Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bestemt meg, til neste år håper jeg å ha bunad. MEN, jeg sliter litt med å velge. 

Nesten hele min familie på både mor og farsiden kommer fra et sted der det er vanlig med feks. Marie Aaen-bunad. Veldig mange derfra har denne bunaden, og jeg har vel kanskje sett meg litt lei på den, selv om jeg synes den er fin. 

Min oldefar derimot, kommer fra et sted langt unna. Jeg var nært knyttet til oldefar, som døde først da jeg var voksen. Hvordan han kom fra sitt hjemsted til vårt er også en veldig spesiell og artig/vemodig historie, som nesten høres ut som et sagn. Fra hans hjemsted finnes det en nydelig bunad, som jeg liker svært godt. Ikke er den så kjent heller, tror aldri jeg har sett noen med den der jeg har feiret 17.mai. (Det er ikke beltestakk eller noen annen "mote-bunad" bare så det er sagt.)

Kan jeg med trygghet velge denne, og ha "grunn" nok? Min oldefar er en som alle fra mitt hjemsted kjente, men få vet bakgrunnen til hvordan han endte opp der jeg kommer fra. Synes det er moro å kunne fortelle om han hjemsted og hvorfor han havnet her.

Anonymkode: 4990b...464

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er jeg stolt av der jeg kommer fra, så jeg føler nesten jeg burde "representere" hjemstedet mitt når jeg er andre steder. Dette er ikke lett. 

Gjest Magnifiq
Skrevet

Dette er da en flott grunn til å velge akkurat denne bunaden.

Skrevet

Ja den kan du fint velge :) 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er en flott ide :) fin måte å hedre både hjemsted og din oldefar på :) 

Anonymkode: 1bcfd...095

• Liker 1
Skrevet

Gå for det. Du skal være glad i plagget du invisterer så mange penger i og du har en fin tilhørighet til stedet med oldefaren og historien din. Desto, om det er få som har den bunaden synest jeg det er enda en god grunn til å velge den, da man også må videreføre bunadstradisjoner.

• Liker 1
Skrevet

Synes absolutt du skal velge oldefar-bunaden. Ble nesten rørt jeg, over at du vil hedre oldefaren din, og hans historie på en slik måte.

Skrevet

Ja, det syns jeg definitivt :-) Ville valgt oldefar-bunaden om jeg var deg. Høres ut som en veldig fin historie og tilknytning :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke vært i tvil engang. Velg oldefarbunaden!

Anonymkode: a1580...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg som trodde jeg skulle få kritikk for å velge så langt ut i slekten :) Min oldefar var en fantastisk mann som jeg håper aldri blir glemt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg oldefarbunaden, definitivt! Rørende, synes jeg.

Selv har jeg valgt bunad fra der min manns bestemor var fra, og jeg synes det er tilknytning god nok. (Hun var ei utrolig søt dame som vi satte så stor pris på alle sammen, og hjemstedet hennes har jeg og familien vært mye på, fordi familiehytta ligger der.)

Anonymkode: b4967...d70

Skrevet

Velg den!:) kan du si hvilken bunad det er/ eller hvilket område det er snakk om? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, toothfairy skrev:

Velg den!:) kan du si hvilken bunad det er/ eller hvilket område det er snakk om? :)

Sendte deg en pm jeg :) 

Kan si at det er nord i landet da. Og han havnet ganske langt sør (Marie Aaen-bunad).

AnonymBruker
Skrevet

Definitvt oldefar! Nå er det vel ikke slik lenger at man må ha slik tilknytning for å velge bunad. Jeg skal selv ha meg bunad og jeg velger fars hjemsted selv om jeg aldri har bodd der (langt unna). 

Anonymkode: 432c7...358

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...