Gå til innhold

Sønnen vår på 11 så pappaen sin full igår:-(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går 17. mai var vi invitert på middag etter lekene på skolen hos noen naboer. Vi var totalt 8 voksne og 8 barn. God steming med grill, vin og musikk.  Mens vi damene stod på kjøkkenet og laget middag satt mennene ute i solen og drakk mye vin. Det var også vin til maten. Da vi skulle gå hjem så jeg at mannen min faktisk var full, og sønnen min på 11 kommenterte litt surt, fader pappa er så drita...... Han har aldri sett ham eller jeg full før, og mannen min og jeg har så angst i dag for dette. Jeg sa bare til sønnen min at, ja, pappa er litt full ja, med latter i stemmen, men det går bra, med ett smil.

Nå er jeg usikker på om vi burde snakke med ham om dette, eller bare la det være.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 771c5...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesj. Det er jo ikke ideelt, men én gang er ikke noe problem. Far var jo ikke sinna eller aggressiv sånn som jeg forstår det? Gutten er 11 år og tåler det helt fint! 

• Liker 40
Skrevet

Faren kan evnt beklage at han ble fullere enn det han hadde tenkt, men synes ikke det trengs noe mer enn det.  Når gutten er såpass stor som 11, ble han nok ikke så redd av situasjonen, kanskje mer litt flau? Da kan det være OK at far også innrømmer at han er flau.  

• Liker 21
Skrevet

Med mindre faren dreit seg ut på en slik måte at ungen ble flau, trenger ikke far å beklage. Han er tross alt 11 år og mor var ikke langt unna. Far må få lov å ta seg litt ut på en festdag. Hadde dette vært hver helg hadde saken vært en annen.

• Liker 7
Skrevet

Faren min beklaget seg når han var full og jeg så han, men jeg brydde meg ikke. Syns heller det var flaut at han beklaget seg, men i etterkant ser jeg at det var litt greit av han. Barn trenger ikke å voksne opp med å se foreldrene sine uten kontroll, men en gang er ikke farlig og det er fint å snakke om det. 

Faren gjorde ingenting kriminelt eller slemt, han gjorde noe som folk ofte gjør på 17 mai og en dag kommer nok sønnen til å gjøre det samme.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så farlig? Syns du bare skal la det være, dersom du bekymrer deg over det og skal lage en stor sak ut av det kan du risikere å skremme ungen mer enn nødvendig. Bare le det bort, si at ja, nå har far drukket altfor mye, gitt, det er ikke bra for han, det. Og så kan dere erte han for å være fyllesyk og si at dette gjør han nok ikke igjen på leeeenge. 

Anonymkode: 74cd5...be9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Nei, faren gjorde ikke noe dumt og var blid og glad, han bare snøvlet litt og hadde litt full gange på vei hjem.

Da tror jeg vi lar det ligge. Takk for svar:-)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så faren min full da jeg var 10 år. Han drakk sjelden, og jeg hadde opplevd lite alkoholkonsum, så for meg var dette en fremmed situasjon. Syntes det var fryktelig ubehagelig, og det satt i ganske lenge. Jeg gikk og var redd for alle mulige problemstillinger; var pappa syk? Var pappa alkoholiker? Hvorfor var det ingen som snakket om det? Var det farlig?
Når sønnen din faktisk har en liten reaksjon på dette, ved å surt kommentere situasjonen, så syns jeg absolutt ikke at dette er noe dere bare skal le bort.

Anonymkode: 4243a...13a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal vi gjøre da?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal benytte anledningen og vise han hva som skjer når man drikker for mye. Og hvorfor det er fornuftig å kontrollere hvor mye man drikker. Han nærmer seg en alder der nysgjerrighten tar over etterhvert. Og å påpeke at når han syns det var ubehagelig at pappa var full, så kommer pappa til å syns det er like ubehagelig når han blir full.

Anonymkode: cc3fe...b0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes dere kan si det slik som det er, at hans far var full men at det ikke skal skje igjen. Det er greit å drikke noen glass med vin/ øl, men å bli snøvle-og sjangle full synes jeg er feil når barn er tilstede. Å lære barn at dette er normalt, synes jeg også er feil, vi har en negativ kultur for å drikke oss " drita" i dette landet, og det er absolutt ikke noe vi bør lære barn er en ok måte å drikke på.

Anonymkode: 72ba8...8a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over, si det som det er. Det å være litt full er ikke nødvendigvis farlig, man blir litt "morsom i hodet" når man drikker for mye vin. 

Spør hvordan sønnen reagerte følelsesmessig. Ble han redd? Sint? Skuffa? 

Anonymkode: 1a631...601

AnonymBruker
Skrevet

Her har ungen sett farfaren sin dritta ofte. Sist i helgen, og vi viste ikke om han var drita eller hadde hatt slag. Eldste var der.

Anonymkode: 2b749...b99

• Liker 1
Gjest Netttroll
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Nei, faren gjorde ikke noe dumt og var blid og glad, han bare snøvlet litt og hadde litt full gange på vei hjem.

Da tror jeg vi lar det ligge. Takk for svar:-)

Hadde vært flau om jeg hadde gått med en drita partner og unger til stedet. Nei, muligens er jeg streng på dette, men jeg mener at barn og alkohol ikke har noe sammen å gjøre. Greit nok at det skjer en gang, men pass på så det ikke skjer en gang til! 

Forklar gutten din at dette skjer om man har i seg for mye alkohol, fortell at voksne gjør feil i bland og at dette ikke skal gjenta seg.

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Om det var første gang han ser sin far full så ser jeg ikke problemet.

Og jeg vet hvordan det er å se sin far full. Men det er stor forskjell og se sin far full en eller to ganger og se han full vær dag i flere år.

AnonymBruker
Skrevet

Folk argumenterer med at "dette var en gang, så da er det ok" eller "far må få lov å ta seg ut på en festdag".. 
Jeg tenker at man kan skille mellom en fest hvor det bare er voksne, og en festdag som 17. mai (som er like mye, om ikke mer, barna sin fest), og faktisk ikke ta så innmari lett på det med alkohol i sånne settinger.

Når det først er sagt; at noe er et engangstilfelle gjør ikke automatisk situasjonen lettere, men kan tvert imot gjøre at det føles som et større sjokk for ungen (mener selvsagt ikke at det er fordelaktig å gjøre sånt flere ganger, men bare påpeker at situasjonen kan være minst like ubehagelig selv om det er denne ene gangen). Elleve er faktisk ikke så veldig gammelt; jeg har sett min mor nærmere full en gang, og hun gjorde ikke noe spesielt dumt, men jeg syntes det var veldig ubehagelig og måtte trekke meg unna litt - var da 15 år.

(Har nok ikke kun med alder å gjøre, men at de personene som skal være mest stabile og ansvarlige i ens liv plutselig ikke er det, og man føler kanskje at man ikke har helt kontroll.)

Dette er ikke ment som noe dømmende i det hele tatt, mer en understrekning av at det kan oppleves verre for gutten enn det man logisk tenker over som voksen. Tror ikke det beste er å le det bort.

Anonymkode: 94e3a...a8a

• Liker 6
Skrevet

Jeg støtter forslaget om å le det bort, gjerne med fokus på "tullete pappa som kom ut av tellingen og fikk i seg for mange glass vin/øl/whatever". Pappa må gjerne være litt hoderystende oppgitt over seg selv, og så gjør man en spøk (på tullete pappas bekostning) av det hele. 

Men det kan virke skremmende på barn å se voksne miste kontrollen, så pappa bør ha bedre kontroll neste gang. Og ikke det at det er noen formildende omstendighet, tvert imot en advarsel; Det var maaaange fulle foreldre i går.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal benytte anledningen og vise han hva som skjer når man drikker for mye. Og hvorfor det er fornuftig å kontrollere hvor mye man drikker. Han nærmer seg en alder der nysgjerrighten tar over etterhvert. Og å påpeke at når han syns det var ubehagelig at pappa var full, så kommer pappa til å syns det er like ubehagelig når han blir full.

Anonymkode: cc3fe...b0b

Da risikerer du jo å få et barn som ikke tørr å komme hjem den dagen han eller hun drikker seg full, og det er ikke en god ide.

Men det første er jeg med på.

Anonymkode: c1a82...89d

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går 17. mai var vi invitert på middag etter lekene på skolen hos noen naboer. Vi var totalt 8 voksne og 8 barn. God steming med grill, vin og musikk.  Mens vi damene stod på kjøkkenet og laget middag satt mennene ute i solen og drakk mye vin. Det var også vin til maten. Da vi skulle gå hjem så jeg at mannen min faktisk var full, og sønnen min på 11 kommenterte litt surt, fader pappa er så drita...... Han har aldri sett ham eller jeg full før, og mannen min og jeg har så angst i dag for dette. Jeg sa bare til sønnen min at, ja, pappa er litt full ja, med latter i stemmen, men det går bra, med ett smil.

Nå er jeg usikker på om vi burde snakke med ham om dette, eller bare la det være.

Hva tenker dere?

Jeg tenker at jeg lurer på hvorfor gutten uttrykte seg som han gjorde.. "fader pappa er så drita" - er dette noe 11-åringer finner naturlig å si om de ikke har sett noen full før?

Kjenner ikke så mange 11-åringer for øyeblikket :)

• Liker 9
Skrevet
28 minutter siden, applestories skrev:

Jeg tenker at jeg lurer på hvorfor gutten uttrykte seg som han gjorde.. "fader pappa er så drita" - er dette noe 11-åringer finner naturlig å si om de ikke har sett noen full før?

Kjenner ikke så mange 11-åringer for øyeblikket :)

Her i byen er det ikke helt unormalt at barn i den alderen ser folk som sitter på uteserveringene og drikker på ettermiddagen/tidlig kveld, samt ser samme typen mennesker forsøke å manøvrere skroget fra pub til pub. Da har jeg benyttet sjansen til å forklare spiren hvorfor det mennesket ser ut som det ikke har styring; h*n er full. 

I tillegg virker det som de er tidlig ute med å snappe opp ting nå for tiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...