Gå til innhold

Bunad eller festdrakt? Velge ut fra slekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har tenkt til å kjøpe meg bunad, og bunaden tilknyttet mitt hjemsted er Romeriksbunaden, og den syns jeg ikke er så fin. Kanskje jeg har sett meg helt blind på den fordi det er så veldig mange som har den her. Mine besteforeldre og mamma er fra Oslo, før de flyttet til Akershus da mamma var ung, og jeg er født og oppvokst her. Nå bor jeg selv i Oslo. Oslodrakten syns jeg ihvertfall ikke er fin, men tenker litt på den Jubileumsdrakten fra Eva Lie? Er det innafor å kjøpe den? Men samtidig så ønsker jeg meg egentlig ikke en festdrakt heller. Jeg skulle ønske jeg hadde slekt fra et helt annet sted som jeg hadde kjent en opprinnelse til.. Det eneste er at min farmor er fra et sted i Telemark, men føler det blir så rart å velge den bunaden fordi hun er derfra? Jeg er jo ikke derfra selv. Velger folk bunaden sin ut fra slekt eller hvor man selv er født og oppvokst?

Anonymkode: c7f0d...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel litt. Jeg med mine røtter kunne ha bunad fra Nordland, Nordhordland, Bergen, Hardanger, Finnmark, og Rogaland...hvis jeg skulle gått etter røtter tilbake til mine tippoldeforeldre, pluss de stedene jeg har bodd selv. Ingen i min nærmeste familie har bunad fra stedet jeg er født og oppvokst, men flere andre er fra samme sted som meg. De har valgt bunad etter stedet hvor deres foreldre og besteforeldre er fra, - når jeg ser på farssiden min. 

Hvis du liker Telemarks-bunaden, og føler en tilhørighet til Telemark, er det ingen ting i veien for å velge den. Men husk at den skal på en måte vare resten av livet, og bunader tar tid å lage, og de koster flesk, så hvis du angrer så er det ikke sikkert det er så "lett" å kjøpe ny

Skrevet

Jeg tenker at den bunaden som man føler mest tilhørighet til, er en bunad man mest sannsynlig blir mer og mer glad i. Jeg har selv Sognebunad. Fikk mamma sin da jeg konfirmerte meg. Hun er født og oppvokst i Sogn og jeg har masse slekt derfra og vi har fremdeles huset etter mine besteforeldre og bruker det som fritidsbolig, så jeg føler stor tilknytning til Sogn. Blir bare mer og mer glad i bunaden min. Jeg kunne aldri valgt en bunad ut fra at jeg syns den var penest, uten å ha noe som helst tilkytning, eller at tilkytningen var veldig perifer, men det er meg. Bunad er frytelig dyrt, og som hun over sier, det er veldig dumt å angre seg fordi smaken kanskje forandrer seg - men har man sterk nok tilknytning til stedet bunaden komemr fra, tenker jeg at man alltid vil være glad i bunaden sin uansett. Syns den jubileumsdrakten er veldig fin, jeg da, og et annet alternativ kan jo også være Hardanger-bunaden, som er å anse som nasjonalbunad. Den er jo veldig fin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bunaden som hører til mitt hjemsted. Jeg synes Telemarks-bunaden er den flotteste bunaden i Norge, men for meg ble det helt feil å velge den siden jeg ikke har noe tilhørighet til Telemark. Jeg har slekt i Ålesund, så den kunne jeg nok ha valgt. Men jeg valgte altså den bunaden som jeg har størst tilknytning til, altså der jeg er født og oppvokst. 

Anonymkode: fccf0...baf

Skrevet

Hvis jeg skulle kostet på meg bunad, blir det i så fall etter tilhørigheten til slekten, dvs mine foreldre. Selv er jeg født i Bergen, men vi flyttet til østlandet da jeg var fem og jeg er da oppvokst i Oslo.

Sogn og Fjordane og Gudbrandsdalen er mine tilhørigheter på mors- og farssiden. Jeg ville valgt en bunad fra en av de to stedene. For selv om jeg f.eks. er født i Bergen og bodde der noen få år, føler jeg ingen tilhørighet der. Oslo-drakten er gyselig, den ville jeg aldri valgt.

AnonymBruker
Skrevet

Så klart det er innafor med Jubileumsdrakten. Hvorfor skulle det ikke være det? Romeriksbunaden er også fritt komponert. Ellers er det helt vanlig å velge bunad fra der man har familie/røtter. Jeg har fra der bestemoren min vokste opp. De fleste jeg kjenner har enten samme bunad som sin mor/bestemor eller fra der foreldrene er fra. Det viktigste er at du liker drakta. 

Anonymkode: d2520...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...