Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #1 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg ønsker egentlig å fortsette med å stå folkeregistrert på min barndoms adresse. Uansett hvor mange ganger jeg flytter i Norge og utlandet er det den adressen jeg vil ha. Selv om jeg bor i flere år på et annet sted. Har jeg lov til dette? Kan man få bot etc. hvis man ikke melder flytting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 30. oktober 2004 #2 Del Skrevet 30. oktober 2004 Med mindre du er student eller er på en institusjon betalt av oppvekstkommunen så du må bytte, ja. Det er vel andre grunner der du slipper også vil jeg tro. som militæret. Hvorfor vil du ikke bytte hvis du likevel flytter? Adressen din kan være hemmelig for andre selv om den står i folkeregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2004 #3 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hvis du er student, i militæret, ukependler og sikkert et par andre grunner også trenger du ikke å melde flytting til folkeregisteret. Alle andre er pliktig å informere folkeregisteret når de flytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #4 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg er ikke student eller i det militæret. Får det noen konsekvenser hvis jeg lar være å melde fra? Bøter, advarsler, fengsel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 30. oktober 2004 #5 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg er ikke student eller i det militæret. Får det noen konsekvenser hvis jeg lar være å melde fra? Bøter, advarsler, fengsel? Trp det finnes straffereaksjoner som bot ol. Dette fordi man benytter tjenester i en kommune man ikke betaler skatt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2004 #6 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hehe. Kan aldri tenke meg at du kommer i fengsel hvertfall. På skatteetaten sine sider (www.skatteetaten.no) kan du finne litt informasjon om folkeregisteret og link til Folkeregisterloven. Der kan du sikkert finne svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #7 Del Skrevet 30. oktober 2004 Tror ikke det vil få så mange konsekvenser annet enn at du blir "tvangsflyttet" til din egentlige adresse hvis det oppdages. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 30. oktober 2004 #8 Del Skrevet 30. oktober 2004 Tror ikke det vil få så mange konsekvenser annet enn at du blir "tvangsflyttet" til din egentlige adresse hvis det oppdages. Og det oppdages, for de samarbeider med Posten. Jeg var sent ute med en registrering en gang jeg flyttet og fikk brev om at "Posten hadde registrert meg som innflytter" og medfølgende skjema. Flytter man til utlandet skal man vel ikke betale skatt til Norge og da vil det lønne seg å melde flytting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 31. oktober 2004 #9 Del Skrevet 31. oktober 2004 hvis du bor på et sted i mer enn 6måneder skal du bytte adresse i folkeregisteret. jeg hadde adresse til barndomshjemmet i sikkert 5 år uten at jeg hørte noe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. oktober 2004 #10 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hvorfor i sll verden vil du stå registrert med barndomshjemmets adresse??? (OK, vet det ikke er min sak så du trenger ikke svare på den....) Men man skal melde flytting, ja. Sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 1. november 2004 #11 Del Skrevet 1. november 2004 Ved å ikke melde flytting, så snylter du på den kommunen du bor i, og bruker tjenestene til. Så enkelt er det. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #12 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg er fremdeles student, men har likevel valgt å flytte folkeregistrert adresse. Dette av flere grunner; - kommer trolig til å bli boende i Oslo også etter endt utdannelse - fint å få papirer fra bank, helsevesen, forsikringsselskap, fra vegkontorene osv osv dit jeg bor - ikke all post som automatisk sendes til folkeregistrert adresse jeg vil at mamma og pappa skal se - skal snart gifte meg og da må vi jo bo på samme adresse Ser virkelig ingen grunn til å være folkeregistrert i oppvekst kommunen. Skulle jeg flytte dit en gang igjen melder jeg jo bare flytting da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #13 Del Skrevet 2. november 2004 - ikke all post som automatisk sendes til folkeregistrert adresse jeg vil at mamma og pappa skal se Et meget godt argument! Selv opplevde jeg at moren min hadde åpnet og lest selvangivelsen min "bare for å sjekke at alt var i orden" :o :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 2. november 2004 #14 Del Skrevet 2. november 2004 Hvis du har samboer, og dere skal kjøpe leilighet sammen er det en del borettslag som krever at dere har vært registrerte samboere i minst 2 år for at begge kan stå som eiere av leiligheten. Så hvis noe sånt er aktuelt ville jeg byttet adresse iallfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. november 2004 #15 Del Skrevet 2. november 2004 får du f.eks fastlege i den kommunen du bor i, dersom du ikke bor der iflg folkeregisteret? (jeg måtte melde flytting, så gå til likningskontoret, før jeg fikk tildelt fastlege en gang, det var ukult når jeg stod å MÅTTE ha legetime rimelig fort....) vet ikke om det er bøter eller annet, men dersom du jobber og betaler skatt i en kommune og står folkeregistrert hos foreldrene dine, så er det ihvertfall å bryte kravene/reglene/lovene. men det er helt sikkert mange som gjør det, for å snylte til seg ekstra penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #16 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg forsto ikke hva du mente Aline: dersom jeg jobber og betaler skatt til den kommunen jeg flytter til- men fortsatt ikke har byttet i folkeregisteret, så er det snylting? Uansett, jeg skal selvfølgelig endre folkeregistrert adresse siden man er lovpålagt å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2004 #17 Del Skrevet 2. november 2004 får du f.eks fastlege i den kommunen du bor i, dersom du ikke bor der iflg folkeregisteret? (jeg måtte melde flytting, så gå til likningskontoret, før jeg fikk tildelt fastlege en gang, det var ukult når jeg stod å MÅTTE ha legetime rimelig fort....) Jeg fikk fastlege der jeg ville (i Oslo), selv om jeg alltid har vært folkeregistrert i hjembyen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. november 2004 #18 Del Skrevet 2. november 2004 dersom jeg jobber og betaler skatt til den kommunen jeg flytter til- men fortsatt ikke har byttet i folkeregisteret, så er det snylting? Du betaler skatt til den kommunen du er folkeregistrert i, selv om du evt jobber i en annen kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. november 2004 #19 Del Skrevet 3. november 2004 Du betaler skatt til den kommunen du er folkeregistrert i, selv om du evt jobber i en annen kommune. nemlig, du bor og jobber og bruker "godene" i en kommune du ikke står oppført i i folkeregisteret, da betaler du heller ikke skatt til denne kommunen. du betaler skatt til den kommunen du står registrert som bosatt i, fra folkeregisteret. Likningskontoret følger nemlig folkeregisteret, ikke posten eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå