Gå til innhold

Er det idag det er selveste Halloween...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er natt til 1. november.

Men det feires nok litt i kveld pga at det er lørdag.

Skrevet

Det skal ikke feires før i morgen nei. I USA hvor de feirer dette så går de ut 31. oktober uansett hvilken dag det faller på.

Skrevet

Halloween er allehelgenssøndag, altså i morgen. Denne dagen er til minne om de som er døde, og jeg anbefaler alle å gå tur forbi en kirkegård i morgen kveld! Det pleier å være stappfullt med tente lys, og veldig pent.

Skrevet

Vi har nettopp hatt besøk av den første heksa! Var ikke forberedt på besøk før i morgen, jeg!

Hun hadde fått 10-15 brede, grønne lakrissnører av en nabo - følte meg rent gjerrig da jeg puttet en ussel slikkepinne i kurven hennes... :roll:

Skrevet

...og her i huset har vi allerede avvist en håndfull unger, med et "kom tilbake på Halloween, så skal dere få godteri". Jeg synes ikke noe om at ungene løper rundt i ukesvis før (eller etter) og tigger godteri!

Gjest Primula
Skrevet

Vi fikk også overraskende besøk idag.. Hadde jo litt godteri siden det er lørdag, men hadde ikke ventet noen idag nei. Er ikke så glad i halloween og nå blir det atpåtil 2 dager!! :o

Gjest Fighter
Skrevet
Halloween er allehelgenssøndag, altså i morgen. Denne dagen er til minne om de som er døde, og jeg anbefaler alle å gå tur forbi en kirkegård i morgen kveld! Det pleier å være stappfullt med tente lys, og veldig pent.

Men feirer ikke kirken allehelgen neste søndag? Det har i hvert fall jeg lest flere steder. :klø: http://fuv.hivolda.no/prosjekt/fuvmaria/tr..._helgensdag.htm

Gjest Genevieve
Skrevet

Dette er ikke riktig. Allehelgen er alltid første søndag i november og i morgen (søndag) er det 31 oktober.

Neste søndag den 7 november er det Allehelgen.

Skrevet

Det er i morgen, ja. Jeg vet imidlertid at dagen feires i dag enkelte steder i USA (sørpå..). Dette fordi det falt en del religiøse mennesker tungt for brystet å skulle feire Halloween på en søndag. "It's a day for the good Lord, not the Devil" ble det uttalt. Men å feire "djevelen" på en hvilken som helst annen dag var greit, liksom. :roll:

Skrevet

Neida, du er klokere. Du vet at det er Halloween i morgen, men at noen jukser og feirer i dag. :wink:

Gjest 1030 i.i.
Skrevet

I følge prekenlisten på kirken.no:

Bots- og bededag, 31. oktober 2004:

Luk 13,23-30   Jes 55,6-7; Gal 6,7-10

Allehelgensdag, 7. november 2004:

Matt 5,13-16   Jes 60,18-22; Hebr 12,1-3

http://www.kirken.no/Bakgrunn/kirkeaaret/b...ibeltxt_200.cfm

Skrevet
Neida, du er klokere. Du vet at det er Halloween i morgen, men at noen jukser og feirer i dag.  :wink:

Tuuuusen takk! :)

Og kan jeg da oppsummere at Halloween alltid er den 31. oktober? Eller den siste søndagen i mnd?

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.sidene.no/halloween/halloween_historie.htm

Meningen er også at barna skal opptre for å gjøre seg fortjent til godteriet. Halloween skal feires den 31. oktober, og i USA er det like "hellig" å holde det til denne dato, som det er for oss her i Norge å feire 17.mai på den riktige datoen. Det er dog ok med party helgen før (om det ikke faller i helgen) men å gå til husene skal skje den 31.

Skrevet

Er ikke i tvil lenger. Det har ringt på døra her femogtjue ganger allerede..... :ler:

Skrevet
Alltid 31 oktober. Come rain or come shine.

Jepp. Forvirringen skyldes den norske kirkes modifisering av dagene.

Allehelgensdag er EGENTLIG 1. november. Alltid. Dermed er Halloween, som er allehelgensaften, alltid 31. oktober. Men i Norge flytter man Allehelgensdag til første søndag i november.

Skrevet

SElvfølgelig er det Allehelgensdag kommende søndag, jeg blingsa litt. Bots- og bededag var forrige søndag. Visste at det var en spesiell søndag, surra bare litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...