AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Det står på NAV sine sider Sitat Det må i hovedsak være sykdom, skade eller lyte som er årsaken til at du har redusert arbeidsevne. Det må være en viss utsikt til å forbedre arbeidsevnen, gjennom behandling, arbeidsrettede tiltak eller oppfølging fra NAV. Målet er at du skal klare å skaffe eller beholde arbeid i løpet av perioden med AAP. Jeg har et voksent barn som ikke har redusert arbeidsevne, men som, på grunn av diagnose innenfor autismespekteret har problemer med å vinne frem i arbeidslivet, der han må konkurrere med andre i å selge seg selv. Han er en veldig god arbeidstaker på den måten at han er hardtarbeidende, pliktoppfyllende, og veldig lojal, og med god opplæring er han "selvdreven" og initiativrik, men han får aldri sjansen til å bevise det. Tidligere arbeidsgivere han har hatt har gitt ham veldig gode skussmål, men på grunn av nedskjæringer i bedriften har de ikke mulighet til å ta ham inn selv, og det eneste de kan gjøre er å gi ham gode referanser. Han har gått på jobbsøkerkurs over lengre tid nå. Han er den som har hatt flest intervju i løpet av den tiden kurset har vart, men han er også den eneste som ikke har fått jobb eller praksisplass i løpet av kurset. Nå er kurset slutt, og han sitter igjen uten noe tilbud å gå til, på grunn av sine særskilte behov. Nå tenker jeg at AAP muligens kan være et alternativ for ham, men jeg er usikker på om han har den muligheten i og med at han ikke har redusert arbeidsevne. Jeg skal be ham kontakte NAV for å spørre, men jeg tenkte noen her inne kanskje satt med kunnskap om temaet. Er det noen som vet hvordan dette fungerer, er han kvalifisert til AAP? Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hvordan dette fungerer, er han kvalifisert til AAP? Det er jeg litt usikker på, men han kan helt sikkert bli ufør. Anonymkode: d0949...084
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg litt usikker på, men han kan helt sikkert bli ufør. Anonymkode: d0949...084 Ufør er ikke et alternativ. Han vil jobbe, og det er det beste for ham også. Tilstanden kommer først til syne når han ikke har faste rutiner og en stor grad av forutsigbarhet i hverdagen, til vanlig fungerer han som alle andre. Han er fullt ut i stand til å ha en normal fulltidsjobb innenfor det faget han er utdannet innen, og har interesse for. Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Han er fullt ut i stand til å ha en normal fulltidsjobb innenfor det faget han er utdannet innen, og har interesse for. Hva med vernet bedrift? Anonymkode: d0949...084
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med vernet bedrift? Anonymkode: d0949...084 Han er ikke utviklingshemmet. Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke utviklingshemmet. Da tror jeg du har misforstått angående vernet bedrift. Alle typer mennesker som har store utfordringer i det ordinære arbeidslivet kan jobbe ved en vernet bedrift. Slik du beskriver det er ikke sønnen din i stand til å jobbe for en sjef som ikke tar hensyn. Anonymkode: d0949...084 4
Knocks Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Hei! Jeg vil tro nav er interessert i at han kommer i jobb. Kan hende de har noe arbeidspraksis hvor nav betaler lønnen hans en stund. Så får han et innpass i arbeidslivet. Hvis han får aap vil det gjøre at han kommer inn i en prosess hvor man / nav nokså aktivt undersøker ressurser hos den enkelte og hva man kan få til i praksis. Skjønner godt at situasjonen er vanskelig men du skal se det finnes nok noen løsninger.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg du har misforstått angående vernet bedrift. Alle typer mennesker som har store utfordringer i det ordinære arbeidslivet kan jobbe ved en vernet bedrift. Slik du beskriver det er ikke sønnen din i stand til å jobbe for en sjef som ikke tar hensyn. Anonymkode: d0949...084 I følge det lokale NAV er vernede bedrifter et tilbud til trygdede yrkeshemmede som ikke kan nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak. Han kvalifiserer ikke til dette tilbudet. Hvis du har fått det inntrykket at sønnen min ikke er i stand til å jobbe for en sjef som ikke tar hensyn, har jeg ikke vært tydelig nok, og det beklager jeg. Sønnen min er fullt ut i stand til å ha en vanlig fulldagsjobb med varierende arbeidsoppgaver, stress og alt en normal arbeidshverdag fører med seg. Den eneste forskjellen mellom han og andre arbeidstakere er at sønnen min må ha en litt grundigere opplæring enn de fleste andre klarer seg med. Et øyeblikk siden, Knocks skrev: Hei! Jeg vil tro nav er interessert i at han kommer i jobb. Kan hende de har noe arbeidspraksis hvor nav betaler lønnen hans en stund. Så får han et innpass i arbeidslivet. Hvis han får aap vil det gjøre at han kommer inn i en prosess hvor man / nav nokså aktivt undersøker ressurser hos den enkelte og hva man kan få til i praksis. Skjønner godt at situasjonen er vanskelig men du skal se det finnes nok noen løsninger. Det var tanken min også, at NAV kommer litt sterkere på banen, kanskje foretar en yrkesavklaring, at arbeidsgiver får tilskudd i opplæringstiden, eller lignende. Men så ble jeg usikker på om han kvalifiserer til AAP. Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I følge det lokale NAV er vernede bedrifter et tilbud til trygdede yrkeshemmede som ikke kan nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak. Han kvalifiserer ikke til dette tilbudet. Rart, jeg vet om mange som har jobbet for vernet bedrift uten å være uføre. Anonymkode: d0949...084 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rart, jeg vet om mange som har jobbet for vernet bedrift uten å være uføre. Anonymkode: d0949...084 Sakset fra NAVs sider: Sitat Hvem kan få varig tilrettelagt arbeid? Varig tilrettelagt arbeid kan være aktuelt for deg som har, eller i nær framtid forventer å få innvilget uføretrygd og trenger spesiell tilrettelegging og oppfølging. Som deltaker i varig tilrettelagt arbeid er du er arbeidstaker i henhold til arbeidsmiljøloven, og du skal ha en arbeidskontrakt. Kort sagt, du jobber for uføretrygden. Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sakset fra NAVs sider: Kort sagt, du jobber for uføretrygden. Anonymkode: 6a36f...0c8 Men kanskje det finnes private aktører som har såkalte "vernede bedrifter", som har andre kriterier for inntak? Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kort sagt, du jobber for uføretrygden. Du snakker om varig tilrettelagt arbeid. Det betyr ikke at man ikke kan jobbe i en vernet bedrift mens man søker andre jobber. Anonymkode: d0949...084 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om varig tilrettelagt arbeid. Det betyr ikke at man ikke kan jobbe i en vernet bedrift mens man søker andre jobber. Anonymkode: d0949...084 Ja, jeg snakker om varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet (vernet bedrift). Jeg vet at man kan jobbe i vernet bedrift (for uføretrygd) mens man søker andre jobber. Men som sagt fikk vi beskjed om at det gjaldt kun for de som ikke kunne nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak, noe min sønn kan, og han var derfor ikke kvalifisert til å benytte seg av dette tilbudet. Kanskje er det forskjell fra kommune til kommune hvem de tar inn på vernede bedrifter? Anonymkode: 6a36f...0c8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men som sagt fikk vi beskjed om at det gjaldt kun for de som ikke kunne nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak, noe min sønn kan, og han var derfor ikke kvalifisert til å benytte seg av dette tilbudet. Nå er det jo en mulighet for at du må innse at sønnen din aldri vil få innpass i det ordinære arbeidslivet. Anonymkode: d0949...084 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo en mulighet for at du må innse at sønnen din aldri vil få innpass i det ordinære arbeidslivet. Anonymkode: d0949...084 Du får tro hva du vil. NAV er ikke enig i din vurdering, og det er det vi har å forholde oss til. Anonymkode: 6a36f...0c8
Kristanna Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 Herlighet for noen svar du får av enkelte her, TS. Har ikke kunnskap om temaet, men vil bare ønske dere lykke til Arbeidsmarkedet er jo litt tregt generelt om dagen, håper det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV er ikke enig i din vurdering, og det er det vi har å forholde oss til. Ok, men å havne på AAP er jo for mange første steg mot uføretrygd. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det er bedre at han kun mottar AAP enn at han får AAP og samtidig jobber ved vernet bedrift. Jeg ser at du sakser mye fra NAVs nettsider og refererer til hva ditt lokale NAV-kontor sier. Hva med å be om en ny saksbehandler og legge frem alt du skriver i denne tråden? Anonymkode: d0949...084
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 19. mai 2016 #18 Skrevet 19. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo en mulighet for at du må innse at sønnen din aldri vil få innpass i det ordinære arbeidslivet. Anonymkode: d0949...084 Jeg leser innleggene til Ts på en helt annen måte. Ser ikke noen grunn til at sønnen hennes ikke skal få innpass i det ordinære arbeidslivet. Det gjelder bare å finne den rette arbeidsplassen/ komme forbi intervjuprosessen. Tidligere har NAV hatt tiltak rettet direkte mot mennesker med Aspergers, men jeg vet ikke hvordan det er nå eller om dette gir praksis i ordinære bedrifter Ts: Har du mulighet til å kontakte NAV direkte, alliere deg med din sønn og hans fastlege og høre hvilke muligheter som finnes?.
Knocks Skrevet 19. mai 2016 #19 Skrevet 19. mai 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo en mulighet for at du må innse at sønnen din aldri vil få innpass i det ordinære arbeidslivet. Anonymkode: d0949...084 Det høres ikke ut som det i dette tilfellet er der ennå. Ts; håper nav kan gi dere en kontakt som kan hjelpe dere ig undersøke mulighetene for sønnen deres. Egeninnsats skal man heller ikke undervurdere. Kjenner en (invandrer) kvinne som legen mente burde bli ufør men hun nektet og sannelig kom hun seg ikke i jobb til slutt og har vært det i mange år. Endret 19. mai 2016 av Knocks 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #20 Skrevet 19. mai 2016 Hvem kan få AAP? For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent. Du skriver at han ikke har nedsatt arbeidsevne. Da kvalifiserer han ikke til å få aap da det er et av inngangsvilkårene. Det er mange som har forskjellige utfordringer som har vansker med å få jobb, det kan være f.eks språk,dysleksi, null ergaring i arbeidslivet etc. Alle disse kan ha rett på hjelp fra NAV til å komme seg i jobb, men vil ikke kvalifisere til å få arbeidsavklaringspenger.. Sønnen din burde ta kontakt med sin oppfølger i NAV og snakke om hva slags annen hjelp de kan tilbyf.eks ytterligere kurs, praksisplass etc..e Anonymkode: be3a8...056 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå