mammasiv Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Heisann! jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men må bare få luftet litt tanker. Da vi ble gravide tenkte jeg at vi var i en luksussituasjon når det kom til barnevakter og besteforeldre fordi vi har flere sett. Men slik har det ike blttt. Nå har vi en nydelig datter på 20 mnd. Foreldrene til mannen er gull. De elsker jentungen og vil se mest mulig av henne. De har avlastet oss når det har stått på som verst. Eneste kriteriet er at vi kommer med jenta til dem. Times kjøretur, og det er helt ok. Mine foreldre er det verre med. Jeg har skilte som har hver sin partner. Det ene settet har aldri tid og nok med andre barnebarn. De klager på at de aldri får sett henne og ikke laget en god relasjon til henne. Det andre settet har masser av tid, men for dem er det mer slitsomt og ha lengre tid. Så de få gangene jeg spør så føler jeg at jeg trenger meg på, og de skal vite nøyaktig når vi henter osv. Det må alltid passe inn i deres tidsskjema. Og det virker som vi ikke får hentet henne for tidlig. Men jeg sitter hele tiden med dårlig samvittighet hele tiden. Hver helg legger vi opp til besøk hos besteforeldrene fordi hun skal få en relasjon til dem. Vi begge har selv vokst opp med tette bånd, og jeg vil at vår også får de. Men jeg er drit lei av å bruke så mye tid på dette, vår dyrebare familietid hvor vi kunne brukt det på ting som vi ønsker å gjøre med jenta vår. Er det frekt/dumt å bare "drite" i å alltid prioritere dem, og heller la dem mase om å få treffe henne? Jeg føler jo det skal gå begge veier. vet at det ikke er en plikt for besteforeldre å stille opp, men jeg føler de engasjerer seg så alt for lite. Spesielt mine foreldre. Det nytter ikke komme innom på besøk med klær og leker, når det eneste jeg vil ha er at de viser omsorg og kjærlighet og kan ta initiativ uten at vi maser. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Ikke frekt og ikke dumt. Begynner de å mase så ber du dem på besøk til dere. Men legg gjerne planer også. Så når de kommer så får dere dem med ut, type lekeplass eller en lunsj på kafe eller noe. Skal de passe - spør om de kan kjøre den ene veien og at dere kan sette bilsete i bilen. Spør, være direkte. Anonymkode: 4dfe8...d0b 1
Biloba Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 Jeg får ikke helt tak på om det er mer tid til å besøke/ha besøk av dere du etterlyser, eller mer barnevakt? Hvor mye får de treffes uten press om at de skal ha ansvar for barnet? Jeg synes uansett at du med god samvittighet kan redusere besøk til å ikke gjelde hver helg. Det passer ikke familier med ukene fulle av jobb/barnehage, da trenger man ro og tid sammen som kjernefamilie også. Vi besøker ikke hver uke, det nærmeste besteforeldreparet er en time unna og det andre er flyavstand/en halv dag i bil. 1
Zienna Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Mye er avhengig av hvilken livssituasjon besteforeldrene er i. Mine besteforeldre var pensjonister da jeg var barn. Moren min var hjemmeværende da jeg selv fikk barn. Selv er jeg i 100% stilling, og det samme er mannen min, men vi har fire barnebarn i alder 3 til 14 år. Når fredag kommer er vi slitne, og det er godt å sove lenge på lørdag. Jeg synes det er flott å få dem alle på besøk lørdag ettemiddag, når jeg har fått orden på huset. Overnatting fra lør til søn er greit, og sønnene våre henter alltid barna på formiddagen. Det hender jeg lager søndagsmiddag til alle, og da er vi sammen alle i et par timer. Vet ikke hvilken situasjon dine barns besteforeldre er i. Vær likevel klar over at å sammenligne med din egen oppvekst, og forvente det samme, blir veldig feil. Besteforeldre i dag pleier omgang med venner, har interesser, og et sosialt liv utenfor familie. Det betyr ikke at de ikke har tid til barnebarna, bare at de ikke er til bare for dem. Jeg syns du skal redusere besøkene og la besteforeldrene selv ta initiativ ) 3
Gjest NotNaomi Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 16 timer siden, mammasiv skrev: Heisann! jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men må bare få luftet litt tanker. Da vi ble gravide tenkte jeg at vi var i en luksussituasjon når det kom til barnevakter og besteforeldre fordi vi har flere sett. Men slik har det ike blttt. Nå har vi en nydelig datter på 20 mnd. Foreldrene til mannen er gull. De elsker jentungen og vil se mest mulig av henne. De har avlastet oss når det har stått på som verst. Eneste kriteriet er at vi kommer med jenta til dem. Times kjøretur, og det er helt ok. Mine foreldre er det verre med. Jeg har skilte som har hver sin partner. Det ene settet har aldri tid og nok med andre barnebarn. De klager på at de aldri får sett henne og ikke laget en god relasjon til henne. Det andre settet har masser av tid, men for dem er det mer slitsomt og ha lengre tid. Så de få gangene jeg spør så føler jeg at jeg trenger meg på, og de skal vite nøyaktig når vi henter osv. Det må alltid passe inn i deres tidsskjema. Og det virker som vi ikke får hentet henne for tidlig. Men jeg sitter hele tiden med dårlig samvittighet hele tiden. Hver helg legger vi opp til besøk hos besteforeldrene fordi hun skal få en relasjon til dem. Vi begge har selv vokst opp med tette bånd, og jeg vil at vår også får de. Men jeg er drit lei av å bruke så mye tid på dette, vår dyrebare familietid hvor vi kunne brukt det på ting som vi ønsker å gjøre med jenta vår. Er det frekt/dumt å bare "drite" i å alltid prioritere dem, og heller la dem mase om å få treffe henne? Jeg føler jo det skal gå begge veier. vet at det ikke er en plikt for besteforeldre å stille opp, men jeg føler de engasjerer seg så alt for lite. Spesielt mine foreldre. Det nytter ikke komme innom på besøk med klær og leker, når det eneste jeg vil ha er at de viser omsorg og kjærlighet og kan ta initiativ uten at vi maser. Hva vil du egentlig? ? Så klart må det passe deres tid skjema,og de vil jo se barnebarnet! Men nå vil du ikke prioritere tid med dem likevel? Og dere hadde tette bånd til deres besteforeldre,og det ønsker du også ditt barn skal ha,men nå vil du prioritere annerledes? Skjønner ingenting jeg! Det er jo bare det ene settet som ikke ytrer ønske om å se babyen,så er det barnepass du reagerer på å få ofte nok??
Gjest Sisti Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Nei det er ikke dårlig gjort å ikke ta initiativ til å treffe besteforeldre hver helg. Besteforeldrene greier da å ta kontakt selv hvis de ønsker å treffe dere eller barnebarna. Senk skuldrene og lev deres egne liv.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Det er dere som har valgt å få barn, ikke besteforeldrene. La de leve sine liv slik de selv vil, de har gjort sin jobb mtp småbarn. Anonymkode: 26daf...21f
Gjest Fjotteri Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Du klager over at det settes grenser ved barnevakt? Dette forstår jeg ikke. Selvsagt setter de grenser, og ja- dersom du mente at du ønsker droppe særlig kontakt fordi de ikke kan sitte barnevakt så ofte som du vil er du helt på bærtur. Nå kommer riktignok dette fra ei litt bitter dama med nulltilgang på barnevakt og særlig tid med familie men 😛 Men i fullt alvor synes jeg du er rimelig bortskjemt og krevende dersom du snakker om barnevakt.
kiki1980 Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Jeg sluttet å bruke helger på besøk for da rekker vi ikke noen ting som familie. Istedet drar vi på middag etter jobben og da kan de velge hvilken som helst dag og da holder vi oss til den dagen i arbeidsuka. På denne måten må jeg ikke lage middag,de får sett barnet og vi har helgen. De kan dog passe barna om helgen,om besteforeldrene ønsker det. Mine foreldre elsker å ha barnebarna,når som helst,ingen problem,verken baby eller større barnet. Mannens foreldre derimot har passet barnet på 6 år 2 ganger i alt og begge gangene hadde de mer enn nok. Barnet er veldig rolig men de ønsker ikke å passe barna. Av den grunn har de ikke så god kontakt med dem heller. De ønsker at vi kommer på besøk men thats it. Den eneste grunnen mine barn har forhold til dem er fordi jeg insisterer på det. Jeg ønsker at mine barn skal ha sine besteforeldre siden jeg hadde så god barndom med mine. Jeg legger til rette til at mine barn ikke merker at besteforeldre ønsker en slags gradert kontakt. Du må bestemme deg for hva du ønsker ut av forholdet til besteforeldre. Det settet som har nok av andre barnebarn,kan du ikke klandre for de har hendene fulle men prøv å finne tid til dem. Det andre settet som syter,kan du ikke gjøre noe med,de er slik,de får være sist i rekken. Ta dine barn til mannens foreldre,de som ønsker barnet ditt for gode minner. Finn termin utenom helgen for besøk.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Forventer du at besteforeldrene skal bruke hver helg på ditt barn? Det høres litt slik ut, jeg skjønte ikke helt innlegget ditt. Om så er tilfelle, synes absolutt du bør slutte med det. Du kan risikere at de føler seg invadert og at de ikke får noe fred for seg selv. De har jo egne liv. Jeg hadde et godt forhold til mine besteforeldre, selv om jeg "bare" traff dem en gang eller så i måneden. La dem få ta initiativ, når det passer for dem selv. Anonymkode: 065da...75a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Barn kan fint få et fint forhold til besteforeldre, uten å se de hver helg. Jeg forstår det slik at dere har 3 sett med besteforeldre, men du trenger heller ikke fordele de ut over hver helg uansett. Det er helt vanlig å bruke helger på helt andre ting, og så besøke besteforeldre av og til. Og hvis det ikke er nok for noen av besteforeldrene, så kan de selv ta initiativ til å finne på noe. Dette hørtes ihvertfall veldig slitsomt ut. Og når en spør besteforeldre om å sitte barnevakt, så må det selvsagt passe inn i timeplanen. En kan ikke forvente at de skal avlyse planer som er i veien for deres barnepass-behov. Men hvis det er huffing og klaging hver gang på at dere må hente ungene nesten før dere har gått ut utgangsdøren, så skjønner jeg jo at det er litt dumt. Husk at besteforeldre også ønsker et godt forhold til barnebarna uten at det er i forbindelse med barnevakt. Anonymkode: ec9ae...00e
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke frekt og ikke dumt. Begynner de å mase så ber du dem på besøk til dere. Men legg gjerne planer også. Så når de kommer så får dere dem med ut, type lekeplass eller en lunsj på kafe eller noe. Skal de passe - spør om de kan kjøre den ene veien og at dere kan sette bilsete i bilen. Spør, være direkte. Anonymkode: 4dfe8...d0b Takk!
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #13 Skrevet 20. mai 2016 15 timer siden, Biloba skrev: Jeg får ikke helt tak på om det er mer tid til å besøke/ha besøk av dere du etterlyser, eller mer barnevakt? Hvor mye får de treffes uten press om at de skal ha ansvar for barnet? Jeg synes uansett at du med god samvittighet kan redusere besøk til å ikke gjelde hver helg. Det passer ikke familier med ukene fulle av jobb/barnehage, da trenger man ro og tid sammen som kjernefamilie også. Vi besøker ikke hver uke, det nærmeste besteforeldreparet er en time unna og det andre er flyavstand/en halv dag i bil. Skjønte jeg skrev litt rotete på innlegget. Besteforeldre syter over at de får sett jenta for lite. Så da sjånglerer vi i helgene slik at de alle 3 parene får sett mest mulig. Og når vi først spør om barnevakt (ikke ofte) så har de plutselig ikke så lyst likevell. Da er alt så travelt med planer osv. Så jeg har bestemt meg for å drite i den helvettes dårlige samvittigheten og heller la dem komme til oss når de føler de ser henne for lite, så vi slipper å flaske hit og dit hver eneste gang vi har fri i helgene.
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2016 14 timer siden, Zienna skrev: Mye er avhengig av hvilken livssituasjon besteforeldrene er i. Mine besteforeldre var pensjonister da jeg var barn. Moren min var hjemmeværende da jeg selv fikk barn. Selv er jeg i 100% stilling, og det samme er mannen min, men vi har fire barnebarn i alder 3 til 14 år. Når fredag kommer er vi slitne, og det er godt å sove lenge på lørdag. Jeg synes det er flott å få dem alle på besøk lørdag ettemiddag, når jeg har fått orden på huset. Overnatting fra lør til søn er greit, og sønnene våre henter alltid barna på formiddagen. Det hender jeg lager søndagsmiddag til alle, og da er vi sammen alle i et par timer. Vet ikke hvilken situasjon dine barns besteforeldre er i. Vær likevel klar over at å sammenligne med din egen oppvekst, og forvente det samme, blir veldig feil. Besteforeldre i dag pleier omgang med venner, har interesser, og et sosialt liv utenfor familie. Det betyr ikke at de ikke har tid til barnebarna, bare at de ikke er til bare for dem. Jeg syns du skal redusere besøkene og la besteforeldrene selv ta initiativ ) Det hørtes kjempekoselig ut for dere alle Og jeg har full forståelse for at de også har sine liv. Men de lar oss sitte med dårlig samvittighet fordi de ikke får sett jentungen nok, enda vi flakser mellom alle 3 parrene i helgene. Jeg ønsker heller at de selv kan komme med initiativ, og da eksempel komme på besøk til oss 1
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #15 Skrevet 20. mai 2016 10 timer siden, NotNaomi skrev: Hva vil du egentlig? ? Så klart må det passe deres tid skjema,og de vil jo se barnebarnet! Men nå vil du ikke prioritere tid med dem likevel? Og dere hadde tette bånd til deres besteforeldre,og det ønsker du også ditt barn skal ha,men nå vil du prioritere annerledes? Skjønner ingenting jeg! Det er jo bare det ene settet som ikke ytrer ønske om å se babyen,så er det barnepass du reagerer på å få ofte nok?? Ser at jeg har skrevet litt rotete, måtte bare lufte tankene mine Har full forståelse at de har deres planer, og det skal de også ha! Men ikke kom å syte fordi du ser barnet for lite når vi allere flakser på besøk hele tiden. Da kan man heller si ja til barnevakt når vi aboslutt trenger det isteden for at vi sitter med dårlig samvittighet fordi vi føler vi trenger oss på. Skjønner du hvor jeg vil?
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 20. mai 2016 6 timer siden, Fjotteri skrev: Du klager over at det settes grenser ved barnevakt? Dette forstår jeg ikke. Selvsagt setter de grenser, og ja- dersom du mente at du ønsker droppe særlig kontakt fordi de ikke kan sitte barnevakt så ofte som du vil er du helt på bærtur. Nå kommer riktignok dette fra ei litt bitter dama med nulltilgang på barnevakt og særlig tid med familie men 😛 Men i fullt alvor synes jeg du er rimelig bortskjemt og krevende dersom du snakker om barnevakt. Nei, det var ikke det jeg mente. Vi bruker MYE tid av våre helger og fritid for at de alle 3 parene skal få se jenta å skape en relasjon. Fordi vi selv har vokst opp med tette bånd og øsnekr å videreføre dette. Men de ytterst få gangene det er krise så passer det særdeles dårlig og vi sitter med dårlig samvittighet fordi vi har spurt. Og neste dag kan se klage at de får se jentungen så lite. Så vi misbruker besteforeldre veldig veldig lite
Gjest Sisti Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 Er bare å svare "dere vet hvor vi bor" om de klager over at de ser dere lite.
mammasiv Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #18 Skrevet 20. mai 2016 22 minutter siden, Sisti skrev: Er bare å svare "dere vet hvor vi bor" om de klager over at de ser dere lite. Tror jaggu jeg skal gjøre det neste gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå