AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg/vi har tenkt til og anskaffe oss en hund til til høsten. Problemet er ikke det største, men alikevell kjenner jeg meg irritert; Han nekter meg nemlig den hunderasen jeg kunne tenke meg! Da vi fikk vår andre hund, etter at min ikk bort, så nektet han for og gå for noen av de rasene jeg kunne tenke meg. Vi havnet på en ganske stor hund, noe jeg synes er greit da jeg liker store hunder også. Men nå som vi skal ha en til, kunne JEG tenke meg bestemme rasen og har utpekt meg en rase. Problemet er at han anser allt under esel-størrelse som "rotte", og jeg er fast bestemt på at denne rasen vill jeg ha. (Har drømt om å en dag ha en slik i snart 15 år) Hvordan får jeg overtalt han? Når jeg nevner at han bestemte forrige rase, så blir han bare sur og nekter for det Anonymkode: b73b0...563
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Hvilken rase er det du kunne tenke deg? Vår forrige rase var en forvokst border collie, og den type hund og størrelse er vi veldig ferdige med. Den var altfor sterk, stakk av og dro inn mye dritt inn i huset vårt. Så nå skal vi straks hente en langt mindre hund som er enklere å ha med å gjøre Vi kan ta den med på tur i en bag, og vil stort sett ikke trenge barnevakt i det hele tatt. Vil nok etter vår erfaring ikke forstå hvorfor enkelte vil velge seg en stor hund, da det er så mye arbeid med dem.. Håper det ordner seg for dere, TS. Synd at kjæresten din kaller små hunder for rotte. Det blir i dag bare mer og mer in å skaffe seg små hunder, da de krever mindre enn store hunder. I vårt tilfelle reiser vi veldig mye, og synes da det blir mer praktisk å bare pakke med hunden i en bag <3 Anonymkode: 11f82...8ff
Gjest ClickB4it Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 Har du vurdert å låne et eksemplar av rasen sånn at han blir sjarmert i senk? Det viktigste er jo at dere finner en rase hvis krav dere kan tilfredsstille, og som kan tilfredsstille det dere vil ha i en hund også. Her var mannen helt klar på at "PUDDEL ER IKKE HUND". Så jeg lånte en puddel en helg. Forleden overhørte jeg ham i telefonen "veldig greit med sånn puddel, altså. Røyter ikke, lukter ikke, og det er den smarteste bikkja jeg har vært borti noen gang!". Han vet ikke at jeg fikk med meg den samtalen, men neste helg skal vi sitte hundevakt igjen sånn at han kan bli enda mer sjarmert...
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rase er det du kunne tenke deg? Vår forrige rase var en forvokst border collie, og den type hund og størrelse er vi veldig ferdige med. Den var altfor sterk, stakk av og dro inn mye dritt inn i huset vårt. Så nå skal vi straks hente en langt mindre hund som er enklere å ha med å gjøre Vi kan ta den med på tur i en bag, og vil stort sett ikke trenge barnevakt i det hele tatt. Vil nok etter vår erfaring ikke forstå hvorfor enkelte vil velge seg en stor hund, da det er så mye arbeid med dem.. Håper det ordner seg for dere, TS. Synd at kjæresten din kaller små hunder for rotte. Det blir i dag bare mer og mer in å skaffe seg små hunder, da de krever mindre enn store hunder. I vårt tilfelle reiser vi veldig mye, og synes da det blir mer praktisk å bare pakke med hunden i en bag <3 Anonymkode: 11f82...8ff Får ikke bort siteringsdritten.... Men uansett; Nei, små hunder krever ikke mindre enn store hunder. Små hunder krever også fysisk og mental trening, de trenger oppdragelse, mat, stell, utstyr, oppfølging av veterinær osv osv. TS; Jeg tenker at det er lurt at dere kommer til en rase som matcher den dere allerede har i fellesskap. På meg virker dere like stae begge to, et fryktelig dårlig utgangspunkt. Anonymkode: 71945...155 7
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får jeg overtalt han? Når jeg nevner at han bestemte forrige rase, så blir han bare sur og nekter for det Anonymkode: b73b0...563 Bare gjør som en annen en på forumet snakket om: Gå bare å kjøp en valp og ta med deg hjem.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rase er det du kunne tenke deg? Vår forrige rase var en forvokst border collie, og den type hund og størrelse er vi veldig ferdige med. Den var altfor sterk, stakk av og dro inn mye dritt inn i huset vårt. Så nå skal vi straks hente en langt mindre hund som er enklere å ha med å gjøre Vi kan ta den med på tur i en bag, og vil stort sett ikke trenge barnevakt i det hele tatt. Vil nok etter vår erfaring ikke forstå hvorfor enkelte vil velge seg en stor hund, da det er så mye arbeid med dem.. Håper det ordner seg for dere, TS. Synd at kjæresten din kaller små hunder for rotte. Det blir i dag bare mer og mer in å skaffe seg små hunder, da de krever mindre enn store hunder. I vårt tilfelle reiser vi veldig mye, og synes da det blir mer praktisk å bare pakke med hunden i en bag <3 Anonymkode: 11f82...8ff En dverg-pincher! Min nåverende hund oppfører seg som en drøm rundt små hunder, så det er ikke noe problem med størrelseforskjellen. De vil uansett ikke være sammen uten påsyn, har med meg bikkja overallt. Det er jo ikke noe "problem" at vi ikke har barnevakt i den grad, for jeg ser ikke på det som noe minus når plussen ved at jeg har bikkja i livet er så stor. Men jeg tenker i fremtiden at det holder med EN hund på kenel om man skal bort en dag eller to (veldig sjeldent, kanskje 1-2 ganger i året) Ferie drar jeg aldrig på uten hunden uansett Har en dyrekjær familie, men de sa nei etter at de passet han og han så en katt mens de gikk tur Man blir vell litt for vant med at en stor hund er stor Anonymkode: b73b0...563
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 8 minutter siden, O.G. skrev: Bare gjør som en annen en på forumet snakket om: Gå bare å kjøp en valp og ta med deg hjem. Da tror jeg det hadde blitt månelyst Det vet jeg ikke om jeg hadde hatt baller til, spesiellt ikke etter så mange fyrige diskusjoner vi har hatt Anonymkode: b73b0...563
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 13 minutter siden, ClickB4it skrev: Har du vurdert å låne et eksemplar av rasen sånn at han blir sjarmert i senk? Det viktigste er jo at dere finner en rase hvis krav dere kan tilfredsstille, og som kan tilfredsstille det dere vil ha i en hund også. Her var mannen helt klar på at "PUDDEL ER IKKE HUND". Så jeg lånte en puddel en helg. Forleden overhørte jeg ham i telefonen "veldig greit med sånn puddel, altså. Røyter ikke, lukter ikke, og det er den smarteste bikkja jeg har vært borti noen gang!". Han vet ikke at jeg fikk med meg den samtalen, men neste helg skal vi sitte hundevakt igjen sånn at han kan bli enda mer sjarmert... Kjenner ingen som har denne rasen desverre, tanken har streifet meg flere ganger Anonymkode: b73b0...563
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg det hadde blitt månelyst Det vet jeg ikke om jeg hadde hatt baller til, spesiellt ikke etter så mange fyrige diskusjoner vi har hatt Anonymkode: b73b0...563 Det er en god måte å slå opp med typen i det minste. Anonymkode: da4e4...25b
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke bort siteringsdritten.... Men uansett; Nei, små hunder krever ikke mindre enn store hunder. Små hunder krever også fysisk og mental trening, de trenger oppdragelse, mat, stell, utstyr, oppfølging av veterinær osv osv. TS; Jeg tenker at det er lurt at dere kommer til en rase som matcher den dere allerede har i fellesskap. På meg virker dere like stae begge to, et fryktelig dårlig utgangspunkt. Anonymkode: 71945...155 En border collie er vandt til å arbeide hele dagen, og har mer kraft og energi enn små hunderaser Den forrige hunden vår var så sterk, at det omtrent ikke gikk an å gå tur med det.. Så jo. Små hunder er enklere å ha med å gjøre. Tror de fleste hundeeiere er klar over at fysisk fostring må til, så vi trenger ikke agurknytt... Anonymkode: 11f82...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 9 minutter siden, Sadness skrev: Jeg har hatt ett par hunder i livet mitt. 2 mellomstore og en stor. Mamma og pappa nektet å ha en liten rotte. Alt mindre enn medium var uakseptabelt. Ok når jeg tenker meg om så var jeg litt ondskapsfull. Men hør her. 14 år og fikk lov til å se etter hund. Hele familien så etter hund på nett. Jeg fant en jeg falt pladask for. Sendte linken til mamma og hun ble forelsket også. Pappa syntes den var søt også. Spurte hvor stor den blir, "jo den blir vell 25 kg kanskje, 2-3 kg +/-". De opplyste ikke om alle rasene, bare ala "chihuahua blanding", jeg sendte mail og spurte. Chihuahua og papillon blanding. HAHAHA maks 3 kg som voksen. Jeg sa jeg var ondskapsfull. Da valpen var 6 måneder gammel så spurte pappa "du sadness.. si meg, blir ikke denne hunden større?"... "ehm jo, kanskje 1 kg tyngre kanskje". "Å fy faen" var svaret jeg fikk, så lo han. "Jaja, han er en herlig liten sirkushest, selv om at han er på størrelse med en rotte". Mamma og pappa var grønn på hunderaser. De sendte meg link å spurte "du, hvordan kommer denne til å se ut? Hvor stor blir den?" osv. De forsto ikke hva en hund trengte i form av fysisk og psykisk trening. Så jeg måtte gå over og si om hunden passet i vår familie. Pappa mente vi skulle ha oss en border collie, for de er nydelige. Men det kan vi absolutt ikke ha, vi er verken smart nok eller sporty nok til å ha en BC. På den tiden var alle barna på skolen og begge foreldre i arbeid. Bodde midt i byen, liten tid. Så nei, en BC hadde vært katastrofalt til vår familie. Men. Nå, 10+ år senere sitter mamma og pappa der med 4 småhunder. De ble frelst. Søsknene mine som sverget til store bamser er nå småhund-frelst. Jeg flyttet ut og kjøpte meg min egen liten papillon. Jeg har alltid elsket store hunder, newfoundlander, berner sennene og slike store bamser. Skal ha en stor hund en dag. Men det blir når jeg har hage og større plass. Jeg har aldri elsket småhunder. De er søte, men ikke min type hund. Men Papillon (og papillon blandinger) er herlige skapninger. Stor hund i en liten kropp. Anbefaler deg om å se på papillon. De er som sagt som store hunder, i liten kropp. Sirkushester, smarte, behagelige og herlige hunder. De tåler fjellturer, hopp og sprett dagen lang. Men de tilpasser seg godt et normalt A4 liv også. Altså barn på skole, foreldre på jobb. Haha, fantastsk. Om det ikke var for at min samboer er greit oppdatert på hunderaser og at rasen jeg vill ha er så distinktiv at man med en gang ser hva det er, skulle jeg tatt ett lignende stunt Anonymkode: b73b0...563
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg det hadde blitt månelyst Det vet jeg ikke om jeg hadde hatt baller til, spesiellt ikke etter så mange fyrige diskusjoner vi har hatt Anonymkode: b73b0...563 Vel, det høres ikke bra ut.
Cathrine88 Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, fantastsk. Om det ikke var for at min samboer er greit oppdatert på hunderaser og at rasen jeg vill ha er så distinktiv at man med en gang ser hva det er, skulle jeg tatt ett lignende stunt Anonymkode: b73b0...563 Neida, du kan si at det er en doberman. Jeg er egentlig ikke enig i at store raser krever så mye mer, men det er selvsagt enklere å bære de små dersom det skulle være absolutt nødvendig. Jeg måtte bære en border collie hjem da han skadet foten på fjelltur, men ellers synes jeg at hunder skal få gå selv, uansett størrelse. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dverg-pincher! Min nåverende hund oppfører seg som en drøm rundt små hunder, så det er ikke noe problem med størrelseforskjellen. De vil uansett ikke være sammen uten påsyn, har med meg bikkja overallt. Det er jo ikke noe "problem" at vi ikke har barnevakt i den grad, for jeg ser ikke på det som noe minus når plussen ved at jeg har bikkja i livet er så stor. Men jeg tenker i fremtiden at det holder med EN hund på kenel om man skal bort en dag eller to (veldig sjeldent, kanskje 1-2 ganger i året) Ferie drar jeg aldrig på uten hunden uansett Har en dyrekjær familie, men de sa nei etter at de passet han og han så en katt mens de gikk tur Man blir vell litt for vant med at en stor hund er stor Anonymkode: b73b0...563 Fine hunder det Den forrige hunden vår røytet enorme mengder i huset, og det var ekstra mye å vaske når han hadde rullet i seg søle og skitt. Border collier er også kjent for å være både smarte og egenrådige, så hunden vår kom ikke på innkalling i voksenalder.. Utrolig slitsomt når vi skulle på tur og han stakk av. Så er rasen kjent for å ha følsom mage, så vi kom ofte hjem til diaré hjemme... Han spiste jo alt han kom over både ute og inne.. Han bjeffet også til alt og alle, og dro alltid i båndet når vi gikk tur. Men han var en veldig glad og tilfreds hund, med godt gemytt. En av de viktigste grunnene til at vi måtte gi han bort, var fordi han blir for voldsom for 3 åringen vår. Utrolig snill hund, men for sterk og ivrig var han.. Nei så nå gleder vi oss til å hente vår langt mindre hunderase :)) Det blir en perfekt familiehund, som ikke røyter eller drar oss overende på tur. Håper du får den hunden du ønsker deg For det har jeg etter god overbevisning. Anonymkode: 11f82...8ff
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: En border collie er vandt til å arbeide hele dagen, og har mer kraft og energi enn små hunderaser Den forrige hunden vår var så sterk, at det omtrent ikke gikk an å gå tur med det.. Så jo. Små hunder er enklere å ha med å gjøre. Tror de fleste hundeeiere er klar over at fysisk fostring må til, så vi trenger ikke agurknytt... Anonymkode: 11f82...8ff Ikke nødvendigvis, så her tar du nok feil. Sammenligner du med BC, så er det klart man kan få en enklere rase, uavhengig av størrelse. Anonymkode: 71945...155 2
Gjest Amininata Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fine hunder det Den forrige hunden vår røytet enorme mengder i huset, og det var ekstra mye å vaske når han hadde rullet i seg søle og skitt. Border collier er også kjent for å være både smarte og egenrådige, så hunden vår kom ikke på innkalling i voksenalder.. Utrolig slitsomt når vi skulle på tur og han stakk av. Så er rasen kjent for å ha følsom mage, så vi kom ofte hjem til diaré hjemme... Han spiste jo alt han kom over både ute og inne.. Han bjeffet også til alt og alle, og dro alltid i båndet når vi gikk tur. Men han var en veldig glad og tilfreds hund, med godt gemytt. En av de viktigste grunnene til at vi måtte gi han bort, var fordi han blir for voldsom for 3 åringen vår. Utrolig snill hund, men for sterk og ivrig var han.. Nei så nå gleder vi oss til å hente vår langt mindre hunderase :)) Det blir en perfekt familiehund, som ikke røyter eller drar oss overende på tur. Håper du får den hunden du ønsker deg For det har jeg etter god overbevisning. Anonymkode: 11f82...8ff Er litt sånn her også. "2-meters-lydig" kaller jeg det. Han kommer jo, men må som regel dra fram ur-kvinnen i meg og kalle på han med en så stor kraft med den mest mandige stemme du kan tenke deg at jeg skammer meg
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #18 Skrevet 19. mai 2016 Jeg tenker at dere ikke kan skaffe hund om dere ikke blir enig. Hvorfor vil han absolutt ikke ha en sånn hund? Han kan jo ikke bare si at alle under en viss str. er "rotter", og ferdig snakka... Vet han mye om akkurat den rasen du vil ha, kjenner godt til dem osv eller bare har han en viss formening, uten å ane? Anonymkode: cef12...5eb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #19 Skrevet 19. mai 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ingen som har denne rasen desverre, tanken har streifet meg flere ganger Anonymkode: b73b0...563 Om noen har et kull av denne rasen, så kan du jo foreslå for typen at dere drar for å se Og i beste fall drar du derifra med et lite nurk ^^ Anonymkode: 11f82...8ff
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #20 Skrevet 19. mai 2016 8 minutter siden, Cathrine88 skrev: Neida, du kan si at det er en doberman. Jeg er egentlig ikke enig i at store raser krever så mye mer, men det er selvsagt enklere å bære de små dersom det skulle være absolutt nødvendig. Jeg måtte bære en border collie hjem da han skadet foten på fjelltur, men ellers synes jeg at hunder skal få gå selv, uansett størrelse. Enig der. Forskjellen synes jeg er ; A) Mer skeptisk til hvem jeg lar passe min store hund. Ikke pga at de er dårlige mennesker, men i forhold til at de må være bestemte/vise hvem som er sjefen, for "lillegutt" er flink til og tvinne folk rundt lillefingeren. -Glemmer aldrig da han var hos mor i 3 dager og hadde gått opp 4(!)kg pga han gjetet henne inn på kjøkkenet B) Man må gjerne ha ekstra kustuss på hunden. For når små hunder bjeffer på min hund på tur, da er det MIN hund som er "dårlig dressert" om den svarer, enten det er med lyd eller napp i båndet C) Mer areal med pels Anonymkode: b73b0...563 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå