Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #1 Del Skrevet 30. oktober 2004 Noen tips? Skal man øve seg inne i stuen først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 30. oktober 2004 #2 Del Skrevet 30. oktober 2004 Noen tips? Skal man øve seg inne i stuen først? Kan du ikke stille alle spørsmålene dine i en tråd? Så blir det enklere å svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 30. oktober 2004 #3 Del Skrevet 30. oktober 2004 Er jo det vanlige det da, godbiter osv. Vi har brukt nøkkeltrikset vi. Når hunden er sånn passe langt unna, så roper vi kom. Kommer den ikke da, så kaster vi et nøkkelknippe på rumpa dens som lander akkurat i det vi roper kom en gang til (Det skal IKKE kastes hardt, slik at det gjør vondt). Dette trenger man ikke gjøre mer enn et par ganger. Hunden snur i lufta om du rasler med nøkkelknippet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #4 Del Skrevet 30. oktober 2004 Kommer den ikke da, så kaster vi et nøkkelknippe på rumpa dens som lander akkurat i det vi roper kom en gang til (Det skal IKKE kastes hardt, slik at det gjør vondt Seriøst?? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #5 Del Skrevet 30. oktober 2004 Med hundene mine har jeg trent innkalling naturlig fra de var åtte uker gamle. Da de har vært ute i hagen og lekt har jeg ropt kom da de løp mot meg. På tur i skogen har jeg gjort det samme. I skogen kan det være lurt å rope kom mens du løper motsatt vei av valpen. Da kommer den garantert! Og husk masse belønning! Ellers kan jeg anbefale deg å melde deg på et valpekurs, da lærer du masse. På www.canis.no er det er diskusjonsforum hvor det er mange flinke hundeeiere hvor du kan stille spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 30. oktober 2004 #6 Del Skrevet 30. oktober 2004 Mark my words, det skal IKKE gjøre vondt. De selger faktisk utstyr til dette i hundebutikker. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skulle vært seriøs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #7 Del Skrevet 30. oktober 2004 Når jeg trener innkalling skal det kun være positivt og helst julaften for hunden når den kommer. Jeg kan ikke helt se at kasting med nøkkelknippe gjør det så positivt. Det blir "enten så kommer du, eller så...". Også synes jeg det er ganske så unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 30. oktober 2004 #8 Del Skrevet 30. oktober 2004 Poenget kjære deg, er at hunden blir oppmerksom på lyden. Jeg tror ikke kyndige hundefolk anbefaler dårlige metoder. Den får ros og kos når den kommer, så kan du fortelle meg hva som er så negativt? Er ikke fan av å bruke godbiter i hytt og pine. Hunden skal komme fordi den skjønner at den må, ikke fordi den vet at den får noe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #9 Del Skrevet 30. oktober 2004 Når du sier at hunden din skal komme fordi den må, holder det hvis hvis den er på full fart bort til en annen for å leke? Velger den fortsatt å komme til deg da? (Ja, mine gjør det) Jeg betviler ikke at metoden din fungerer, men det finnes så mye bedre metoder som også virker. (Du sier at den skal bli oppmerksom på lyden, hva med den dagen du ikke har med nøkler da?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 30. oktober 2004 #10 Del Skrevet 30. oktober 2004 Nå skal jeg gå igjennom denne metoden for deg, grundig. Først kaller du en gang på hunden "kom", og når den da ikke kommer kaller du en gang til, samtidig som du på forhånd har kastet nøkkelknippet, så det lander samtidig som du roper kommandoen. DA lærer hunden seg å komme på kommandoen "KOM". Og i utgangspunktet skal det ikke være nødvendig med noe mer. MEN i enkelte situasjoner kan det være vanskelig å få den til å adlyde. DA rasler du med nøkkelknippet. Dette er du kanskje nødt til et par ganger i måneden. Og hvem du er, som kan påberope deg å vite hvilke metoder som er de beste, det vet jeg ikke. Men du skal huske på at alle hunder er ikke like, det samme fungerer ikke på en hund som på en annen. DETTE fungerer utmerket på min hund, og mange andres. Så da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal bruke den. Det fins ikke noe negativt med den. Jeg velger å stole på folk som har drevet med hund hele livet, og har det som jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. oktober 2004 #11 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg hadde sikkert bomma i hytt og pine... Truffet rompa, ikke truffet, truffet ryggen osv osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #12 Del Skrevet 30. oktober 2004 Du klarer vel uansett ikke overbevise meg om metoden din, men hvem er det egentlig som har lært deg / beskrevet / skrevet om denne metoden? (spør av nysjerrighet altså) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 30. oktober 2004 #13 Del Skrevet 30. oktober 2004 Jeg hadde sikkert bomma i hytt og pine... Truffet rompa, ikke truffet, truffet ryggen osv osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 31. oktober 2004 #14 Del Skrevet 31. oktober 2004 Når jeg trener innkalling skal det kun være positivt og helst julaften for hunden når den kommer. Enig!! Trenger ikke belønnes med godbit hver gang, men masse ros! Gjerne belønnes med lek! Hopp, sprett og klapp i hendene når den kommer. "Jaaa, braaa"! Det morsomste og beste i verden skal være å komme til DEG! Og... ikke kall den inn for så å sette på den bånd (under trening), da blir den på en måte "straffet" for å adlyde. Kall den inn for ros, lek o.l., og så la den få løpe igjen. Gjerne 2 - 3 - 4 ganger. Mulig at naboene mine har blitt overbevist om at jeg ER gal, når de ser at jeg trener innkalling Men det blåser jeg i! For jeg og hunden har det fint sammen, og hunden setter pris på min "galskap", og kommer til meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #15 Del Skrevet 31. oktober 2004 Har en pipedings (sånne som pleier å være i de pipekosedyra) jeg pleier å bruke, piper på den når jeg vil at han skal komme tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 31. oktober 2004 #16 Del Skrevet 31. oktober 2004 Du klarer vel uansett ikke overbevise meg om metoden din' date=' men hvem er det egentlig som har lært deg / beskrevet / skrevet om denne metoden? (spør av nysjerrighet altså)[/quote'] Jeg har hørt om denne metoden av flere, men da i forbindelse med hunder som blir så oppslukt at de rett og slett ikke hører at du roper. Da trenger de en fysisk påminnelse om at du er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 31. oktober 2004 #17 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg synes at valpen skal synes at det er gøy å komme på innkalling :-) Ha en leke eller godbit (det som fungerer best for hunden) De første treningene kan du gjerne trene på steder som er ukjente for hunden. Da vil du selv være en slags trygghet. Så kan du lage litt naturlig avstand mellom deg og hunden, og så roper du "kom" (el.l) og løper fra hunden! Når du ser at hunden springer etter deg, så roser du! Og så kan hunden få noe godis når den kommer helt inn til deg. Nb! Når den kommer inn til deg, så ikke stå OVER den. Det kan virke litt truende, og da vil den kanskje trekke seg litt. Jeg synes ikke om sånne "kaste ting på hunden-metoder". Dersom en hund (ikke liten valp) er ukonsentrert og ikke vil komme, så kan vi heller være litt smarte og gjemme oss for hunden Når hunden letter på hodet etter å ha luktet på deilige lukter, så får den mest sannsynlig panikk over at matmor er borte vekk. Og så må den lete for å finne matmor. Etter en slik opplevelse vil nok hunden følge litt ekstra godt etter hvor eieren er Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 31. oktober 2004 #18 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hm... nå da jeg har lest hele tråden, så ser jeg jo at jeg bare har gjentatt det andre allerede har skrevet.... Jaja, Men jeg synes du trygt kan gjøre som Linsi sier, besøk www.canis.no ! Her er det masse stoff om hund! Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 31. oktober 2004 #19 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hørtes lurt ut Ella! Du vil heller sørge for at valpen din får panikk og blir redd, enn å gjøre den oppmerksom med en lyd? Jaja, du om det. Hørtes ut som en trivelig måte å gjøre det på. Linsi: Målet mitt med dette var ikke å overbevise DEG om noe som helst, mere et tips til de som skulle ønske å prøve det. Hva vitsen skulle være med at jeg navngir personer til deg, ser jeg ikke. Man oppnår med denne metoden at hunden skjønner du kan nå den, selv om den er langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 1. november 2004 #20 Del Skrevet 1. november 2004 Hei Ylaijali, eller noe sånn. Les innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg faktisk skrev ang. gjemme-metoden. Der skrev jeg faktisk i parantes at jeg ikke ville anbefalt det med valper!!! Det er så kjedelig å måtte skrive sånne "se hva jeg faktisk skrev"-svar :-? ...... Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå