AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Jeg har en hund på ca 2,5 år. Han har aldrig vært på kurs før, men er en særdeles fin hund. Han var lettlært, kom på kommando, lyttet alltid og var så lettlært som bare det - Helt til puberteten kom, og jeg mer eller mindre har vært blod-konsekvent hele veien. Men har slitt med at samboeren ikke følger opp, og er mer "slapp" i oppdragelsen. Ikke at det er samboerens skyld, er nok mer det at vi burde krypi til korset og tatt ett kurs i første omgang. Tror det gikk "skeis" ved at han er blitt mer oppmerksom på den store verden, og vi ikke lenger er universets senter for han. For nå, etter noe som jeg tror og håper er slutten på puberteten (stor hund, treig i utviklinga), så må ALLT bli sagt 2-3 ganger. Kontakt er vanskelig og opprette, og han er blitt så sta og egenrådig.Umulig og opprette kontakt når han har bestemt seg for noe. Det er også trist at det bare er meg han ikke drar i båndet med på tur, så får ALDRIG barnevakt Heldigvis er han snill som dagen er lang, men jeg vill ha han tilbake til slik han var da jeg alltid fikk skryt for hvor velldresert han var Har noen erfaring med og ta med seg en så "viril" hun på kurs? Hva tenker du om "lære gammel hund og sitte"? Må han ha spesial-kurs siden han muligens forstyrrer de andre hundene ved og konstant dra i båndet for å leke? Skal kontakte noen som holder kurs også, men det var ikke mulig og få tak i de nå, så spørr dere først Hva man ikke gjør for disse firbente Mammas gullklump Anonymkode: 3f20d...811
ArtyFarty Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Det går helt fint an å lære en gammel hund nye triks, og deres er ikke gammel engang. Bare finn et kurs som passer, og meld dere på
Gjest Hapi Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Det finnes kurs for unghunder også, der man tar hensyn til at de er litt hormonelle og ikke kan konsentrere seg så lenge om gangen. Ellers er det passerings-kurs der man jobber med akkurat det å ikke gå bort til andre hunder. Finn helst noen som bare bruker positive innlæringsmetoder. Her er noen ting du kan prøve: Kinderegg-metoden/sladretrening:http://www.retrieveren.com/kinderegg-metoden/
Tabris Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Hvilken belønning får han? Det er helt normalt at de faller litt ut og blir mer selvstendige når de går gjennom puberteten. Hvis da ikke belønningen er god nok/noe hunden ønsker å jobbe for, så vil de ofte miste interessen for å utføre kommandoene. Kontaktlyd er gull å lære inn. (Bare pass på at du ikke "maser" og lokker, det faller så naturlig for oss mennesker å gjøre det). Jeg anbefaler sterkt boka "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der går de gjennom steg for steg hvordan man kan lære inn de tingene du nevner (og mere). Kurs må du gjerne gå på, det er aldri for sent. Gå til noen som trener med moderne, positive metoder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå