Gå til innhold

Blir alle jenter utsatt for uønsket oppmerksomhet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo ofte at "alle" jenter opplever seksuell trakassering, ubehagelig oppmerksomhet, ufrivillig berøring, å bli etterfulgt osv. 

Er det virkelig slik at alle opplever dette? Er det ikke mulig for en jente å få gå i fred?

Fortell gjerne historier!

Jeg selv har to ganger opplevd at menn på vei hjem med nattbussen har spurt meg hvor jeg bor, hvilket busstopp jeg skal av, om jeg skal være med de hjem ol. Disse to mennene var 40-50årene, jeg er i 20årene. Han ene gikk av på samme busstopp som meg, da synes jeg det var skikkelig ubehagelig. Selvfølgelig, det er jo mulig han faktisk skulle av der, men etter å ha spurt og gravet så mye om meg, så er det jo litt ekkelt. Han andre var så ubehagelig at jeg sørget for å gå av på 2 busstopp før mitt, siden jeg viste hvilken stopp han skulle av på slik at jeg unngikk å måtte gå av med han. Jeg sørget også for at andre skulle av på samme stopp, så ikke mannen skulle følge etter meg. Det endte med at jeg måtte gå 30min alene hjem i mørket midt på natten. 

Jeg har også opplevd et par ganger at gutter begynner å ta meg på låret ol. Og når jeg tydelig har flyttet hånden hans vekk eller sagt i fra, så fortsatte de. Hadde jeg hatt litt mer guts, så hadde de fått hørt det mer tydelig og klart! 

Var også en mann som fulgte etter meg hjem en natt, det virket som han "lusket". Han gjemte seg også. 

Anonymkode: 044b8...1a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke om de er stygge,

Anonymkode: 1fd28...3e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om de er stygge,

Hæ?

Anonymkode: ac299...c26

• Liker 4
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Det er ikke bare slike tilnærminger som du prater om her, men guttegrupper som snur seg etter samtidig og flirer/ser på deg med "det blikket", går forbi en fyr som tsss-tss eller puser etter en, går forbi menn som synliggjør at de ser på deg "fra topp til tå" og så flirer og nikker med hodet, "tilfeldig" berøring på buss/transport..... 

Og så er det de som spør creepy spørsmål som du forteller. Så jeg vil si at ja, alle jenter vil oppleve trakassering/uønsket og/eller ubehagelig oppmerksomhet.

Påpeker at jeg har gått kledd i vanlige jeans og hoodie og alikevel fått sånn oppmerksomhet. Så det er ikke bare kort skjørt/kjole og utringning som skal til....

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner, meg inkludert, har bevisst eller ubevisst utvilket teknikker og tilpasset livsførsel bare fordi vi er kvinner og blir seksualisert uansett hvor vi går. Det begynte allerede i 12-13 årsalderen, så for meg kjenner jeg faktisk ikke til noen annen virkelighet. Tragisk nok.

Anonymkode: 4d95f...7a0

• Liker 12
Skrevet

Jeg får stortsett gå i fred til daglig. Men de store byene .. en natt til lørdag er et helvete. Samme hvor takras man ser ut. Skulle hente en bil i Oslo en gang, sent på kvelden. Hadde vært flyttehjelp og gikk usminket i joggebukse og luktet svette. Selv da holdt ikke slimålene seg vekke. Og godt voksne menn er ikke et pøkk bedre enn ungguttene. Faktisk er de verre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle jeg kjenner, meg inkludert, har bevisst eller ubevisst utvilket teknikker og tilpasset livsførsel bare fordi vi er kvinner og blir seksualisert uansett hvor vi går. Det begynte allerede i 12-13 årsalderen, så for meg kjenner jeg faktisk ikke til noen annen virkelighet. Tragisk nok.

Samme her. Feks kan/bør ikke jenter gå alene på kvelden etter en bytur, ikke bør en gå på korte kjoler/skjørt heller. Også må jeg alltid huske å lade opp mobilen slik at jeg ikke går tom for strøm hvis jeg må ringe noen for å komme meg ut av en situasjon, jeg går heller ikke i høye hæler hjem fra byen, for da er det ikke lett å løpe dersom jeg plutselig må det. Også sender jeg melding til de jeg bor sammen med når jeg går av bussen, slik de hvertfall vet jeg er gått av og kan mistenke noe har skjedd dersom det tar lang tid. Jeg er også veldig obs når jeg går, for å følge med om noen følger etter. 

Anonymkode: 044b8...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får vanligvis gå i fred, men jeg har opplevd en kveld at jeg stod alene utenfor en butikk. Klokken var rundt 21.00 og jeg venter på noen som skal hente meg. Det kommer bort en mann i kanskje 25+ årene og sier '' hey baby, where are u going? Can i go with you og masse slike ting'' Jeg lot som om jeg ikke hørte det og han gikk litt bort. Sikkelig ekkelt og så livredd jeg var mens jeg stod der, jeg er kun 16 år :/ 

Anonymkode: 70520...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om de er stygge,

Gud så naiv du er. 

At menn gir enn poeng rett foran ansiktet på en er ikke mer sjarmerende når man får en ener enn for de som får høyere score. 

Å bli sjelt ut etter noter fordi man avviser noen og visstnok er for stygg til det er heller ikke hyggelig. 

Og hva med alle forslag om å tre en sekk nedover hodet på en (og en gang et fysisk forsøk på det) så de slipper å se ansiktet ens? Eller å bli fysisk snudd med ryggen til folk i samme hensikt? 

Hva med at noen voldtar en og senere snakker stygt om at en var så stygg at det var ubehagelig å gjennomføre det, og at vedkommende likevel slipper unna med det han har gjort fordi alle anser en som for stygg til at noen ville ha voldtatt en og derfor anser det som tull, eller i verste fall kommenterer at en burde være glad for å i hvertfall ha fått seg noe?

Hva med fake oppsjekking og fake dater som avsluttes med offentlig ydmykelse?

Folk som følger etter en og prøver seg med unnskyldningen at man vil gjøre noen den tjenesten å knulle en?

Hvor hyggelig tror du det er å få kommentarer ropt etter seg på gata av typen "Fitte er fitte om det sitt på gris ell itte"?

Tro meg, Norge er fullt nok av mannsgriser til å trakassere oss stygge også. 

Anonymkode: 2552d...512

• Liker 6
Skrevet (endret)

big-bad-wolf.jpg

Menn.. sultne ulver... Rødhette.. kvinnen.

Andre ganger kan man støte på en...
man-evolution-menrpigs-pig-man hater-misogyny-douchebag.jpg

(Personlig er jeg verken en ulv eller en gris, men jeg kjenner til/observerer mange slike).

Skjønner godt at jenter kan bli frustrerte. Men det finnes mange metoder å få dyr på avstand. En kommentar, et blikk, et hundebein, et spark i ballene +++. Bruk fantasien!

Endret av Rights
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er noe alle kvinner opplever ja. Vi lever i en sexfiksert verden. 

• Liker 2
Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg har opplevd ubehagelege ting fire gonger. Fyrste gong var vel ganske grei. Eg er på veg heim, blir gåande ved sidan av ein fyr som seier "pretty legs. You should be a model."

Andre gong var heime i Telemark. Ein eldre mann (minst 60) sa "pen jente" til meg når han køyrde forbi (han satt i elektrisk rullestol). Eg var rundt 16/17.

Tredje gong var ein gong eg venta på trikken. Det kom ein person og var veldig jovial med alle saman. La armen rundt meg og lurte på kva musikk eg høyrde på og sa hadet når hen skulle gå av. Eg veit framleis ikkje om det var ein mann eller ei dame.

Den fjerde og mest ubehagelege var ein gong eg var på veg heim frå butikken rundt kl. 22 om kvelden. Det kom ein mann som ropte "unnskyld" etter meg og eg stoppa. Han byrjar å stille masse spørsmål om kor gamal eg er, om eg er yngre eller eldre enn han og om eg har kjærast. Eg svara til slutt at eg hadde kjærast og skulle heim til han no og god helg! På vegen heim fann eg fram nummeret til kjærasten min og forberedte meg på å ringe han i tilfelle noko skjedde. Men det gjekk heldigvis fint. Dette var rett i nærleiken av der eg bur, så eg var litt nervøs for å skru på ljoset i tilfelle alder-mannen skulle sjå meg i glaset og finne ut kvar eg budde.

Noko av dette virkar kanskje ikkje ubehageleg for folk flest, men eg er ein veldig privat person rundt folk eg ikkje kjenner/kjenner lite.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 38 år, så er ikke utsatt i samme grad lenger.

Men jeg har blitt klasket på rompen så mange ganger, at jeg har ikke telling. Og da av fremmede menn, en del kjendiser og. Har og blitt grafset på både underliv og pupper av menn og. Jeg har hatt to forskjellige menn som forfulgte meg over tid. De kom jevnlig innom jobben min, og fortalte meg alt jeg foretok meg i løpet av uken. Men som roper etter deg på gaten. Blitt kjeftet huden full av menn på byen, fordi man ikke ville danse med de. Flere ganger på byen, drar de i toppen min, for å få se puppene. Og det er helt sikkert mye mer.

Nå har jeg en 15 år gammel datter, og hun har startet å oppleve det hun og. Hun har stor rompe og store pupper, så blir nok tatt for å være eldre. Så er hun utrolig vakker. Så mange menn som stirrer, eller kommer med kommentarer. Og hun kler seg mest i hettegensere, store t-shirt og jeans. Fordi hun ikke liker sånn oppmerksomhet.

Anonymkode: caa1e...309

Skrevet
28 minutter siden, StripeyPanda skrev:

Det er ikke bare slike tilnærminger som du prater om her, men guttegrupper som snur seg etter samtidig og flirer/ser på deg med "det blikket", går forbi en fyr som tsss-tss eller puser etter en, går forbi menn som synliggjør at de ser på deg "fra topp til tå" og så flirer og nikker med hodet, "tilfeldig" berøring på buss/transport..... 

Og så er det de som spør creepy spørsmål som du forteller. Så jeg vil si at ja, alle jenter vil oppleve trakassering/uønsket og/eller ubehagelig oppmerksomhet.

Påpeker at jeg har gått kledd i vanlige jeans og hoodie og alikevel fått sånn oppmerksomhet. Så det er ikke bare kort skjørt/kjole og utringning som skal til....

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i! Synes det er skikkelig ubehagelig.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bytte kjønn til mann da hvis du synes det er ekkelt med noe helt naturlig.

Anonymkode: 0eed8...fdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du får bytte kjønn til mann da hvis du synes det er ekkelt med noe helt naturlig.

Så du mener det er helt naturlig å trakassere noen?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er helt naturlig å trakassere noen?

nei men ordet brukes jo på alt. selv om noen har sett på andre i 3 sekunder. vi lever ikke i nord korea.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen. Særlig det med å utvikle teknikker ubevisst. Når menn snakker til meg må jeg passe på å ikke si noe eller se for lenge på han til at han tror jeg er åpen for seksuelle tilnærmelser. Utrolig slitsomt å måtte finne denne balansegangen daglig. Og bommer jeg så er det huden full av kjeft. Enten er jeg en arrogant bitch eller så er jeg en luremus som fortjener å bli voldtatt.

Anonymkode: 9066c...e6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎18‎.‎05‎.‎2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

nei men ordet brukes jo på alt. selv om noen har sett på andre i 3 sekunder. vi lever ikke i nord korea.

All uønsket seksuelt betont oppmerksomhet er trakassering, også det å bli stirret på i 3 sekunder. Seksuell trakassering er straffbart og bør alltid politianmeldes. For å lette politiets etterforskning bør trakasserte kvinner ta et raskt bilde av trakassøren for å legge ved anmeldelsen til politiet. Selv om politiet alt for ofte ikke tar slikt på alvor, kan de bli tvunget til å endre holdning dersom det daglig kommer noen hundre evt flere tusen slike anmeldelser til hver politistasjon. Dersom kvinner i alderen 15-50 gjennomsnittlig opplever trakassering 3 ganger daglig, kunne det resultert i over 2,5 millioner anmeldelser hver dag. Kanskje politiet og politikerne da endelig ville forstå hvilken terror dagens kvinner opplever. Nulltoleranse for seksuell kriminalitet må være en selvfølge! 

Anonymkode: 4b914...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

All uønsket seksuelt betont oppmerksomhet er trakassering, også det å bli stirret på i 3 sekunder. Seksuell trakassering er straffbart og bør alltid politianmeldes. For å lette politiets etterforskning bør trakasserte kvinner ta et raskt bilde av trakassøren for å legge ved anmeldelsen til politiet. Selv om politiet alt for ofte ikke tar slikt på alvor, kan de bli tvunget til å endre holdning dersom det daglig kommer noen hundre evt flere tusen slike anmeldelser til hver politistasjon. Dersom kvinner i alderen 15-50 gjennomsnittlig opplever trakassering 3 ganger daglig, kunne det resultert i over 2,5 millioner anmeldelser hver dag. Kanskje politiet og politikerne da endelig ville forstå hvilken terror dagens kvinner opplever. Nulltoleranse for seksuell kriminalitet må være en selvfølge! 

Anonymkode: 4b914...87f

Jeg døde da jeg leste denne, hahahah.

La oss fylle fengslene med menn som stirret på en kvinne i 10 sekunder fordi hun følte at det var ubehagelig.

Det står forøvrig uønsket oppmerksomhet. Seksuell trakassering avhenger av hvor attraktiv motparten er. Er han vanvittig kjekk, så kan hun rasjonalisere det med at han flørter. Er han vanvittig stygg og uattraktiv, så er det seksuell trakassering.

Anonymkode: 4b15a...e06

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...