AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Hadde ikke vi ikke hatt alt for mange mennesker i dag? Hva om ingen døde av pest på midten av 1300-tallet? Eller for å snakke om nyere tid... Hva om første og andre verdenskrig ikke skjedde? Det at mange millioner har dødd er selvfølgelig tragisk, men forestill dere hvor mange flere mennesker det ville vært i dag. Jeg studerer historie og i det siste så har jeg begynt å tenke "Wow alle de menneskene som kunne hatt et helt liv. Kunne giftet seg, fått barn... Så trist." Så tenker jeg "Wow millioner flere mennesker i verden som hadde fått barn! Hva betydning ville det fått for befolkningen!" Millioner av mennesker som døde i første og andre verdenskrig kunne overlevd og fått barn, og deres barn ville fått barn! Hvor mange mennesker hadde vi hatt i verden i dag da tror dere? Anonymkode: 28071...798 1
ajarRun Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke vi ikke hatt alt for mange mennesker i dag? Hva om ingen døde av pest på midten av 1300-tallet? Eller for å snakke om nyere tid... Hva om første og andre verdenskrig ikke skjedde? Det at mange millioner har dødd er selvfølgelig tragisk, men forestill dere hvor mange flere mennesker det ville vært i dag. Jeg studerer historie og i det siste så har jeg begynt å tenke "Wow alle de menneskene som kunne hatt et helt liv. Kunne giftet seg, fått barn... Så trist." Så tenker jeg "Wow millioner flere mennesker i verden som hadde fått barn! Hva betydning ville det fått for befolkningen!" Millioner av mennesker som døde i første og andre verdenskrig kunne overlevd og fått barn, og deres barn ville fått barn! Hvor mange mennesker hadde vi hatt i verden i dag da tror dere? Anonymkode: 28071...798 Hvis ingen noen sinne hadde dødd ville vi fortsatt bare vært sånn 75 milliarder mennesker, så nei, på ingen måte. Vi har sikkert plass til tre ganger så mange mennesker.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 13 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis ingen noen sinne hadde dødd ville vi fortsatt bare vært sånn 75 milliarder mennesker, så nei, på ingen måte. Vi har sikkert plass til tre ganger så mange mennesker. BARE 75 milliarder??? Vi er 7 milliarder nå. Jeg syns det er ganske mye. :/ Anonymkode: 28071...798
Trimsi Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Hvis man studerer samfunnskunnskap og leser statistikk finner man fort ut at befolkningsveksten til en viss grad regulerer seg selv. Jo bedre levevilkår, færre sykdommer og høyere utdanning menneskene får jo færre barn blir født. Det høres kanskje rart ut med det er fakta. Så hvis vi ikke hadde gjennomgått to verdenskriger og hvis ikke pestepidimier, difteri, spanskesyken, malaria, tuberkolose og en haug andre dødlige sykdommer hadde tatt livet av så mange ville utviklingen i samfunnet vårt sannsynligvis gått raskere fremover. Et godt eksempel på at økt levestandard, lavere barnedødlighet og utdanning spesielt blant kvinner stopper befolkningsveksten er Bangladesh. I 1962 fikk hver kvinne i gjennomsitt 7 barn, i dag får kvinner mellom 2 og tre barn hver. Men som ambivalentReaction sier, vi takler fint tre ganger så mange mennesker på jorda. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 3 minutter siden, Trimsi skrev: Hvis man studerer samfunnskunnskap og leser statistikk finner man fort ut at befolkningsveksten til en viss grad regulerer seg selv. Jo bedre levevilkår, færre sykdommer og høyere utdanning menneskene får jo færre barn blir født. Det høres kanskje rart ut med det er fakta. Så hvis vi ikke hadde gjennomgått to verdenskriger og hvis ikke pestepidimier, difteri, spanskesyken, malaria, tuberkolose og en haug andre dødlige sykdommer hadde tatt livet av så mange ville utviklingen i samfunnet vårt sannsynligvis gått raskere fremover. Et godt eksempel på at økt levestandard, lavere barnedødlighet og utdanning spesielt blant kvinner stopper befolkningsveksten er Bangladesh. I 1962 fikk hver kvinne i gjennomsitt 7 barn, i dag får kvinner mellom 2 og tre barn hver. Men som ambivalentReaction sier, vi takler fint tre ganger så mange mennesker på jorda. Du sier noe der. Jeg kom til å tenke på hvor få barn man får i Norge om dagen. Mange får bare ett eller to, og noen vil ikke ha barn i det hele tatt. Om man ikke er katolikk som ikke tror på prevensjon, så tror jeg folk begrenser det litt. Anonymkode: 28071...798
Trimsi Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du sier noe der. Jeg kom til å tenke på hvor få barn man får i Norge om dagen. Mange får bare ett eller to, og noen vil ikke ha barn i det hele tatt. Om man ikke er katolikk som ikke tror på prevensjon, så tror jeg folk begrenser det litt. Anonymkode: 28071...798 Ja familieplanlegging er en god ting Hurra for kondomer og p-piller! og buuuu til den katolske kirken for et tullete forbud... Faktisk er Islam stort sett åpen for bruk av prevensjon.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 19 timer siden, ambivalentReaction skrev: Hvis ingen noen sinne hadde dødd ville vi fortsatt bare vært sånn 75 milliarder mennesker, så nei, på ingen måte. Vi har sikkert plass til tre ganger så mange mennesker. Dette er ikke riktig, Det er estimert at det har levd 107 milliarder mennesker. Dette er i følge the Population Reference Bureau
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå