Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var 14 til 21 år slet jeg med trenings- og spiseforstyrrelser. Jeg var aldri innlagt (ikke undervektig nok), men dette har likevel satt preg på ungdomstiden min på mange måter. Det er forholdet mitt til fysisk aktivitet som har vært mest ekstremt. 

Nå er jeg snart 22 år, og i en tid fått et sunnere fokus på trening og mat. Jeg har også nå kommet opp på normalvekt. 

I tiden fra jeg var undervektig til jeg har nådd normalvekt, har jeg hatt "regler" for hvor aktiv jeg får være. Før kunne jeg finne på å ha en relativt hard treningsøkt hver dag + ofte gå turer på morgen og kveld, fordi jeg ble fort rastløs og ble veldig stressa hvis jeg ikke bevegde meg på flere timer. 

"Reglene" har gått ut på at jeg får ha to utholdenhetsøkter på 30 min per uke og to på 40 min, tre styrkeøkter (helkropp), og i tillegg gå tre turer på 45 min hver, fordelt utover uka. Ellers har jeg ikke fått lov til å bevege meg mer enn jeg "må", som feks. å gå til butikken (200 meter), gå til bussen (100 meter), og andre ting som er en del av et gjøremål, hvis dere skjønner. 

Nå som jeg er normalvektig ser jeg for meg at jeg kan begynne å være litt mer aktiv igjen, så mye som jeg ønsker. Dette er likevel mine nærmeste pårørende sterkt kritisk til, fordi de mener jeg er aktiv som en normal gjennomsnittlig person, og de er vel redde for at jeg igjen skal bli undervektig. Jeg forstår jo det, men for meg er det fortsatt unaturlig å ikke få bevege meg med feks. en halvtime gåtur mellom kl. 18 og leggetid. Men i følge "reglene" får jeg altså ikke lov til det, hvis jeg har "brukt opp" eller vil "spare" den aktiviteten jeg får gjøre i løpet av en uke. 

Så nå vil jeg høre noen andres meninger, som ikke kjenner meg: Er jeg nok aktiv? Er det virkelig ikke nødvendig å bevege seg mer enn det jeg har gjort nå den siste tiden? 

Håper noen kan svare, da dette er noe jeg tenker mye på. 

Anonymkode: 6cfca...385

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener du fremdels trenger disse reglene så ikke spiseforstyrrelsen din blomstrer opp igjen. Alt du skriver i innlegget ditt tilsier at det er viktig å holde på disse reglene.

Anonymkode: 69c6e...bc2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er mer enn aktiv nok, ja. Jeg skjønner godt dine nærmeste blir bekymret om du vil legge til mer, og med tanke på forhistorien din. Anbefalingene fra myndighetene er 30 min aktivitet hver dag, du er godt over det. 

Anonymkode: 470f9...62a

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener du fremdels trenger disse reglene så ikke spiseforstyrrelsen din blomstrer opp igjen. Alt du skriver i innlegget ditt tilsier at det er viktig å holde på disse reglene.

Anonymkode: 69c6e...bc2

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mer enn aktiv nok, ja. Jeg skjønner godt dine nærmeste blir bekymret om du vil legge til mer, og med tanke på forhistorien din. Anbefalingene fra myndighetene er 30 min aktivitet hver dag, du er godt over det. 

Anonymkode: 470f9...62a

Tusen takk for svar! Jeg vet jo innerst inne at dette "sikkert er nok", men likevel blir jeg så rastløs og stressa hvis jeg feks. sitter inne en hel kveld og ikke tar meg en gåtur før jeg legger meg. Noen ganger kan jeg faktisk slite med å sove, og noen ganger kan jeg unngå å spise som jeg ellers ville gjort, fordi jeg har vært lat og sittet inne hele kvelden. 

Jeg trener jo fire utholdenhetsøkter på 30-40 min + tre styrkeøkter i uka. I tillegg får jeg gå tre turer på hver 45 min. Men likevel blir det jo igjen veldig mye tid av døgnet, hvor jeg ikke beveger meg noe særlig, annet enn å gå til butikken/bussen/treningssenteret, eller til andre gjøremål (det blir sjeldent lengre enn noen hundre meter, da vi bor veldig sentralt). 

Trodde det handlet om vaner, og at jeg i løpet av vektoppgang-perioden skulle venne meg til å være mindre aktiv enn jeg var. Men som sagt så kjenner jeg fortsatt det trigger å ta en gåtur en kveld, selv om jeg egentlig ikke har lov i følge reglene. Eller ta en ekstra løpetur utenom den treningen jeg får lov til. Synes det er utrolig kjipt hvis det skal være sånn. Men kanskje jeg venner meg til det hvis jeg fortsetter med disse reglene enda lengre? Vil jo at det til slutt skal bli naturlig å ikke være mer aktiv, slik at reglene blir en del av meg og ikke noe jeg må konsentrere meg om å forholde meg til. 

Skrevet

Jeg har vært i noe samme situasjon som deg TS, og skjønner at dette kan være frustrerende og vanskelig! 

Du er absolutt nok aktiv. Du trener utholdenhet fire ganger i uka, og styrke tre ganger i uka, noe som er mer enn mange andre vanlige mosjonister. I tillegg går du tre (!) turer på 45 minutter i løpet av uka. Til sammen blir dette regelmessig, normal mengde fysisk aktivitet (i manges øyne anses det også som mer fysisk aktivitet enn nødvendig). Tenk deg alle som sitter på kontorstolen og i sofaen hele dagen, og sliter med å komme seg på trening et par ganger i uka. Sammenlignet med dem er jo du DEN sprekingen. Det er heller ingen som krever noe mer av deg, bortsett fra deg selv. Og det er kun du selv som kan gjøre noe med akkurat det. 

Husk at kroppen også skal slappe av, du skal ha tid til å kose deg sammen med venner og familie, være på jobb/skole, og kunne se en serie/film uten å ha dårlig samvittighet. Det skader ikke å slappe av innimellom!

Hvordan presterer du på trening nå? Tipper du som regel har godt med energi og overskudd (hvis du spiser nok, sover nok osv.), og dermed har stort sett gode treningsøkter. Hvis du i tillegg til den aktiviteten du gjør nå, begynner å være mer aktiv utenom, så vil du ikke yte like godt på treningen som er "innenfor reglene", fordi du lar ikke kroppen slappe av nok. Du må tørre å være snill mot deg selv, til tross for at hodet noen ganger vil noe annet. 

Håper det ordner seg for deg, og at det etter hvert blir naturlig for deg å ha et normalt forhold til fysisk aktivitet :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Ingvilddd skrev:

Jeg har vært i noe samme situasjon som deg TS, og skjønner at dette kan være frustrerende og vanskelig! 

Du er absolutt nok aktiv. Du trener utholdenhet fire ganger i uka, og styrke tre ganger i uka, noe som er mer enn mange andre vanlige mosjonister. I tillegg går du tre (!) turer på 45 minutter i løpet av uka. Til sammen blir dette regelmessig, normal mengde fysisk aktivitet (i manges øyne anses det også som mer fysisk aktivitet enn nødvendig). Tenk deg alle som sitter på kontorstolen og i sofaen hele dagen, og sliter med å komme seg på trening et par ganger i uka. Sammenlignet med dem er jo du DEN sprekingen. Det er heller ingen som krever noe mer av deg, bortsett fra deg selv. Og det er kun du selv som kan gjøre noe med akkurat det. 

Husk at kroppen også skal slappe av, du skal ha tid til å kose deg sammen med venner og familie, være på jobb/skole, og kunne se en serie/film uten å ha dårlig samvittighet. Det skader ikke å slappe av innimellom!

Hvordan presterer du på trening nå? Tipper du som regel har godt med energi og overskudd (hvis du spiser nok, sover nok osv.), og dermed har stort sett gode treningsøkter. Hvis du i tillegg til den aktiviteten du gjør nå, begynner å være mer aktiv utenom, så vil du ikke yte like godt på treningen som er "innenfor reglene", fordi du lar ikke kroppen slappe av nok. Du må tørre å være snill mot deg selv, til tross for at hodet noen ganger vil noe annet. 

Håper det ordner seg for deg, og at det etter hvert blir naturlig for deg å ha et normalt forhold til fysisk aktivitet :)

Ja, det er veldig vanskelig, og av og til lurer jeg på om jeg skal klare å leve med disse reglene, særlig hvis de ikke blir naturlige etter hvert... Jeg prøver å tenke at kroppen skal slappe av og restituere seg, og at jeg ikke kan være mer fysisk aktiv, siden jeg også skal ha overskudd til å studere, være med venner og familie osv. Men det er vanskelig å overbevise seg selv noen ganger. Inni hodet mitt vil jeg noen ganger være toppidrettsutøver, selv om jeg egentlig ikke er noe mer enn en vanlig mosjonist. 

Jeg har som regel godt med energi på trening ja, selvfølgelig noen tunge dager, men sånn generelt klarer jeg å yte. Tidligere var jeg jo konstant sliten pga. all aktiviteten, men jeg følte også at denne "slitenheten" var bra fordi den viste at jeg hadde anstrengt meg og vært flink. Men det er jo heller ikke bra å være konstant sliten, da er jo noe feil. Jeg skjønner jo det, men jeg blir utrolig stressa over å ikke være så fysisk aktiv som jeg vr før, og som jeg ofte ønsker... :(

Gjest Endaen
Skrevet

Du er åpenbart ikke frisk ennå siden dette er så tvangsmessig for deg. Hør med legen og snakk med noen eksperter om dette, de er nok godt vant til bekymringer som dine. Det virker som om du blir fulgt opp bra, fortsett med det du gjør. Å overvinne denne skyldfølelsen er jo også en veldig viktig ting for å bli frisk. Du tenker ikke på aktivitet på en naturlig måte, inntil du gjør det må du høre på legenes råd. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Endaen skrev:

Du er åpenbart ikke frisk ennå siden dette er så tvangsmessig for deg. Hør med legen og snakk med noen eksperter om dette, de er nok godt vant til bekymringer som dine. Det virker som om du blir fulgt opp bra, fortsett med det du gjør. Å overvinne denne skyldfølelsen er jo også en veldig viktig ting for å bli frisk. Du tenker ikke på aktivitet på en naturlig måte, inntil du gjør det må du høre på legenes råd. 

Nei, helt frisk er jeg nok ikke, selv om jeg er normalvektig. Frisk blir jeg ikke før dette med fysisk aktivitet blir naturlig for meg. Jeg har snakket med både lege og psykolog over lang tid, men hensikten med tråden her er bare å få noen andres syn på om jeg er nok aktiv. Det kan være vanskelig å tro på mine pårørende, legen og psykologen når de sier det, og derfor spør jeg noen utenforstående, som ikke kjenner meg og ikke har fulgt meg opp over tid. Jeg følger legens råd, og det er å holde meg til disse reglene jeg har hatt i en ganske lang tid nå. Jeg kan nok ikke dra til legen hver gang jeg får lyst til å droppe reglene og være så mye fysisk aktiv som jeg selv ønsker og tenker at jeg kan.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du beskriver en historikk med spiserelaterte problemer som er til dels vedvarende. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Jeg forstår at du har behov for ekstern blikk, men anbefaler deg å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser når du har slike spørsmål. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man får slike spørsmål. I tillegg vil det være lurt å snakke med både legen og psykologen angående tankene du sitter med. 

Hilsen,

Bond, forumansvarlig 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...