AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #21 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har vært litt overalt for å jobbe, i kortere perioder. I fjor dro jeg til et engelskspråklig land for å studere, og angrer ikke et sekund. På universitetet er det klart det blir lett å få seg et nettverk - alle er unge og i samme situasjon på en måte. Men opplevde også at det generelt var lettere å komme i kontakt med folk - de var mye mer åpne enn i Norge. Syntes ingenting var tøft, men språklig er det klart det kan bli utfordrende om man ikke behersker språket i landet man drar til. Heldigvis var ikke det noe problem for meg. Tenker at man lærer veldig mye ved å gjøre nye ting og bare hoppe i det. De andre oppholdene jeg har hatt har også gått veldig greit. Man må by på seg selv og være sosial når det trengs, så bør det ikke være noe vanskelig å skaffe seg nettverk. Synes du skal hoppe i det!! Hvis du ikke liker det, er det bare å dra hjem igjen. Anonymkode: 6c36d...909
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #22 Skrevet 20. mai 2016 Hva med å flytte til et annet sted i Norge først? Om det bre er en miljøendring duntrenger, kan det være verdt et forsøk. Drar du utenlands må du vre klar over at du ikke kan flytte fra problemer som ligger i deg selv. Anonymkode: 32b8d...6e3 1
blæddi Skrevet 20. mai 2016 #23 Skrevet 20. mai 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å flytte til et annet sted i Norge først? Om det bre er en miljøendring duntrenger, kan det være verdt et forsøk. Drar du utenlands må du vre klar over at du ikke kan flytte fra problemer som ligger i deg selv. Anonymkode: 32b8d...6e3 Dette var veldig negativt sagt? Noen trives jo bedre med en annen type folk og miljø. Man kan ikke få en fisk til å trives i trærne, og hvis fisken er glad for å være fisk blir det også feil å kreve at den forandrer seg. Da er det bedre at fisken søker seg til vannet. Jeg har selv vært på utveksling og trivdes godt. Synes 5 millioner innbyggere i et land, Norge altså, er litt lite.. Det blir også veldig slitsomt for TS å flytte til et annet sted i Norge "just because".. hva er vitsen..
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #24 Skrevet 20. mai 2016 52 minutter siden, blæddi skrev: Dette var veldig negativt sagt? Noen trives jo bedre med en annen type folk og miljø. Man kan ikke få en fisk til å trives i trærne, og hvis fisken er glad for å være fisk blir det også feil å kreve at den forandrer seg. Da er det bedre at fisken søker seg til vannet. Jeg har selv vært på utveksling og trivdes godt. Synes 5 millioner innbyggere i et land, Norge altså, er litt lite.. Det blir også veldig slitsomt for TS å flytte til et annet sted i Norge "just because".. hva er vitsen.. Vi vet ingenting om hvorfor hun ikke har venner og ikke trives. Hvorfor er sjansen større for hun Trives i "utlandet" enn et annet sted i Norge? Er dt liksom mindre slitsomt å flytte til USA? Anonymkode: 32b8d...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #25 Skrevet 20. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Tusen takk for at du bidrar med din historie. Trist at du "møtte veggen" på denne måten i systemet. Slik som tidene er blitt så har jeg full forståelse for at veldig mange land er strenge med dette med visum. Jeg er overhode ikke overrasket at USA praktiserer dette så strengt. Her har jeg helt klart en del å sette meg inn, som nevnt. Jeg har bare ikke kommet så langt enda få hjelp til alt dette fra de arbeidsgiverne du (eventuelt) var i kontakt med? Anonymkode: 14d51...206 Skjønner. Har full forståelse for at du ikke ønsket å ta risikoen med å betale så mye penger når du ikke engang visste, eller fikk noen reelle indikasjoner på om du kom til å gå godkjent oppholdet. Hva gjelder disse arbeidsgiverne, så blir det jo veldig dobbeltmoralsk. Allikevel så vet jeg hvordan det fungerer, og at mange bruker ulovlig arbeidskraft nettopp fordi det er enklere og lettere for dem. For all del; det finnes mange arbeidsgivere i Norge også som har arbeidstakere uten godkjente arbeids- og oppholdstillatelser. Arbeidskriminalitet er vel noe man finner i alle land. Jeg har allikevel tro på at det finnes firmaer i USA som har en litt annen moral og praksis. Jeg synes samtidig det er forferdelig strengt at du ikke kan søke visa waiver igjen. Har du lyst til å reise tilbake, eller har du slått dette helt fra deg? Tusen takk for alt du deler forresten - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #26 Skrevet 20. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært litt overalt for å jobbe, i kortere perioder. I fjor dro jeg til et engelskspråklig land for å studere, og angrer ikke et sekund. På universitetet er det klart det blir lett å få seg et nettverk - alle er unge og i samme situasjon på en måte. Men opplevde også at det generelt var lettere å komme i kontakt med folk - de var mye mer åpne enn i Norge. Syntes ingenting var tøft, men språklig er det klart det kan bli utfordrende om man ikke behersker språket i landet man drar til. Heldigvis var ikke det noe problem for meg. Tenker at man lærer veldig mye ved å gjøre nye ting og bare hoppe i det. De andre oppholdene jeg har hatt har også gått veldig greit. Man må by på seg selv og være sosial når det trengs, så bør det ikke være noe vanskelig å skaffe seg nettverk. Synes du skal hoppe i det!! Hvis du ikke liker det, er det bare å dra hjem igjen. Anonymkode: 6c36d...909 Hei Tusen takk for ditt svar. Det setter jeg pris på! Du må jo ha hatt så mange kjekke opplevelser og gjort det så mange erfaringer på de stedene du har vært. Både i forhold til deg selv som person, men også hva gjelder jobb og utdanning. Språk kommer ikke til å bli et problem. Som nevnt er det USA jeg tenker på. Jeg ser absolutt mange fordeler i forhold til å studere. Det har jeg tenkt en del på. Anser du deg som ferdig med reisingen, eller har du planer om å reise utenlands igjen? - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #27 Skrevet 20. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å flytte til et annet sted i Norge først? Om det bre er en miljøendring duntrenger, kan det være verdt et forsøk. Drar du utenlands må du vre klar over at du ikke kan flytte fra problemer som ligger i deg selv. Anonymkode: 32b8d...6e3 Hei, Takk for ditt svar I forbindelse med jobben har jeg i perioder bodd i andre byer i Norge hvor firmaet har avdelingskontorer. Jeg har ikke bodd der over lenger tid, men i perioder. Noe erfaring med å bo i andre byer i Norge har jeg. En bekjent av meg har flere ganger spurt om jeg kunne tenkt meg å etablere meg i eller rundt Oslo. Oslo og den regionen har absolutt mange muligheter. Jeg har vært mye i Oslo, men har ikke funnet meg til rette. Om du forstår hva jeg mener? Ja, det finnes mange andre byer i Norge enn Oslo som kunne vært gode alternativer. Det vet jeg. Flytte fra problemer som ligger i meg selv? Det at jeg har begynt å tenke på å flytte utenlands betyr ikke automatisk at jeg har problemer med meg selv. - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #28 Skrevet 20. mai 2016 2 timer siden, blæddi skrev: Dette var veldig negativt sagt? Noen trives jo bedre med en annen type folk og miljø. Man kan ikke få en fisk til å trives i trærne, og hvis fisken er glad for å være fisk blir det også feil å kreve at den forandrer seg. Da er det bedre at fisken søker seg til vannet. Jeg har selv vært på utveksling og trivdes godt. Synes 5 millioner innbyggere i et land, Norge altså, er litt lite.. Det blir også veldig slitsomt for TS å flytte til et annet sted i Norge "just because".. hva er vitsen.. Hei Takk for ditt innlegg. Så gøy å høre at du hadde positive opplevelser under ditt utvekslingsopphold. Slik det står seg nå er det lite aktuelt for meg å flytte til en annen by i Norge, nei. For min del ser jeg ikke helt vitsen med det. - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #29 Skrevet 21. mai 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes samtidig det er forferdelig strengt at du ikke kan søke visa waiver igjen. Har du lyst til å reise tilbake, eller har du slått dette helt fra deg? Tusen takk for alt du deler forresten - ts Anonymkode: 14d51...206 Det hadde jo vært kjekt å dra tilbake og treffe folk fra da jeg var der borte, det er vel den beste tiden av livet mitt. Og det er mye jeg ikke fikk sett/gjort der borte. Oppholdt meg upstate NY i månedsvis og var aldri i byen feks 😄 Men det finnes andre steder å dra, neste på programmet er Australia Anonymkode: a3176...1f7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå