accountdeleted Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Mulig det er jeg som er i ferd med å bli prippen. Misforstå meg rett - å ta seg et glass under champagnefrokosten og noe til middag på 17.mai er innafor i de fleste tilfeller (med mindre man har barn, da synes jeg personlig man skal begrense seg). Men da jeg gikk gjennom Bergen sentrum for en drøy time siden var det allerede høy stemning. Litt vel høy stemning. Fulle mennesker som sjanglet i gatene, skriking og hoing. Litt på nivå med en gjennomsnittlig lørdag ved midnatt, bare at barn og ungdom også er tilstede i folkemengdene. Er det vanlig at folk drikker seg fullstendig svingstang på dagtid og i full høytidsbekledning? Langs bryggen kravlet de opp av båtene med en boksøl i ene hånden og sigaretten i andre. I full bunad. Hele familier bestiller bord på uteservering, og sitter der i timesvis, noen av dem har med seg mindreårige som får underholde seg som best de kan mens far og mor sitter og "koser" seg. Hva er det som skjer med feiringen av Grunnlovsdagen vår, og er det sånn i andre byer? Mulig jeg har bodd under en sten, men jeg er rystet... 1
OPIgirl Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 Jeg blir flau av å se hvordan nordmenn oppfører seg i omgang med alkohol. 2
Silfen Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Jeg så ingenting av dette, men dritings i bunad er da sjarmerende? Men ja, det er da vanlig, iallfall i båtene langs bryggen, slik er det da hver helg, 17 mai eller ikke, dog dropper de vel bunaden sin i båtfylla ellers. 1
Kraula Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Drita mennesker i bunad er helt sykt pinlig. Jeg jobbet igår og måtte gå edru gjennom massene. Fyfaen. 2
Macro Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 Slik er det heldigvis ikke her, men frykter at det blir slik med tiden.
Nowayback Skrevet 18. mai 2016 #6 Skrevet 18. mai 2016 Skulle vært forbudt med alkoholservering på 17.mai..
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #7 Skrevet 18. mai 2016 16 minutter siden, mann_86 skrev: Skulle vært forbudt med alkoholservering på 17.mai.. Fullt mulig å kjøpe seg masse alkohol før festligheten skal begynne da. Dermed kan de drikke, før de går ut eller noe.... Anonymkode: 1cf8b...722
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #8 Skrevet 18. mai 2016 19 minutter siden, mann_86 skrev: Skulle vært forbudt med alkoholservering på 17.mai.. Hvorfor det? De stedene det er servering gjelder jo sjenkeloven og da blir man ikke like full som når man ikke har noen til å passe på (gitt at man er typen til å drikke seg full) Anonymkode: aca7d...ed8 1
Atea Skrevet 18. mai 2016 #9 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Har vært i Bergen på 17. mai. La ikke merke til fyll, spiste reker på brygga og vandret rundt i byen. Det er noen år siden. Vi kjørte tre, fire mil sør for Bergen på ettermiddagen og jeg tok en halvliter på et lokalt sted helt ved brygga. Da ble jeg sett rart på av de bunadskledde damene, når jeg bestilte øl nummer to... Mannen min drakk ikke og vi hadde ikke barn. Bergen er vel ikke det eneste stedet der familier benker seg rundt uteservering, men er enig, det passer ikke å tilbringe timer der sammen med mindreårige og småbarn hvis ikke barna har andre de kjenner å sosialisere seg med. Har sett eksempler der barna blir lei. Ikke er det bedre om mor og far drar hjem og drikker alene heller? Men kanskje noen har lite nettverk og vil forsøke å gjøre sitt beste. Fulle menn med en ølboks i hånda i barnetoget er harry. Da tenker jeg mitt. Men at hordalendinger ser rart på meg når jeg bestiller halvliter nummer to på et lite sted utenfor Bergen på 17. mai, det reagerte jeg på. Har ikke for vane å feire med sus og dus på 17. mai. Det passer heller ikke med barn tilstede. Rundt juletider er det fokus på foreldrenes drikking, det burde også tas opp i forkant av nasjonaldagen. Siden det ikke er en dag man er hjemme, vil det kanskje ha god effekt. Endret 18. mai 2016 av Atea 2
Clarity Skrevet 18. mai 2016 #10 Skrevet 18. mai 2016 Enda verre her i Oslo. På Solli danser folk dritings på bordet (i bunad) allerede før klokken tolv på formiddagen. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mai 2016 #11 Skrevet 18. mai 2016 Sånn har det alltid vært. Sånn var det også da jeg var ung. Selvsagt hører ikke barn og fyll sammen, og selvsagt skal man ikke sitte timesvis på uterestaurant når man har barn.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 Jeg legger meg ikke opp i hvordan andre feirer nasjonaldagen eller hvor stort deres generelle alkoholkonsum er. Ikke min sak. Anonymkode: 11b9d...786
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 Det er ikke alkohol som har skylda for grøftefyll i pene klær. Det er drikkekulturen, dvs. mangelen på en drikkekultur. Å drikke seg full kan man gjøre hjemme, ikke borte og dumme seg ut. Anonymkode: db586...ffc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå