Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #1 Skrevet 30. oktober 2004 Man betaler vel til Lånekassen normalt kvartalvis, men kan jeg betale pr. måned med automat-trekk hvis jeg ønsker å ha det mer oversiktelig? Må man ordne en egen avtale med Lånekassen hvis man ønsker en slik "spesial"-avtale? Istedenfor nesten 10.000,- pr. kvartal høres det jo greiere ut med 3000,- pr. måned...
Leo Skrevet 30. oktober 2004 #2 Skrevet 30. oktober 2004 Du trenger ingen avtale. Det er bare å dele kvartalsbeløpet i tre og legge det inn som et månedlig trekk fra den kontoen du ønsker.
Himmelblå Skrevet 31. oktober 2004 #3 Skrevet 31. oktober 2004 på nettsidene til lånekassen, www.lanekassen.no kan du bestille ferdig-utfyllte giroer med den summen du ønsker å betale i måneden. da bruker du disse og bare kaster den du får hvert kvartal om du da ikke vil betale den i tillegg :-)
Murf Skrevet 31. oktober 2004 #4 Skrevet 31. oktober 2004 Jeg har en konto som jeg sette over penger til studielån hver måned når lønna kommer. så betaler jeg fra den hver tredje måned. Synes det er enklere å trekke hver måned enn hver tredje. Føles som mindre beløp,og er enklere å holde oversikt over hva som er tilgode hver mnd. M
Cata Skrevet 31. oktober 2004 #5 Skrevet 31. oktober 2004 Jada. Det kan du gjøre. Har selv gjort det i mange år, og såvidt jeg vet spart en del rentekroner ved å gjøre det på denne måten. :-) Måtte riktignok sørge for at kundenummeret mitt (eller var det lånenummeret) ble oppgitt ved innbetaling. Husker ikke lenger hvilket av de 2 numrene det var, men du får vite hvilke opplysninger de trenger hvis du henvender deg til lånekassen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Kundenummeret er kidnummeret. Det er bare å legge inn fast betaling i nettbanken på rett beløp med riktig kidnummer, så går det helt greit.
aline Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 jeg legger det bare inn som trekk hver måned jeg, med det beløpet jeg ønsker å betale den måneden (varierer litt), bruker ikke Kid-nummer eller noe og det har aldri vært noe problem det. har ikke meldt ifra, oppgir ikke verken kid nummer eller noen andre nummer, og det går helt fint.
MiniMjau Skrevet 1. november 2004 #8 Skrevet 1. november 2004 Jeg har også lagt det inn i nettbanken på automatisk trekk den 15. hver måned. Da betaler jeg den siste 1/3-delen på forfallsdato. Det som skjer da er at du får regning på de siste 2/3 delene av beløpet, men den regningen kan du bare hive i søpla siden den ble sendt ut før du betalte beløp nr 2.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #9 Skrevet 2. november 2004 jeg legger det bare inn som trekk hver måned jeg, med det beløpet jeg ønsker å betale den måneden (varierer litt), bruker ikke Kid-nummer eller noe og det har aldri vært noe problem det. har ikke meldt ifra, oppgir ikke verken kid nummer eller noen andre nummer, og det går helt fint. Noe må du jo oppgi, ellers vet de jo ikke hvor pengene kommer fra. Mener man skal bruke kundenummeret sitt som kid.
aline Skrevet 2. november 2004 #10 Skrevet 2. november 2004 Noe må du jo oppgi, ellers vet de jo ikke hvor pengene kommer fra. Mener man skal bruke kundenummeret sitt som kid. det kommer jo opp navn og adresse automatisk på nettbanken, så nei, jeg bruker ikke noe annet og det har aldri vært noe problem, de finner meg på navnet mitt.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 det kommer jo opp navn og adresse automatisk på nettbanken, så nei, jeg bruker ikke noe annet og det har aldri vært noe problem, de finner meg på navnet mitt. Og du er sikker på at de godskriver riktig lån hver gang? Hvorfor kan du ikke bare oppgi kidnr, så vet du i alle fall at det blir riktig. Jeg hadde aldri stolt på å betale en regning uten kidnr (utenom til private da). Om noe skulle vise seg å ikke stemme, tror jeg ikke du kommer lang med en evt. klage når du ikke har noe å vise til
aline Skrevet 2. november 2004 #12 Skrevet 2. november 2004 ... Og du er sikker på at de godskriver riktig lån hver gang? Hvorfor kan du ikke bare oppgi kidnr, så vet du i alle fall at det blir riktig. Jeg hadde aldri stolt på å betale en regning uten kidnr (utenom til private da). Om noe skulle vise seg å ikke stemme, tror jeg ikke du kommer lang med en evt. klage når du ikke har noe å vise til sjekker da selvfølgelig hver gang jeg får faktura, skulle noe gå galt, så har jeg jo faktisk svart på hvitt (kvittering på skandiabanken for trukket beløp, det skjer på alle fakturaene jeg betaler via nettbanken) at beløpet er blitt trukket fra meg og satt over til lånekassen, så det bekymrer meg ikke. skal jeg bruke kidnr, så må jeg få forhåndsbestilte fakturaer tilsendt, det ser jeg ikke vitsen i så lenge det ikke er nødvendig. og dette har jeg gjort fast i flere år nå, det har ALDRI skjedd noe feil, så jeg føler overhode ikke at jeg tar noen risk ved å gjøre det slik.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 sjekker da selvfølgelig hver gang jeg får faktura, skulle noe gå galt, så har jeg jo faktisk svart på hvitt (kvittering på skandiabanken for trukket beløp, det skjer på alle fakturaene jeg betaler via nettbanken) at beløpet er blitt trukket fra meg og satt over til lånekassen, så det bekymrer meg ikke. skal jeg bruke kidnr, så må jeg få forhåndsbestilte fakturaer tilsendt, det ser jeg ikke vitsen i så lenge det ikke er nødvendig. og dette har jeg gjort fast i flere år nå, det har ALDRI skjedd noe feil, så jeg føler overhode ikke at jeg tar noen risk ved å gjøre det slik. Du må ikke forhåndsbestille fakturaer for å bruke kidnr. Kidnr er det samme hver eneste gang!
aline Skrevet 2. november 2004 #14 Skrevet 2. november 2004 ... Du må ikke forhåndsbestille fakturaer for å bruke kidnr. Kidnr er det samme hver eneste gang! greit å vite, men hvorfor skal jeg, når det går helt fint uten?
MiniMjau Skrevet 3. november 2004 #15 Skrevet 3. november 2004 greit å vite, men hvorfor skal jeg, når det går helt fint uten? Men hvis du har nettbank, hva skal du egentlig med giro? Det eneste du trenger å vite er jo kundenummeret ditt som du også skal bruke som kid.
aline Skrevet 3. november 2004 #16 Skrevet 3. november 2004 Men hvis du har nettbank, hva skal du egentlig med giro? Det eneste du trenger å vite er jo kundenummeret ditt som du også skal bruke som kid. jeg bruker ikke giro, jeg bruker heller ikke kundenummeret mitt, jeg betaler den bare med navnet mitt og adresse etc oppgitt, og det er aldri noe problem. jeg skjønner jo at jeg KAN bruke kundenummeret mitt, men siden jeg aldri husker å ha det der jeg er når jeg legger inn regningen, og det går heeelt fint uten, hvorfor skal jeg endre en flere årig rutine som fungerer helt fint? (altså uten kid/kundenummer)
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #17 Skrevet 3. november 2004 Går det ikke også an å legge inn fast regning? Det kan jeg i min nettbank. Hvorfor gjøre samme jobben hver måned når jeg kan få det til å gå automatisk?
aline Skrevet 3. november 2004 #18 Skrevet 3. november 2004 Går det ikke også an å legge inn fast regning? Det kan jeg i min nettbank. Hvorfor gjøre samme jobben hver måned når jeg kan få det til å gå automatisk? jeg ønsker ikke å ha den på fast trekk, men det er helt sikkert mulig. (fordi jeg variere i hvor mye jeg betaler alt ettersom hva andre utgifter jeg har pr mnd.)
Gjest Madden Skrevet 3. november 2004 #19 Skrevet 3. november 2004 Jeg fyller heller ikke inn noen KID eller kundenummer. Navnet og adressen min som automatisk følger i nettbanken er nok. Jeg fører over likt beløp hver mnd. slik at når terminregningen kommer så er den betalt i sin helhet hver mnd! Fungerer bra for min del...
punkyB Skrevet 3. november 2004 #20 Skrevet 3. november 2004 Vil jo tro at det kanskje medfører merarbeid for Lånekassen hvis man ikke påfører KID nummer for da må jo de koble det manuelt til riktig lån/kunde. Kontonummer man betaler fra vil jo kunne variere men mulig de kobler det opp mot kundenr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå