AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Regner med SA = spontanabort. Men hva er MA? Anonymkode: fd593...f39
NydeligMann Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Ifølge store medisinske leksikon: Missed abortion, foster som er dødt i livmoren, men hvor de kliniske tegnene på aborten ennå ikke har vist seg, Endret 18. mai 2016 av NydeligMann 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Så.. SA er når fosteret kommer ut i en blødning feks? mens MA er nå fosteret før men ikke forsvinner ut selv? Anonymkode: fd593...f39
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Så.. SA er når fosteret kommer ut i en blødning feks? mens MA er nå fosteret før men ikke forsvinner ut selv? Anonymkode: fd593...f39 Stemmer det ja Anonymkode: c1ee5...2d7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 Men hva er forskjellen på medisinsk abort og missed abortion da? Eksempel: du er gravid, fosteret dør, det tar tre uker før kroppen reagerer, du begynner å blø, trenger egentlig ikke medisinsk hjelp... Anonymkode: d090b...07d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er forskjellen på medisinsk abort og missed abortion da? Eksempel: du er gravid, fosteret dør, det tar tre uker før kroppen reagerer, du begynner å blø, trenger egentlig ikke medisinsk hjelp... Anonymkode: d090b...07d Medisinsk abort er en abort som settes i gang med medikamenter, enten frivillig(uønsket gravid) eller ufrivillig(f eks ved MA) Missed abortion er at fosteret dør uten at det blør ut(kroppen oppfatter ikke at fosteret er dødt), som ved en spontan abort. Noen ganger vil man abortere av seg selv etter MA, men som oftest må man ha en medisinsk abort eller utskraping for å avslutte graviditeten. Anonymkode: c1ee5...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er forskjellen på medisinsk abort og missed abortion da? Eksempel: du er gravid, fosteret dør, det tar tre uker før kroppen reagerer, du begynner å blø, trenger egentlig ikke medisinsk hjelp... Anonymkode: d090b...07d Hva er forskjellen? Jeg hadde en MA i uke 4-5, da jeg i uke 8 følte noe ikke stemte og fikk tatt blodprøver, svarene var veldig høye og fine, ingenting tydet på at noe var galt. Da jeg en uke etterpå kom tilbake og sa at jeg klarer ikke å stoppe og tenke på at noe er galt, så ble jeg sendt på sykehuset (jeg har en fullgått graviditet bak meg så legen stolte faktisk på min følelse). Gynekologen var veldig nedlatende da jeg kom, leste brevet fra legen og synes helt tydelig at jeg brukte opp verdifull tid pga mine "bekymringer". Hun endret litt holdning da hun så et foster som antagelivis hadde vært dødt i 3-4 uker. Og kroppen hadde ikke fått med seg noe, og legen sa at jeg antageligvis kunne gått sånn i mange uker til før det ble en spontanabort. DA måtte jeg ta en medisinsk abort for å fullføre prosessen som kroppen ikke klarte. Anonymkode: 38967...f40
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen? Jeg hadde en MA i uke 4-5, da jeg i uke 8 følte noe ikke stemte og fikk tatt blodprøver, svarene var veldig høye og fine, ingenting tydet på at noe var galt. Da jeg en uke etterpå kom tilbake og sa at jeg klarer ikke å stoppe og tenke på at noe er galt, så ble jeg sendt på sykehuset (jeg har en fullgått graviditet bak meg så legen stolte faktisk på min følelse). Gynekologen var veldig nedlatende da jeg kom, leste brevet fra legen og synes helt tydelig at jeg brukte opp verdifull tid pga mine "bekymringer". Hun endret litt holdning da hun så et foster som antagelivis hadde vært dødt i 3-4 uker. Og kroppen hadde ikke fått med seg noe, og legen sa at jeg antageligvis kunne gått sånn i mange uker til før det ble en spontanabort. DA måtte jeg ta en medisinsk abort for å fullføre prosessen som kroppen ikke klarte. Anonymkode: 38967...f40 Jeg oppdaget nemlig at ikke at noe var galt før det begynte å blø. Fordi jeg da var 13 uker på vei fikk jeg komme på sykehuset for ultralyd. Da viste det seg at fosteret døde i uke 9. Fikk med meg medisin for å fullføre prosessen, men samme kveld (skulle ta medisinen dagen etter) kom alt ut på egenhånd. Måtte på sykehuset igjen pga smerter og da sa de at alt var ute og medisin ikke nødvendig likevel. Er det da å regne som en spontanabort? Synes liksom ikke det var så veldig spontant av kroppen min å bruke mange uker på det. Anonymkode: d090b...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå