen, men jeg må jo ha det uansett.... også tror jeg det var noe med stomiutstyret, at det går på forsikringen, f eks ved lekkasje og ødelagte klær eller om stomiutstyr forsvinner på reise? Anonymkode: 7984c...a8c Så lenge du har ferie, trenger du ikke informere noen. Heller ikke europeiske Anonymkode: 0c34f...574
sonush Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Den 19.05.2016 at 14.32, AnonymBruker skrev: Har kronisk sykdom - utlagt tarm samt kreft (stabil og noe jeg kan leve med i mange år, har pause i cellegift når jeg skal ut i ferie, og har avklart med lege og arbeidsgiver at jeg tar ut ferie i juni. Jeg leste noe om NAV at man ikke trengte å søke hvis man reiste utenlands i sin ferie, det er kun når man reiser utenlands utenom ferie? Reiste man utelands i ferien trengte man bare krysse av på det på sykemeldingen). Men det jeg lurer på er HELFO - skal de ha noen beskjed om det er ok å reise? Må de ha noen legeattest på at det er ok? Og hva med reiseforsikringen, skal de ha noen beskjed? Jeg er ikke sånn at jeg plutselig kan bli dårlig på ferie da, sånn som med langtkommen lungekreft. Og jeg er ganske frisk nå og i god form, så tviler på jeg får bruk for helseforsikringen, men jeg må jo ha det uansett.... også tror jeg det var noe med stomiutstyret, at det går på forsikringen, f eks ved lekkasje og ødelagte klær eller om stomiutstyr forsvinner på reise? Anonymkode: 7984c...a8c Nav: Når det gjelder NAV så er det nok at man bare krysser av på sykemeldingen at du tar ut ferie, og dette har kun noe med utbetaling å gjøre, og ikke en ev. behandling. Helfo: Med helsekort har man samme rettighet til hjelp som innbyggere i det landet man er i. Stortsett ikke verdt så veldig mye i mange land nedover i Europa, da mange land sliter økonomisk, og har egentlig ikke særlig mye å tilby, selv om man har rett til dette. Reiseforsikring: Har mest betydning ift hjelp i utlandet. Gjelder både om ting (medisinsk eller ikke medisinsk utstyr) blir stjålet/borte eller medisinsk hjelp. De aller fleste forsikringsselskapene har i sine vilkår en ting som, som regel går igjen: Sykdom eller lidelse som var kjent før avreise og hvor de allerede ligger behandlingsbehov, eller hvor komplikasjon/forverring kan skje med STOR SANNSYNLIGHET. Dette betyr egentlig at kronisk sykdom som vil resultere i at du mest sannsynlig havner på sykehuset, vil du IKKE fått dekket utgifter til. Du kan ha en kronisk sykdom, men som KAN resultere i, men ikke nødvendigvis kan man som regel få dekket. EKS. Hvis man har epilepsi, og går på medisiner, og har ikke hatt anfall på mange måneder, så er det lite sannsynlig at man havner på sykehuset i utlandet den ene uken man er på ferie. Hvis man har anfall flere ggr i uken, så ville sannsynligheten vært stor. Der ligger forskjellen. Jeg sjekket med forsikringselskapet vårt, og de anbefalte en legeattest før avreise hvor legen bekrefter at du har vært stabil den siste tiden, og han ikke forventer at du blir verre av å reise. Fikk tak i sånn attest, og reiste vekk en ukes tid. Fikk aldri behov for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå