AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Hei dere, Jeg trenger litt råd. Antakeligvis har jeg også et behov for å tenke høyt. Jeg har svært lite kontakt med familie, noen få "venner" som er mer som bekjente og jobben sliter meg ut. Alt satt i sammen så er jeg så utmattet, lei og sliten at jeg har vært syk to ganger på fire måneder. Etter jobb, i høytider, helger, ferier og anledninger man skal tilbringe med familie og venner er jeg som regel alene. Nå har jeg vel kommet dit at jeg er lei, og ønsker en forandring. Jeg har ingen jeg kan snakke om dette. Så da skriver jeg her. Er det noen her inne som har vært i lignende/samme situasjon, og har flyttet til utlandet? Hvis ja, har dere lyst å dele erfaringer? Hvordan gikk prosessen? Trives dere hvor dere er nå? Gikk det greit å få jobb, nytt nettverk osv.? Har dere angret på noe? Hva synes dere eventuelt var tøft? Eller om det er andre som har flyttet til utlandet, uansett hvorfor egentlig, som vil dele erfaringer? Tusen takk for alle svar! - TS, kvinne31 Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 Forsikringer for helse og ulykke er et must. De koster mye! En annen sak du skal være obs på er at du ved å melde utflytting fra Norge også mister medlemskap i Norsk folketrygd. Hbilket betyr at du ved sykdom, sykehusbehandling, trygdeytelser og alderspensjon ikke kan komme til norge og få helsehjelp uten å måtte betale fullt ut selv. Anonymkode: 94613...a76
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #3 Skrevet 17. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsikringer for helse og ulykke er et must. De koster mye! En annen sak du skal være obs på er at du ved å melde utflytting fra Norge også mister medlemskap i Norsk folketrygd. Hbilket betyr at du ved sykdom, sykehusbehandling, trygdeytelser og alderspensjon ikke kan komme til norge og få helsehjelp uten å måtte betale fullt ut selv. Anonymkode: 94613...a76 Tusen takk for svar! Helt klart viktig det du er inne på. Dette er noe jeg definitivt må ha mer informasjon om før jeg bestemmer meg, ja. Jeg er egentlig godt kjent med at ikke alle land har slike ordninger som Norge, at man må kjøpe forsikringer., for å då dekker legebehandlinger, medisinsk behandling osv. Er absolutt noe som er tungtveiende og viktig å ta med i vurderingen - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #4 Skrevet 17. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Helt klart viktig det du er inne på. Dette er noe jeg definitivt må ha mer informasjon om før jeg bestemmer meg, ja. Jeg er egentlig godt kjent med at ikke alle land har slike ordninger som Norge, at man må kjøpe forsikringer., for å då dekker legebehandlinger, medisinsk behandling osv. Er absolutt noe som er tungtveiende og viktig å ta med i vurderingen - ts Anonymkode: 14d51...206 I alle land er det nødvendig å ha forsikringer. Du får nemlig ikke med deg EU kortet fra Norge når du melder flytting. Pensjonister som bor i inntil 180 dager i syden i vitenrhalvåret betaler reiseforsikring på over kr tusen 12 måneder i året. Du får heller ikke forsikring i norsk forsikringsselskap når du skal bo i annet land. Noennflytter og gamler på at de ikke blir syke, andre ligger "strandet" i utlandet uten forsikringer og uten muligheter til,verken det ene eller det andre. Du virker temmelig uvitende om mangt og mye, mennjeg kan ta feil i den påstanden. For deg å reise uten å forstå konsekvensene er galskap. Anonymkode: 94613...a76 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I alle land er det nødvendig å ha forsikringer. Du får nemlig ikke med deg EU kortet fra Norge når du melder flytting. Pensjonister som bor i inntil 180 dager i syden i vitenrhalvåret betaler reiseforsikring på over kr tusen 12 måneder i året. Du får heller ikke forsikring i norsk forsikringsselskap når du skal bo i annet land. Noennflytter og gamler på at de ikke blir syke, andre ligger "strandet" i utlandet uten forsikringer og uten muligheter til,verken det ene eller det andre. Du virker temmelig uvitende om mangt og mye, mennjeg kan ta feil i den påstanden. For deg å reise uten å forstå konsekvensene er galskap. Anonymkode: 94613...a76 Her er du altfor rask i dømmingen av meg som person. Hvordan du kan skrive dette basert på det lille jeg har skrevet her, får stå for din regning. Nå har det seg slik at i første omgang, som du kan se av hovedinnlegget, er ute etter å høre om andres erfaringer. Dette er ikke noe som kommer til å skje i morgen. Jeg har (tro det eller ei) en jobb hvor jeg har 6 måneders oppsigelsestid. Selvfølgelig er jeg klar over at systemene fungerer annerledes i andre land, herunder forsikring. Det sier seg selv. Takk for dine innspill. - ts Anonymkode: 14d51...206 6
Elsoo Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 Følger, skal også flytte utenlands til høsten. Er mye å sette seg inn i, og jeg har ikke kommet så langt i planleggingen pga mye jobb for tiden. Tenker det viktigste er forsikring og å ha sitt på det rene med å melde flytting osv. Man kan også søke om frivillig medlemskap i folketrygden. Hvor ønsker du å flytte?
Gjest ClickB4it Skrevet 18. mai 2016 #7 Skrevet 18. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsikringer for helse og ulykke er et must. De koster mye! En annen sak du skal være obs på er at du ved å melde utflytting fra Norge også mister medlemskap i Norsk folketrygd. Hbilket betyr at du ved sykdom, sykehusbehandling, trygdeytelser og alderspensjon ikke kan komme til norge og få helsehjelp uten å måtte betale fullt ut selv. Anonymkode: 94613...a76 Man kan betale for medlemskap i folketrygden. Jeg flyttet utenlands for et par år siden, og jeg stortrives! Det skal sies at en stor fordel er at jeg jobber i et internasjonalt miljø der svært få har familie og eksisterende nettverk i nærheten, noe som gjør at vi blir hverandres nærmeste støttespillere i hverdagen. Send meg gjerne en PM dersom du ønsker detaljer
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #8 Skrevet 18. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsikringer for helse og ulykke er et must. De koster mye! En annen sak du skal være obs på er at du ved å melde utflytting fra Norge også mister medlemskap i Norsk folketrygd. Hbilket betyr at du ved sykdom, sykehusbehandling, trygdeytelser og alderspensjon ikke kan komme til norge og få helsehjelp uten å måtte betale fullt ut selv. Anonymkode: 94613...a76 Flytter man til et (vest)europeisk land har man sykeforsikring gjennom jobben, og det er ingen nødvenfighet å dra til Norge hvis man blit syk. Dessuten kan man søke frivillig medlemskap i folketrygden. Anonymkode: b7d89...159 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #9 Skrevet 18. mai 2016 14 timer siden, Elsoo skrev: Følger, skal også flytte utenlands til høsten. Er mye å sette seg inn i, og jeg har ikke kommet så langt i planleggingen pga mye jobb for tiden. Tenker det viktigste er forsikring og å ha sitt på det rene med å melde flytting osv. Man kan også søke om frivillig medlemskap i folketrygden. Hvor ønsker du å flytte? Tusen takk for svar Så spennende! Ønsket er USA. Dersom jeg flytter utenlands, så blir det her. Har du støtt på noen "problemer" frem til nå? I forhold til den planleggingen du har hatt tid til å gjennomføre. - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #10 Skrevet 18. mai 2016 7 timer siden, ClickB4it skrev: Man kan betale for medlemskap i folketrygden. Jeg flyttet utenlands for et par år siden, og jeg stortrives! Det skal sies at en stor fordel er at jeg jobber i et internasjonalt miljø der svært få har familie og eksisterende nettverk i nærheten, noe som gjør at vi blir hverandres nærmeste støttespillere i hverdagen. Send meg gjerne en PM dersom du ønsker detaljer Tusen takk for svar! Så gøy å høre fra deg Ja takk, jeg tar gjerne i mot tilbudet om PM. Du hører fra meg! Alle innspill, erfaringer osv., jeg kan få nå er utrolig verdifull informasjon for meg. - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #11 Skrevet 18. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytter man til et (vest)europeisk land har man sykeforsikring gjennom jobben, og det er ingen nødvenfighet å dra til Norge hvis man blit syk. Dessuten kan man søke frivillig medlemskap i folketrygden. Anonymkode: b7d89...159 Tusen takk for innspill! Setter pris på all informasjon dere kommer med - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #12 Skrevet 18. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Så spennende! Ønsket er USA. Dersom jeg flytter utenlands, så blir det her. Har du støtt på noen "problemer" frem til nå? I forhold til den planleggingen du har hatt tid til å gjennomføre. - ts Anonymkode: 14d51...206 For å flytte til USA trenger du visum. Hvordan har du tenkt å finne noen som sponser søknaden? Dette er nok det viktigste punktet når det kommer til flytting til USA. Anonymkode: a9dc1...136
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #13 Skrevet 18. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å flytte til USA trenger du visum. Hvordan har du tenkt å finne noen som sponser søknaden? Dette er nok det viktigste punktet når det kommer til flytting til USA. Anonymkode: a9dc1...136 Tusen takk for svar! Jeg er kjent med noen av kravene som stilles til visum i USA, men jeg har på ingen måte satt meg grundig inn i dette (enda). Generelt er jeg kjent med at kravene er strenge. Som nevnt tidligere, er det først nå nylig at jeg for alvor har begynt å vurdere dette. Det er fremdeles veldig mye jeg ikke har satt meg inn i. I første omgang ønsker jeg å komme i kontakt med andre som har flyttet utenlands for å høre deres erfaringer; gode og dårlige. Jeg setter i tillegg veldig stor pris på alle spørsmål og kommentarer fra dere også, selvfølgelig. Når det gjelder noen til å bidra i søknaden, så har jeg et par alternativer allerede. Dette ble et litt vagt svar, beklager det. - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #14 Skrevet 18. mai 2016 Har du noen spesielle ferdigheter de kan ha nytte av i USA? Hvis ikke, kan du bare glemme det. Det letteste er noe form for utveksling, der du kan tilegne deg kompetanse som kan komme til nytte hos din arbeidsgiver i Norge, evt at du jobber for et internasjonalt firma som har bruk for deg der borte en periode. Tro du meg, dette har jeg satt meg inn i. Det enkleste er å gifte seg til et visum mens du er der borte, men det tar fremdeles lang tid før du får arbeidstillatelse. Anonymkode: a3176...1f7
Hu i byen Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen spesielle ferdigheter de kan ha nytte av i USA? Hvis ikke, kan du bare glemme det. Det letteste er noe form for utveksling, der du kan tilegne deg kompetanse som kan komme til nytte hos din arbeidsgiver i Norge, evt at du jobber for et internasjonalt firma som har bruk for deg der borte en periode. Tro du meg, dette har jeg satt meg inn i. Det enkleste er å gifte seg til et visum mens du er der borte, men det tar fremdeles lang tid før du får arbeidstillatelse. Anonymkode: a3176...1f7 Det anbefales ikke å gifte seg til visum hvis du er der på Visa Waiver iallefall For når du reiser inn på VW så sier du at du ikke har intensjon om å immigrere dit, men bare skal på besøk, så gifter du deg og søker om visum der borte etter å ha reist inn på VW så bryter du vilkårene og kan ende opp med innreiseforbud.. Så dette er et særdeles dårlig råd Har man en potensiell ektemann bør man heller søke om forlovelsesvisum, for å gjøre det riktig, da kan man forandre status hvis man gifter seg.. TS kan sende meg en melding hvis han/hun vil
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen spesielle ferdigheter de kan ha nytte av i USA? Hvis ikke, kan du bare glemme det. Det letteste er noe form for utveksling, der du kan tilegne deg kompetanse som kan komme til nytte hos din arbeidsgiver i Norge, evt at du jobber for et internasjonalt firma som har bruk for deg der borte en periode. Tro du meg, dette har jeg satt meg inn i. Det enkleste er å gifte seg til et visum mens du er der borte, men det tar fremdeles lang tid før du får arbeidstillatelse. Anonymkode: a3176...1f7 Tusen takk for svar! Du satte deg inn i dette fordi du selv vurderte å dra til USA? Endte du med å dra over på ferie, lengre opphold eller? Hva gjorde at du ga opp? Søkte du på jobber der borte? - ts Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 5 timer siden, Hu i byen skrev: Det anbefales ikke å gifte seg til visum hvis du er der på Visa Waiver iallefall For når du reiser inn på VW så sier du at du ikke har intensjon om å immigrere dit, men bare skal på besøk, så gifter du deg og søker om visum der borte etter å ha reist inn på VW så bryter du vilkårene og kan ende opp med innreiseforbud.. Så dette er et særdeles dårlig råd Har man en potensiell ektemann bør man heller søke om forlovelsesvisum, for å gjøre det riktig, da kan man forandre status hvis man gifter seg.. TS kan sende meg en melding hvis han/hun vil Tusen takk for svar! Generelt skal man ikke misbruke visum (uansett land), det vil slå tilbake på en selv, så det er absolutt ikke et alternativ for min del Ja takk, jeg sender deg gjerne en PM Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #18 Skrevet 20. mai 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Du satte deg inn i dette fordi du selv vurderte å dra til USA? Endte du med å dra over på ferie, lengre opphold eller? Hva gjorde at du ga opp? Søkte du på jobber der borte? - ts Anonymkode: 14d51...206 Jeg var i USA på turistvisum i 3 mnd, og traff en canadisk mann der borte. Var hjemme et par uker før jeg dro bort igjen, prøvde å få meg arbeids og oppholdstillatelse men det kostet en del tusen dollar til immigrasjonsadvokater. Jobb var ikke noe problem innen mitt felt og det var mange fremmedarbeidere, både lovlige og ulovlige. En del av de ulovlige HADDE vært lovlige, men fikk ikke fornyet etter et par år men valgte nå å bli fordet. Jeg synes advokatene var vage og dårlige til å følge opp, ikke kunne de gi noen som helst prognose heller, og da var ikke jeg så villig til å betale 40.000 norske kroner og risikere å sitte igjen med ingenting. Videre ville de trumfe et P1-visum som går på profesjonelle idrettsutøvere/underholdere, når jeg bare var en glad amatør innen mitt felt her i Norge. Det hele kulminerte med at jeg ble nektet innreise siste turen dit (hadde returbillett to uker senere), det elektroniske visumet mitt ble kansellert, og jeg måtte søke på ambassaden og fikk avslag fordi jeg ikke hadde jobb, barn og eiendom i Norge. Kan aldri mer søke via Visa Waiver programmet og vet ærlig talt ikke om jeg gidder stå fire timer i kø på ambassaden og hive masse penger ut av vinduet på et nytt avslag heller. Canadieren nektet å forlate USA, så sånn gikk det Anonymkode: a3176...1f7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #19 Skrevet 20. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i USA på turistvisum i 3 mnd, og traff en canadisk mann der borte. Var hjemme et par uker før jeg dro bort igjen, prøvde å få meg arbeids og oppholdstillatelse men det kostet en del tusen dollar til immigrasjonsadvokater. Jobb var ikke noe problem innen mitt felt og det var mange fremmedarbeidere, både lovlige og ulovlige. En del av de ulovlige HADDE vært lovlige, men fikk ikke fornyet etter et par år men valgte nå å bli fordet. Jeg synes advokatene var vage og dårlige til å følge opp, ikke kunne de gi noen som helst prognose heller, og da var ikke jeg så villig til å betale 40.000 norske kroner og risikere å sitte igjen med ingenting. Videre ville de trumfe et P1-visum som går på profesjonelle idrettsutøvere/underholdere, når jeg bare var en glad amatør innen mitt felt her i Norge. Det hele kulminerte med at jeg ble nektet innreise siste turen dit (hadde returbillett to uker senere), det elektroniske visumet mitt ble kansellert, og jeg måtte søke på ambassaden og fikk avslag fordi jeg ikke hadde jobb, barn og eiendom i Norge. Kan aldri mer søke via Visa Waiver programmet og vet ærlig talt ikke om jeg gidder stå fire timer i kø på ambassaden og hive masse penger ut av vinduet på et nytt avslag heller. Canadieren nektet å forlate USA, så sånn gikk det Anonymkode: a3176...1f7 Skjønner. Tusen takk for at du bidrar med din historie. Trist at du "møtte veggen" på denne måten i systemet. Slik som tidene er blitt så har jeg full forståelse for at veldig mange land er strenge med dette med visum. Jeg er overhode ikke overrasket at USA praktiserer dette så strengt. Her har jeg helt klart en del å sette meg inn, som nevnt. Jeg har bare ikke kommet så langt enda Du nevner at jobb ikke var et problem for deg? Hadde du ikke mulighet til å få hjelp til alt dette fra de arbeidsgiverne du (eventuelt) var i kontakt med? Anonymkode: 14d51...206
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #20 Skrevet 20. mai 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Tusen takk for at du bidrar med din historie. Trist at du "møtte veggen" på denne måten i systemet. Slik som tidene er blitt så har jeg full forståelse for at veldig mange land er strenge med dette med visum. Jeg er overhode ikke overrasket at USA praktiserer dette så strengt. Her har jeg helt klart en del å sette meg inn, som nevnt. Jeg har bare ikke kommet så langt enda Du nevner at jobb ikke var et problem for deg? Hadde du ikke mulighet til å få hjelp til alt dette fra de arbeidsgiverne du (eventuelt) var i kontakt med? Anonymkode: 14d51...206 Joda, hadde sponsorer som det så fint heter i fleng, og anbefalelsesbrev hjemmefra. Men jeg måtte fremdeles betale selv, eller trekkes flere hundre dollar i lønn pr måned for papirene. For arbeidsgiver er det mye enklere å ansette en ulovlig immigrant enn å styre med papirmølla bare fordi din canadiske ulovlige vil ha sin norske dame der og hun gjerne ville ha muligheten til å returnere etter hun forlot USA en gang i fremtiden Anonymkode: a3176...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå