Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser du stiller spørsmål ved barnemat på glass.

Dagens barnemat på glass er ikke tilsatt noen ting, det er ikke lov. Det er ren mat, næringsmessig riktig sammensatt, tilberedt slik at alle næringstoffer er beholdt(noe som ikke alltid er så lett når man lager selv, da man gjerne koker det for lenge). Så det er ingenting i veien for å gi babyer mat på glass. Velger man Hipp er maten også økologisk.

Anonymkode: 374e0...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde min svigermor gjort det uten at jeg tok opp at jeg hadde tenkt til å lage maten selv hadde det gått til helvte. Ikke bland deg inn!

Anonymkode: 92a16...65e

Da vil jeg påstå at du er over gjennomsnittet hårsår.

Anonymkode: deca0...7cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men du blander deg inn om du foreslår at de skal lage mat fra grunn

Anonymkode: 92a16...65e

Unnskyld, men det kommer helt an på hva hun sier.

TS: Jeg hadde satt stor pris på det om kvinnene i vår familie hadde sagt 'jeg har noen oppskrifter på barnemat fra da jeg hadde baby, vil du ha'.

Jeg hadde ikke vært fullt så positiv til 'du burde lage hjemmelaget' 😉

Anonymkode: c2d46...d7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Huff, er alle svigerdøtre så lett fornærma? Jeg gruer meg til gutten min kanskje om 20 år skal få seg ei sur kjerring. 🙁

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, er alle svigerdøtre så lett fornærma? Jeg gruer meg til gutten min kanskje om 20 år skal få seg ei sur kjerring. 🙁

Haha, godt vi er flere som er bekymra sønnene våre :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan man ordlegger seg har ALT å si. Et godt råd kan fort bli til en negativ kommentar dersom man ikke tenker over hvordan man formulerer seg. Min mor er ekspert på å få gode råd til å høres ut som at det jeg allerede gjør ikke er riktig. 

Anonymkode: 2d957...04d

• Liker 2
Skrevet

Tror det spørs veldig på hvordan du sier ting. Min eks-svigermor kunne jeg godtatt at gjorde som TS ønsker. Min nåværende hadde jeg ikke taklet at gjorde det. Det har med at hun aldri har akseptert at sønnen har funnet meg, og det har hun sagt rett ut også.

AnonymBruker
Skrevet

Neida, min svigermor er flott! For min del er det moren min som fint kan si litt upassende ting om oppdragelse, navnevalg osv. Forskjellen er at det er enklere å gi sin egen mor beskjed om at hun går over streken, enn svigermor som man har et kortere familieforhold til. 

Anonymkode: 6a4d0...ec4

Gjest Annypanny
Skrevet

Du høres ut som en omtenksom svigermor :) Jeg hadde blitt glad om jeg hadde fått noen glass med hjemmelaget babymat fra min svigermor, men hvis hun hadde begynt å påpeke at jeg burde lage maten selv tror jeg at jeg hadde blitt litt fornærmet, og følt at hun ikke mente jeg var en god nok mor.

Husk at mye har forandret seg på 30 år :) Innholdet i glassene du får kjøpt er annerledes nå, og det finnes mye babymat på glass som er både sunt og naturlig, uten masse tilsetningsstoffer. Hvis hun spør deg om råd er det kjempefint å gi det, men hvis ikke kan det fort oppfattes som kritikk, og det bør du være litt forsiktig med. Da kan hun lett føle seg kritisert og anklaget for å ikke være bra nok, og det vil du jo ikke :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, VinterSnø skrev:

Det har med at hun aldri har akseptert at sønnen har funnet meg, og det har hun sagt rett ut også.

Herlighet, det hørtes ikke hyggelig ut. Stakkars deg <3 Hvorfor aksepterer hun deg ikke? Synes det hørtes fryktelig leit ut! God klem til deg :)

Anonymkode: 788f6...a59

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som bestemor har ikke noe med å spørre på et forum? Skal jeg sitte i en krok og strikke?

Anonymkode: 25090...38c

Det beste du kan gjøre er å kose deg med barnebarnet, være bestemor og vise tillit til at de som er foreldre finner ut av hvordan de vil gi barnet sitt mat. Mat fra glass er kvalitetsmessig god, så du kan bare senke skuldrene og huske at både glass og evt hjemmelaget er bra for barnet. Velger de hjemmelaget kan du tilby deg å hjelpe med produksjonen, men de ønsker kanskje å ha kontroll på det selv, teste om barnet liker noe før det lages tre liter til frys osv.

Men igjen, det oppleves fort som slitsomt om andre gjær research på barnrelaterte spørsmål uoppfordret for så å presentere råd og forventninger til foreldrene. Du hadde din tid til å gjøre valg rundt barn, nå er det deres tur til å utfolde seg. 

• Liker 3
Gjest Sisti
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at alt er forbudt. Det blir som at vi tar et glass cola par ganger i året eller i helga. Men jeg får faktisk tak i kylling som ikke er industrikylling, får tak i laks som ikke er oppdrettslaks, så det vil jeg med glede gi til dem. Får også tak i vilt som elg til høsten, alt uten e-stoffer. Jeg kan ganske mye om ernæring og har ikke bladd i en tretti år gammel bok. Har kokebøker som er åtti år gamle, prinsippet er vel det samme, men blar ikke i dem heller. Men jeg spiser økologisk.

Jeg kommer til å skaffe frem råvarer så kan de selv lage maten. Det har jeg gjort hvert år. De har alt av kjøkkenutstyr og et mer funksjonelt kjøkken enn jeg har. Når babyen er klar for grønnsaker og kjøtt, lager jeg kanskje en barnelapskaus, men ellers har jeg ikke tenkt å gjøre stort.

Ts

Du er jo fullstendig på bærtur hvis du sammenligner mat på glass med cola. Mat på glass kan man gjerne ha til hverdags - cola bør man ikke. 

Jeg hadde blitt svært irritert hvis min svigermor hadde kommet med så kunnskapsløse uttalelser og råd. En ting er hvis svigermor er åpen, nysgjerrig og har evnen til å ta til seg nye fakta, men det er jo ikke alle. Av og til er det greit å innse at fakta har endret seg siden du var mor. Hadde svigermor begynt å bable om e-stoffer slik du gjør hadde jeg krevd at hun var litt mer spesifikk og forklarte nøyaktig hvilke e-stoffer hun fryktet. Kunne hun ikke svart hadde det vært grei indikasjon på at dama ikke har snøring på verken barnemat eller e-stoffer. 

Det finnes en gylden middelvei ts - du kan fint tilby hjemmelaget mat uten å nevne et vondt ord om glassmat. Men ikke gå rundt og tro at de er "oppegående" om de velger bort glassmat av samme grunner som deg - det er bare å være uopplyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Middagsglass er produsert for å være helt trygge til daglig konsum. Om min svigermor hadde hintet til, eller fortalt meg at jeg gjorde noe feil som i perioder gav barnet mitt kun mat fra glass, da ville jeg ikke blitt sint på henne. Men jeg ville blitt uendelig såret, fordi jeg var veldig sårbar i hele foreldrepermisjonen. Middagsglass har veldig liten holdbarhet når lokket har vært åpnet, nettopp fordi det ikke er tilsatt noe konserveringsmidler eller smakstilsetninger som øker holdbarhet, så med en gang luft kommer til, så vil bakterier begynne å vokse. På samme måte som med hjemmelaget barnemat. 

Og svært ulikt cola eller ferdigretter for voksne som har større mengder salt (som også er et konseveringsmiddel og som også skal holdes til et minimum til barn). 

Min bror er glad i å lage mat og spurte meg om han fikk lage mat til nevøen sin. Jeg ble veldig glad for spørsmålet, og enda mer glad for at han inkluderte meg i prosessen. Han har ikke barn og er ung, så det var flere ting jeg stoppet ham i å ha i maten, som var velment fra hans side (fløte som tykningsmiddel, saltet smør o.l.). Han lagde sikkert 200 middager over en periode på to måneder, og frøs dem ned i ziplockposer som var helt flate, og merket innholdet med tusj. Lett å tine, lett å finne. 

Jeg satte stor pris på interessen hans, men han gjorde det av egeninteresse, fordi han ville hjelpe til. Og ikke på noe tidspunkt dømte han kvaliteten på middagsglass, eller ga meg så mye som et hint om at han anså det for annenrangs. Han dømte kun smaken på dem, men innrømmet raskt at hans egen søtpotetpure var også tam på smak uten salt og krydder.

Min svigermor er også veldig engasjert. Og bruker tid sammen med oss hver måned. Og hun gir ikke råd med mindre vi er usikre på noe, spør om noe eller diskuterer noe, da kom hun med synspunkter. Noen av dem var avleggs og tilbakevist, og da forklarte vi det og hun lærte noe nytt. Og jeg lærte mye nytt. Nå er poden 2 år, og jeg ringer henne fortsatt og spør hva jeg gjør i denne situasjonen og i denne, og hva hun ville gjort med dette problemet. Hun deler råd, jeg bruker de jeg vil. Om jeg ikke følger hennes råd til punkt og prikke, så har hun aldri gitt meg så mye som et bebreidende blikk.

Jeg elsker mitt barns farmor, en engasjert og flott kvinne. Og jeg elsker at jeg føler meg like ivaretatt og forstått av henne som av min egen mor. Jeg blir ikke forhåndsdømt eller sett ned på, og ingen av dem lever i en overbevisning om at det som funket før er like bra i dag. Jeg ville aldri byttet henne med en passiv farmor som aldri brød seg og engasjerte seg på eget initiativ. Men ikke DØM. Ikke press.

Du får sammenligne det med å kjøre med barnebarne usikret i baksetet. Det var helt vanlig før. Men betyr det at det var tryggere enn de anbefalinger og lover vi har i dag?  

Anonymkode: e0b5a...c48

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene så mye negativt folk kom med her. Er vel bare bra at du engasjerer deg og setter deg inn i ting tenker jeg. Flinke bestemor 😊

Jeg og min mor og svigermor er stort sett enige med tanke på ernæring, men det som kan provosere meg er om de bevisst går imot det jeg mener er best for mitt barn. Når jeg sier nei, og de sier "jooooda, bare en liten bit til, det som er så godt" og fortsetter å fore gutten med kake, da føler jeg meg veldig overkjørt. Hadde det enda vært noe næringsrikt og sunt, men han oppdager jammen is og kake tidsnok på egenhånd. Jeg skjønner at det er godt ment, jeg vet at de bare vil være snille, men det er stikk i strid med hva jeg mener barnet mitt bør få i seg. Det er greit å kose seg altså, men MÅ det være sukker for at man skal kose seg? Og helt ærlig, hvis de ville være snille med barnebarnet sitt, så kuttet de opp frukt og grønt isteden og lærte ham om hva som er bra å spise for å bli sunn og frisk. 

Så lenge du hører på hva foreldrene har å si, så tror jeg du er innenfor :) 

Kan forresten legge til at jeg har smakt på de glassene med barnemat fra butikken og de smaker aldeles pyton, så hadde min mor eller svigermor tilbudt seg å lage hjemmelaget babymat hadde jeg ryddet plass i fryseren. Lager selv, men er jo alltid godt med litt variasjon :) 

Anonymkode: b9445...c3f

Gjest Carmen.
Skrevet
Den 19. mai 2016 at 15.04, AnonymBruker skrev:

Så jeg som bestemor har ikke noe med å spørre på et forum? Skal jeg sitte i en krok og strikke?

Haha, der lo jeg godt. Du har all rett til å spørre og å holde deg oppdatert. Barna blir jo passet på av bestemødre, så det å holde seg oppdatert er jo veldig viktig. :) fine bestemor! 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at dette kan foreldrene ordne selv. Finnes sikkert info fra helsedirektoratet om du vil lese deg opp. Det finnes absoludt nei mat det første året. 

Jeg starta med smakspørver fra 4 mnd, både på maten som ville bli gitt mye av den neste tiden som grøt og andre enkle pureter med de typiske, potet, søtpotet, gulerot etc. men lot også babyen smake på alt annet (utenom melk, honning etc). Hun fikk alt av frukt og grønnskaler inn i munnen, men bare som en smak, fikk smake reker, røykelaks, alt av fisk, egg (egentlig ikke mat for så tidlig, men igjem bare for smak på tunga), løk osv osv og ellers alt av rein saltfri mat vi hadde rundt oss. Passa på å introdusere mye annet enn bare de søte smakene som de foretrekker fra morsmelka. 

Anonymkode: e7423...b5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...