Gå til innhold

Hva er greia med å være anonym?

Anbefalte innlegg

Gjest M.A.D.D.E
Skrevet

Er ny her på KG, og har merket meg at påfallende mange skriver under AnonymBruker. Hvorfor det? Er det paranoia for at noen vil klare å hacke seg inn å finne personlige opplysninger forbundet med nicket? Eller har mange av brukerne her konstruert seg så sterke identiteter forbundet med nicket at dem ikke kan risikere å ytre seg om noe som ødelegger det bildet?

Bare lurer, siden jeg føler at å skrive som anonym på et forum, hvor man benytter seg av nick, virker ganske overflødig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, M.A.D.D.E skrev:

Er ny her på KG, og har merket meg at påfallende mange skriver under AnonymBruker. Hvorfor det? Er det paranoia for at noen vil klare å hacke seg inn å finne personlige opplysninger forbundet med nicket? Eller har mange av brukerne her konstruert seg så sterke identiteter forbundet med nicket at dem ikke kan risikere å ytre seg om noe som ødelegger det bildet?

Bare lurer, siden jeg føler at å skrive som anonym på et forum, hvor man benytter seg av nick, virker ganske overflødig...

Tror det ofte kan være en kombo av det du sier. Har jo gjort det selv. Men tror også påfallende mange gjør det i full bevissthet om at de skriver et personangrep og derfor ikke kan stå fullt og helt for hva de gjør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det fordi noen kjenner nicket mitt, og det er ikke alt jeg vil at vedkommende skal vite. Noen ganger deler jeg ting jeg ikke føler for å dele med vedkommende, da er det fint å gjøre det som anonym.

Anonymkode: c9775...15a

• Liker 4
Gjest M.A.D.D.E
Skrevet

Litt av greia med slike forum er vel at man skal kunne diskutere mer eller mindre anonymt, så det må jo være veldig dumt å "bli" nicket sitt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det fordi når man har mange tusen innlegg, vil det være ganske mye informasjon som kan settes sammen til et ganske klart bilde av hvem man er. Om jeg ikke hadde hatt mulighet til å krysse av for å være anonym, ville det begrenset hvilke tråder jeg kunne svare i og hvordan jeg svarer.

Anonymkode: 39354...e3c

• Liker 24
Gjest M.A.D.D.E
Skrevet

Men for å finne ut hvem du er basert på innleggene dine, gitt at du ikke poster bilder eller sensitiv informasjon, må man ha god kunnskap til de fleste sidene av deg i virkeligheten...

Skrevet

Jeg gjør det stort sett hvis det jeg skriver er litt mer utleverende enn hva jeg vanligvis ville vært, eller hvis jeg tenker folk gir tilbakemelding basert på hvem jeg er (dvs. hvordan jeg har fremstått her) enn hva jeg faktisk skriver i tråden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, M.A.D.D.E skrev:

Men for å finne ut hvem du er basert på innleggene dine, gitt at du ikke poster bilder eller sensitiv informasjon, må man ha god kunnskap til de fleste sidene av deg i virkeligheten...

Er ikke redd for å bli gjenkjent, men det er ganske vanlig at folk bruker ting du har sagt i andre tråder mot deg. Og det er litt ubehagelig når andre anonyme brukere kan si at "du har sagt ditt og datt". Jeg liker ikke å overvåkes.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en sånn person som slenger dritt som anonymbruker, jeg diskuter saklig. Men er jo uenig med folk innimellom. Da jeg pleide å poste under nick tidligere, fikk jeg slitsomme meldinger fra folk som brydde seg for mye om ting jeg skrev. Det var også brukere som i nye diskusjoner dro frem ting jeg hadde sagt i tidligere diskusjoner. Jeg har absolutt ikke uvanlige meninger, jeg er helt gjennomsnittlig, prater ikke drit, og er saklig. Likevel drev folk og plagde meg. Derfor poster jeg stort sett som anonym.

Anonymkode: cc00e...d71

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg vil ikke ha en egen profil, og skriver på en venninnes profil.
Da er det veldig greit at innleggene mine skal ikke heftes ved brukernavnet hennes.

Anonymkode: 96348...529

Skrevet

Hvis jeg spør om/svarer på noe som er skikkelig pinlig eller utleverer noe svært personlig, så hender det jeg bruker anonymfunksjonen. Dette er bla fordi jeg har valgt et så utrolig anonymt brukernavn... finner aldri ut hvem jeg er i det virkelig liv nei... 😂🙈🙊🙈😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde en gang å få et troll "på nakken". Dvs. jeg skrev et (saklig) svar i en tråd, men noen var ute etter å krangle og ble aggressiv. Deretter gikk vedkommende inn på profilen min og gikk igjennom tidligere poster og svarte aggressivt og usaklig på dem alle.

Når jeg skriver under nick pleier jeg å sjekke der jeg blir sitert, og det er ikke altfor ofte. Det er derfor plagsomt å få masse notifications man egentlig ikke er interessert i å lese. 

Anonymkode: a659e...ea3

Gjest Margit Spat
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det fordi når man har mange tusen innlegg, vil det være ganske mye informasjon som kan settes sammen til et ganske klart bilde av hvem man er. Om jeg ikke hadde hatt mulighet til å krysse av for å være anonym, ville det begrenset hvilke tråder jeg kunne svare i og hvordan jeg svarer.

Dette ^

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde en gang å få et troll "på nakken". Dvs. jeg skrev et (saklig) svar i en tråd, men noen var ute etter å krangle og ble aggressiv. Deretter gikk vedkommende inn på profilen min og gikk igjennom tidligere poster og svarte aggressivt og usaklig på dem alle.

Anonymkode: a659e...ea3

og dette ^ er årsakene til at jeg noen ganger skriver som anonym og noen ganger skriver under nick. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver ofte under anonym fordi jeg har tendenser av angst som blir litt trigget av å poste ting på nettet. Jeg blir veldig redd for å skrive feil, eller gi feilinformasjon selv i trivielle ting som spørsmål om hvilke shampoo som er bra. Da føles det tryggere å være en av mange AB'er, så ingenting kan spores tilbake til meg på en måte. Men jeg øver meg i på å poste under nick av og til da, og det begynner å bli lettere :) 

Anonymkode: 18414...9fc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ofte under anonym fordi jeg har tendenser av angst som blir litt trigget av å poste ting på nettet. Jeg blir veldig redd for å skrive feil, eller gi feilinformasjon selv i trivielle ting som spørsmål om hvilke shampoo som er bra. Da føles det tryggere å være en av mange AB'er, så ingenting kan spores tilbake til meg på en måte. Men jeg øver meg i på å poste under nick av og til da, og det begynner å bli lettere :) 

Anonymkode: 18414...9fc

Samme her. Veldig godt forklart :-) 

Anonymkode: 533c3...1e2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke en sånn person som slenger dritt som anonymbruker, jeg diskuter saklig. Men er jo uenig med folk innimellom. Da jeg pleide å poste under nick tidligere, fikk jeg slitsomme meldinger fra folk som brydde seg for mye om ting jeg skrev. Det var også brukere som i nye diskusjoner dro frem ting jeg hadde sagt i tidligere diskusjoner. Jeg har absolutt ikke uvanlige meninger, jeg er helt gjennomsnittlig, prater ikke drit, og er saklig. Likevel drev folk og plagde meg. Derfor poster jeg stort sett som anonym.

Anonymkode: cc00e...d71

Dette! Det er ganske slitsomt når man stadig må forsvare seg, blir stilt til ansvar for ting man har skrevet. Jeg har helt vanlige meninger om det meste, men allikevel var det alltid noen som "var ute for å ta en" på hva man mente/ens oppfatning av ting, mens en selv bare ville bidra til en samtale i en tråd.

Anonymkode: c3363...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Anonymkode: df69e...169

Gjest M.A.D.D.E
Skrevet

Ser fornuften i argumentene, men syns samtidig det er kjipt å ikke vite hvem man skriver til fra gang til gang. Skjønner fordelen av å være anonym innen visse samtaleemner, men syns veldig mange bruker anonymknappen litt for ofte, og i harmløse situasjoner...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra DIB, og der kan de med nick bli forfulgt på både nett og privat. Du får dritt slengt etter deg om du bruker nick og gamle tråder\svr blir brukt mot deg. Jeg liker å svare her og der, men vil ikke at det skal bli brukt mot meg senere. Orker ikke bruke nick. Mulig kg er mye "snillere", men tar ikke sjansen.

I tillegg er jeg litt bedreviter, og har en mening eller et råd om det meste.. I en tråd er jeg ekspert på mme, mens i en annen er jeg ammeekspert nr1. Lurt å ikke signere med nick da.. :P 

Anonymkode: a0d44...2d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig lett å kjenne folk igjen på forumet.  Til syvende og sist vil alle velge tema å diskutere som de også syns er interessant å diskutere i virkeligheten, man kan ikke være her dag inn og dag ut og være helt nøytral. Hvis din venninne har snakket om sukkerinnholdet i brus i tre dager nå, og du ser plutselig en tråd om det kan du gå ut ifra at det er henne, men uten nick kan du ikke være sikker. Med nick ser du rask en mønster i brukerens interesse, skrivemåte osv.

Vil ikke bli kjent igjen.

Men ja, syns at Ab kunne vert litt enklere å skille. Noen tråder er det mange AB og forskjellen er noen tall nederst på linjen. Skulle heller vert sånn at for hver tråd du skal kommentere i , får du random nick ved å krysse av AB. 

Anonymkode: af769...5b7

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...