Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Hvordan er ryktet til NHH (Norges Handelshøyskole)? Gjennom mediene blir vi presentert en skole hvor juks er utbredt, og hvor nærmest alle får karakteren A eller B. Ellers har jeg et inntrykk av at studentene er svært selvhøytidlige og statusorienterte (balleslikking, nettverks- og karrierebygging er utbredt), konforme og pliktdrevne. Er dette en institusjon som primært tiltrekker seg pappagutter og andre høyreekstremister uten fotfeste? Etter å ha sett Thomas Seltzers innslag om NHH sitter jeg på et inntrykk av at studentene generelt sett er utrolig snevre, mindre intelligente og direkte harry. Seltzer karakteriserer selv studentene som falske og kyniske. Er klisjeene og stereotypiene sanne?

Er NHH en bra skole?

Tiltrekker NHH seg mennesker som har et overordnet mål om å karre til deg mest mulig penger (på bekostning av andre)?

Må man være egoistisk av natur for å studere ved NHH?

Er miljøet kaldt og kyniskt?

Har alle profittmaksimering som eneste hobby, eller finner man studenter ved NHH som er opptatt av andre ting (friluftsliv, musikk, kunst, miljø, osv.)? Jeg kjenner et personer som studerer ved NHH og de har ikke eneste hobby dersom man ser bort i fra studier og CV-pynting. Jeg håper vikelig ikke dette er representativt.

Er det mange psykopater ved NHH? Jeg har lest at finans tiltrekker seg psykopater, og forskning viser at så mange som 20 prosent av de ansatte i finansbransjen er regelrette psykopater. Tenk deg da hvor mange som befinner seg i grenseland..

Hva gjør NHHerne etter endte studier? Går flesteparten til svære multinasjonale korporasjoner og konsultentselskaper? Jeg spør fordi jeg har ikke lyst til å jobbe for djævelen. 

Endret av drumpf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av mye av det du sier stemmer, men hadde nok valgt NHH hadde jeg kunne velge igjen. NHH er en veldig anerkjent skole. Det ser rett og slett bedre ut med mastergrad fra NHH enn fra UiS liksom. Hovedfordelen er at karriere er lettere oppnåelig. Jeg hadde studert på NHH om jeg var deg, men fremdeles forsøkt å (fortsette å) holde føttene dine plantet på jorden.

Men altså, finansfolk er ofte tørre og selvsentrerte, har jeg inntrykk av. Det er et fåtall med personlighet og interesser som kunst og kultur. Uansett, lykke til.

Anonymkode: b50ef...b34

Gjest drumpf
Skrevet

Ok. Hater begrepet karriere, men det er en annen sak. Er interessert i innovasjon og entreprenørskap, og kunne tenkt meg å jobbe innen det. Tenkte da at siv. øk. studiet på NHH kunne være ei fin grunnutdanning?

Nå ble jeg usikker. Jeg vet ikke om jeg gidder å tilbringe 5 år av livet mitt med snevre karrierejagende profittmaksimerende posører. 

Har også sett på lignende studier ved NTNU. NTNU henger vel høyere enn NHH? I følge min far (som er utdannet økonom) så er finner man det beste økonomiske miljøet ved NTNU for tiden. Her har man også mulighet til å ta emner innen entreprenørskap og mikse litt som man vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert ved begge.

Du blander med BI. Det har vært mye mer utbredt m systematisk juks på BI, et internettsøk skulle svare på det.

Det er en kjent sak blant de store revisjons- og rådgivningshusene at BI er rausere - for raus? - med toppkarakterene og NHH vært strengere, og det tipper jeg også andre arbeidsgivere som rekrutterer mange nyutdannede på en gang, kjenner til. Dette har ført til at NHH har måttet redusere strengheten, for ar det skal være bedre syncet (resultatet ble at BI-folk urettmessig ble bedømt som bedre). Slik kan det bli når studenten er betalende kunde - man vil jo ha fornøyde kunder.. 

Jeg har selv vært med på rekruttering og var i kontakt med NHH på grunn av at det gikk i inflasjon i A og Ber fra BI, mens der var sjelden vare fra NHH. Rektor ved NHH svarte at dette skulle de se på i karakterutvalget. De har senere kommentert dette offentlig. 

En forskjell er at på NHH kommer studentene fra hele Norge; flinkisene fra by, land og strand. På BI er Oslo:Bærum/Asker overrepresentert (de finnes på NHH også selvsagt) - og mange ålreite folk derfra altså, men også noen av snobbene og uansett så egner det at BI er mer homogent. 

BI er blitt en god skole, men det er generelt de beste som velger NHH, både pga renommé og at den ikke koster. BI har vært andrevalget for flere, og førstevalget for pappagutter som hadde pengene, men ikke karakterene - derav juks. Jeg ville sett på spesialisering, studentmiljø og utvekslingsmuligheter. Om ikke det er utslagsgivende, ville jeg definitivt valgt NHH.

Anonymkode: 17d8b...c7f

Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Nei, jeg snakker om NHH. Det er karakterinflasjon ved NHH og nærmest alle får karakteren A eller B. Juks er også utbredt ved NHH. I senere tid har det blitt avdekket flere tilfeller. Dette skyldes trolig at NHH tiltrekker seg antisosiale personlighetstyper. Sleske og slibrige mennesker som er vant med å få det som dem selv vil.

Ok, BI er ikke et alternativ da jeg har karakterene i orden og har lyst til å flytte på meg. Jeg har heller ikke råd til å betale skolepenger. 

NTNU henger vel en del høyere enn NHH?

Etter å ha lest litt om NHH blir jeg mer og mer overbevist om at dette ikke er en skole for meg. Jeg er rett og slett redd for å ikke passe inn i det konforme miljøet. Jeg bryr meg ikke om "karriere", penger, status og slikt.. Tror det blir et studium ved NTNU til høsten - økonomi-/entreprenørskapsstudium. Slik jeg har fortstått det så kan man mikse fag på universitet, og man er mye friere enn ved høyskolene? Man kan f.eks. ta et årsstudium eller noen emner i psykologi dersom man ønsker det? Nivået er vel også god del høyere ved universitetene enn ved høyskolene.

Endret av drumpf
Gjest drumpf
Skrevet (endret)
Den 18.5.2016 at 19.39, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av mye av det du sier stemmer, men hadde nok valgt NHH hadde jeg kunne velge igjen. NHH er en veldig anerkjent skole. Det ser rett og slett bedre ut med mastergrad fra NHH enn fra UiS liksom. Hovedfordelen er at karriere er lettere oppnåelig. Jeg hadde studert på NHH om jeg var deg, men fremdeles forsøkt å (fortsette å) holde føttene dine plantet på jorden.

Men altså, finansfolk er ofte tørre og selvsentrerte, har jeg inntrykk av. Det er et fåtall med personlighet og interesser som kunst og kultur. Uansett, lykke til.

Bortsett fra alle disse som plutselig begynner å "interessere" for kunst og kultur etter at de har blitt rike på penger (Stordalen, Ringnes m. fl.). Haha , snakk om å ha markeringsbehov..

Hvorfor det? Jeg tror jeg dropper NHH til høsten. Sitter i skrivende stund og leser en artikkel hvor en NHH-student sammenligner medstudentene med Breivik. Artikkelen underbygger synet jeg har fra før. Og dersom det faktisk er slik vet jeg at jeg ikke vil trives. Jeg vil ikke riskiere å kaste bort 5 år av livet mitt. 

Er det mange psykopater på NHH? Forskning viser at 20 prosent av finansstudentene er psykopater, og at en høy andel av de 80 prosentene befinner seg i grenseland. Jeg tenker derfor at det må kry av psykopater ved NHH ettetsom mange spesialiserer seg innen finans.

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du har sett med Seltzer og NHH?

Jeg har også inntrykk av at et vitnemål med A-snitt fra NHH ikke er verdt stort, og vil tro at et tilsvarende vitnemål fra NTNU henger høyere. Men jeg vet ikke sikkert. 

Anonymkode: d4b05...4d1

Gjest drumpf
Skrevet (endret)
Den 18.5.2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Hva er det du har sett med Seltzer og NHH?

Jeg har også inntrykk av at et vitnemål med A-snitt fra NHH ikke er verdt stort, og vil tro at et tilsvarende vitnemål fra NTNU henger høyere. Men jeg vet ikke sikkert. 

Anonymkode: d4b05...4d1

Natta Norge. Han laget en reportasje fra NHH, og tok oss blant annet med på en fest som minnet om et russeparty på Tryvann. Sinnsykt harry. Han karakteriseres NHH-studentene som en gjeng streite balleslikkere som er villig til å selga sjela si til hvem som helst hvis belønningen er høy nok.

Morsomt å se Seltzer harselere med NHH-studentene. De er veldig selvhøytidige, og tror de har skjønt det, men det kommer tydelig frem at de har ikke skjønt noe som helst. Felles for NHH-studentene er at de ser på livet som et kappløp hvor status og penger er synonymt med "suksess".

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, drumpf skrev:

Natta Norge. Han laget en reportasje fra NHH, og tok oss blant annet med på en fest som minnet om et russeparty på Tryvann. Sinnsykt harry.

Hvorfor velger du ikke indøk på NTNU? Henger MYYYYE høyere enn NHH. Nærmest kamp om studentene og velges lett fremfor NHH-studenter

Anonymkode: 075e8...74d

Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Jeg har ikke realfagene som studiet krever. Er heller ikke så interessert i ingeniør-biten av studiet. Liker samfunnsfag, men frykter ikke tall. 

Er det vanlig å gå ut med A i snity ved NHH? Ved NTNU virker det som om det er uhyre sjeldent. Jeg leser at NHH lenge vært plaget av karakterinflasjon som minner veldig mye om den amerikanske. For meg virker det som at NHH først og fremst er en mingleplass for dovne pappagutter- og jenter. Her møtes man for å "bygge" nettverk og karriere, og slikke baller. Med minimal innsats går man ut med A i snitt. Stemmer dette? Hvordan blir fattige studenter behandlet? Blir man utstøtt hvos man ikke er kristen og konservativ?

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet

NHH bruker normalfordelingen, har jeg hørt, så det er ikke så vanlig med A i snitt.

• Liker 2
Gjest drumpf
Skrevet

Normalfordeling av karakterer må ha blitt innført nylig i så fall.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

En ting som jeg vet er kjipt på NHH er at det er opptaksprøver, intervju-runder, og auditioner for å delta i det meste av studentaktiviteter i studentoreningen. De fleste andre steder er det bare å melde seg på så får man være med.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Jeg går ikke på NHH, men mener det var for ca. et år siden de startet med det.

Gjest drumpf
Skrevet (endret)
Den 18.5.2016 at 21.43, Herr Heftig skrev:

En ting som jeg vet er kjipt på NHH er at det er opptaksprøver, intervju-runder, og auditioner for å delta i det meste av studentaktiviteter i studentoreningen. De fleste andre steder er det bare å melde seg på så får man være med.

Kødder du? En slags videreføring av opptakene til russebussene på vestkanten? Herregud, så lamt.

Nei, etter det jeg har lest og hørt så virker det som at NHH er først og fremst en skole for regelrette tapere, og mennesker med store markeringsbehov.

Jeg gir plassen min til noen andre. Værsågod!

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger du ikke indøk på NTNU? Henger MYYYYE høyere enn NHH. Nærmest kamp om studentene og velges lett fremfor NHH-studenter

Anonymkode: 075e8...74d

Dette er vel en løgn med modifikasjoner.

Anonymkode: 912ba...13e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Må bare LE, klarer ikke ta slike ting seriøst, er så lavmål at jeg bare rister på hodet ;)

Anonymkode: de85c...b5f

Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Det sier sitt om institusjonen. Psykopatenes lekegrind..

Nei, det blir ikke NHH. Jeg har gått fra å være interessert til å mislike skolen. Det er nesten litt fristende å ta et studieår på NHH for å banke litt realness inn i disse pappaguttene. Det hadde de hatt godt av ;-)

Det er direkte skremmende at NHH utdanner studenter som kan ende opp i lederstillinger. Verdiene de fronter er jo helt på jordet. 

Endret av drumpf
Gjest Herr Heftig
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare LE, klarer ikke ta slike ting seriøst, er så lavmål at jeg bare rister på hodet ;)

Anonymkode: de85c...b5f

I og med at jeg ikke har gått der selv, så er det selvfølgelig mulig at det jeg har hørt er ondsinnede rykter. Og jeg skulle kanskje ikke vært så bastant. Jeg har blitt fortalt dette av både noen som studerer der og andre, så jeg gikk ut ifra at det var sant.

Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Legg ned driten, sier nå jeg.

Endret av drumpf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...