AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Jeg har en jobb som jeg tidligere elsket. Jobben ga meg energi og glede, og jeg gledet meg nesten uten unntak til å gå på jobb. Dette har i midlertid forandret seg, den eneste grunnen til at jeg går på jobb er fordi jeg må. Jobben tømmer meg for alt jeg har av krefter, når arbeidsdagen endelig er over vil jeg barr legge meg ned å sove. Jeg tror dette kom i forbindelse med at jeg tok over som prosjektleder i januar, noe jeg i utganskpunktet har ønsket. Prosjektet jeg tok over hadde da vært oppe å gå i 7 mnd, tidlig viste det seg at personen jeg overtok etter definitvt ikke hadde gjort jobben sin. Det hele startet med at jeg fant ut at vi hadde en viktig deadline som var overskridet, 3 til i nær fremtid som vi ikke hadde mulighet til å overholdet. I og med at det da var jeg som styrte dette prosjektet var det også jeg som fikk alle de missfornøyde kundene. Videre viser det seg at alle de ansatte under meg har levd i den tro at de skulle få utbetalt en større bonus, ettersom tidligere leder ikke har informert om hvordan de faktisk lå ann og heller har gitt utrykk for at det ville bli bonus. Nok en gang var det jeg som måtte informere og stå i det når den dårlige beskjeden ble gitt. Økonomioppfølgingen har vært jukset på, og det har sett ut som om prosjektet har levert gode tall. Dette har jeg justert ned, og jeg leverer dårligere tall enn budsjettert. Og må selvfølgelig svare for dette til høyere hold. Videre har noen få ansatte fått alt for høy lønn, tidligere leder viste dette og har gjort det med viten og vilje. Disse har jeg måtte si opp da det ikke har vært økonomisk ansvarlig å fortsette med dette. Det har vært gjort en grov feil, som får oss/meg som leder til å virke som amatører. Dette ble selvfølgelig oppdaget etter at jeg overtok. Andre med den samme stillingen som meg har hatt ett eller to prosjekt hvor de har assistert prosjektleder, som en opplæring. Da dette ble annsett som et relativt greit prosjekt å styre og de vurderte kompetansen min som høy nok ble jeg satt til å styre prosjektet alene. Nå vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom dette, prosjektet vil ennå ha en varighet på 1,5 til 2 år. Noen som har vært i samme situasjon som meg og kan komme med noen råd? Jeg vil virkelig få det til, men føler nesten jeg ikke får puste. Anonymkode: f5d5d...759
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 Men ledelsen over deg vet at du har avdekket feil fra tidligere som gjør prosjektet svært krevende? Jeg mener det har stor betydning her. Anonymkode: a1790...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ledelsen over deg vet at du har avdekket feil fra tidligere som gjør prosjektet svært krevende? Jeg mener det har stor betydning her. Anonymkode: a1790...8cd Ja, min nærmeste sjef vet det. Jeg har ikke følt for å henge ut noen når vi har økonomigjennomgang med økonomisjef. Ellers er det ikke naturlig at keg tar dette til noen høyere enn min sjef. Anonymkode: f5d5d...759
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, min nærmeste sjef vet det. Jeg har ikke følt for å henge ut noen når vi har økonomigjennomgang med økonomisjef. Ellers er det ikke naturlig at keg tar dette til noen høyere enn min sjef. Anonymkode: f5d5d...759 Nei, men det gjør sikkert sjefen din. Jeg tror at hvis du klarer å stå i dette og få snudd det og fullført på en god måte, så vil det gi deg en stjerne i boka. Håpløst uten å vite mer, men så lenge du er på godfot med ledelsen kan dette ta deg oppover. Når det gjelder de du har under deg, så må du bare fortsette å gjøre en god jobb. Uten å si at tidligere prosjektleder var håpløs, så skjønner de nok at det er hans feil og at du er ryddigere å ha med å gjøre. Men... noen er bare negativt innstilt til ledelsen uansett. Du sier prosjektet vil vare i opptil to år, men hvor lang tid vil det ta å gjøre godt igjen alle feilene? Anonymkode: a1790...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 Tenk at det bare er en jobb. lettjente penger. Du kunne vært i en værre sitasjon. Jobbet i vegvesenet og jobbet ute døgnet rundt i vinteren. Gått alene på en skole kveldstid og vasket gulv. Drept 400sauer daglig med elektrosjokk på et slakteri. Parkeringsvakt som nesten daglig får drapstrusler. Anonymkode: c80a4...7d5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 Jeg hadde redegjort fo hva det egentlig var du tok over til sjefen din. På den måten er det også lettere for dem å se at du faktisk gjør en god jobb, og å få støtte til å ta de kjipe avgjørelsene. Hvis ikke dette er et alternativ ville jeg vurdert å søke ny jobb. Bli i alle fall ikke gående lenge i denne situasjonen. Det sliter på deg og du vil ikke klare å gjøre en god jobb heller. Anonymkode: edb14...8a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Vær krystallklar på at dette er ting du avdekket da du begynte, så gjør du så godt du kan for å å snu det. Klarer du det vil du kanskje få meget gode tilbakemeldinger på at du greide å snudde noe som i utgangspunktet var dårlig styrt. Skjønner at det er vanskelig, men sånn er det ofte å være leder. Man må svare for feil og/eller unnlatenhet som andre før deg har gjort og forsøke å gjøre det beste ut av det. Anonymkode: bea75...1cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå