Gå til innhold

Hvilken bunad tilhører denne søljen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk til konfirmasjonen min en nydelig hardanger bunad, som er tradisjon på min mor sin side av familien. Jeg er kjempe glad i denne, men har i de siste årene lurt på hvilke bunad som er på min far sin side av familien. Jeg var første kvinnen i familien på flere ti år, og bestemor og gammel tanter har falt fra, så jeg har ikke noen å spørre. Jeg har likevel ett lite spor i form av en nydelig sølje som jeg arvet etter en grandtante på den siden av familien. Denne har tilhørt en tippoldemor. Den er svært lik denne http://www.skarnesur.net/produkt/bunadsolv/bunadsolv-hardanger/soljer/solje-oksidert men med en dyp lilla sten i midten. Jeg finner ikke ut hvilken bunad denne tilhører. Vi har røtter enten fra Os, Voss og fra Fana i Bergen. Er det noen her som kjenner igjen søljen, og som vet hvilken bunad den tilhører? Blir glad for all hjelp:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Apple White skrev:

Jeg fikk til konfirmasjonen min en nydelig hardanger bunad, som er tradisjon på min mor sin side av familien. Jeg er kjempe glad i denne, men har i de siste årene lurt på hvilke bunad som er på min far sin side av familien. Jeg var første kvinnen i familien på flere ti år, og bestemor og gammel tanter har falt fra, så jeg har ikke noen å spørre. Jeg har likevel ett lite spor i form av en nydelig sølje som jeg arvet etter en grandtante på den siden av familien. Denne har tilhørt en tippoldemor. Den er svært lik denne http://www.skarnesur.net/produkt/bunadsolv/bunadsolv-hardanger/soljer/solje-oksidert men med en dyp lilla sten i midten. Jeg finner ikke ut hvilken bunad denne tilhører. Vi har røtter enten fra Os, Voss og fra Fana i Bergen. Er det noen her som kjenner igjen søljen, og som vet hvilken bunad den tilhører? Blir glad for all hjelp:)

Denne er veldig lik, men med lilla steiner. Ser ut til å tilhøre Hardanger. :) Nydelig! 

Anonymkode: a015c...dc4

Skrevet

Den var nydelig:) den likner, men den er ikke helt lik. Den jeg har har en sten som dekker området som er åpent på søljen jeg linket til. Ellers er det ingen stener på den. Men det er jo selvsagt mulig at det er en variant av Hardanger bunaden:) skulle likt å se hvilke farger som er i den i så tilfelle:)

AnonymBruker
Skrevet
Den 17.5.2016 at 21.30, Apple White skrev:

Den var nydelig:) den likner, men den er ikke helt lik. Den jeg har har en sten som dekker området som er åpent på søljen jeg linket til. Ellers er det ingen stener på den. Men det er jo selvsagt mulig at det er en variant av Hardanger bunaden:) skulle likt å se hvilke farger som er i den i så tilfelle:)

Den ligner veldig på Hardangerbunad og Osbunadsøljene. Jeg mener du kan få begge med stener i andre farger og siden din er så gammel vil jeg tippe at det kanskje er Hardanger? Du kan jo ta den med til Husfliden og spørre, en venninne av meg fikk hjelp der når hun hadde arvet broderi og ikke visst hvilken bunad den tilhørte

Anonymkode: 1d03f...053

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Hardangerbunad, og min sølje er prikk lik den på bildet, bare med gullemalje på. Flere blant slekt og venner som også har Hardangerbunad har samme søljen. Så jeg vil jo anta at det er en Hardangersølje.

Anonymkode: f6d8a...548

Skrevet

Så gøy å høre at flere gjenkjenner den til hardangerbunaden:) jeg har nok aldri tenkt på det da søljene jeg har ikke har noen farger, og er enten forgyllet eller kun i sølv. Osbunaden er jo og ett alternativ. Slett ingen dum ide å høre med husfliden:) at jeg ikke har tenkt på det selv! Takk for tipset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...