AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Jeg har gått arbeidsledig i flere måneder nå, og på mirakuløst vis har vi overlevd på det lille jeg og min samboer har hatt. Nå har jeg akkurat fått meg jobb, så får ikke lønn før i juni. Vi er helt tomme for penger nå, og skal betale leie om noen dager og ha til å kjøpe mat. Jeg har ikke hatt rett til noe støtte fra NAV siden jeg ikke har jobbet så altfor mye før, men jeg vet man har rett på sosial stønad. Kan jeg bare gå på NAV og forklare situasjonen? Det er bare denne måneden vi ikke klarer oss. Og hvem snakker jeg med der? Går jeg i skranken og legger ut, eller ber jeg om å få snakke med noen? Vet ikke helt hvordan det fungerer der... Og må jeg være helt klar på hva jeg har rett på? Har hørt at de ikke forteller deg noe du ikke vet selv.. Anonymkode: ba4fb...368
Gjest Herr Heftig Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Hvem som helst kan i få sosialstønad. Du kan gå i skranken og be om skjema eller du akn be om å få snakke med rådgiver (men det tror jeg ikke du trenger). Når du sier arbeidsledig i flere måneder så ser jeg for meg at du hadde en jobb. hvis det er tilfelle kan du få dagpenger. hvis ikke (at du f.eks var student) så har du ikke rett til dagpenger. I denne situasjonen så kan dere vel betale leia med kredittkort? Eller låne penger privat? Eller i banken? I og med at du får lønn i Juni. Eller dere kan spørre utleier om utsettelse (noen utleiere har råd til dette). Gjerne ta med arbeidskontrakten din. I alle fall så kan man uansett gå i skranken på NAV og forklare situasjonen. Endret 18. mai 2016 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 11 minutter siden, Herr Heftig skrev: Hvem som helst kan i få sosialstønad. Du kan gå i skranken og be om skjema eller du akn be om å få snakke med rådgiver (men det tror jeg ikke du trenger). Når du sier arbeidsledig i flere måneder så ser jeg for meg at du hadde en jobb. hvis det er tilfelle kan du få dagpenger. hvis ikke (at du f.eks var student) så har du ikke rett til dagpenger. I denne situasjonen så kan dere vel betale leia med kredittkort? Eller låne penger privat? Eller i banken? I og med at du får lønn i Juni. Eller dere kan spørre utleier om utsettelse (noen utleiere har råd til dette). Gjerne ta med arbeidskontrakten din. I alle fall så kan man uansett gå i skranken på NAV og forklare situasjonen. Jobbet ved siden av studier, så tjente for lite til å få dagpenger. Har allerede lånt litt penger hos begges foreldre, og jeg tjener ganske lite i den nye jobben, så vil helst ikke ta opp noe lån og slite med å betale ned igjen.. Har heller ikke hatt rett på bostøtte, da jeg bor med en student. Så da får jeg søke på sosial stønad og se hva som skjer. Tusen takk for svar Anonymkode: ba4fb...368
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Gå til nav og si at du skal søke som økonomisk stønad (navnet på sosialhjelp). Du får da enten et skjema du fyller ut eller en time med en rådgiver. Sosialstønad gis som hovedregel som kontantbidrag, men kan under visse omstendigheter gis som lån. Før du drar dit så tar du med en oversikt over dine utgifter. Faste og variable så langt tilbake i tid som praktisk mulig. (ikke nødvendig å bestille gamle bankutskrifter o.l, så langt tilbake i td innen rimelige grenser). Husleiekontrakt, dokumentasjon på lån osv. Fakturarer som viser hvilke utgifter du har, eventuelt kvitteringer for relevante utgifter. Så lenge du har null kroner i inntekt og null kroner i formue og ingen formuesgjenstander (botsett fra huset) så får du sosialstønad. Særlig siden du kan dokumentere at det er midlertidig, kommer dette til å bli plankekjøring. Anonymkode: e90f0...69a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 Tar vel 4 ukers behandlingstid for vanlig sosialstønad vanligvis..finnes også nødhjelp som er raskere behandling, hvis dere faktisk er tomme for penger nå, så må du få presisert at det er akutt. Du kan også ringe NAV sentralt å spørre hvordan du går frem. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp Anonymkode: 3291c...ea0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå