Gå til innhold

Hard avføring tips??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har nå over ett år hatt kjempehard og klumpete(små kuler) som avføring. Går på toalettet med avføring hver 2-4 dag, og som regel må jeg "hjelpe det ut". Høres nasty ut, men sånn er det. Ofte er det bare slim (det er slim der hele tiden), men noen ganger kommer det bare slim. Da er det veldig mye, virker som om slimet er der konstant.

Før påsken fant jeg ut at jeg hadde cølialki. Har nemlig tatt alt av tester pga magesmerter, men avføringen min er enda ille og magesmertene kommer og går. Spiser selvsagt glutenfritt og er nøye med dette.

Allikevel ingen fart på avføringen min lenger, og er lei at magen (ikke så ofte lenger, takk og pris) er irritert. Men sånn som i dag, ingen sjanse til å gå på trening eller jobb. Er veldig uttafor når det er slik, men føler det ikke er noe å gjøre med.

Hilsen fortvilet jente 24 år.

Anonymkode: b8ef9...eef

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du nok vann? Jeg blir superhard i magen når jeg har vært slapp med "vanningen" 😂 En gang var det så ille at jeg trodde tarmene skulle sprekke. Men fikk fort farten på seg når jeg satt å bøtta på med vann ;p 

Anonymkode: 49264...a9e

Skrevet

Du burde prøvd å tømme deg med f.eks movicol og miniklyx. Miniklyx hjelper på det som står i endetarmen og er knallhardt og hindrer resten i å komme ut. Movicol er pulver som du rører ut i vann og drikker. Alternativ er laxoberaldråper som du tar i vann og drikker. Sett av dagen..

Når du har fått tømt deg så burde du ha stått på vedlikeholdsdose med lactulose for å forhindre at du blir forstoppet. 

Alt dette får du kjøpt reseptfritt i apotek. 

Det er generelt viktig for å forebygge forstoppelse at du drikker bra med vann. Fiberrik kost er også viktig, men da sammen med nok væske, hvis ikke har fiber motsatt effekt og kan gjøre deg forstoppet. Regelmessig aktivitet er også viktig for å forhindre forstoppelse. 

Skrevet

Spis 6 svisker to ganger om dagen har jeg hørt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, drikker vann.. Kanskje ikke nok. Men laktulose gikk jeg på, men dette hjalp ingenting. Avføringstabletter funker, men anbefalingen av legen var å ikke gå på det for lenge. Fått tømt tanken, men kommer tilbake disse kulene/hard avføringen:/

TS

AnonymBruker
Skrevet

Legen utvidet til og med rumpa mi med en tang, men det hjalp lite. Fikk med meg en bedøvelseskrem så kunne jeg "dra ut avføringen" selv, men dessverre funker ikke det for meg i lengden heller. Spiser fiber tabletter, vanlig god mat og glutenfritt.. Allikevel vil den ikke samsvare.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, drikker vann.. Kanskje ikke nok. Men laktulose gikk jeg på, men dette hjalp ingenting. Avføringstabletter funker, men anbefalingen av legen var å ikke gå på det for lenge. Fått tømt tanken, men kommer tilbake disse kulene/hard avføringen:/

TS

Lactulose vil ikke hjelpe nå som du allerede er forstoppet. Ville som sagt tatt et tømmeregime og fått ut det som er der nå, for så å stå på forebyggende lactulose over en lengre periode. Du bør ta det morgen og kveld. 

Og såklart, spise glutenfritt mtp cøliaki. Men det gjør du nok allerede :) 

Som nevnt over er svisker bra for magen. Kaffe setter alltid fart på magen min om morgenen. 

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg plages også med dette innimellom pga medisiner jeg må bruke, og det er noe DRITT ... :wink:  Når det blir for ille tar jeg avføringsmiddel, men det er så sjelden som kanskje hver 3-4 mnd.

En ting jeg har erfart fungerer bra er riktig sittestilling. Ha bena på en lav krakk og bøy deg litt fram. Da kommer tarmen i riktig posisjon for å "gi slipp" på avføringen. Viktig å ta deg god tid og prøve å slappe av.

Svisker har jeg spist mye av med lite effekt annet enn noen ekstra kilo. 

Skrevet (endret)

Prøv natron.  Maks tre ts. i et glass vann per dag  Jeg tar en ts. men ikke pga. magen. Vær i nærheten av et toalett når du starter, tar du for mye kan du få mageknip. Et annet råd er halv til en dl. olje (olivenolje, raps, eller coscoa, og evt. en ss. tran). Det smører tarmene sammen med grønnsaker og evt. fisk. Jeg har aldri forsøkt mer enn 2-3 ss. olje og 1 ss. tran. En venninne tok for mye og ble kvalm. En annen tålte det godt. Sistnevnte tok det i fjorten dager sammen med frukt og grønnsaker, men for mange holder det med en dosering. Hun tok det som en type rensekur.

1000 - 3000 mg. c-vitaminer setter også fart på magen.

På helsekost får du kjøpt ekte kanel. Den kan du ha i kaffe eller te gjerne sammen med kokosolje. Hjelper på magen og stimulerer fordøyelsen.

Men søk dette opp selv. Ville også unngått store kjøttmåltider de neste dagene og erstattet dem med fisk og grønnsaker en stund. Har du gått på antibiotikakur ville jeg kjøpt biola eller et annet produkt med melkesyrebakterier (det fås på apoteket).

Endret av Atea
AnonymBruker
Skrevet

med mindre du føler at det blir for ekkelt osv, så legg et håndkle på gulvet, og sett deg på huk over en plastboks (isboks) eller lignende som du ikke trenger å bruke igjen. vi er egentlig ikke skapt for å sitte som vi gjør når vi er på do siden tarmen/ryggen ikke blir strekt skikkelig. funker på meg når magen min er helt krise.... 

Anonymkode: 49264...a9e

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lese litt om Chaga. Det var løsningen på mageproblemene til samboren min, han drikker 1-2 kopper pr. dag. Drikkes som kaffe/te. Kan bestilles på nett.

Anonymkode: cd52b...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Lactulose daglig.

2. Visiblin, dette er linfrø, hjelper meg veldig godt.

3. MASSE vann.

4. Masse Mosjon.

5. FIberrik kost.

I tillegg så tar jeg medisiner som jeg får ifra legen, men vil ikke legge det ut her siden jeg ikke vet om du har godt av det.

Movicol har jeg også brukt, men gikk vekk ifra det, fordi jeg erfarte at det løste opp det som lå øverst i magen, mens det som blokkerte fortsatt var det.

Du kan også bruke Klyster, hvis du ikke allerede har gjort det. (Kjempelang stang som du stikker opp i rompa, og som går en 5 cm opp igjennom, lite som slår den, da kan jeg love deg at det kommer.

Tar denne som anonym.....

Anonymkode: 33146...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Klyster funker, får ut alt da. Men det er forsatt veldig sjeldent og hardt der, men tusen takk for alle tips! Skal notere meg ned alle forslag, og prøve det. Laktulose virket ikke på meg, tok dobbel dose. Den virket i første periode (de første 2 ukene), men etter hvert kom klumpene tilbake.. Dessuten er denne ikke god for magen min blir ugrei. 

Jeg har fiber i kost, og spiser fiber tabletter uten hell. Vann kan jeg nok drikke litt av, men skal teste ut ALLE forslag for det om. Fikk en kjempekur av legen min da jeg skulle tømme tanken helt pga en mageundersøkelse i tarmen, og da tømte jeg meg.. Da også var det overraskende lite som kom, og under undersøkelsen bæsjet jeg som bare det. (Uffa meg). 

Vet ikke hva som feiler meg, men på do vil jeg aldri. Skal spise 3 avføringstabletter nå før kvelds.

Takk for tips & råd. TS

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klyster funker, får ut alt da. Men det er forsatt veldig sjeldent og hardt der, men tusen takk for alle tips! Skal notere meg ned alle forslag, og prøve det. Laktulose virket ikke på meg, tok dobbel dose. Den virket i første periode (de første 2 ukene), men etter hvert kom klumpene tilbake.. Dessuten er denne ikke god for magen min blir ugrei. 

Jeg har fiber i kost, og spiser fiber tabletter uten hell. Vann kan jeg nok drikke litt av, men skal teste ut ALLE forslag for det om. Fikk en kjempekur av legen min da jeg skulle tømme tanken helt pga en mageundersøkelse i tarmen, og da tømte jeg meg.. Da også var det overraskende lite som kom, og under undersøkelsen bæsjet jeg som bare det. (Uffa meg). 

Vet ikke hva som feiler meg, men på do vil jeg aldri. Skal spise 3 avføringstabletter nå før kvelds.

Takk for tips & råd. TS

Hvis du spiser fibertabletter og har mye fiber i maten så MÅ du drikke masse vann! Hvis ikke blir det motsatt effekt og fibertablettene legger seg som stein i magen på deg, og vil stoppe til alt. 

Skrevet

Ville bedt om koloskopi av lege og eventuelt videre utredning. Det finnes andre sykdommer som kan gi de samme symptomene som cøliaki. Kanskje det er Ulceriøs kolitt? Kanskje ikke. La en lege undersøke deg nøye. Lykke til.

Eventuelt hold deg inna fast føde noen dager, og få i deg endel suppe med næring osv, så ser du om du bil bedre?

Annonse
Skrevet (endret)

Slett 

Endret av Smugleseren
AnonymBruker
Skrevet

Tok 4 avføringstabletter, våknet ca kl 07.00 og nå er klokka 10.. Ligger å vrir meg i magesmerter, ikke klart å tømme meg ennå. Dette var kjedelig!

Nå svir det samtidig i urinblæra.. Kjempeflaks, kommer oppdatering om jeg får "ut" noe.

AnonymBruker
Skrevet

Tatt koloskopi nå nylig da magesmertene var der mye. Ingen funn! Rønkenbilder, rektoskopi og nå i februar en gastroskopi, med funn av glutenallergi. Derfor har magen bedret seg littebitte granne, men avføringen er det INGEN fart på!

Vet jeg ikke har noen bakterier, sykdommer annent enn cøliaki etter alt jeg har vært gjennom. :) Heldigvis

AnonymBruker
Skrevet

Dette med avføring kan også være veldig avhengig av psyke vet jeg.. Nå vet jeg veldig lite om psyken din osv men kanskje du har tenkt på det allerede? Stress kan påvirke avføringen en hel del. 

Har jobbet en del relatert til belastet avdeling (psykisk syke) og de har ofte problemer med avføringen pga psykiske lidelser.. (Og noen må bruke medisiner som kan forverre det hele) 

Anonymkode: 0818d...636

AnonymBruker
Skrevet

Du må bevege på deg! Ut å gå og ta mageøvelser. Tipper du er for det meste stillesittende i løpet av en dag. 

Anonymkode: 1014f...252

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...