Gå til innhold

Skjeve hornhinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har det? Bruker du briller?

Anonymkode: 9f3c3...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag: ingen briller. Ifølge brilleseddel skal eg ha, men eg har valgt å ikkje bruke siden 2009. Ingen problem. (kontojobb med mykje dataarbeid)

Fekk briller når eg var 10, og brukte linser i tenårene.

Skeive hornhinner, overlangsynt (?) og latent sjeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, *Frida* skrev:

I dag: ingen briller. Ifølge brilleseddel skal eg ha, men eg har valgt å ikkje bruke siden 2009. Ingen problem. (kontojobb med mykje dataarbeid)

Fekk briller når eg var 10, og brukte linser i tenårene.

Skeive hornhinner, overlangsynt (?) og latent sjeling.

Hadde du konsentrasjonsproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste med dårlig syn har skjeve hornhinner. Meg selv inkludert og jeg veksler mellom briller og linser. Det vanlige er vel å begynne med briller også går mange over til linser fordi det er mindre i veien.

Du må bare finne ut hva du trives med og hva som gjør nytten! :)

Anonymkode: 95cf9...635

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du konsentrasjonsproblemer?

I skolesammenheng tenker du? Nei. Men eg såg dårlig ved tavleundervisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjeve hornhinner, bruker briller men har og gått uten. Har ikke konsentrasjonsproblemer, og det henger da heller ikke sammen med skjeve hornhinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt skjeve hornhinner på det ene øyet, men dette blir ikke korrigert med linsene mine da det ikke er så høy cylinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg har skjeve hornhinner, bruker briller men har og gått uten. Har ikke konsentrasjonsproblemer, og det henger da heller ikke sammen med skjeve hornhinner...

Ikke vet jeg, men øyelegen min sa at barn som har skjeve hornhinner kan ha problemer med fokusering fordi de bruker altfor mye energi til å fokusere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg, men øyelegen min sa at barn som har skjeve hornhinner kan ha problemer med fokusering fordi de bruker altfor mye energi til å fokusere.

Hehe, tror du har koblet litt feil her:fnise: Øyet har problemer med å fokusere, er jo derfor synet kan bli litt uklart når man ikke bruker briller. Det er overhodet ikke det samme som konsentrasjonsvansker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har -1.75 i skeive hornhinner. Minimalt nærsynt i tillegg -0.5. Bruker linser for skeive hornhinner. Går bra uten også, får ikke hodepine eller ubehag. Ser fjell og hus og vinduer i husene på kang avstand, men de blir litt uklart, og har noen ganger har jeg problemer med å se om det er to eller tre vinduer på et hus på avstand.

Tror det har en del å si hvor skeive hornhinner du har. Jeg kan ikke kjøre bil uten linser, men tåler godt å gå uten en dag eller to i uken...

Anonymkode: 643fb...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hehe, tror du har koblet litt feil her:fnise: Øyet har problemer med å fokusere, er jo derfor synet kan bli litt uklart når man ikke bruker briller. Det er overhodet ikke det samme som konsentrasjonsvansker.

Hehe, skjønner. Legen sa ordrett at barn med skjeve hornhinner har lett for å miste konsentrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, skjønner. Legen sa ordrett at barn med skjeve hornhinner har lett for å miste konsentrasjonen.

:) Det har iallfall aldri jeg hørt noe om. Men jeg kan jo tenke meg at barn som ikke har vært til øyelege å fått briller kanskje kan slite med konsentrasjonen med tanke på tavleundervisning og den slags siden de ikke ser hva som skjer.

I mitt tilfelle var det motsatt. Jeg var overkonsentrert, for til tross for briller så sleit jeg med å se det som sto på tavla, og jeg likte å sitte bak i klassen så da gjorde jeg mitt beste for at de ikke skulle oppdage at jeg faktisk ikke så alt som ble skrevet. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...