Gå til innhold

Romeriksbunad; hvilken farge er finest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på bunad. Men jeg har litt problemer med romeriksbunaden, som absolutt er den bunaden jeg burde bære. Jeg syns ikke at de gule detaljene passer så godt til grønn/blå/rød som bunaden er ellers. Men i går så jeg selvfølgelig en del av disse bunadene, og tenkte at de var jo faktisk fine i virkeligheten, selv om hodet mitt forteller meg at gult ikke passer til noen farger. 

Jeg lurer da på hvilken farge andre syns at passer best til romeriksbunaden? Med tanke på de gule detaljene på den. 

Dette er en stor grunn i seg selv til å kanskje heller kjøpe en festdrakt - men da syns jeg overdelene ser litt rar ut i formen.. kanskje jeg bare burde la være og kjøpe kjoler hele tiden. Men det virker så greit å ha en bunad så man alltid har noe å gå med i bryllup, 17.mai, dåp osv.. og jeg syns jo de er fine når de er på. Så er ganske usikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha den med blå stakk og gult liv? Den syntes jeg var veldig fin.

Anonymkode: 3a12f...613

Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg syntes gult liv og raud stakk var det finaste. Blå stakk var også veldig fint.

Skrevet

Jeg synes den med damaskliv i lys grønt med stakk i blågrønn er finest (L55 heter modellen). Den er ikke så vanlig heller. 

Synes også den modellen med skjøteliv (L46) er finere enn den vanlige (L40). Synes "alle" har L40 i blått. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det gule broderiet er mere gyllent/oker i farge og at det passer ganske fint til de andre fargene. Når du skal velge farge på bunaden bør du kanskje tenke mere på hvilken farge som kler deg.

Jeg vurderer selv romeriksbunaden og synes den blå er veldig fin. Jeg kler ikke kalde farger så den blå/grønne fungerer dårlig. I går så jeg veldig mange blå og bare noen få røde og jammen synes jeg ikke at den røde er kjempefin også. Den har en veldig varm og fin farge som passer godt sammen med "gull broderiene". 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blå romeriksbunad og får alltid komplimenter på at jeg kler den så godt i fargen. Jeg er lys i huden, var rødhåret som barn men har blitt mer rødbrun med tiden. Det er definitivt ikke en kald fargetone på den bunaden så det trenger du nok ikke være redd for @Trimsi

Men den røde er jo også fin da :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den blågrønne, men synes den røde er finest. Skulle jeg hatt ny bunad i dag ville jeg valgt den røde.

Anonymkode: d8760...a4e

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) vurderer nå L55 i rødt. Tror den vil kle meg best. Visste faktisk ikke at bunadene hadde sånne navn som L55 og L46 osv, det er jo greit å vite :)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Verena skrev:

Tusen takk for alle svar :) vurderer nå L55 i rødt. Tror den vil kle meg best. Visste faktisk ikke at bunadene hadde sånne navn som L55 og L46 osv, det er jo greit å vite :)

Romeriksbunaden har slike navn etter når de ble satt i produksjon, så L55 er fra 1955. Jeg har denne som personlig favoritt. Du kan lese mer om dem her

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Oz- skrev:

Romeriksbunaden har slike navn etter når de ble satt i produksjon, så L55 er fra 1955. Jeg har denne som personlig favoritt. Du kan lese mer om dem her

Det var den jeg tenkte på, den du linket til :) takk for informasjonen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den røde, og liker den ikke :/ Syns egentlig ingen av de er noe fine.. Eneste jeg liker litt er den blågrønne med damaskliv. 

Anonymkode: 3ec37...584

Skrevet

Jeg syns denne 981aea7df3c49e90a0a017086abf4c83.jpg var den fineste. Syns nesten at alle bunader er fine jeg da, det som er viktigst er at den er sydd og sitter riktig på deg. 

Skrevet
29 minutter siden, Plexus skrev:

Jeg syns denne 981aea7df3c49e90a0a017086abf4c83.jpg var den fineste. Syns nesten at alle bunader er fine jeg da, det som er viktigst er at den er sydd og sitter riktig på deg. 

Denne har jeg, og liker den godt.

syntes også den røde er fin, men kler ikke rødt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blå før og har rød nå. Syns de med gull og grønn brokade er veldig fine, men da må man kle fargen. Har sett mange som ikke kler det gule eller grønne silkestoffet og de blir veldig "blasse". Selv er jeg blond og typisk nordisk, kler den røde veldig godt. Får masse "farge" av det røde og Hårfargen er veldig fin til det gyldne broderiet. Jeg har ofte blitt stoppet på 17. Mai av turister som vil ta bilde av bunaden. Den røde romeriksbunaden er ikke veldig vanlig lenger heller. Hvertfall ikke like vanlig som før. Jeg syns alle Romerikesbunader er veldig fine, med forbehold om at de sitter pent :) Velg den fargen du kler!!! 

Anonymkode: 8156d...888

Skrevet
1 time siden, Kvist skrev:

Jeg har blå romeriksbunad og får alltid komplimenter på at jeg kler den så godt i fargen. Jeg er lys i huden, var rødhåret som barn men har blitt mer rødbrun med tiden. Det er definitivt ikke en kald fargetone på den bunaden så det trenger du nok ikke være redd for @Trimsi

Men den røde er jo også fin da :)

Ja den blå er varm og fin og passer kjempefint mot oker :-) men den blå/grønne er ganske kald i fargen. Jeg er lys i huden og har gyllent hår og vet av erfaring at jeg blir som et spøkelse med den fargetonen.. Tror jeg lander på den blå hvis jeg velger romeriksbunaden :-)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg likar heilt klart best den sjøgrøne, og sidan eg er romeriking, så kunne eg nok komme til å kjøpe meg denne, om eg brått skulle få bruk eller trong til å ha ein bunad nummer 3...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...