Gjest FarDareisMai Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Jeg har nettopp anskaffet meg sykkel, og har lyst til å venne Terrierfjompen min til å være med på korte sykkelturer. Nå er det slik at han er redd sykler, tror det skyldes at han kom seg løs på tur og forvillet seg blant en flokk syklister på tur. Etter det så løper han langt unna når han ser en sykkel. Men jeg har fått ham til å godta sykkelen når den står stille i gangen, gir ham godbiter når han kommer nær den, nå kan han sniffe rundt den og er rolig. Har også begynt å trille sykkelen i hagen med ham i bånd, festet til livet, og når han klarer å gå fint, får han godbit. Har tenkt å prøve å ta det gradvis, ikke brått, siden han er en engstelig liten fyr. Har dere som er erfarne med klikk/godbit-trening noen tips? Bruker ikke klikke, bare sier bra, så godbit, siden det er det letteste for oss. Tips og ideer mottas med takk. Og er det bedre med vanlig bånd rundt livet mitt, eller bør jeg skaffe springer?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 Du bør ha springer med mindre du vil at hunden skal løpe forran, da vil jeg anbefale magebåd hvor du har strikkobbel slik at det ikke blir rykk og napp. Å ikke Finn på å bruke halsbånd, men sele ellers syns jeg du er fornuftig som tar dette sakte, så lenge du ser fremgang så trenger du ikke forandre på noe Anonymkode: f84fa...88a
Gjest FarDareisMai Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør ha springer med mindre du vil at hunden skal løpe forran, da vil jeg anbefale magebåd hvor du har strikkobbel slik at det ikke blir rykk og napp. Å ikke Finn på å bruke halsbånd, men sele ellers syns jeg du er fornuftig som tar dette sakte, så lenge du ser fremgang så trenger du ikke forandre på noe Anonymkode: f84fa...88a Tusen takk! Gutten pleier å ha sele, så den er grei. Takk for tipset om strikkobbel, det har jeg ikke tenkt på.
Tabris Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Jeg synes det virker som om du er godt i gang, jeg. Jeg ville fortsatt som du gjør - trill sykkelen og gi godbit. Men jeg ville ikke nødvendigvis ventet til han gikk fint hvis han er skeptisk. Da ville jeg sagt "Bra!" med en gang du setter sykkelen i bevegelse, og så gitt godbit. Slik at hunden får positive forventninger til at sykkelen beveger seg. Også kan du gradvis trille litt og litt lenger før du gir godbit. Når hunden er helt trygg på det, så kan du sette en fot på hver siden av sykkelen (som om du sitter på den, men med bena på bakken) og gi en del godbiter derfra. Sette en fot på en pedal og reise deg litt opp, så med en gang "Bra!" og godbit osv. Gå heller frem litt for sakte enn litt for fort, for du kan fort ødelegge lang tids arbeid om hunden plutselig blir skremt igjen. (Skulle det skje, bare si "Bra!" med en gang og gi et LASS av godbiter).
Gjest FarDareisMai Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Jeg synes det virker som om du er godt i gang, jeg. Jeg ville fortsatt som du gjør - trill sykkelen og gi godbit. Men jeg ville ikke nødvendigvis ventet til han gikk fint hvis han er skeptisk. Da ville jeg sagt "Bra!" med en gang du setter sykkelen i bevegelse, og så gitt godbit. Slik at hunden får positive forventninger til at sykkelen beveger seg. Også kan du gradvis trille litt og litt lenger før du gir godbit. Når hunden er helt trygg på det, så kan du sette en fot på hver siden av sykkelen (som om du sitter på den, men med bena på bakken) og gi en del godbiter derfra. Sette en fot på en pedal og reise deg litt opp, så med en gang "Bra!" og godbit osv. Gå heller frem litt for sakte enn litt for fort, for du kan fort ødelegge lang tids arbeid om hunden plutselig blir skremt igjen. (Skulle det skje, bare si "Bra!" med en gang og gi et LASS av godbiter). Tusen takk, spesielt rådet angående timingen, for jeg var litt usikker på hvilket øyeblikk jeg skulle si bra, og gi ham godis. Ja, er logisk at han må forbinde bevegelsen med noe positivt. Skal fortsette litt og litt hver dag. Så får vi håpe at Fjompen blir litt tøffere etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå