Gå til innhold

Girl, Interrupted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tolker dere denne filmen? Jeg greier ikke helt å forstå den. Har sett den et par ganger pga jeg er veldig interessert i psykiske lidelser og har en depressiv lidelse selv som jeg går i behandling for. SPOILER ALERT om du ikke har sett filmen! 

Susanna minner meg om ei frøken som ikke helt vet hvem hun er, blir innlagt og blir kjent med en psykopat, Lisa, som manipulerer og påvirker henne negativt. Jeg greier ikke helt å se noen borderline personlighetsforstyrrelse? Blir også forvirret med tanke på at hun svelger en boks aspirin med vodka, hvorfor gjorde hun det? Trodde hun virkelig ikke at der var bein i hånda hennes? Enten er hun en dårlig skuespiller eller så ser jeg det som skal sees. I mine øyne er Lisa alvorlig syk, samme med Polly og hun kyllingdama. Susanna virker som ei frisk jente som blir plassert på en institusjon og blir påvirket negativt og gradvis blir syk pga det hun eksponeres for. En normal person blir fort gal blant gale mennesker for å si det på den måten. Og den scenen hvor hun klikker på Valerie virker så påtatt... Valerie sier jo at hun ikke er gal. Og det syns jeg ikke heller. 

Er jeg helt på tur nå eller er det andre som har samme tolkning? Jeg liker filmen, men ikke på grunn av Susanna, men de andre figurene i filmen.

Anonymkode: c4a44...4bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Susanna prøver å ta livet sitt i starten av filmen, som er grunnen til at hun blir innlagt. Du må huske at filmen er gammel og ting er veldig annerledes en hvordan psykiatrien er i dag. Jeg synes filmen er veldig fin. Vi får se at Susanna lærer seg selv bedre og kjenne. Hun blir uten tvil påvirket av Lisa og også de andre pasientene på avdelingen på godt og vondt.

Om hun er borderline eller ei skal jeg ikke uttale meg og for det vet jeg alt for lite om, men hun innser jo etter hvert at hun har et mønster som påvirker henne negativt. Jeg synes filmen er veldig fin. Det er kjempe lenge siden jeg har sett den, kanskje jeg skal se den på nytt snart.

Edit: Jeg synes filmen er så fin at jeg måtte påpeke det hele to ganger :ler:

Endret av The Silence
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en liten besettelse av hele greia noen år tilbake, så filmen, leste boka, så filmen igjen og igjen. I filmen er hele karakteren Susanna endret og det er uten tvil Angelina sin ekstreme karakter som står i sentrum. De har kuttet alt for mye fra boka og lagt inn nye "ekstra" ting for å gjøre filmen mer underholdende.

Anbefaler deg å lese boka!

Anonymkode: f6268...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må også se på hvilken tidsepoke filmen er lagt. Det skulle ikke så mye til før kvinner ble ansett for å være "hysteriske". Da Susana forsøker å begå selvmord, ville det på den tiden nesten helt sikkert bety at dersom du kom fra en middel/overklasse familie, så ble du satt på "galehuset." 

Lisa var et produkt av misbruk og overgrep. 

Daisy var bare spiseforstyrret og totalt misforstått på den tiden.

Anonymkode: 0f14f...882

• Liker 1
Skrevet

Den filmen var i mange år min favorittfilm. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den. 

Jeg er litt enig ang Susanna. I mine øyne var hun en normal jente som ikke klarte å leve opp til foreldrenes krav. Hun søkte jo blant annet ikke på college og hadde et forhold til den eldre mannen. Ting rant over og hun tok det pilleglasset. Hun sa vel også en gang at hun ikke ønsket å ta livet sitt, hun ønsket bare at smerten skulle ta slutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo nettopp det, de som er borderline er jo oftest ganske normale, men de føler ting veldig sterkt, og har veldig høy risiko for selvmord- og selvmordsforsøk. Den ene ansatte der sier det jo også til henne "You are not crazy, you are driving yourself crazy". 

Anonymkode: db8e5...4af

Gjest Luna123
Skrevet

Man kan se i en av de slettede scenene at Susanna hadde synshallusinasjoner. I filmen hopper hun også fram og tilbake i tid i hodet sitt, i tillegg til at hun var så deprimert at hun prøvde å ta sitt eget liv. Aner ikke om hun passer til en Borderline-diagnose, men jeg forstår at hun ble innlagt.

Gjest Luna123
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også se på hvilken tidsepoke filmen er lagt. Det skulle ikke så mye til før kvinner ble ansett for å være "hysteriske". Da Susana forsøker å begå selvmord, ville det på den tiden nesten helt sikkert bety at dersom du kom fra en middel/overklasse familie, så ble du satt på "galehuset." 

Lisa var et produkt av misbruk og overgrep. 

Daisy var bare spiseforstyrret og totalt misforstått på den tiden.

Ble ikke Daisy misbrukt av faren sin?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Luna123 skrev:

Ble ikke Daisy misbrukt av faren sin?

Spiseforstyrrelsen utviklet hun helt sikkert pga misbruket, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...