Gå til innhold

80 prosent ufør, hvor mye kan jeg tjene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person er 80 prosent ufør og har en 20 prosent stilling, er det da en grense på hvor mye personen kan tjene før det blir trukket i uføretrygden? Jeg vet at personer som har blir 100 prosent uføre etter 1.januar 2015 kan tjene ca 30000 i året før det blir trekk, mens personer som ble 100 prosent uføre før 2015 kan tjene ca 60000 i året før trekk. Hadde forleden en diskusjon med en som hardnakket påstod at hvis du var 80 prosent ufør og arbeidet i en 20 prosent stilling kunne du fint tjene flere hundre tusen i året (dersom det er mulig), uten at det ble noe trekk i trygden. Dette kan da umulig stemme? Noen her inne som vet regler rundt dette? Hadde vært spennende å vite :) 

Anonymkode: 4b37b...223

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg  tror den personen har rett. Dersom lønna overstiger det som er normalt for en 20% jobb så kan det være nav sjekker om prosenten er riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en individuell grense når man er gradert ufør. Noe annet ville vært helt ulogisk...

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Sulosi skrev:

Jeg  tror den personen har rett. Dersom lønna overstiger det som er normalt for en 20% jobb så kan det være nav sjekker om prosenten er riktig.

Etter den nye uføretrygden kom i 2015 fungerer det ikke lenger slik at trygdeprosenten blir satt ned. Du beholder trygdeprosenten uansett hvor mye eller lite du jobber. Derimot blir det selvfølgelig trekk i uføretrygden avhengig av hvor mye du tjener over det som er fribeløpet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en på 80% uføretrygd kan tjene så mye han eller hun vil, men ikke i tillegg til hele 80% utbetalingen. NAV setter en grense for inntekt utifra tidligere inntekt, og på toppen av dette kommer 0,4% av grunnbeløpet. Alt utover dette, medfører at uføretrygden reduseres med inntil 70% (altså tjener en kr 1000 utover grensen, trekkes det kr 700,- av trygden). Det er også satt en grense for når utbetaling av trygd rett og slett opphører. En beholder da retten til uføretrygd, men på grunn av inntekten, så har en ikke rett på utbetaling av trygd.

Anonymkode: 40388...773

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en på 80% uføretrygd kan tjene så mye han eller hun vil, men ikke i tillegg til hele 80% utbetalingen. NAV setter en grense for inntekt utifra tidligere inntekt, og på toppen av dette kommer 0,4% av grunnbeløpet. Alt utover dette, medfører at uføretrygden reduseres med inntil 70% (altså tjener en kr 1000 utover grensen, trekkes det kr 700,- av trygden). Det er også satt en grense for når utbetaling av trygd rett og slett opphører. En beholder da retten til uføretrygd, men på grunn av inntekten, så har en ikke rett på utbetaling av trygd.

Anonymkode: 40388...773

Så da kan man bli 80 % ufør og fint jobbe de 20 % I det yrket man hadde før man ble ufør så sant lønna er innforbi normalen for det yrket man har. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 80 % uføretrygdet og jobber 20 %.

Min inntektsgivende er på ca. 175 000 kroner i året.

Anonymkode: e7b84...bdb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 80 % uføretrygdet og jobber 20 %.

Min inntektsgivende er på ca. 175 000 kroner i året.

Bare av ren nysgjerrighet.. Hva jobber du som som har en 20% stilling som gir nesten 15000 før skatt? Hørtes jo fantastisk ut :)

Anonymkode: 49460...e12

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare av ren nysgjerrighet.. Hva jobber du som som har en 20% stilling som gir nesten 15000 før skatt? Hørtes jo fantastisk ut :)

Anonymkode: 49460...e12

Er bare "gammel" og har jobbet i mange år. Har relativt god inntekt, selv om den er dårligere enn den var da jeg kunne jobbe 100 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...