Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg veier 68 kilo og vil gjerne ned til 60 kg på 50 uker. Jeg har lagt på meg 8 kilo i vinter, så jeg har jo vært der før, nå er det ikke så mye av sommerklæra fra i fjor som passer... Men er det realistisk å gå ned 8 kilo på 5 uker uten å pine meg gjennom det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si "ja". Jeg meldte meg inn i en tråd her for 7-8 uker siden, men endret ikke kostholdet mitt før et par uker senere. Så jeg har "spist målrettet" i 4,5 uker, og har nå gått ned nesten 7 kilo. Jeg har ikke opplevd det som en slankekur, har vært god, mett og glad. Som deg, skulle jeg tilbake til "min vekt" etter en kortvarig vektoppgang. Jeg tror det gjør ting lettere. Men det kommer selvsagt an på hva som var grunnen til at du gikk opp. For meg var det for mye mat (selv om den var typisk "sunn"). Hvis su har lagt på deg pga pubertet eller slikt, så stiller jo saken seg annerledes. 

Kanskje jeg sier "nja". Det er nok helt fullt mulig, men det kommer an på hva som er årsaken og hva som må til!

Skrevet

Jeg la på meg 8 kilo fordi jeg var mindre aktiv, og jeg var innlagt et sted der jeg ble fôra med mat og kake døgnet rundt :P har selvsagt enda kostholdet og det etter jeg kom hjem, men kiloene sitter godt fast... har du noen forslag til matvarer osv? Jeg er mye sulten..

Skrevet

Mitt beste forslag er å planlegge kostholdet sitt og hvordan du skal spise. Selv spiser jeg mye havregrøt, cottage cheese, makrell i tomat, egg, knekkebrød, tunfisk og salat. Jeg har fem måltider per dag, ingen småspising innimellom. Middagene varierer veldig, men jeg har barn og lager derfor sunn mat. Forsyner meg rikelig med grønnsaker og fisk/kjøtt/fugl, men mindre eller ikke av saus/rømme/potet/ris/pasta. Jeg har imidlertid ingen problemer med å gå i selskap eller forholde meg til "unntaksdager" fordi jeg ikke er så begeistret for kake/snop osv. Jeg koser meg med vin, men det blir jo bare ett glass eller to iblant. 

Men det viktigste er jo hva som funker for deg. Jeg blir mer mett av havregrøt enn omelett, for eksempel, men for mange er dette motsatt. Så jeg kan ikke gi deg råd om HVA du skal spise, men vil likevel råde deg til å ha en plan! :) 

Skrevet (endret)

Hvor stort og raskt vekttap du kan klare, avhenger av hvor høy og tung du er og hvor nøyaktig og tålmodig du kan være. 8 kilo på fem uker er 1,6 kilo pr uke og krever at du spiser 1600 kalorier mindre enn du forbruker, hver dag, i gjennomsnitt. Hvis ditt inntak er 2000 kalorier, må du feks spise 1200 kalorier mens du trener bort 800 kalorier ekstra, hver dag, i fem uker. Ettehvert som du blir lettere, må du spise stadig mindre/trene mer for å opprettholde underskuddet. Dette tilsier at dette prosjektet ikke er realistisk. Uansett om du er "klar" for å "pine" deg ned: Kroppen din har ikke så mye fett at det er mulig; all nedgang over 1% av din kroppsvekt pr uke vil være muskelmasse, som er hellig og ukrenkelig når man vil ned i vekt, dessuten vil for lite mat gjøre deg slapp, sliten, sulten og sur. Du vil ikke kunne greie det, uansett hvor "viktig" det er å gå ned i vekt. 

Skjønner ikke disse spørsmålene. Er det å nå ditt mål på åtte kilo innen fem uker det eneste som vil motivere deg? Du er antageligvis ikke mer enn "overvektig" så behovet for vekttap er ikke overhengende og vil heller ikke kunne skje fort. To og en halv kilo er realistisk på fem uker. Du skulle ha begynt før, det er sommer hvert år :P

Endret av Pringle
Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

Hvor stort og raskt vekttap du kan klare, avhenger av hvor høy og tung du er og hvor nøyaktig og tålmodig du kan være. 8 kilo på fem uker er 1,6 kilo pr uke og krever at du spiser 1600 kalorier mindre enn du forbruker, hver dag, i gjennomsnitt. Hvis ditt inntak er 2000 kalorier, må du feks spise 1200 kalorier mens du trener bort 800 kalorier ekstra, hver dag, i fem uker. Ettehvert som du blir lettere, må du spise stadig mindre/trene mer for å opprettholde underskuddet. Dette tilsier at dette prosjektet ikke er realistisk. Uansett om du er "klar" for å "pine" deg ned: Kroppen din har ikke så mye fett at det er mulig; all nedgang over 1% av din kroppsvekt pr uke vil være muskelmasse, som er hellig og ukrenkelig når man vil ned i vekt, dessuten vil for lite mat gjøre deg slapp, sliten, sulten og sur. Du vil ikke kunne greie det, uansett hvor "viktig" det er å gå ned i vekt. 

Skjønner ikke disse spørsmålene. Er det å nå ditt mål på åtte kilo innen fem uker det eneste som vil motivere deg? Du er antageligvis ikke mer enn "overvektig" så behovet for vekttap er ikke overhengende og vil heller ikke kunne skje fort. To og en halv kilo er realistisk på fem uker. Du skulle ha begynt før, det er sommer hvert år :P

Når du skriver det sånn så skjønner jeg at det ikke er helt realistisk.. jeg er ca 1.67 høy, og med 68 kg vil jeg ikke kalle meg særlig overvektig, men det er jo godt merkbart fra 60 kg. En motivasjon er at det var mye lettere å løpe da jeg veide 60 kg. Men hovedmotivasjonen nå er jo det at det snart er sommer... Det er magen som lager meg mest. Er det noen tips som funker for bollemage?

Skrevet
24 minutter siden, anneira skrev:

Når du skriver det sånn så skjønner jeg at det ikke er helt realistisk.. jeg er ca 1.67 høy, og med 68 kg vil jeg ikke kalle meg særlig overvektig, men det er jo godt merkbart fra 60 kg. En motivasjon er at det var mye lettere å løpe da jeg veide 60 kg. Men hovedmotivasjonen nå er jo det at det snart er sommer... Det er magen som lager meg mest. Er det noen tips som funker for bollemage?

Da er du jo ikke overvektig i det hele tatt, og nedgang vil gå senere enn jeg skisserte. En kvart til en halv kilo i uka, kanskje. 

Dessverre er det ikke mulig å "punktslanke" seg, men du kan sikkert stramme opp med styrketrening. Du vil miste fett når du går ned i vekt, men mønsteret er uforutsigbart. Noen få kvinner kan få flat mage om de trener mye, men det er normalt (som i "sunt", ikke bare "vanlig") for kvinner å ha en myk mage; "idealbildet" media gir oss er forvrengt og kan få de fleste til å synes at vi er for tjukke selv om vi er akkurat som vi skal være. 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Pringle skrev:

Da er du jo ikke overvektig i det hele tatt, og nedgang vil gå senere enn jeg skisserte. En kvart til en halv kilo i uka, kanskje. 

Dessverre er det ikke mulig å "punktslanke" seg, men du kan sikkert stramme opp med styrketrening. Du vil miste fett når du går ned i vekt, men mønsteret er uforutsigbart. Noen få kvinner kan få flat mage om de trener mye, men det er normalt (som i "sunt", ikke bare "vanlig") for kvinner å ha en myk mage; "idealbildet" media gir oss er forvrengt og kan få de fleste til å synes at vi er for tjukke selv om vi er akkurat som vi skal være. 

Skjønner. Jeg er jo veldig enig med deg at media gir et helt forvrengt bilde av kropp. Litt vil jeg ned likevel, jeg husker hvertfall at det var så mye lettere å løpe med noen kilo mindre, og alle klæra mine er littegranne for små... jeg får melde meg på noen løp til høsten så kanskje det blir mer motiverende :)

Skrevet

Du trenger nok ikke å gå ned 8 kg for at sommerklærne skal passe! Jeg er enig i at det kanskje er litt for kort tid igjen nå, men på den andre siden er du veldig tidlig ute for sommerkroppen 2017. Haha. Sånn pleier i hvert fall jeg å tenke. Det er aldri for sent å  komme i form! Siden du er normalvektig, synes jeg bare du skal ta opp eventuelle gamle treningsvaner, evt lage nye, og prøve å spise litt sunnere framover. Etter noen uker kommer du til å føle deg bedre, uansett om du har gått ned eller ikke. Og om du opprettholder en sunn livsstil, kommer du jo ned på "riktig" vekt etterhvert uansett. Vekta er ikke noe å stresse med så lenge du har grei helse! :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...